Tromsøprinsen Skrevet 2. oktober 2013 #1 Del Skrevet 2. oktober 2013 Noen som vil være med på det? Minsten er 9 mnd og har endelig begynt å like middag! Men baaare hjemmelaget Favoritten her er også den enkleste: pølselapskaus! Da går det i frossen suppe og lapskausblanding (2 poser) og eventuelle rester av rotgrønnsaker jeg måtte ha. Videre bruker jeg skinnfrie kjøttpølser (1 pk). Har også i en pakke strimlet svinekjøtt og tar mest av det i hans porsjon. Ellers liker han en rett jeg laget mye av og frøs ned: 1 pk medisterdeig (rydda frysa), kålrot, potet, svisker (brukte hele svisker, da blandet det seg ikke jevnt, men ble små prikker med svisker her og der. Kjøttkaker med potet, litt søtpotet og erter liker han også godt. Jeg har lyst å lage noe med mais i! Noen tips til hva? Prøver nå å lage middagene med litt mer konsistens, altså ikke helt puree. Jeg knar potet med gaffel og kjører ofte andre ingredienser i mixeren hver for seg, så blir det ikke helt likt. Faller ikke alltid heelt i smak, men da kjører jeg resten glatt som kontroll på om det var klumpene eller smaken som ble feil (lager alltid mer og fryser ned). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 3. oktober 2013 #2 Del Skrevet 3. oktober 2013 Nå lager ikke jeg middag til minien her foreløpig, men til storebror laget jeg fiskeboller med hvit saus. Brukte mme til den hvite sausen og krydret med litt karri. Han likte det godt. Hadde kokt potet og gulrot til. Det kan man enkelt variere etter hvor finmost eller grovt barnet liker det også. Lapskaus var også storebror sin favoritt og her kan man jo variere uendelig nesten hva man har oppi av ulike grønnsaker, kjøtt, pølse osv. Ellers var spaghetti/makaroni og tomatsaus også en hit. Det er ganske utrolig å se de små suge i seg spaghettien hvis de klarer det, men for å unngå mye søl og for at det ikke skal ta for lang tid er det jo best å bruke makaroni. Her kan man jo ha oppi litt karbonadedeig, svinekjøttdeig uten salt, ulike grønnsaker eller annet om det er ønskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 3. oktober 2013 #3 Del Skrevet 3. oktober 2013 Og kjøttboller glemte jeg... Da laget jeg de selv av kyllingkjøttdeig (koker de i usaltet vann) med saus av mme. Kjøpte amerikansk blanding (gulrot, mais og erter) som jeg hadde til sammen med ris eller potet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletrillekruspersille Skrevet 3. oktober 2013 #4 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hjortekaker er en stor suksess her i hus. Jeg blandet hjortekjøttdeig med kjøttdeig av kylling og kalkun for å minske viltsmaken. Serverte med poteter og gulerøtter. Gikk ned på høykant! Kan gjøre det samme med annen type viltkjøtt om en har tilgang til det. Kan også blandes med karbonadedeig. Jeg har lest både for og imot fisk til de minste, men jeg har gitt torsk til jenta mi(snart 8 mnd), og det liker hun godt. Da tilbereder jeg på samme måte som til oss voksne(men uten salt i vannet) og moser fisken med en gaffel. Har også laget en appelsinsaus med basilikum til torsken(Margit Veas oppskrift) med stor suksess. Da er det ca 1 dl saft fra appelsin, som kokes med 1-2ss olje(jeg brukte raps) og liten dæsj med basilikum. Lapskaus er forøvrig en slager også Jeg har laget med kyllingfilet, søtpotet, kålerabi, sellerirot, vanlig potet(måtte rydde ut av grønnsaksskuffen i kjøleskapet en dag:) ) Hadde i litt hvitløkspulver på slutten bare for å få litt smak på lapskausen siden jeg ikke bruker buljong til hennes porsjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 3. oktober 2013 #5 Del Skrevet 3. oktober 2013 Vesla her spiser ikke så mye, men hun liker kokt torsk, gulerøtter og kokte poteter Veldig enkelt. Lurte på om jeg kunne bruke erter? hun er 11 mnd men er ikke særlig flink til å tygge ennå. Brekker seg fort. Kanskje jeg kunne hatt litt smeltet smør på også for å få i henne litt fett? Bruker dere smør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletrillekruspersille Skrevet 3. oktober 2013 #6 Del Skrevet 3. oktober 2013 Vesla her spiser ikke så mye, men hun liker kokt torsk, gulerøtter og kokte poteter Veldig enkelt. Lurte på om jeg kunne bruke erter? hun er 11 mnd men er ikke særlig flink til å tygge ennå. Brekker seg fort. Kanskje jeg kunne hatt litt smeltet smør på også for å få i henne litt fett? Bruker dere smør? Jeg bruker smør. Vesla får smør på skiven så hvorfor ikke på potetene ved en fiskemiddag, det er jo uansett ikke snakk om store mengdene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 3. oktober 2013 Nå lager ikke jeg middag til minien her foreløpig, men til storebror laget jeg fiskeboller med hvit saus. Brukte mme til den hvite sausen og krydret med litt karri. Han likte det godt. Hadde kokt potet og gulrot til. Det kan man enkelt variere etter hvor finmost eller grovt barnet liker det også. Lapskaus var også storebror sin favoritt og her kan man jo variere uendelig nesten hva man har oppi av ulike grønnsaker, kjøtt, pølse osv. Ellers var spaghetti/makaroni og tomatsaus også en hit. Det er ganske utrolig å se de små suge i seg spaghettien hvis de klarer det, men for å unngå mye søl og for at det ikke skal ta for lang tid er det jo best å bruke makaroni. Her kan man jo ha oppi litt karbonadedeig, svinekjøttdeig uten salt, ulike grønnsaker eller annet om det er ønskelig. Ja, fiskeboller går ned her også men bruker vanlig melk nå, og det har gått fint. Ikke mye saus han får heller, da blir maten så tynn etter en omgang med stavmixer'n. Karri liker han også Tomatretter har ikke falt i smak her ennå... Mulig derfor han ikke hærer mat på glass heller, er jo tomat i mange av dem. Noen som har noen gode oppskrifter med tomat i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Hjortekaker er en stor suksess her i hus. Jeg blandet hjortekjøttdeig med kjøttdeig av kylling og kalkun for å minske viltsmaken. Serverte med poteter og gulerøtter. Gikk ned på høykant! Kan gjøre det samme med annen type viltkjøtt om en har tilgang til det. Kan også blandes med karbonadedeig. Jeg har lest både for og imot fisk til de minste, men jeg har gitt torsk til jenta mi(snart 8 mnd), og det liker hun godt. Da tilbereder jeg på samme måte som til oss voksne(men uten salt i vannet) og moser fisken med en gaffel. Har også laget en appelsinsaus med basilikum til torsken(Margit Veas oppskrift) med stor suksess. Da er det ca 1 dl saft fra appelsin, som kokes med 1-2ss olje(jeg brukte raps) og liten dæsj med basilikum. Lapskaus er forøvrig en slager også Jeg har laget med kyllingfilet, søtpotet, kålerabi, sellerirot, vanlig potet(måtte rydde ut av grønnsaksskuffen i kjøleskapet en dag:) ) Hadde i litt hvitløkspulver på slutten bare for å få litt smak på lapskausen siden jeg ikke bruker buljong til hennes porsjoner. Mmm, skal prøve hvitløkspulver i lapskausen her også Jeg er litt restriktiv i bruken av vilt her... Det er kommet mye forskning nå på blyrester i vilt, faktisk også anbefalinger om antall måltid per uka for barn og gravide. Ikke for å kritisere altså, det er som sagt ny forskning. Torsk har vi også prøvd, gikk an på smak med litt saus her så den sausen din skal prøves! Tusen takk Endret 3. oktober 2013 av Tromsøprinsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 3. oktober 2013 Vesla her spiser ikke så mye, men hun liker kokt torsk, gulerøtter og kokte poteter Veldig enkelt. Lurte på om jeg kunne bruke erter? hun er 11 mnd men er ikke særlig flink til å tygge ennå. Brekker seg fort. Kanskje jeg kunne hatt litt smeltet smør på også for å få i henne litt fett? Bruker dere smør? Jeg har brukt erter. Sto at det var ok i en bok jeg har. Ble veldig godt sammen med kjøttkaker. Men mosa de med stavmixer'n da. Hadde nok gått rett i vrangen her ellers! Bruker smør ja! I potetmos, på brød mm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletrillekruspersille Skrevet 4. oktober 2013 #10 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hjortekaker er en stor suksess her i hus. Jeg blandet hjortekjøttdeig med kjøttdeig av kylling og kalkun for å minske viltsmaken. Serverte med poteter og gulerøtter. Gikk ned på høykant! Kan gjøre det samme med annen type viltkjøtt om en har tilgang til det. Kan også blandes med karbonadedeig. Jeg har lest både for og imot fisk til de minste, men jeg har gitt torsk til jenta mi(snart 8 mnd), og det liker hun godt. Da tilbereder jeg på samme måte som til oss voksne(men uten salt i vannet) og moser fisken med en gaffel. Har også laget en appelsinsaus med basilikum til torsken(Margit Veas oppskrift) med stor suksess. Da er det ca 1 dl saft fra appelsin, som kokes med 1-2ss olje(jeg brukte raps) og liten dæsj med basilikum. Lapskaus er forøvrig en slager også Jeg har laget med kyllingfilet, søtpotet, kålerabi, sellerirot, vanlig potet(måtte rydde ut av grønnsaksskuffen i kjøleskapet en dag:) ) Hadde i litt hvitløkspulver på slutten bare for å få litt smak på lapskausen siden jeg ikke bruker buljong til hennes porsjoner. Jeg er litt restriktiv i bruken av vilt her... Det er kommet mye forskning nå på blyrester i vilt, faktisk også anbefalinger om antall måltid per uka for barn og gravide. Ikke for å kritisere altså, det er som sagt ny forskning. Jeg er klar over denne forskningen Vi har redusert kraftig ned på viltforbruket(har litt med at vi ikke har selv kommet oss på jakt de siste åra) Jeg tenkte som så at siden de mengdene hun spiser likevel er såpass små og det er ikke noe vi har hver uke har jeg vanskelig for å tro at det ville gjøre noe skade. Synd egentlig, vilt er jo såå godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 4. oktober 2013 #11 Del Skrevet 4. oktober 2013 Vesla her spiser ikke så mye, men hun liker kokt torsk, gulerøtter og kokte poteter Veldig enkelt. Lurte på om jeg kunne bruke erter? hun er 11 mnd men er ikke særlig flink til å tygge ennå. Brekker seg fort. Kanskje jeg kunne hatt litt smeltet smør på også for å få i henne litt fett? Bruker dere smør? Min på 9 mnd har spist erter en måneds tid nå- hun synes det er skikkelig godt. Moser dem ikke, så hun får øvet seg på å plukke dem opp og:) Har ikke satt noe i halsen eller svelget feil foreløpig, men så skal det sies at hun ikke spiser middag dersom den er most. Så hun har hatt tyggetrening noen måneder nå. Mat hun ikke har spist deler jeg først i små biter dersom jeg er usikker på om hun får til å spise det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 4. oktober 2013 Flink jente du har, Linda min er ennå ganske anti-klumpe-mat... Men er gla han lendelig liker middagsmat! Ingen som har noen oppskifter med mais og/eller coscos i?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Svarer meg selv har i dag brukt både coscos og mais. Tips: ikke bruk for mye coscos... Og ikke stavmiks denne! Jeg lagde til 2 porsjoner etter anvisning på pakken. Skulle ha dette sammen med 1 pakke strimlet svinekjøtt. Brukte også blomkål da denne gir væske og ikke så mye smak. Videre hadde jeg i litt aprikos (hele, tørkede) og pære. Høres kjempegodt ut, sant? Vel, det smakte mest bare coscos og ble fryktelig tørt og tungt.... Kunne kanskje ha blitt liiitt bedre hadde jeg ikke stavmikset coscosen, men fryktet anti-klump sønnen min skulle rynke på nesa... Redningen ble tilsatt søtpotet og mais. Fikk en mer mosete konsistens og mer søt (eller "etanes") smak.... En skikkelig sammensuriumsgryte der en ikke klarer å smake alt som er i den. Men det ble 10 middager, så den må jo brukes opp...! Endret 5. oktober 2013 av Tromsøprinsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 6. oktober 2013 #14 Del Skrevet 6. oktober 2013 Vesla her spiser ikke så mye, men hun liker kokt torsk, gulerøtter og kokte poteter Veldig enkelt. Lurte på om jeg kunne bruke erter? hun er 11 mnd men er ikke særlig flink til å tygge ennå. Brekker seg fort. Kanskje jeg kunne hatt litt smeltet smør på også for å få i henne litt fett? Bruker dere smør?Min på 9 mnd har spist erter en måneds tid nå- hun synes det er skikkelig godt. Moser dem ikke, så hun får øvet seg på å plukke dem opp og:)Har ikke satt noe i halsen eller svelget feil foreløpig, men så skal det sies at hun ikke spiser middag dersom den er most. Så hun har hatt tyggetrening noen måneder nå. Mat hun ikke har spist deler jeg først i små biter dersom jeg er usikker på om hun får til å spise det. . Ja erter gikk bra her også tror hun fikk i seg 4-5 erter før hun ble lei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterblomst Skrevet 6. oktober 2013 #15 Del Skrevet 6. oktober 2013 har brukt coscous med gulerøtter erter mais og kylling woket med sweet chili saus, hun elsker det da får hun spise litt selv også gir vi coscous på skje. nå har hun begynt å spise mer av oss, og vil ofte ikke ha noe annet hvis vi sitter sammen og spiser middag. om jeg ikke tilbyr en av mine gode hjemmelagede da ellers får hun torsk og laks med poteter og gulerot og smør. melange eller usaltet smør. potet, brokkoli, gulerot og karbonade er også digg. disse gir jeg mikset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå