Gå til innhold

Trenger råd, bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 år som jeg hadde håpa å få bleiefri, men dette ble værre enn jeg hadde sett for meg. Regna såklart med uhell, mange uhell, så har tatt det helt rolig når han har tissa på seg. Men selv tar han det veldig tungt. Hyler og blir helt hysterisk for å få på bleie etter ett uhell og da kan det ta uker før han i det hele tatt tørr prøve å gå uten bleie. Prøver å friste med å løpe naken etter bad, påpeke alle positive sider ved å ikke ha på bleie, får klistremerker når han tisser på potta. Har og prøvd å prate med han om at det ikke gjør noe å ha uhell, og at andre og har uhell osv. Men han låser seg helt. Så hva gjør jeg? Redd for å presse han for mye i tilfelle han låser seg ennå mer. Har holdt på siden i våres, og er ikke noe nærmere bleieslutt enn hva vi var da. 

Anonymous poster hash: f2f48...3e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tar du på bleie etter uhell hvis han hylgråter pga det? Hvorfor ikke ta på truse?

Jeg synes egentlig det høres ut som han rett og slett ikke er klar. Da mine barn skulle slutte, tok jeg de med på butikken slik at de fikk velge akkurat de trusene de ville ha. Kjøpte også en doring med stige, det var populært. Med begge to hadde jeg prøvd fra de var ca 2,5 år gamle, men de var ikke klare før de fylte 3 år.

Anonymous poster hash: 34dd5...60f
Skrevet

Vent med å ta av bleia til han er bortimot tørr. Sett han på do hver morgen og kveld, hver gang før dere skal ut, etter han har spist osv. Ikke mas på at det faktisk skal komme noe i potta, bare at han skal sitte der og finn på noe gøy mens han sitter der. Les en bok eller to eller tre, syng noen sanger, snakk om hva han har gjort i barnehagen osv. Hvis det kommer noe, så skryt veldig. Vi hadde "tisset i pottasang" hver gang det kom noe de første gangene og etterhvert som de skjønte poenget og fikk det til, begynte vi med klistremerker. Vi hadde også små gaver etter noen klistremerker. I begynnelsen få klistremerker før gave og etterhvert mange.

Etterhvert som det ofte kommer noe i potta hjemme, ville jeg begynt pottetreningen i barnehagen også, før dere tar av bleia.

Anonymous poster hash: af69e...8d2
Skrevet

Mulig setningen ble dårlig formulert, :-) Men jeg tar på han bleie etter uhell fordi han blir helt hysterisk og ønsker selv å ha på bleie. Har prøvd å distrahere han , men nytter ikke, han nekter plent å gå uten bleie. 

Er ikke så lett å sette han på potte do når han må holdes nede fordi han må ikke tisse. Han kan gå flere tmer uten å tisse, og plutselig kan det gå 30 minutter fra han tissa til han må tisse igjen. Så klarer ikke være føre var hele tiden. 

Anonymous poster hash: f2f48...3e9
Skrevet

Det høres ikke ut som han er klar for bleieslutt. Vent en stund er mitt råd. Dette får han jo bare dårlig selvtillit av :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...