Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #1 Skrevet 3. oktober 2013 Noen som kan poste teksten om Linnea som ble hjerneskadet ved fødselen? Står en artikkel om henne på vg+. Anonymous poster hash: df1b3...23a
Edie Britt Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 Syv uker etter fødselen vet fremdeles ingen hvor stor skaden er, eller hvordan den vil påvirke henne i fremtiden. – Jeg kunne ikke forstå det. Jeg håpte hun ville bli bra. Så fikk vi først beskjed om at hun kanskje ikke ville kunne lage lyd, spise eller gå. Jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv, sier Caroline Selling (24), Linnéas mor. VG møter henne på St. Olavs hospital i Trondheim. Dit har hun og samboer Ole Christian Bordoy (27) reist for at Linnea skal få den behandlingen og oppfølgingen hun trenger. De stoler ikke lenger på sykehuset i Ålesund. - Bittert– Det som skjedde der er helt utrolig. Det er så bittert at de ikke gjorde jobben sin ordentlig. Det gjør alt så uendelig mye verre, sier Bordoy. - Det har vært veldig tungt de siste ukene. Det er fortsatt veldig tungt. Det vil aldri bli…det er det verste som kan skje. Samboeren har Linnéa på armen. Babyen gråter, men roer seg når moren vugger henne. Det synes ikke på den syv uker gamle jenta at hjernen hennes er skadet etter den dramatiske fødselen. – Nå vet jeg hva de mener når de sier at man får vondt i hjertet. Dette får jeg vondt helt inn i sjelen av, sier Selling stille. 24-åringen var ni dager over termin da fødselen startet 13. august. I et brev til Norsk Pasientskadeerstatning skriver sykehuset at Linnéa ikke ble overvåket godt nok under fødselen, og de mistenker at fosterlyden var for lav i lengre perioder i slutten av fødselen. De skriver at en lege burde vært tilkalt allerede klokken 02.00, nesten to timer før fødselen var over. Da det ikke skjedde, mener sykehuset legen uansett burde vært tilkalt klokken 03.20. Da kunne man ifølge sykehuset ikke være sikker på Linnéas tilstand. I stedet lå Selling i en totalt én time og 11 minutter med såkalte pressrier uten legetilsyn. Ifølge sykehusets rutiner skal en lege tilkalles når det har gått én time. I brevet skriver sykehuset at en lege trolig ville fremskyndet fødselen. Alvorlig oksygenmangelDa Linnéa kom ut, var hun livløs og blå etter alvorlig oksygenmangel. Hun ble gjenopplivet, men MR-undersøkelser viste at hun hadde fått hjerneskade. Babyen ble lagt i såkalt hypotermibehandling og lå nedkjølt og i respirator i tre dager for at skaden ikke skulle forverre seg. – Det var grusomt. Jeg var så i sjokk de første dagene, jeg skjønte ikke en gang at hun var min, sier Selling. Først tre dager etter fødselen fikk de holde henne for første gang. Da merket de at hun hadde anfall flere ganger om dagen. Under anfallene ble hun fjern i blikket og sluttet å reagere da de tok på henne. Foreldrene vet ikke når de vil få vite hvor alvorlig hjerneskaden er. – Vi må leve med frykten til hun vokser opp. Dette er en mors og en fars verste skrekk, sier Selling. Samboeren sier de velger å være forberedt på det verste, og ta alt annet som en bonus. – Det kan gå to år, ti år eller femten år før vi vet noe. Det er umulig å si, det er en redsel vi bare må leve med. Foreløpig er det ikke klart hvorfor Linnéa ble skadet. Sykehuset går nå gjennom saken for å finne ut om det var feilene de gjorde som forårsaket hjerneskaden. Syv uker gammel har Linnéa allerede gjort flere av spådommene til skamme, og spiser, pludrer og smiler til foreldrene sine. – Hun har overrasket flere leger allerede. Hun kan smile, og vi får kontakt med henne, sier Selling og smiler til datteren. Hun og samboeren håper norske sykehus vil gå gjennom rutinene sine og ta lærdom av hendelsen. – Dette skal virkelig ikke kunne skje. Hadde legen blitt tilkalt med en gang, så er det ikke sikkert hun hadde hatt skader i det hele tatt. Etter fødselen var de i sjokk, og syntes først det var vanskelig å forstå hva som hadde skjedd. Nå er de mest bekymret for hvordan livet til datteren vil bli. - Vi må ta en dag av gangen. Jeg hadde masse drømmer for henne, for eksempel at hun skulle få oppleve sin første kjærlighet. Nå vet vi ikke, kanskje hun ikke får oppleve det samme som vi har gjort, sier Selling. SYKEHUSET BEKLAGER: Mamma Caroline Selling (24) og pappa Ole Christian Bordoy (27) med datteren Linnéa. – Når vi er hjemme og hun sover på brystet mitt, så vil jeg bare fryse øyeblikket, at det skal være sånn bestandig. For vi vet ikke hva som kommer til å skje i fremtiden, sier Bordoy. Sykehuset beklager – Jeg beklager denne hendelsen sterkt og vi er også preget i avdelingen over det som skjedde. Vi har veldig stor forståelse og respekt for foreldrenes fortvilelse over dette, sier Janita Skogen, avdelingssjef for Kvinneklinikken i Ålesund og Volda, til VG.Hun sier de har konstatert rutinesvikt i forbindelse med manglende tilkalling av lege og ikke tilfredsstillende fosterovervåking. De går nå gjennom saken for å se om det er årsakssammenheng mellom svikten ved sykehuset og Linneas hjerneskade. – Vi forventer at arbeidet vårt og fylkeslegens utredning vil gi oss svar på hvordan dette kunne skje. Sykehuset skal sende en redegjørelse til fylkeslegen innen 7. oktober. Før det kan hun ikke svare på hvorfor legen ikke ble tilkalt og fosterovervåkingen ikke var tilfredsstillende. Personalet som var med på fødselen jobber fremdeles ved avdelingen. – Tilsynsmyndighetene vil vurdere eventuelle sanksjonsbehov. Også i brevet til Norsk Pasientskadeerstatning, innrømmer Ålesund sykehus at rutinene ikke ble fulgt: «Uansett er denne fødselen ikke blitt overvåket slik rutinene ved KK Ålesund tilsier».
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå