Gå til innhold

6-åringen har blitt en monster...!!! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har snudd om helt på et par dager, og blitt et seriøst monster!

Alt er galt, han mener det stikk motsatte av alt vi sier, han nekter å høre, han svarer frekt og er et skikkelig troll! 

Hva skjedde med den snille 5 åringen???

Hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg har en på 5,5 som plutselig ikke er den fine snille 5 åringen min lengre...

Svarer stygt, har begynt å sutre igjen, sinneanfall, "TUNGHØRT" osv. 

Det er nok bare en trassperiode, de skal begynne å løsrive seg nå, begynner å bli store! (Huff) :)

Skrevet

Haha,min 6åring har begynt å bli litt småpubertal! Han blir fort hissig, roper til oss og er generelt veldig lite tålmodig med oss foreldre,samt lillebror på 3 år.

det er vel noe som skjer i kroppen deres tenker jeg!

Anonymous poster hash: a16e3...5bf
Skrevet

Det er vel bare å stålsette seg tenker jeg. Det er så grusomt innimellom! Spesielt når man kjenner at man blir så irritert at man blir like barnslig selv :P

Men har lest litt om denne alderen nå, og får vel bare holde ut... Det har visst mye å gjøre med at de løsriver seg, og at de føler seg lite verdt osv. Så da er vel vår oppgave å motbevise at han er lite verdt!

Lykke til dere to også, godt vi er flere! :)

Skrevet

Hehe, han våknet nok opp i sin nye trassalder.. seksårstrassen!

Mye vanskeligere å håndtere fordi de er eldre, modnere og friere enn når de var 2-3 år.

Min erfaring er at det som nytter best er å snakke med barnet. Ta hormonene og følelsene til barnet på alvor. Det foregår nok et lite opprør inne i kroppen deres rundt denne alderen, og det er ikke sikkert de er klart over selv hvordan de forandrer seg. Vi har satt KLARE grenser. Frekk munnbruk er totalt uakseptabelt, men at følelsene kan svinge litt innimellom, det må vi respektere. Sutring utgår, jeg takler det ikke, så det løser vi enkelt ved at jeg kort forteller at jeg ikke svarer på sutring, for deretter å ikke svare i det hele tatt før barnet tar seg sammen.

Det blir noen opphetede øyeblikk innimellom, det må jeg dessverre medgi, men det kommer seg :-)

Mitt hormontroll er forresten 7 år. Snill og god som dagen er lang, men akk så frustrert og hissig innimellom.

Anonymous poster hash: 7272b...ecc
Skrevet

Jeg tror forresten også at det hjelper å la barnet få utvikle sin selvstendighet.

Vi gir barnet mer og mer frihet, og skryter av hvor stor og flink barnet er. Man kan se at barnet vokser på det.

Man vil gjerne at de skal være liten, men det er på tide å la de løsrive seg litt etter litt.

De trenger også mye bekreftelse på hvor mye de betyr for oss i denne alderen. Hvor glad man er i de.

Anonymous poster hash: 7272b...ecc
Skrevet

Hehehe :) Ja, det er merkelig at det kan gå så fort fra å være blid og snill og medgjørlig til å bli en "vil ikke, skal bare" og ABSOLUTT DØV!!

Skal prøve det du sier her #5, det er vel omtrent sånn vi har prøvd også, men det er viktig å ha klare grenser og være konsekvent. Nytter kanskje ikke så mye å overse lenger, for da vet de at de bare kan kjøre på.

Det er ikke lett å holde seg alvorlig alltid heller, da det er mye som er ganske latterlig (i våre øyne) men for han er jo dette helt grusomt, så man må jo bare ta seg sammen.

Skrevet

Ja Myrsnipa, det var denne jeg også leste i dag. Godt å få litt input, og godt å vite at det er normalt :)

Stakkars små egentlig, fikk litt vondt av han da jeg leste det...

Skrevet

Ja, men de skal jo igjennom det og så må vi foreldre bare være bevisste så tiden ikke blir for tung for dem. :)

Fine lille første babyen min som ikke lenger er liten man faktisk stor gutt!

Huff, det er egentlig ikke så lett å forholde seg til kjenner jeg. :)

Skrevet

Supert, tusen takk skal du ha!

Ja, huff :( Ikke lett det der, vil jo gjerne at de skal være mammas små engler alltid :P Også finner man dem plutselig igjen i den lille kroppen i et svakt øyeblikk så de er ikke så tøffe som de skal ha det til..

Viktig at vi henger med her ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...