bIomstre Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Det ferske lammelåret er kjøpt inn, gjestene er invitert! Ender oftest opp med den tradisjonelle kålrotstappa ved siden av... Noen som har tips til noe annet?
LilleBjella Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Det ferske lammelåret er kjøpt inn, gjestene er invitert! Ender oftest opp med den tradisjonelle kålrotstappa ved siden av... Noen som har tips til noe annet? Søtpotetmos? Nydelig til lam. Og glaserte rotgrønnsaker kanskje? Med rødvin og sukker. Mmmm.
Iiiiik Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Fløtegratinerte poteter. Eller røstipoteter og ratatoulli.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Ja, det er nam- så mye at du måtte lage to innlegg? Har dog lite å bidra med her, matlaging er jaggu ikke min sterke side, selv om jeg har blitt bedre i denne permisjonen, siden vi har fått levert matvarer med tilhørende oppskrifter på døra her. Mannen er kokken i huset! Foretrekker det dog med godt krydderi og hvitløk stappa innforbi. Ooooog, skulle du ha noe til overs, kommer jeg gjerne på restemiddag!
bIomstre Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2013 Nam, nam! 2 av hvert innlegg for høyere aktivitet! (eller ikke....) Og tuusen takk for forslag, bare å slenge på flere. Tar ikke beslutning før jeg skriver handleliste i kveld. Det geniale med kålrotstappa er jo at den er så enkel! Jeg er for lat til å gidde ratatoulli til mange... Så de hadde gulrøtter i mange forskjellige farger på Rema nå, kanskje de må glaseres? Låret blir langstekt med hvitløk og rosmarin
Gjest Kira Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 Hvor ble det av invitasjonen vår? Den brødskiven jeg spiser til lunsj nå ble rimelig kjedelig etter å ha lest dette innlegget.
Modesty Blaise. Skrevet 4. oktober 2013 #8 Skrevet 4. oktober 2013 Nå fikk jeg en ny ide, har aldri tenkt på kålrabistappe som tilbehør til lam. Det må prøves engang Det vi pleier å ha, når vi dropper poteter, er blomkålmos og en "salat" av aspargesbønner, valnøtter svarpepoer og fetaost. Den salaten er supergod til lam. Og nå ble jeg så inspirert her at vi helt klart skal ha lammelår på søndag. Et annet lite tips hvis du skal gjøre noe litt nytt med låret et å lage en blanding av persilleblader (ikke kruspersille), dijonsennep, parmesan, hvitløk, salt, pepper, olivenolje og litt loff. Kjør alt i blender / kjøkkenmaskin til det blir en "røre" og ha det på hele låret. Det blir da en sprø skorpe som smaker kjempegodt, og som gjør at lammet blir veldig saftig
bIomstre Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2013 Åh, finner jo alt for mye godt! For noen problemer Crust skal jeg prøve en gang, men uten gjester. Nå kjører jeg løpet jeg kan med langsteking. Det er jo høst, så det heller mot rotgrønnsaker. Det blir i hvertfall portvinsaus! Er det sesong for rosenkål nå? Og sopp hadde vært godt.... (Og sånn går nu kvelden...).
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. oktober 2013 #10 Skrevet 4. oktober 2013 Åh, finner jo alt for mye godt! For noen problemer Crust skal jeg prøve en gang, men uten gjester. Nå kjører jeg løpet jeg kan med langsteking. Det er jo høst, så det heller mot rotgrønnsaker. Det blir i hvertfall portvinsaus! Er det sesong for rosenkål nå? Og sopp hadde vært godt.... (Og sånn går nu kvelden...). Nå gjør du meg sulten her- og det enda jeg er fullstappet på middag! :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå