November-spire-79 Skrevet 3. oktober 2013 #1 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg ser jo nå at min lille solstråle har blitt mer viljesterk og rampete Hun gjør alt vi ikke vil at hun skal gjøre selvfølgelig, og når vi sier nei med streng stemme så blir hun helt vill. Fryder seg og gjør det igjen og igjen og igjen....... Tydelig at hun forstår hva som ikke er greit. Hun er 11 mnd nå og hyler hvis hun ikke får viljen sin. Der er jeg ganske streng, for jeg orker ikke en unge som sutrer seg til alt. Hva gjør dere når deres små fikler med kabler, dytter hendene inn i videospilleren o.l ? Jeg jobber i barnehage, så jeg er liksom litt mer ekspert på barn over 2 år siden jeg jobber med 3-6 åringer Jeg klarer meg fint altså, men vil bare høre hva dere gjør og kanskje få noe tips bortsett fra å avlede med andre leker o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mam&mam Skrevet 3. oktober 2013 #2 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hvis vår på 1,5 år ikke slutter etter at jeg har sagt nei, blir jg strengere og flytter henne fra det hun gjør. Dersom det ikke funker og hun feks. begynner å gråte, setter jeg henne på en puff vi har hvor hun får gråte fra seg så forklarer jeg hvorfor hun ikke får gjøre sånn. Ho er også skikkelig viljesteek og bestemt, vært det ganske lenge avledning kan også fungere, men det spørs hva hun gjør noe må hun lære at hun ikke skal gjøre, som feks å stå på tripp trapp stolen eller skru på ovnen eller sånne skumle saker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hvis vår på 1,5 år ikke slutter etter at jeg har sagt nei, blir jg strengere og flytter henne fra det hun gjør. Dersom det ikke funker og hun feks. begynner å gråte, setter jeg henne på en puff vi har hvor hun får gråte fra seg så forklarer jeg hvorfor hun ikke får gjøre sånn. Ho er også skikkelig viljesteek og bestemt, vært det ganske lenge avledning kan også fungere, men det spørs hva hun gjør noe må hun lære at hun ikke skal gjøre, som feks å stå på tripp trapp stolen eller skru på ovnen eller sånne skumle saker... Ja farlige ting er fyfy. Vi har prøvd å flytte henne fra situasjonen og være enda strengere, men det synes hun er kjempegøy. Må nok jobbe litt fremover her ja. Vi bor hos svigers og der er det mye som ligger fremme uten at jeg liksom bare kan fjerne det helt vekk, derfor blir det mye nei hele tiden. Jeg prøver derfor å velge mine kamper og satse på det som er farlig eller kan skade henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mam&mam Skrevet 3. oktober 2013 #4 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg merker også at det fort kan bli mye nei, men ho blir spesielt "rampete" når hun er trøtt eller sliten... Da gjelder det å aktivisere på andre måter det er ikke alltid jeg tar den puff-gråte-ferdig kampen, noen ganger orker jeg ikke, men om det er farlig, da blir det uansett lykke til da, masse ting som ligger fremme er jo helt forferdelig, haha... Føler med deg der HI! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påfuglen Skrevet 3. oktober 2013 #5 Del Skrevet 3. oktober 2013 Fjerner tingen, eller babyen eller avleder etter at jeg har sagt nei. Det fungerer faktisk etter noen ganger. Glad jeg slipper gråting og disiplinering i den alderen. Virker helt feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 4. oktober 2013 #6 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hun er jo ikke ett år enda. Så du skal ikke overvurdere hva hun forstår og ikke forstår. Sannsynligvis så skjønner hun ikke at hun ikke har lov. Men hun har forstått at når hun gjør det og det, så kommer mamma eller pappa og gir maaasse oppmerksomhet. Og når hun for oppmerksomhet så lyser hun opp. Spiller ikke så stor rolle om den er positiv eller negativ. Mamma kommer jo løpende. Og det er stas. Det sies at så små barn tenker i korte bilder. Og hun husker ikke nødvendigvis at mamma tar henne bort når hun river i duken, men at mamma kommer. Vi har lett for å tolke oppførselen til små barn (og også dyrs oppførsel) på samme måte som vi tolker voksnes. Men det er ikke alltid dette er riktig. Barn gjør ikke ting av samme grunn som voksne. De har ikke samme resonnementet bak det de gjør og langt fra de samme forutsetningene. Skulle gjerne kommet med linker til noen gode artikler jeg har lest om dette, men jeg greier ikke å finne det igjen. Skal poste det om jeg kommer over det! Jeg tenker at det smarteste er å løfte bort uten noe mer oppmerksomhet. Ikke lag så mye lyd eller ståhei. Eventuelt prøve å avlede før det skjer. Det kan samtidig være greit å innføre nei når hun gjør noe som er farlig, f.eks. det som innebærer stikkontakt, peis og sånn. Men hallo: Dytter hendene inn i videospilleren??? Er det fortsatt noen som har VHS-spiller i 2013? Sorry for avsporingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 4. oktober 2013 Fjerner tingen, eller babyen eller avleder etter at jeg har sagt nei. Det fungerer faktisk etter noen ganger. Glad jeg slipper gråting og disiplinering i den alderen. Virker helt feil... Altså, hun gråter fordi hun ikke får viljen sin, dvs. ikke får lov til å få min tekopp med glodvarmt vann o.l. Hun gråter ikke når vi er "strenge" å sier nei Vi er ikke sinte eller noe på henne;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hun er jo ikke ett år enda. Så du skal ikke overvurdere hva hun forstår og ikke forstår. Sannsynligvis så skjønner hun ikke at hun ikke har lov. Men hun har forstått at når hun gjør det og det, så kommer mamma eller pappa og gir maaasse oppmerksomhet. Og når hun for oppmerksomhet så lyser hun opp. Spiller ikke så stor rolle om den er positiv eller negativ. Mamma kommer jo løpende. Og det er stas. Det sies at så små barn tenker i korte bilder. Og hun husker ikke nødvendigvis at mamma tar henne bort når hun river i duken, men at mamma kommer. Vi har lett for å tolke oppførselen til små barn (og også dyrs oppførsel) på samme måte som vi tolker voksnes. Men det er ikke alltid dette er riktig. Barn gjør ikke ting av samme grunn som voksne. De har ikke samme resonnementet bak det de gjør og langt fra de samme forutsetningene. Skulle gjerne kommet med linker til noen gode artikler jeg har lest om dette, men jeg greier ikke å finne det igjen. Skal poste det om jeg kommer over det! Jeg tenker at det smarteste er å løfte bort uten noe mer oppmerksomhet. Ikke lag så mye lyd eller ståhei. Eventuelt prøve å avlede før det skjer. Det kan samtidig være greit å innføre nei når hun gjør noe som er farlig, f.eks. det som innebærer stikkontakt, peis og sånn. Men hallo: Dytter hendene inn i videospilleren??? Er det fortsatt noen som har VHS-spiller i 2013? Sorry for avsporingen Ja jeg synes det blir rart å skulle disiplinere så små barn, derfor jeg ville høre hva andre gjorde så jeg kunne få litt tips. Ja vi bor hos svigermor og svigerfar som er over 50 år og de har videospiller på soverommet oppe der vi sover hehe Den står ikke på eller noe, men hun blir veldig fristet til å putte fingrene inn der. Det får hun ikke lov til da;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 4. oktober 2013 #9 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hun er jo ikke ett år enda. Så du skal ikke overvurdere hva hun forstår og ikke forstår. Sannsynligvis så skjønner hun ikke at hun ikke har lov. Men hun har forstått at når hun gjør det og det, så kommer mamma eller pappa og gir maaasse oppmerksomhet. Og når hun for oppmerksomhet så lyser hun opp. Spiller ikke så stor rolle om den er positiv eller negativ. Mamma kommer jo løpende. Og det er stas. Det sies at så små barn tenker i korte bilder. Og hun husker ikke nødvendigvis at mamma tar henne bort når hun river i duken, men at mamma kommer. Vi har lett for å tolke oppførselen til små barn (og også dyrs oppførsel) på samme måte som vi tolker voksnes. Men det er ikke alltid dette er riktig. Barn gjør ikke ting av samme grunn som voksne. De har ikke samme resonnementet bak det de gjør og langt fra de samme forutsetningene. Skulle gjerne kommet med linker til noen gode artikler jeg har lest om dette, men jeg greier ikke å finne det igjen. Skal poste det om jeg kommer over det! Jeg tenker at det smarteste er å løfte bort uten noe mer oppmerksomhet. Ikke lag så mye lyd eller ståhei. Eventuelt prøve å avlede før det skjer. Det kan samtidig være greit å innføre nei når hun gjør noe som er farlig, f.eks. det som innebærer stikkontakt, peis og sånn. Men hallo: Dytter hendene inn i videospilleren??? Er det fortsatt noen som har VHS-spiller i 2013? Sorry for avsporingen Enig med LilleElla Her gjorde storebror gjerne samme ting femti ganger, selv om vi sa nei og tok ham vekk hver bidige gang. Han var bare glad for oppmerksomhet og tenkte ikke lengre enn det Men avledning fungerte kjempefint!! Avledning fungerer også utmerket på ett-åringer Først nå når han har blitt 2 1/2 at avledning ikke alltid funker, men nå er han jo så langt utviklings- og språkmessig at det ikke er noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påfuglen Skrevet 4. oktober 2013 #10 Del Skrevet 4. oktober 2013 Fjerner tingen, eller babyen eller avleder etter at jeg har sagt nei. Det fungerer faktisk etter noen ganger. Glad jeg slipper gråting og disiplinering i den alderen. Virker helt feil... Altså, hun gråter fordi hun ikke får viljen sin, dvs. ikke får lov til å få min tekopp med glodvarmt vann o.l. Hun gråter ikke når vi er "strenge" å sier nei Vi er ikke sinte eller noe på henne;) Jeg tenker at viljen til våre små bare er å utforske alt og forstå mer av denne verden. Tror ikke de har noen sterk vilje til å ta en tekopp feks, men den som alt annet kan vær ganske spennende der og da. Derfor bare finne noe annet som er spennende å ha fokus på. Har ikke barnesikret hjemmet vårt noe særlig vi heller. Bare følger med og fjerner eller avleder fra potensielt "farlige" ting. Ikke noe gråting og disiplinering. Sier stort sett bare nei de gangene jeg er litt unna slik at han ser på meg til jeg får kommer bort. Vil ikke at nei skal være blandt topp ti ord han lærer seg. Ser det er sånn med mange barn. Litt trist... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå