Gå til innhold

hjelp, svigers pusser opp! (brainstorming)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har som nevnt besøk av svigers. Svigerfar vil gjerne ha noe å gjøre på dagtid mens vi er på jobb. De skulle egentlig ikke komme før i november, så vi er litt uforberedt... Men, man hiver seg da så gjerne rundt for å glede svigerfar, he, he.

Gang, trappeoppgang og loftstue kan godt trenge en ansiktsløftning. Takene har lutet furupanel, så de bør males hvite. Veggene har tapet, beige striper i loftstua, i trappeoppgangen deles tapeten av med en list, slik at tapeten fra gangen er under listen. Den er herlig sennepsgul med gullsommerfugler! Den er så stygg at jeg nesten burde bevare en vegg...

Men altså, SPØRSMÅL 1: male over tapeten (papirtapet anntar jeg) eller tapetsere? Det siste må vel være det enkleste eller? Men hvorfor er det så mange som maler over?? Fordi det er mye billigere kanskje?

Så var det fargevalg da... Gangen og trappa må bli lysere! Og jeg kunne tenke meg samme fargenen hele veien opp, uten denne delingen med en list. Så, SPØRSMÅL 2: må jeg da fortsette med samme opp på loftet også, eller går det greit å bytte der trappa slutter? Kan jo godt finne noe som matcher da, men kan tenke meg en anelse mørkkere og lunere på loftet.

I gangen har jeg en vegg som godt kan kles med litt sprelsk tapet. SPØRSMÅL 3: Noen som har sett noe gøy i det siste? :)

Kjør på med ideer og inspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har som nevnt besøk av svigers. Svigerfar vil gjerne ha noe å gjøre på dagtid mens vi er på jobb. De skulle egentlig ikke komme før i november, så vi er litt uforberedt... Men, man hiver seg da så gjerne rundt for å glede svigerfar, he, he.

Gang, trappeoppgang og loftstue kan godt trenge en ansiktsløftning. Takene har lutet furupanel, så de bør males hvite. Veggene har tapet, beige striper i loftstua, i trappeoppgangen deles tapeten av med en list, slik at tapeten fra gangen er under listen. Den er herlig sennepsgul med gullsommerfugler! Den er så stygg at jeg nesten burde bevare en vegg...

Men altså, SPØRSMÅL 1: male over tapeten (papirtapet anntar jeg) eller tapetsere? Det siste må vel være det enkleste eller? Men hvorfor er det så mange som maler over?? Fordi det er mye billigere kanskje?

Så var det fargevalg da... Gangen og trappa må bli lysere! Og jeg kunne tenke meg samme fargenen hele veien opp, uten denne delingen med en list. Så, SPØRSMÅL 2: må jeg da fortsette med samme opp på loftet også, eller går det greit å bytte der trappa slutter? Kan jo godt finne noe som matcher da, men kan tenke meg en anelse mørkkere og lunere på loftet.

I gangen har jeg en vegg som godt kan kles med litt sprelsk tapet. SPØRSMÅL 3: Noen som har sett noe gøy i det siste? :)

Kjør på med ideer og inspill!

Mine ideer og innspill:

1. Mange syns det er plundrete å tapetsere. Jeg tror jeg ville malt samme farge på strie og tapet. Er ikke sånn overvettig begeistret for todelt vegg, men hvis det er strie på veggen er det vel vanskelig å få gjort noe med den lista. Kanskje svigerfar er god med sparkelen og kan helsparkle hele skiten?

2. Klart du kan bytte farge. Bare prøve å finne en naturlig plass å gjøre det på. Ta en prat med damene (eller mennene) i din lokale maleforretning, så får du sikkert forslag til farger som gjør seg godt sammen. Kult med både ton i ton og litt kontraster. 

3. Vel, jeg tviler på at vi har samme tapet-smak. Men hva liker man? Pippipper på veggen? Grafisk mønster? 70-tallsfarger? Klassiske tapeter? 

Tilleggsinfo: Siden intetkjønnsord er på vei til å dø ut i det norske språket, forslår jeg at bestemt flertall av tapet fra nå av i denne tråden skrives tapetet. Takk for meg:)

Skrevet (endret)

Hva har du på tapetet? He, he, takk for inspill!

Det slo meg at trappeoppgangen er enklest å male. Enklere å komme til øverst med en rulle, enn tapet... Så bør jeg kanskje forhøre meg litt med sivgerfar, hva han foretrekker å gjøre. Hvis han vil male, så blir det det, så kan jeg altis klare å tapetsere den ene veggen selv.

Jeg liker trær (da er det fint å bo på jæren....)! Men det der kjente bjørketretapetet som sikkert er ut for lengst skal jeg ha på endeveggen i stua. Så da må det bli noe annet i gangen tror jeg, eller kaskje det blir fint å ha begge steder?

Endret av bIomstre
Skrevet

Altså, tapetsering blir sikkert finest hvis man gjør det skikkelig- men å male over skiten er enklest. ;)

Og jeg er en sucker for enkle saker- også visuelt, så jeg ville gått for samme fargen hele veien. Minimalistisk, vettu. ;)

Skrevet

Jeg ville malt alt i samme farge, men ville nok fjernet listen og dermed også sparket slik at underlaget blir jevnt.

To vegger med bjørketapet tror jeg ikke jeg ville hatt.

Skrevet

Nå er jeg fornøyd med meg selv her altså! Greide å skvise inn et besøk på fargehandelen mellom flyplasskjøring og barnehage henting. Nå sitter jeg og blar i tapetboken jeg røska med meg, og jaggu trur jeg at jeg valgte den beste for meg! Det var jo en trillion å velge i (og dessverre lite hjelp å få...)!! Men i denne boka var det masse jeg likte - hurra! Nå blir det muligens trestammer i stua og greiner i gangen og gråtoner over det hele (med fare for at jeg ombestemmer meg opp til fler ganger Ila kvelden...) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...