Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Datteren min er supergrinete hver dag når jeg henter henne i barnehagen. Hun sover 1,5-2 timer der hver dag. Men når jeg henter henne kl 16.30 virker hun bare overtrøtt og sliten. Problemet er at hvis jeg legger henne kl 17.00 spolerer det hele rytmen hennes med legging kl 19.00. Hvordan løser dere andre dette? Kan jo ikke bare være meg som får med en grinete og overtrøtt unge hjem fra barnehagen... Anonymous poster hash: b3980...8e5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 Stakkars liten! Har du ikke mulighet till å jobbe litt mindre bare i et år eller to? Anonymous poster hash: 757be...31d
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 3. oktober 2013 #3 Skrevet 3. oktober 2013 Kanskje hun trenger en liten lur i tre tiden?
Major HotLips Houlihan Skrevet 3. oktober 2013 #4 Skrevet 3. oktober 2013 Har også ei lita ei som er fryktelig sliten etter barnehagen, spesielt hvis dagene blir litt lange. Hun kan ikke sove to lurer for da sliter hun med å sove på kvelden. Her har vi få eller ingen planer på ettermiddagstid, det går i kos, leke sammen med henne på gulvet, se barnetv og kanskje gå en liten tur i hagen. Klokken seks bader hun og så er det kveldsmat og rett i seng. Jeg tenker som så at det er slik det er for tiden. Barnehagestart er tøft for de små og vi får bare gjøre det beste ut av det så bedrer det nok seg etterhvert
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #5 Skrevet 3. oktober 2013 La henne legge seg 1800 i en periode. Det gjorde vi. Etter en stund, så prøvde vi og drøye leggning, slik at det ble 1900 igjen. Banr er forskjellig, men kan være verdt og prøve. Kan jo også evt regulere duppen litt i barnehage? At hun legges ned litt senere og dermed også vekkes/våkner opp litt senere? Kan gjøres så enkelt at hun blir den siste som gjøres klar til nedlegging, slik kan det fort forflyttes en halvtime. Som kan være alfa og omega for en litt triveligere ettermiddag. Men i perioder ER barna grinete, de vokser, både fysisk og psykisk, mye skjer, og da må man bare gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: 511e4...14b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #6 Skrevet 3. oktober 2013 Er jo ikke rart hun er sliten, bhg er jo egentlig ingenting for så små barn. 1 åringer er ikke flokkdyr, og trives best hjemme. Men, når de uansett må være i bhg hadde jeg forsøkt med kortest mulig dager,og legging kl 18 en periode. Anonymous poster hash: 3e606...90b
Tingenes Herre Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg har redusert arbeidstiden slik at jeg kan hente tidlig i barnehagen. Det blir aldri mere enn 6 timers dag, og det hjelper veldig. Har du mulighet, anbefaler jeg å gjøre det samme.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 Hvorfor kan du ikke legge henne kl seks? Det har vi måtte gjøre med våre i perioder. Anonymous poster hash: 5f6ac...aa8
Edelweis Skrevet 3. oktober 2013 #9 Skrevet 3. oktober 2013 vi legger han kl 18.15-18.30 de dagene han er veldig trøtt. har han sovet bare 1,5 time i bhg blir det tidligere kveld. så er det om å finne på noe med han på ettermiddagen som hjelper her da. ellers bruker jeg badebaljen som en enkel utvei de dagene han er ekstra sur for da blir han så glad og klarer å holde ut en liten halvtime til =)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #10 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg også hadde en sliten 1 åring. Hva med å prøve å la henne sove to ganger i barnehagen? Hvis ikke det går, ville jeg ha satt meg i sofaen med barnet da vi kom hjem, eller det var det jeg gjorde: Satt meg i sofaen med ungen, ungen fikk smokk og kos og slappet HELT av, vi så på barneTV / Film, da hentet ungen seg inn, og vi fikk en fin avsluttning på dagen. Men det kan vel ikke være at hun er sulten, som gjør henne litt grinete? Spør om barnehagen kan gi henne mer mat, enn frukt og yoghurt, ha med glass med barnemat. Mange gjør det. Da får de "middagen", også er de kanskje i bedre humør når de er mette på "ordentlig" mat. Så får hun kveldsmat av deg før legging. Da kan dere bruke tiden mellom 17-19 til å bare kose dere, ta det med ro, leke, og kveldstell ... Lykke til. (vet åssen du har det, vært der selv før.). Anonymous poster hash: a3b53...e4d
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 3. oktober 2013 #11 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg har også en sliten ett åring og forsåvidt en sliten femåring, men de hentes kl 15 fordi mamma kan gå tidlig fra jobb. Det første vi gjør når vi kommer hjem er å dele et eple mens mamma og barna lager middag, så kommer pappa hjem og vi spiser. Etter det har humøret steget en del, så da leker vi. Pappa og storebror går som regel ut mens lillemor får velge ut, innelek eller badekar, som oftest velger hun badekar. Da koser vi oss sammen i badekaret leeeeenge. Leker med badendene, badeskum, har på musikk osv. Så leker vi litt når vi står opp, finner frem kveldsstell, spiser kveldsmat, koser litt på sofaen med sutten før vi pusser tenner og legger kl 19.00. Her hos oss funker det ikke med late ettermiddager, gjør vi ikke nok "barneting" men bare roer ned, det er da sutringen kommer. Holder vi oss i aktivitet, etter barnas initiativ og nivå så holder vi helt frem til legging og koser oss masse samtidig. Håper dere finner ut av det.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #12 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg erfarer det samme, kvaliteten på søvnen i bhg er ikke den samme som hjemme, forsøk med litt mat det hjelper hos meg og min lille på 1,5 år Anonymous poster hash: a3080...2ac
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #13 Skrevet 3. oktober 2013 Hvis jeg legger sønnen min på 1 år kl 18, står han opp kl 05. Da blir han kjempe trøtt når han er i barnehagen og det spolerer rytmen til barnehagen..Han klarer så vidt å holde øynene oppe til kl 12 når det er tid for blund. Vi prøver derfor å aktivt leke med gutten vår etter vi kommer hjem fra barnehagen. Spise, leke, ut og gå tur, bade, lese bok...alt for å underholde han. Blir han overlatt 5 min til seg selv er det bare sutring og grining :-( 6 timersarbeidsdager blir jo fort nesten 4 dager mindre betalt per måned. For enkelte er det mye penger det er snakk om, så jeg skjønner godt at ikke alle har mulighet til å jobbe redusert. Det har i alle fall ikke vi. Anonymous poster hash: ab2a0...f93
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #14 Skrevet 3. oktober 2013 Hvis jeg legger sønnen min på 1 år kl 18, står han opp kl 05. Da blir han kjempe trøtt når han er i barnehagen og det spolerer rytmen til barnehagen..Han klarer så vidt å holde øynene oppe til kl 12 når det er tid for blund. Vi prøver derfor å aktivt leke med gutten vår etter vi kommer hjem fra barnehagen. Spise, leke, ut og gå tur, bade, lese bok...alt for å underholde han. Blir han overlatt 5 min til seg selv er det bare sutring og grining :-( 6 timersarbeidsdager blir jo fort nesten 4 dager mindre betalt per måned. For enkelte er det mye penger det er snakk om, så jeg skjønner godt at ikke alle har mulighet til å jobbe redusert. Det har i alle fall ikke vi. Anonymous poster hash: ab2a0...f93 Hvorfor må han være oppe til kl 12 i bhg? Kan de ikke legge han tidligere der? I vår bhg legges ungene når de er trøtte, eller når foreldrene har bestemt, ikke etter klokka. Noen sover en dupp, andre sover 2. Har aldri vært noen problemer med det i de 8 årene vi har hatt barn i bhg i alle fall Anonymous poster hash: cb4cd...e16
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #15 Skrevet 3. oktober 2013 Takk for tips og erfaringer! Vil bare presisere at hun ikke er et "stakkars barn" fordi hun er 1 år og er i barnehage. Hun er svært sosial og elsker å være der, men det blir jo lange dager. Så skal se om vi får kortet ned og hentet noe tidligere. Og legging kl 18 har vi gjort noen dager, så da er det ikke unormalt at vi gjør det i en periode. Anonymous poster hash: b3980...8e5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #16 Skrevet 3. oktober 2013 Når de var så små hadde de en powernap på sofaen før middag et par ganger i uken, om de som 15 minutter og så spiste middag var de i fin form frem til sengetid. Men de gjorde ikke det hver dag da. Jeg lot de også sove så mye de ville i helgene, og da tok de igjen litt tapt hvile tror jeg for alle mine fire barn har sovet opptil 2,5 til 3 timer midt på dagen i helgene helt til de var godt over 2 år gamle. De har også alltid hatt 12 timer i senga om natta, om dagen begynner halv syv har de lagt seg halv syv om kvelden også. Anonymous poster hash: c4330...bea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå