Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #1 Skrevet 3. oktober 2013 Skal prøve å ikke gå inn i altfor mye detaljer. Men kort fortalt så har jeg det siste halvåret begynt å lure på om han har tatt på seg en del kredittkort gjeld. Har begynt å spørre forsiktig, og han blir veeeeldig defansiv og benekter. Vi er jo voksne mennesker og skal stole på hverandre, så har latt det ligge frem til neste gang jeg igjen begynner å lure. I sommer fikk jeg ut av han at han har nesten 70.000kr i kredittkort. Jeg ble ganske sur, men prøvde å heller snakke rasjonelt om det. Problemet er at jeg frykter at summen egentlig er betydelig høyere. Siden har jeg bedt om å få sett over regningskontoen hans og at vi setter oss ned og ser over våre utgifter uten at han vil samarbeide om dette og det ender alltid i krangel. Jeg syns det er RART! Vi har felles økonomi, og det skal være naturlig å ha fullt insyn. Det skal sies at min mann har mye stolthet og kan noen ganger bli defansiv hvis han syns jeg kritiserer han urettferdig. Men iallefall. Min mann får mye brev og regninger som gjelder jobben hans, så jeg pleier ikkke å åpne han sin post. I dag lå det ett brev i postkassen som hadde helt likt utseende som noe han får en gang i blandt. Med tall og strekkoder i "vinduet" men ikke synlig avsender. Men det var adressert til meg! Da jeg åpnet det så jeg at det var ett inkassovarsel! Det er for en regning jeg har betalt, men tydeligvis skrevet feil kidnummer, så har ryddet opp allerede. Jeg får aldri purring ellers. Uansett, Dette brevet er helt likt noen av de brevene min mann får. Så nå føler jeg meg mer sikker i min sak på at noe er galt At han bare ikke kan snakke med meg om dette, jeg vet jo at vi kan ordne opp. (med mindre summene er himmelhøye) Jeg er lei av å ta dette opp og at det ender i krangel, nå vil jeg "snuse" litt rundt før jeg tar dette opp, IGJEN. Hva kan jeg gjøre? I år er første året jeg ikke så selvangivelsen hans, i ettertid ser jeg at det er litt rart. Kan jeg ringe feks inkassobyrået og si at jeg skal hjelpe mannen min og vil få en oversikt? Jeg har tenkt til å åpne neste brev som kommer og ser ut som det jeg fikk i dag. Herregud, vi er voksne mennesker, at jeg plutselig nå tviler på mannen min er ingen god følelse Anonymous poster hash: 58875...444
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 Er der gift? I så fall har du innsynsrett i økonomien og hva han har i gjeld står jo på selvangivelsen hans. Jeg har ikke innsyn i min manns lønnskonto, men der har han bare lommepenger igjen når alt det faste er trekt så om han bruker de pengene på har ikke noe å si for meg, litt privatliv må man få lov å ha selv i et ekteskap. Mannen ser heller ikke om jeg bruker mine lommepenger på dyr lunsj, klær eller sminke (eller om jeg sparer noe av det til en regnfull dag hvor jeg vil shoppe som en gal ). Men vi har selvfølgelig innsyn i fellesøkonomien. Vi har begge fast trekk til regningskonto og matkonto, disse kontoene kommer opp i begges nettbank og de brukes til alle faste utgifter i familien. Noe annet ville vært veldig rart. Vi leser selvfølgelig også hverandres selvangivelse for å føre renter og div frem og tilbake på mest hensiktsmessige måte. Så å skjule gjeld for hverandre ville vært helt umulig, da måtte det vært privat gjeld som betales ned igjen av lommpengene våre. Jeg synes du skal sette deg ned med mannen din igjen og snakke om familieøkonomi for å finne en god måte å gjøre dette på. Ikke angrip han i første omgang, men si du skjønner at han vil ha litt økonomisk frihet og privatliv, men at familieøkonomien må det være full åpenhet om så dere begge har full innsikt i hvor god (evt dårlig) råd dere har og kan tilpasse forbruket deres etter dette. Si du føler at du har null oversikt og ønsker ha en ryddigere økonomi og lurer på om dere ikke sammen kan sette dere ned og se over budsjettene og økonomien. Så får du ta det derfra..... Du trenger kanskje et lykke til? Anonymous poster hash: 1a598...893
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #3 Skrevet 3. oktober 2013 Voksne mennesker åpner ikke andre voksne menneskers post, det er ikke bare umoralsk, men ulovlig. Du må ta en ordentlig prat med mannen din. Sette deg ned og foretelle hvor mye dette bekymrer deg. Si at du ikke klarer å få ro før du har fått bedre innsyn i økonomien hans. Beklage at du ikke stoler på han, men at du ikke klarer å slippe tanken. Hvis han ikke lar deg få innsyn da, så er det ikke mye du kan gjøre med saken... Anonymous poster hash: 10920...388
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #4 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg ønsker økonomisk frihet, liker selv ikke tanken på at mannen min skal ha full oversikt over hva jeg bruker penger på! Men det nytter ikke å sette seg ned for å snakke om økonomi, han har begynt å sette seg helt på bakbeina. Det er mer og mer som skurrer, men jeg vil se om jeg kan finne ut noe mer før jeg tar det opp igjen. Og jeg blir frustrert, jeg tar opp pengespørsmål rolig og greit. Og jeg VET jo om noe av det, men tror bare jeg ikke har fått hele sannheten:( Anonymous poster hash: 58875...444
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #5 Skrevet 3. oktober 2013 Hva bruker han så mye penger til da? Det hadde bekymret meg tror jeg, at mannen tok opp gjeld uten å fortelle meg om det og brukte opp pengene (uten at jeg merket det?) på hva da? Anonymous poster hash: 1a598...893
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #6 Skrevet 3. oktober 2013 Voksne mennesker åpner ikke andre voksne menneskers post, det er ikke bare umoralsk, men ulovlig. Anonymous poster hash: 10920...388 Vent litt, er det ulovlig å åpne mannens post? Hva er umoralsk med det når man er sammen? Er det virkelig ulovlig altså? Anonymous poster hash: 5cadf...163
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 Be om fullt innsyn!!! Selvangivelsen og bankkontoene! Spesielt selvangiveksen er viktig, da han kan ha tatt opp gjeld andre steder enn banken deres. For tre år siden innrømmet mannen min økonomisk utroskap. Beløpet han innrømmet først var "kun" på et par hundre tusen. Noen dager senere innrømmet han at den muligens var noe høyere, kanskje rundt 600 000. Etter å ha fått fullt innsyn i økonomien og samlet alle brev fra kredittkortselskapene, viste det seg at gjelden var på nesten 1 million kroner!!! Krev fullt innsyn!!! Før du havner så langt nede som jeg har vært. Husk at jo lenger du venter, jo mer gjeld kan han ta opp! Anonymous poster hash: 473d7...de5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 Voksne mennesker åpner ikke andre voksne menneskers post, det er ikke bare umoralsk, men ulovlig. Anonymous poster hash: 10920...388 Vent litt, er det ulovlig å åpne mannens post? Hva er umoralsk med det når man er sammen? Er det virkelig ulovlig altså? Anonymous poster hash: 5cadf...163 Ulovlig eller ei, har man slike mistanker åpner man mannens post!!! Hilsen en som er blitt utsatt for STORT økonomisk utroskap! Anonymous poster hash: 473d7...de5
Isola&Lille+julegave Skrevet 3. oktober 2013 #9 Skrevet 3. oktober 2013 Med de sterke mistankene du har, åpner du posten hans, snoker i papirene hans og får oversikt. Det er i så fall ikke bare hans, men din økonomi i han drar ned i driten, da er alt lov etter min mening! Skaff bevis så han må legge alle kort på bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå