Gå til innhold

Har jeg lavt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et blodtrykk på 116/66.

Er 19 år, ikke gravid eller noe. Ofte plaget med svimmelhet og får ofte blackout. Prøvde å Google, men ble ikke så mye klokere :P

Anonymous poster hash: 9008a...613

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, undertrykket virker litt lavt, da jeg var gravid så lå jeg på 90/55. Og hvis jeg da gikk i butikker osv og plutselig stilte meg i kø,holdt jeg på å besvime og følte meg særdeles uvel, dette er jo vanlig når man er gravid, så du burde vel ta en tur til legen? Du er jo ganske ung også!

Anonymous poster hash: 3cb1f...807

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på dette blodtrykkgreia selv om jeg googler. Hva er over og undertrykk? Er det slik at kun det ene kan være lavt da?

Og isåfall, hva kan jeg eller legen gjøre hvis jeg har lavt blodtrykk?

Anonymous poster hash: 244eb...604

Skrevet

Ikke noe spesielt lavt trykk dette. Overtrykket er trykket i blodårene i det hjertet pumper blodet ut i karsystemet, mens undertrykket gjenspeiler trykkforholdene mens hjertet hviler. Det ene kan orabdre seg uavhengig av det andre.

Anonymous poster hash: 77b9a...9cd

Skrevet

Det finnes medisiner mot lavt blodtrykk, men det skal mye til å få det. Lavt blodtrykk er nemlig ikke farlig, men om du får medisiner og det blir for høyt kan det være direkte skadelig.

Jeg har lavt blodtrykk, det har også søsteren min, mammaen min og morfaren min, det er arvelig. Det er mye bedre å ha lavt blodtrykk enn høyt så det er helt greit å ha synes jeg.

Har jo alltid hatt det og har tilpasset livet mitt etter det, jeg vet at jeg ikke kan gå fra liggende og sprette rett opp i stående for da svartner det for meg, derfor gjør jeg ikke det ;)

Jeg ligger som regel rundt 100/60, sist målte jeg vel 98/56

Anonymous poster hash: e5873...677
Skrevet

Undertrykket (det siste tallet) er det viktigste å følge med på, men lavt blodtrykk er ikke farlig, bare ekkelt.

Jeg husker aldri hva som er hva men det ene er hastigheten på blodet ut av hjertet og det andre inn.

Blodtrykket varierer hele tiden, det øker med en gang man beveger på seg og går ned når man slapper av. Å spise og drikke får det og til å øke. Så den målingen på 116/66 var blodtrykket du hadde der og da, men klart det kan være lav i flere timer. Optimalt (altså bra) blodtrykk ligger på 120/70, så ditt var ikke veldig lavt men sikkert merkbart lavt.

Jeg har hatt lavt blodtrykk til og fra siden puberteten, dvs i ca 20 år. Å drikke hjelper, drikk mye vann. Men koffein hjelper og. Beveg på deg, men blir du veldig svimmel så legg deg el sett deg ned, så du ikke besvimer og slår deg i fallet. Ikke ta en dusj om du er svimmel for varmen får blodårene til å utvide seg og da får du nesten garanter et blodtrykksfall. Noen medisiner gir bivirkningen lavt blodtrykk og jeg får da alltid det av slike medisiner. Også de som det står på at bare eldre må passe på, jeg er 31 år, ikke 70.

Leger kan gjøre ingenting, det finnes ikke medisiner for dette. Kanskje en dårlig trøst men vær glad dere ikke har høyt blodtrykk.

Anonymous poster hash: e1e39...e9f

Skrevet

Det optimale etter boken blodtrykket er 120/60, ikke 120/70....

Anonymous poster hash: 0e227...6fd

Skrevet

Det finnes medisiner mot lavt blodtrykk, men det skal mye til å få det. Lavt blodtrykk er nemlig ikke farlig, men om du får medisiner og det blir for høyt kan det være direkte skadelig.

Jeg har lavt blodtrykk, det har også søsteren min, mammaen min og morfaren min, det er arvelig. Det er mye bedre å ha lavt blodtrykk enn høyt så det er helt greit å ha synes jeg.

Har jo alltid hatt det og har tilpasset livet mitt etter det, jeg vet at jeg ikke kan gå fra liggende og sprette rett opp i stående for da svartner det for meg, derfor gjør jeg ikke det ;)

Jeg ligger som regel rundt 100/60, sist målte jeg vel 98/56

Anonymous poster hash: e5873...677

Det finnes medisiner som kan øke blodtrykket men de er ikke laget alene for det og det er ikke meningen at folk skal ta de kun for lavt blodtrykk.

Har og lavt blodtrykk i slekta.

Skrevet

Du har et helt flott blodtrykk HI, ingenting å bekymre seg for! Det er ikke lavt. Hilsen sykepleier

Anonymous poster hash: 0e227...6fd

Skrevet

Det optimale etter boken blodtrykket er 120/60, ikke 120/70.... Anonymous poster hash: 0e227...6fd

Det står litt forskjellig rundtomkring. I heftet til blodtryksmåleren min står det 120/70.

Skrevet

Lott feilinformasjon her inne, merker jeg. Lavt blodtrykk kan såklart være farlig,men da snakker vi om virkelig lave verdier som ved sepsis, hjertesvikt, allergisk sjokk, blødning, forgiftninger. Det krever umiddelbar intervensjon.

Dtt blodtrykk er ikke spesielt lavt, men det kan variere og iblant også være lavere. Da kan du bli svimmel.

Skrevet

Lott feilinformasjon her inne, merker jeg. Lavt blodtrykk kan såklart være farlig,men da snakker vi om virkelig lave verdier som ved sepsis, hjertesvikt, allergisk sjokk, blødning, forgiftninger. Det krever umiddelbar intervensjon.

Dtt blodtrykk er ikke spesielt lavt, men det kan variere og iblant også være lavere. Da kan du bli svimmel.

Da er det jo i utgangspunktet ikke bt som er hovedproblemet, men sykdommen bak. Det hjelper jo ikke å gi pressor hvis man ikke behandler sykdommen bak. Så det blir en helt annen diskusjon. For friske folk er ikke lavt bt farlig.

Anonymous poster hash: 83d35...d7c

Skrevet

Helt normalt.

Anonymous poster hash: d8f74...28b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...