Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Har ei jente på 5 år. Vi mistet vår kjære svigermor og farmor for 1 uke siden,veldig uventet dødsfall,psykiatri. 5 åring har jo fått vite dette og har hatt mange spørsmål. Hun sier selv hun ønsker å se kista farmor ligger i, og vi har bestemt at hun kan være med. Da skal mine foreldre ta seg av henne. Noen her med erfaring med små barn og begravelse? Hva slags klær skal hun ha på? Takker for råd og tips Anonymous poster hash: ff065...20a
Heklemamma Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Min datter var i sin første begravelse når hun var 3. Da mistet hun bonusbestemoren sin i kreft. Hun hadde på seg mørke klær. Selve begravelsen var kjedelig for henne, men hun klarte seg bra. Viktig å snakke med barna om det før det skjer. Også vil jeg anbefale boka "Farvel Rune". Det er en veldig fin barnebok om døden.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Hei! Som førskolelærer synes jeg det er flott at hun får være med på sorgprosessen. Det er godt kjent i psykologien og pedagogikken at barn takler sorg best hvis de får være med - og ikke bli ekskludert! I barnehagen merker vi at barn takler det på ulike måter, men spørsmål om død, livet etter døden og så videre vil komme opp før eller siden. Noen spørsmål vil kanskje være litt merkelig, men det er jo barnas måte i å prøve å sortere tankene og finne ut av hvordan verden henger sammen på. Da er det viktig at man tar barna på alvor og prøver å svare så godt man kan! Jeg tenker at du kan fortelle henne hva det er vanlig at voksne har på seg - og hvorfor man pleier det, men at hun selv kan velge. Anonymous poster hash: 46eb1...524
PrinsesseHengepupp Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Kondolerer. Gutten min har dessverre vært i mange begravelser, blant annet til oldemoren han var svært knyttet til når han var nettopp 5, og pappaen noen år etter. Barn lever i nuet og er ofte veldig inn- og ut av sorgen, i ene øyeblikket er det gråt i neste lek. Og det skal det være rom for. La henne ta del i sorgprosessen deres, la henne se at dere er triste og gi henne rom for selv å reagere. Men la henne få rom til å le og leke, samtidig som dere viser at dere er der for henne. La henne velge selv hva hun vil ha på seg, hun vil kanskje pynte seg for farmor? Velger hun klovnedress eller knallrosa prinsessekjole kan du jo legge noen føringer og snakke med henne om hva som er vanlig og hva farmor hadde syntes var pent. Fint at dere har ordnet det slik at foreldrene dine kan ta seg av henne under begravelsen, det kan være godt for deg og mannen din å ha noen der som ikke er like preget av stunden som det dere kanskje vil være.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Hehe..ja,vi har fått noen rare spørsmål,mn det er bare font. Er sånn barn er. Hun har allerede pratet en del om det i bhg. Vi finner vel noe å ha på oss,alltid vanskelig det i begravelse da jeg skelden har mørke fine klær. Takk for svar Anonymous poster hash: ff065...20a
Honningmelon Skrevet 4. oktober 2013 #6 Skrevet 4. oktober 2013 "Vår" prest sier at han ikke syns barn skal kle seg i mørke klær. Han oppfordret oss til å ha på kjole med gjerne friske farger.
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 Lisja har vore i tre gravferder, den første 11 dagar gammal. Vi har kledt ho i det finaste ho har, ho har ikkje hatt "dystre" fargar. Men ho har ikkje vore der for sin eigen del, sjølvsagt, det er ho for lita til. Eg synes eigentleg barn berre bør utelatast frå gravferder frå dei byrjar å lage for mykje styr og fram til dei har "utbytte" av seremonien. Det er fint at du let barnet ditt ta farvel med bestemora. Kondolerer.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #8 Skrevet 4. oktober 2013 Vi har ikke pleid å kle barna i mørke farger når de er i begravelser, men tar på de det fineste de har. (I guttenes tilfeller har det jo da blitt dress, så de er jo sånn sett "standard" i bekledningen.) Jenta har gått med kjole i lyse farger. Dersom hun vil se farmor i kista, og dere har forklart henne at hun ikke ser lik ut som når hun levde, så hadde jeg latt henne få lov til det. Selv så jeg bestemora mi i kista når jeg var 6, og har bare "positive" opplevelser av det. Jeg tror det er viktig og fornuftig å la barn ta del i sorgen også, og vise at det er en naturlig del av livet. Å holde de utenfor, lar de bare sitte igjen med mange ubesvarte spørsmål. Anonymous poster hash: 56837...7b7
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 Takk for svar alle sammen. Hun skal ikke se farmor i kista,det gjorde vi voksne i går, men hun ville se kista. Om hun har så mye utbytte av det vet jeg ikke, men hun spør mye og sier hun er lei seg for at farmor er død og hun spurte selv om å være med å se der farmor ligger. Hun er ei rolig jente så kommer ikke til å lage noe styr Hi Anonymous poster hash: ff065...20a
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #10 Skrevet 4. oktober 2013 Min treåring var i begravelse for første gang i sommer. Kledde henne i en lys fin kjole og lys cardigan. Jeg tror det er vanlig at barna får kle seg med de fine klærne de har. Ikke noe "krav" til mørke sørgeklær der. Anonymous poster hash: f2b9f...760
Gjest Julia1984 Skrevet 4. oktober 2013 #11 Skrevet 4. oktober 2013 Takk for svar alle sammen. Hun skal ikke se farmor i kista,det gjorde vi voksne i går, men hun ville se kista. Om hun har så mye utbytte av det vet jeg ikke, men hun spør mye og sier hun er lei seg for at farmor er død og hun spurte selv om å være med å se der farmor ligger. Hun er ei rolig jente så kommer ikke til å lage noe styr Hi Anonymous poster hash: ff065...20a Hvorfor ikke se farmor i kista??
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #12 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg mistet mitt barn 3 år vart han. Dei 2 andre har taklet det bra. Dei var 6 og 12 år. Fikk masse oppfølging av skulen. Snakk mykje om det ikkje skyv barna vekk for dei har følelser dei og. Anonymous poster hash: 52226...b46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå