Gå til innhold

Navnefest eller dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du er best?

Både jeg og bf er døpt og konfirmert. Jeg har også døpt min sønn som jeg har fra før, hans sønn hadde navnefest.

Så sitter vi her og skal ha et barn sammen. Jeg vil ha dåp i kirken, han vil ha navnefest.

For min del er det mye tradisjon inni bildet, også det når barnet skal konfirmere seg så ønsker gjerne barn i den alderen å være med flertalle ( som ofte konfirmerer seg i kirken). Da vil det være lette for en på 14-15 å velge bort kristendommen, en å velge å dåp før konfirmasjonen, eller?

Anonymous poster hash: fdaa3...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at barnedåp er en uting. Ønsker man å døpe seg og ønsker man å tilhøre en tro så er det noe ethvert individ må få bestemme selv.

Mine barn har verken hatt dåp eller navnefest, men av de to valgene du har så mener jeg at navnefest er det beste og så kan barnet få velge selv om han/hun vil døpe seg.

Anonymous poster hash: d2ff3...b9a
Skrevet

I eit vakuum hadde vi valgt ingen av delene.

Men det har seg slik at sjølv om det er vår unge er det fleire som har del i henne. Det var viktig for besteforeldre å få ei markering, og ikkje viktig for oss å la vere. Det vart namnefest, då denne er livssynsnøytral og ein ikkje melder inn barnet i nokon organisasjon ved å delta i seremonien. Den var høgtidelig og fin, forresten.

Hadde vi vore flinke med talar og arrangement hadde vi berre laga ein privat seremoni tenker eg, det er ei fin løysing om ein har slike talent. For oss var det greit å sette bort det seremonielle til andre.

Skrevet

Navnefest er en utrolig flott og høytidelig feiring av barnet. Å døpe barnet blir som å melde det inn i et politisk parti. La barnet å velge selv senere.

Anonymous poster hash: 58b26...0be

Gjest Anonymbruker85
Skrevet

Navnfest,hadde det for gutten vår og vi synes det var mye bedre enn dåp, høytidlig og koselig

Skrevet

navnefest! 

Anonymous poster hash: 880b8...200
Skrevet

Ingen av delene - vi er ikke kristne så dåp var uaktuelt! Heller ikke noe behov for å ha human etisk navnefest bare for å ha en eller annen type markering..

Vi har heller gjort litt ekstra ut av ettårsdagen.. Og besteforeldre og oldemor har gitt 'navnegaver' - fordi de ønsket det, ikke fordi vi ba om det!

Anonymous poster hash: 30901...69b

Gjest novembertretten
Skrevet

Navnfest, helt klart! Vi er ikke kristne og har da selvsagt ikke døpt barna våre. De har hatt nevnfest i regi av Humanetisk forbund, en utrolig flott seremoni som kun handler om barna.

Da eldstemann ble "konfirmert" valgte halvparten av klassen hans å konfirmere seg borgerlig, noe som bare blir mer og mer vanlig. Dette var også en veldig fin greie. I motsetning til kristelig konformasjon hvor man lærer om gud og pugger de 10 bud så lærte de borgerlige om div. emner som f.eks nettvett, mobbing og, det som nok gjorde størst inntrykk på vår sønn: camp refugee. Dette er en leier hvor de, i to dager, opplever hvordan flyktninger har det. De ble sluppet av en bil ute i skogen, "jaget", fikk ingen søvn, ikke noe mat, ble forhørt og opplevde mye tøft som de ikke hadde anelse om at noen må gå gjennom. Tror det ligger klipp av denne leieren på YouTube. Dette gjorde sterkt inntrykk på sønnen min og hans venner, ihvertfall, og de lærte MYE i de ukene undervisningen varte, kunnskaper de får bruk for og lærer av.

Å døpe KUN pga. tradisjon mener jeg er så feil som det kan få blitt. Det er som å melde ungdommen inn i et politisk ungdomsparti fordi du gjorde det da du var ung. Det er også ganske banalt å stå i kirken og love at du skal oppdra ungen i kristen tro dersom du ikke er kristen selv. Alt blir bare feil.

Skrevet

Hva mener du er best?

Både jeg og bf er døpt og konfirmert. Jeg har også døpt min sønn som jeg har fra før, hans sønn hadde navnefest.

Så sitter vi her og skal ha et barn sammen. Jeg vil ha dåp i kirken, han vil ha navnefest.

For min del er det mye tradisjon inni bildet, også det når barnet skal konfirmere seg så ønsker gjerne barn i den alderen å være med flertalle ( som ofte konfirmerer seg i kirken). Da vil det være lette for en på 14-15 å velge bort kristendommen, en å velge å dåp før konfirmasjonen, eller? Anonymous poster hash: fdaa3...e3a

Nei

Mine er ikke barnedøpt av de to eldste hvor konfirmasjon har vært aktuelt har ene valgt nei og den andre valgt å døpe seg for å kunne stå konfirmant.

Hva det blir til med de yngre vil bare tiden vise

Skrevet

Dåp, helt klart!!!! :D herlig når ungen blir konfirmert i kirka, kommer inn med de hvite kappene og er blitt "voksen" :) så absolutt dåp.

Anonymous poster hash: 59650...f2d

Skrevet

Jeg ville valgt dåp da dette er viktig for meg. Dere må bare finne ut hvem det er viktigst for :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...