Gå til innhold

Din beste oppskrift på havregrøt? (Jepp, er elendig på kjøkkenet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er din favoritt "topping"? :)

Har til nå bare brukt ferdigpose som man blander med vann, men vil gjerne lage selv uten sukker. Også bruker jeg blåbær på. Eller mandler.

Anonymous poster hash: b35c0...e95

Skrevet

Oppskriften står på posen ;-)

Skrevet

Hvis jeg bare lager til meg selv, tar jeg 1,5 dl melk, 0,5 dl vann, 1 dl havregryn, 1/4 most banan, linfrø, kanel og kardemumme :) nam!

Skrevet

Min havregrøt er av det enkle slaget - og jeg og barna elsker den

Oppskriften er som følger;

Dobbelt så mye vann som havregryn. Dvs 1 kopp havregryn = 2 kopper vann

Kok opp og rør. Kokes til ønsket konsistens, ca 5 minutter.

Så må du bare finne ut hvor mye du trenger til deg og din familie.

Topper stort sett med kanel og sukker

Skrevet

Har ikke noen favoritt-havregrøt akkurat - må le litt ;) Jeg pleier å helle litt havregryn i en skål, helle over melk og deretter inn i microen på 2x1 minutt. Røre mellom slagene. Hvis jeg skal flotte meg litt har jeg i litt salt også ;) Til topping bruker jeg sukker og kanel, noen ganger smør. Andre ganger bare litt syltetøy på toppen - da føler jeg meg ekstra sunn! Fnis 

Kan ikke fordra vann i havregrøt, så kanskje jeg har en favoritt likevel - den med melk :)

Anonymous poster hash: d7827...fc1
Skrevet

Jeg bruker bare oppskriften som står bakpå havregryn-pakken, jeg. ;) Jeg bruker halvparten vann og halvparten melk. Som topping bruker jeg bare kanel, men frukt/nøtter er jo også godt. :)

Skrevet

Spiser havregrøt hver morgen . 1dl havregryn , vann så det dekker i skåla . 2 min i mikro , spiser med rørte bær og yoghurt på toppen

Skrevet

Har ikke noen favoritt-havregrøt akkurat - må le litt ;) Jeg pleier å helle litt havregryn i en skål, helle over melk og deretter inn i microen på 2x1 minutt. Røre mellom slagene. Hvis jeg skal flotte meg litt har jeg i litt salt også ;) Til topping bruker jeg sukker og kanel, noen ganger smør. Andre ganger bare litt syltetøy på toppen - da føler jeg meg ekstra sunn! Fnis

Kan ikke fordra vann i havregrøt, så kanskje jeg har en favoritt likevel - den med melk :)

Anonymous poster hash: d7827...fc1

Hehe, ja tenkte kanskje det var noen skikkelige husmødre som hadde en oppskrift som gjorde den ekstra god, med kokosmel, havremelk, sojamelk, ja hva vet jeg. ;)

Anonymous poster hash: b35c0...e95

Skrevet

melk, en klatt med smør, litt salt og havregrøt kokes- tadaa :)

Anonymous poster hash: 1dbbc...578
Gjest Anybody
Skrevet

Litt vann, så litt gryn så litt soyamelk..

Så litt kanel så litt mandelmel. I blant litt syltetøy eller honning..

Skrevet

Hverdagshavregrøten er slik:

2,5 dl lettmelk

1 dl lettkokte havregryn

En liten neve rosiner

Spises med sukker og kanel

Søndagshavregrøten er sånn:

Små terninger av et halvt eple freses i litt smør og kanel

Ha oppi 1 dl havregryn og fres litt til.

2,5 dl melk - kok til grøten er passe.

Serveres med en fløteskvett og demerarasukker eller honning.

Skrevet

Jeg elsker havregrøt faktisk! Men lager det sjelden nå.

Jeg tar 1ss smør i gryta. Har h-melk eller fløte og gryn i. Koker oppe og lar såvidr koke i gjerne 15 min.. Da er den myk og god :)

Har smør, sukker og kanel på :)

Skrevet (endret)

En dæsj vann, en dæsj melk, en svopp med havregryn (små) og en liten dæsj salt settes 2 min i micro. Noen skjeer vaniljeyouhurt blandes i (evt annen yoghurt), noen skjeer vaniljeyoghurt på toppen, litt bær og en dæsj agavesirup (eller yacon) og et tryll med kanel :P

Endret av ØYENønskerLITEN
Skrevet

Jeg er også håpløs på å lage grøten men syns det er godt med eple og kanel i, evt. jordbær faktisk :)

Skrevet

Jeg bruker 1 dl økologiske havregryn eller den med havregryn og quinoa)

1 dl vann

1 dl l-melk

kanel

Blander sammen og har dette 3 min i mikroen.

Skrevet

1 dl vann

1 dl melk

1 dl havregryn (lettkokte)

1/2-1 revet søtt eple

Kanel

Litt salt

Spiser det uten topping. Om du har eplegrøt kan du koke uten eple og toppe med eplegrøt og litt melk om du liker det.

Anonymous poster hash: 54030...d5e

Skrevet

Bruker mengdeforholdene som står på pakken, men halvt om halvt med vann/melk. Husk salt! Bruker de store grynene, synes konsistensen blir bedre :)

Toppes med blåbær, eller sukker og kanel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...