Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som er gravid i ca 6 uke og har allerede fått fødeplass. Min søknad blir sendt ut allerede i dag.

Det er helt sinnsykt når det gjelder fødeplasser i Oslo, førstemann til mølla.

Sendte mail til riksen og spurte rett ut om jeg måtte søke selv, før første svangerskapskontroll og fikk bekreftet at det måtte jeg.

De selv kaller det, førstemann til mølla, prinsippet!

Fortsetter under...

Really?? Er det noe vi må gjøre?? Er det andre ting også som man må huske å gjøre??

æ

Hei, ser du bor på Vestlandet? Det er bare i Oslo en må søke om fødeplass, ikke andre steder i Norge. Der får man automatisk plass på nærmeste sykehus!

Really?? Er det noe vi må gjøre?? Er det andre ting også som man må huske å gjøre??

æ

Hei, ser du bor på Vestlandet? Det er bare i Oslo en må søke om fødeplass, ikke andre steder i Norge. Der får man automatisk plass på nærmeste sykehus!

Tuusen takk for oppklaringen!! :)

Annonse

Jeg fødte på Riksen sist og ville veeeldig gjerne dit denne gangen også. Søkte selv når jeg var 4+3 eller noe, og fikk svar etter under en uke:) orket ikke dra til legen kun for å søke plass:)

Det er bare å skyde seg, helt galskap i Oslo:)

Siden jeg hadde IVF forsøk på Riksen fikk jeg søkt samme dag jeg tok blodprøven. Har nå fått bekreftet plass!

Er superfornøyd med føden på Riksen, hører til Bærum men kjører heller ti minutter ekstra for å føde på Riksen. Barsel er sånn passe der da...

Jeg skal til legen på mandag, da er jeg litt over fem uker, og hovedgrunnen er å bestille fødeplass. Trodde lege eller jordmor måtte gjøre det da

Trodde jeg og, så spurte fødeavdelingen direkte. Bare å sende selv, fikk jeg vite :D

Får jeg plass på Ahus denne gangen og, så vet jeg ikke hva jeg gjør. Nekte å føde? Nekter plendt å havne på det sykehuset en gang til. Hadde den værste jordmora, som løp ut av rommet hver gang jeg fikk en rie og glemte å gi meg klyster + +++++++ masse annet.

Takk for tips!

Gravid for første gang med termin 2. juni :wub:

Hadde tenkt til å vente til uke 11 med søknad siden det er da jeg har første svangerskapskontroll, men nå skal jeg sende inn en søknad med det samme. Jeg kunne tenke meg ABC-klinikken på Ullevål. Noen som har erfaringer derfra?

Annonse

ABC har kun 4 fødestuer, så der er pågangen enda værre, og hvertfall på den tiden av året når du har termin, i forhold til barnehagedekning. Du bør ikke vente til du er 11 uker. Søk NÅ. Jeg prøvde meg på ABC sist. Men det funket ikke, måtte ha hjelp tilslutt,så det ble ingen ABC fødsel. Måtte over på sykehusdelen. Men var så heldig å få ligge barsel på ABC fordet. Jeg opplevde at jormødrene hadde masse til til meg på føden på ABC og de var veldig flinke...

Takk for tips! :)  Jeg har akkurat sendt inn en søknad! Men de oppgir to ulike adresser på hjemmesiden, så var litt usikker på hvilken som var den korrekte. Mulig jeg sender til begge adressene for å være på den sikre siden :rolleyes:

Ja, det var min første. Jeg gikk i badekaret når jeg var 6 cm. Og på et kvarter ble det 9 cm og jeg fikk pressrier. Det gikk for fort for babyen, hjerterytmen sank, og han var ikke langt nok nede i bekkenet, og var ikke ferdig rotert. Så de sendte meg over på sykehuset. Det som er deilig er at de ikke tar noen sjanser.

Så det funket ikke for meg i den grad at jeg ikke fikk lov å føde der.

Det hele ble veldig voldsomt for meg når vi kom over på sykehuset. Plutselig var rommet fullt av folk, og ting skulle registreres. Da var jeg veldig klar for litt smertelinding, hva som helst egentlig. Men det hadde vi ikke tid til.

Jeg synes de styra fælt, satte kateteret på meg, de trodde blæra blokkerte. Men jeg hadde jo gnålet om vann i en time, men ikke fått noe, så jeg var nærmest dehydrert,

Så ble det sugekopp til slutt. Han kom stjernekikker eller hva det heter. Med fjeset opp mot mor. Han var så sint i fjeset da han stod halvveis ute. Dette var ikke noen uvanlig fødsel sett fra legenes perspektiv. Men for meg som hadde sett for meg en litt mer rolig tilstand ble dette grusomt.

Jeg har flere venninner som forteller solskinnshistorier derfra.

Og jeg tror jo på at det er bra for barnet og i utgangspunktet mor. Derfor jeg valgte det. Men nå tørr jeg ikke velge det igjen. Men omsorgen jeg opplevde på ABC ovenfor den fødende er helt unik og fantastisk.

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Skjønner jo at jeg er heldig som vet på forhånd hvor jeg skal føde og slipper styret med å søke! Denne knerten blir født på samme sted som søsknene, og muligens også på samme fødestue (har hatt samme fødestuen med begge mine :P). Er jeg like heldig som de to andre gangene er jeg også den eneste som føder den dagen, og får dermed veldig god service! :) Er ikke verdens største by jeg bor i altså! :P

Takk for tips!

Gravid for første gang med termin 2. juni :wub:

Hadde tenkt til å vente til uke 11 med søknad siden det er da jeg har første svangerskapskontroll, men nå skal jeg sende inn en søknad med det samme. Jeg kunne tenke meg ABC-klinikken på Ullevål. Noen som har erfaringer derfra?

Jeg fødte på ABC på Ullevål i 2011, og skal føde der igjen nå i november.

Hadde en fantastisk opplevelse der sist. Luksusfødsel kaller jeg det. Man får jo stor dobbeltseng å føde i, store fødestuer som alle har badekar. Du får dempet belysning og stearinlys hvis du ønsker det, og jordmødre som stort sett har tid til å være hos deg hele tiden (hvis du vil). Ingen steril sykehusfølelse.

Barselrommene ligger rett over gangen fra fødestua, og er store og flotte med plass til far. Også blir man jo godt kjent på avdelingen på forhånd ettersom man kan ta alle svangerskapskontrollene der.

Det eneste negative jeg har å si er at jeg synes jeg fikk litt dårlig oppfølging ift amming etter fødselen. Ammingen gikk uproblematisk for meg, så det er mulig det var derfor de brukte lite tid på meg? Men jeg følte ikke jeg ble "sett" av jordmødrene like mye etter fødselen, som før og under fødselen.

Men opplevelsen ga absolutt mersmak, og jeg skal som sagt føde der igjen i november. Gleder meg!

Går til kontroller hos Torill på ABC nå, og hun er herlig. Håper jeg får henne under fødsel også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...