Gå til innhold

Å redde ei ku...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke en hvilken som helst ku. Det er ei ku jeg har vært jordmor for. Ei ku født med keisersnitt for bare få år siden. Ei fantastisk snill og god liten ku. Nåja, misforstå meg rett, hun er diger. Mye større enn vanlig melkekyr. Men åååh, så god og snill. 

Hun har til og med fått et navn, det fineste navnet som henspeiler på hennes ankomst til jorden, der hun ble født så altfor tidlig en iskald vinterdag i februar, og overlevde, mot alle odds, til å bli den fineste kua i fjøset.

Denne vakre, gode kua har nå talte dager igjen. Og jeg undrer meg på om jeg kan få kjøpt den. Det skal sies at slaktepris på et sånt dyr blir ganske mye, dessverre, og jeg tviler på at bonden lar den gå for noe mindre enn det. Dessuten blir det fór og båsplass i tillegg, og sikkert masse annet. 

Det er ingenting fysisk som feiler denne kua. Ingen sykdommer. Ingen lyter. Ingen lynnefeil. Hun er bare så uheldig at hun har blitt steril. Og da har hun ingen framtid som ammeku. 

Og jeg, mitt naut, har knyttet meg til dette vakre, store dyret, og skuet inn i hennes dype, følsomme blikk flere ganger. Ikke klarer jeg å la henne forsvinne på den store traileren, hun som jeg tørket på fjøsgulvet med halm og hårføner, og som jeg støttet på beina så hun kunne ta sine første skritt. Som jeg felte en lykkelig tåre for da hun ble adoptert av ei annen ku og fikk melk der. Hun som har latt junior klø henne bak øret, og som har snust han interessert på hendene. Hun som han roper begeistret på når vi tilfeldigvis går forbi på tur.

Hjertesukk. Hvordan skal jeg klare å redde henne? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gudameg, nå fikk du meg til å begynne å sippe her, mama!

Stakkars ku.. Og så utrolig fint at du vil redde henne! Jeg kunne glatt funnet på å gjort det samme om jeg hadde hatt båsplass til henne, så fikk det koste det det ville. Folk har nå både hester og bikkjer som kosedyr- og betaler i dyre dommer for det-, så hvorfor ikke ei ku? 

Jeg ville ringt til bonden i morgen den dag, og fått med meg familien på laget her! :)

Skrevet

Ja jeg skal prøve på det. Jeg bare må. 

Føler sterkt for dette, det var som et knyttneveslag i magen da jeg tilfeldigvis hørte at slaktebilen allerede er bestilt. 

Må finne ut av hva slags pris det er snakk om, og hva som kreves for å holde dette store, vakre dyret både fysisk og økonomisk. Kanskje det kan blir en koselig affære, kua og junior kan få vokse opp sammen og andre romantisk bondedrømmer :) 

Men det avhenger av økonomien. Mannen er lite lysten på dyr akkurat nå, men han vet også at jeg er glad i denne kua... Så vi får se. Og så vi får se om jeg kanskje kan jobbe litt for denne bonden og betale litt ved siden av? Huff. Det er vanskelig å prute med bønder ;)

Skrevet

Synker slakteprisen med alderen? Går det ann å lage en kontrakt der bonden får slakteprisen en gang i fjern fremtid når naturlig død inntreffer?

Betale i avløsertjenester og hjemmebakst?

AksjeKu?

Skrevet

Mja, selv om han ikke er lysten på dyr er det jo litt annerledes å ha ei ku på bås enn ei bikkje hjemme i stua? Altså, han trenger jo ikke dille så mye med dyret, det kan være ditt og juniors prosjekt.

Men klart, endel jobb vil det j ovære, den trenger mat, stell, mosjon, dyrlegetilsyn og alt det der. Og hverken det eller den er vel billig. Men det er vel verdt et forsøk? Du kan kanskje forsøke å få bonden til å utsette slaktebilen litt til du har fått undersøkt muligheter, satt deg inn i "kuhold" og prøvd å overtale mannen?

Krysser fingra for at du får det til!

Skrevet

Takk dere :) Jeg skal snakke med mannen i morgen. Nå sover han søtt (forhåpentligvis) med tette bihuler og sår hals, og er neppe så veldig glad for å høre om sånne ting... 

Jeg føler i alle fall at jeg må prøve noe, for denne vakre damen skal ikke behøve å dø i så ung alder når det i grunnen ikke feiler henne noe som helst. 

Kanskje jeg kan alliere meg litt med de jeg har rundt meg, høre om noen er interessert i å ha henne som selskapsdyr, dersom jeg ikke kan ta henne selv. Lurer på om ei ku kan gå sammen med hester? Vet dessuten om en gård som ligger en times kjøring herfra, hvor de er kjent for å ta imot "misfits", altså dyr som ikke har så mange andre alternativer. Idyllisk og koselig er det. Hmmm, det kunne virkelig ha vært noe. Men de har ingen kyr da. Skal sende mail til de i morgen også :) De har store beitemarker og stall med båser. Da vet jeg i alle fall at hun vil ha det bra, hvis jeg ikke kan ha henne selv. 

I tenkeboksen nå... 

Skrevet

Synker slakteprisen med alderen? Går det ann å lage en kontrakt der bonden får slakteprisen en gang i fjern fremtid når naturlig død inntreffer?

Betale i avløsertjenester og hjemmebakst?

AksjeKu?

Jeg vet ikke hvordan det er med slaktepris og alder. Men uansett vil det vel bli et tapsprosjekt for bonden dersom han skal få betaling når kua en gang vandrer naturlig. Nedbetaling kan være et alternativ, men da ryker samtlige jule- og bursdagsgaver for det nærmeste året regner jeg med. 

Hjemmebakst ja, det hadde vært noe å få betale i :) Men jeg tviler på at hans regninger lar seg betale med ditto, så jeg har sterk skepsis mot at han kommer til å akseptere sånne betalingsmidler. 

Kanskje jeg skal lage en petition på facebook? Eller ønske meg ei ku til jul? 

Skrevet

Jeg syns det er fantastisk at du ønsker å redde en ku :) De er liksom bare der for å gi melk og kjøtt for de fleste, men med din historie har jeg ingen problemer med å skjønne at du er glad i den fine kua. (Selv om sånne kyr skremmer livet av meg, syns de er alt for store i forhold til melkekyr som jeg er vandt til)

Og jeg merker at jeg lurer veldig på hva en ku egentlig koster!

Skrevet

Nedslående utsikter til å redde vakra. Slakteprisen estimeres til å ligge mellom 20 og 30.000 kr avhengig av nøyaktig vekt. Og det har jeg virkelig ikke råd til. Samtidig kan jeg ikke kreve at en bonde skal fø på en ku som aldri vil gi inntekt, og dermed kun bli en stor utgiftspost, på grunn av meg. Hadde det vært min gård og mine dyr derimot, så ville jeg ikke nølt med å beholde henne. Men sånn er det nå engang ei. Så det får bli en dyrebar lærdom om at livet er forbanna urettferdig innimellom. 

:( 

Skrevet

Åååh, det var leit, jeg hadde så lyst til at du skulle få reddet henne.. :( Æsj!

Men det er vel sånn det er dessverre, med nyttedyr slik kyr er- de anses ikke å være noe å "samle på" når de har utspilt sin praktiske funksjon. Synd, men virkeligheten... 

Dumt ikke Norsk Tipping ringte dere ikveld da. :unsure:

Skrevet

Ja det er jo produksjonsdyr. Og gudene skal vite at jeg har vært med på litt spesielle ting siden jeg flyttet nordover, så jeg har i det minste fått lære hvor maten kommer fra, og at alle før eller senere ender på et middagsbord. 

Men det er trist likevel. Tenker litt på griseknoen til Emil (en stor hit i huset om dagen), og drømmer på en sær måte om at junior og denne gode kua kunne ha vokst opp med en lignende forhold. 

Men men.. Sånn er livet, dessverre, og så får vi heller prøve å besøke henne ofte nå de siste dagene før den store slemme lastebilen kommer. 

Skrevet

Jeg likte ideen om aksjeku jeg :)

Men det var veldig mye penger og du skal vel ha en stor omgangskrets om du skal få inn nok penger til prosjekt "redd kua"...

Huff, noen ganger er det ikke greit å være menneske, altså. Skjønner godt at du har et spesielt forhold til dette dyret, på samme måte som jeg skjønner "kynismen" til bonden som tenker på kroner og øre, dette er tross alt hans levebrød.

Skrevet

Hmm, blomstre og Teoline.

Hvordan vil et prinsipp om aksjeku foregå i praksis da? Andelsinnskudd? Det blir jo ingen avkastning ettersom hun aldri vil få kalv. 

Eller tenker du som et bidrag? Mer som en donasjon for å kjøpe henne ut? 

Jeg har null innsikt i sånne ting, derfor må jeg spørre dumt... For ideen høres interessant ut. Men som du sier, det avhenger jo at jeg har stor omgangskrets med penger til overs, og det spørs vel..

Skrevet

Ja, nå spør du godt.... Jeg har veldig lite peiling på sånn selv, men tenker at selv om den ikke kan få kalver går jo sikkert ikke slakteprisen ned ihvertfall, sånn at de få sånn ca igjen det de har lagt ut - om dere ikke bestemmer dere for å gi slaktepengene til et godt formål når den tid kommer (ikke vet jeg hvor gammel kua di er og ikke vet jeg forventet levealder på en ku heller).

Jeg er egentlig best på ideer og ikke så god på gjennomføring, men jeg vet at om jeg f.eks ble invitert med i en gruppe på FB som het "redd kua mi" eller noe sånt, hadde jeg lett bladd opp noen hundrelapper :) Det er ikke alltid man skal tenke profitt, noen ganger må man gjøre noe bare fordi det er det beste å gjøre :)

Du kan nok få bedre svar på spørsmålene dine enn fra meg, men jeg ønsker deg uansett lykke til og håper du holder oss oppdatert. 

Skrevet

Takk for det! :) 

Snakket med bonden igjen i sta. Forhørte meg om sjansene for at det finnes noen som holder kyr kun som hobbydyr, på linje med hest, men det hadde han aldri hørt om. Kyr er kun produksjonsdyr i områdene her. Dessuten er vel sjansene små for at noen er villige til å legge ut såpass mye penger for et nytt tilskudd til flokken, særlig når de ikke genererer noen inntekt. Sukk. 

Har lenge tenkt på at jeg kunne tenkt meg å starte opp et slags hjem for uønskede dyresjeler, men jeg har verken penger eller kapasitet til å starte et sånt prosjekt nå. For ikke å snakke om at jeg ikke har verken gård eller jord enda :P Men jeg har funnet ut at jeg har en måned på meg, ca, til å finne på noe lurt. Jeg har ikke tenkt til å gi meg helt enda. 

Aksjekuprosjektet skal jeg tygge litt på. Det høres spennende ut. 

Skrevet

Takk for det! :)

Snakket med bonden igjen i sta. Forhørte meg om sjansene for at det finnes noen som holder kyr kun som hobbydyr, på linje med hest, men det hadde han aldri hørt om. Kyr er kun produksjonsdyr i områdene her. Dessuten er vel sjansene små for at noen er villige til å legge ut såpass mye penger for et nytt tilskudd til flokken, særlig når de ikke genererer noen inntekt. Sukk. 

Har lenge tenkt på at jeg kunne tenkt meg å starte opp et slags hjem for uønskede dyresjeler, men jeg har verken penger eller kapasitet til å starte et sånt prosjekt nå. For ikke å snakke om at jeg ikke har verken gård eller jord enda :P Men jeg har funnet ut at jeg har en måned på meg, ca, til å finne på noe lurt. Jeg har ikke tenkt til å gi meg helt enda. 

Aksjekuprosjektet skal jeg tygge litt på. Det høres spennende ut. 

Jeg har ikke mye penger å avse, men jeg er med med en liten slant a la 500 kr eller så om du får til dette. 

Helt seriøst!

Man kan jo være "fadder" for katter og hunder enkelte steder, dvs at de bor hos en dyreorganisasjon eller i fosterhjem- at man selv ikke tar dem til seg-, mens man betaler en slant penger som dekker mat osv slik at de kan få leve videre selv om man ikke kan ha dem i hus. Så får man tilsendt informasjon, bilder etc av dem med jevne mellomrom slik at man vet hvordan det går med dem. 

Noe sånt kunne vært en ide?

Skrevet
Du er GOD, LillaGorilla :) Jeg setter uendelig stor pris på det du skrev nå!

Jeg skal se på dette skikkelig, og så skal jeg snakke med bonden igjen. For nå ga du meg en idé til. Dersom jeg kan samle inn penger til å dekke slakteprisen, og betaler videre for fór, kanskje han kan ha henne boende i fjøset sitt? Og at hun kan fortsette å være en del av flokken? Bare at han ikke har noen utgifter på henne. 

Han begynner vel å bli lei maset mitt, stakkar, men jeg klarer ikke å la dette gå. 

Skrevet

Du er GOD, LillaGorilla :) Jeg setter uendelig stor pris på det du skrev nå!

Jeg skal se på dette skikkelig, og så skal jeg snakke med bonden igjen. For nå ga du meg en idé til. Dersom jeg kan samle inn penger til å dekke slakteprisen, og betaler videre for fór, kanskje han kan ha henne boende i fjøset sitt? Og at hun kan fortsette å være en del av flokken? Bare at han ikke har noen utgifter på henne.

Han begynner vel å bli lei maset mitt, stakkar, men jeg klarer ikke å la dette gå.

Det var jo en kjempeide frk Gorilla hadde! Det er jeg også med på :)

Jeg er alt den stolte eier av en geit i Afrika et sted, så er par hekto av en ku hadde også vært kult å ført på husdyrbeholdningen :)

Skrevet

Det er mennesker som dere, og håpet om at det kan finnes flere, som gjør at jeg plutselig øyner en sjanse for at dette kanskje kan gå likevel! :) 

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Åh, jeg forvillet meg inn på krangle igjen med et håp om dere flotte kranglere var tilbake igjen, og hva er det som treffer meg? Jo, herlige kranglere som støtter opp om hverandre :)

Hvordan går det med kua, mama? Merker jeg ble engasjert her nå, og venter spent på om du har kommet nærmere en løsning :)

Skrevet (endret)

Med de siste dagenes positivitet og engasjement her inne er jeg nesten usikker på om jeg bør skrive dette. Men det hører vel med en konklusjon til historien. 

Kort sagt: Det som skjer er det som allerede er satt igang. Det blir ikke aktuelt å overta kua. Og sånn ender den saken. 

Jeg får heller prøve å finne trøst i at vakra har levd økologisk og fint i nesten fem år, noe som er mer enn de fleste andre kjøttfe kan skilte med. Samt at hun har hatt fire lange, gode somre på seter, fritt vandrende over vidder og fjell. Hun har gått ute hele døgnet fra vår til vinter, og har fått kjenne på alt det beste sesongene har å by på. 

Og hvis en av moderatorene leser dette, så vil jeg sette pris på at denne tråden etterhvert blir slettet. Det er sårt at det måtte ende sånn. 

Endret av mama foodie
Skrevet

Hæ? Slette tråden?

Har sendt deg pm..

Skrevet

Ja det blir greiest sånn tror jeg... 

Skrevet

Liker ikke :( men sånn er livet... Selv om hun tross alt, ikke bare er ei ku.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...