Gå til innhold

Kjøper dere Nestlé-produkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...eller boikotter dere?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 9392c...337
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg tror desverre det er noe "snusk" i de fleste selskaper, så jeg velger mine kamper. 

Anonymous poster hash: 1c551...b6b
Skrevet

Ja.

Var lett å boikotte då det berre var nokre isar og sjokoladar det gjaldt, men så fekk vi barn. Utvalget i ferdig barnemat (som vi sjølvsagt aaaaldri brukar) er begredelig nok om ein ikkje skal velge bort den største produsenten i tillegg. Dessutan var det den grauten vi var mest fornøyd med. Og eg drikk kaffiprodukta deira stadig vekk.

Skrevet

Ja jeg kjøper Nestlé og er superfornøyd med produktene. Drikker ingen annen iste eller kaffe. Og Nan er eneste MME datteren vår kan bruke.

Anonymous poster hash: 44a91...852
Skrevet

Ja det gjør vi. Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt om "boikott-greia" før jeg begynte å henge her. Og da var allerede mini introdusert for en rekke nestleprodukter som jeg da fortsatte å gi han.

Vet ikke så mye om grunnen til at det oppfordres til boikott heller, så om noen vil fortelle litt så gjør gjerne det :)

Anonymous poster hash: 31f78...bad

Skrevet

Jeg boikottet. Babyen spiste ikke noe og da jeg til syvende og sist krøp til korset og ga Nestlè så spiste babyen. For meg var valget også enkelt: Gi babyen min mat

Anonymous poster hash: af057...eb0
Skrevet (endret)

Ja det gjør vi. Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt om "boikott-greia" før jeg begynte å henge her. Og da var allerede mini introdusert for en rekke nestleprodukter som jeg da fortsatte å gi han.

Vet ikke så mye om grunnen til at det oppfordres til boikott heller, så om noen vil fortelle litt så gjør gjerne det :)

Den histoia om marknadsføring i u-land er stygg, og dei har framleis ikkje gitt seg sjølv om dei mest ekstreme metodane er gitt opp.

Eit grovt eksempel er å gi ei pakke mme gratis, med beskjed om at det er det beste for barnet. Når pakken er oppbrukt har mor mista melka og amming er ikkje lenger eit alternativ. Og om familien ikkje har pengar er ikkje mme eit alternativ heller. Då sit ein med eit spedbarn ein må halde i live så best ein kan med familiens mat, og det i område der infeksjonssjukdommane florerar. Ein skal ikkje ha mykje fantasi for å skjønne at døden er eit svært så sansynlig utfall for denne babyen.

Får familien skrapa saman litt pengar (som er sårt tiltrengt til andre ting også) har ein framleis problemstillinga med analfabetisme og utfordringa det gir for tilberedning, for ikkje snakke om uhygieniske botilhøve og ureint vatn.

Endret av ★
Skrevet

Jeg har ikke mer imot det selskapet enn andre store mulinasjonale selskaper. Akkurat mme og annen barnemat trenger vi ikke, men det hender vi kjøper andre ting fra dem.

Anonymous poster hash: 89227...ea4
Skrevet

Aldri! Jeg støtter ikke et selskap som fremmer bruk av mme, og dermed er med på å øke spedbarnsdødeligheten, i uland.

Godt å høre at vi er flere kengumamma! :)

Jeg har inntrykk av at de fleste med små barn vet veldig godt hvorfor Nestlé er et varemerke man bør la være å kjøpe, men nesten alle gjør det likevel.

De fleste jeg kjenner skylder på at  utvalget av alternativ barnemat er for dårlig. Joda, det er riktignok 2 seksjoner med nestlé-mat i butikken der vi handler til vanlig - og bare en med de andre alternativene. Men vi finner da virkelig mer enn nok av det vi trenger dersom vi må ty til ferdigmat. 

at slike ting som det eksempelet Stjerna kom med faktisk forekommer gjør at jeg ikke fatter at flere velger andre alternativer enn nestlé! :(

Skrevet

Vet ikke så mye om grunnen til at det oppfordres til boikott heller, så om noen vil fortelle litt så gjør gjerne det :)Anonymous poster hash: 31f78...bad

Den histoia om marknadsføring i u-land er stygg, og dei har framleis ikkje gitt seg sjølv om dei mest ekstreme metodane er gitt opp.

Eit grovt eksempel er å gi ei pakke mme gratis, med beskjed om at det er det beste for barnet. Når pakken er oppbrukt har mor mista melka og amming er ikkje lenger eit alternativ. Og om familien ikkje har pengar er ikkje mme eit alternativ heller. Då sit ein med eit spedbarn ein må halde i live så best ein kan med familiens mat, og det i område der infeksjonssjukdommane florerar. Ein skal ikkje ha mykje fantasi for å skjønne at døden er eit svært så sansynlig utfall for denne babyen.

Får familien skrapa saman litt pengar (som er sårt tiltrengt til andre ting også) har ein framleis problemstillinga med analfabetisme og utfordringa det gir for tilberedning, for ikkje snakke om uhygieniske botilhøve og ureint vatn.

Huff :( det visste jeg faktisk ikke!!

Skrevet

Jeg kjøper det jeg vil kjøpe.

Anonymous poster hash: 03d7b...440
Skrevet

Kjøper ikke, fordi jeg husker lang tilbake i tid at det var noe stoffer som ikke var bra i et produkt...trolig er dette fjernet men det sitter i meg ennå.

Skrevet

Driver Nestle fremdels slik ufyselig markedsføring i uland eller har de skjerpet seg?

Jeg kjøper nestle.

Det er noe galt med alle selskaper.

Enten er det forurensing, barnearbeid, mme, giftige utslipp, sosial dumping, farlige kjemikaler osv osv.

Det er nok veldig få som har 100% rent mel i posen.

Anonymous poster hash: 0c110...1e8
Skrevet (endret)

Driver Nestle fremdels slik ufyselig markedsføring i uland eller har de skjerpet seg?

Jeg kjøper nestle.

Det er noe galt med alle selskaper.

Enten er det forurensing, barnearbeid, mme, giftige utslipp, sosial dumping, farlige kjemikaler osv osv.

Det er nok veldig få som har 100% rent mel i posen.

Anonymous poster hash: 0c110...1e8

Dei grovaste eksempela har dei slutta med (utdeling av mme), men dei reklamerar framleis i u-land. Og der kunnskapen er lav skal det ikkje mange reklameplakatane til for å overbevise nye foreldre om at mme er best for barnet. Og uansett kor fattig ein er vil ein det beste for barnet.

Dermed blir mange lurt til å bruke pengar på mme dei ikkje har forutsetningar for å tilberede og gi på hygienisk vis, samtidig som barnet ikkje får antistoff frå melka, som er mykje viktigare der det er dårlege buforhold, mangel på vaksiner og stor hyppighet av infeksjonssjukdommar.

Nestlé er slettes ikkje aleine om dette, men dei er det mest kjente merket på verdsbasis.

Endret av ★
Gjest Anonymbruker85
Skrevet

Stoler på dem, og er ikke så hysterisk,men han får hjemmelaget middager også,men innimellom blir det glass og han har drikket nan siden han var nyfødt. Folk må selv velge hva de vil uten og bli kritisert for det

Skrevet

Jeg boikotter ikke Nestle. Det går i litt NAN, grøt og noen småtterier på middagsglass. Jeg kjøper det babyen liker jeg. 

Anonymous poster hash: fe40b...2b3
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Vet ikke så mye om grunnen til at det oppfordres til boikott heller, så om noen vil fortelle litt så gjør gjerne det :)Anonymous poster hash: 31f78...bad

Har du kilder på dette?

Skrevet

Dere som boikotter, boikotter dere ALT fra Nestle eller kun babymaten? De har jo evig mange produkter i butikkene, og de står og bak mange selv om de heter noe annet..

Anonymous poster hash: ffbb4...8d1
Skrevet

Dere som boikotter, boikotter dere ALT fra Nestle eller kun babymaten? De har jo evig mange produkter i butikkene, og de står og bak mange selv om de heter noe annet..

unngår alt ja. Man finner liste over selskapene på Nestlé sine nettsider.

Anonymous poster hash: aac7f...5f8

Skrevet

Kjøper ihvertfall Nestlé sine grøter, vår eldste har spiseproblemer pga syndrom ++ og det er ikke så mange grøter å velge i mellom som han godtar. Fullt klar over hva selskapet har gjort i andre land, men min sønn må ha mat. Jeg kan ikke velge å la gutten gå sulten fordi jeg skal være prinsippfast.

Skrevet (endret)

Har du kilder på dette?
Fann ikkje den sida der eg las det (hugsar ærlig talt ikkje kor), men denne seier mykje det samme:

http://www.norad.no/no/aktuelt/nyheter/morsmelkerstatning-ei-melkeku

Endret av ★
Skrevet

Jeg kjøper noe fra Nestlè (fordi jeg er lat og det er enklest), men gjør det med bismak...

Vi bodde i et afrikansk land da jeg var baby. Min mor er lege og jobbet blant annet ved et senter for unge mødre med feil- og underernærte barn. Hun ser nesten svart når hun ser at vi har produktene i skapet. Som det blir nevnt over her: markedsføringskampanjene var helt vannvittig uetiske og skamløse. Mamma ammet meg til den store gullmedalje så de lokale mammaene skulle se at hvite lubne barn også ble ammet. Hun så de store lidelsene Nestlè skapte på den tiden med sin særdeles hissige og tildels usanne markedsføring. Babyer som hadde vondt, og til og med døde fordi de ikke fikk nok næring, fikk mme med vann som ikke var tilstrekkelig rent og lignende. Hun fikser ikke Nestlè i det hele tatt, og blir nesten fysisk dårlig ved synet av produktene- selv nå 30 år etter. 

En venn av meg jobber i UNICEF nå, og har jobbet for at markedsføring av MME rettet mot barn under 2 år skal bli forbudt (har fått gjennomslag i noen land). 

Tror ikke de er like ille nå som på 80-tallet, men de er fremdeles ikke "rene".

Anonymous poster hash: 5b0bf...239
Skrevet

unngår alt ja... er ikke vanskelig å finne ut hvilke andre merker som også tilhører nestle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...