Gå til innhold

Normalt å miste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt og synes det var utrolig mange som mistet foster. Sikkert mange som syns dette er et dumt spørsmål - men er det normalt å miste?

Anonymous poster hash: 5156d...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om en del som har mistet,ja :( Jeg har heldigvis aldri opplevd det - iallefall ikke som jeg vet om :)

Skrevet

De sier jo at så og si alle "mister" en eller annen gang, men at det som oftest skjer før du aner at du er gravid. Av de som oppdager graviditeten pga. uteblitt mens er det vel godt over 25% som aborterer spontant de første ukene.

Anonymous poster hash: d55c1...e30
Skrevet

Jeg mistet første gang jeg var gravid. I uke 23, tidlig vannavgang.

På sykehuset da sa de at det er tilfeller de desverre har hver mnd. (tsb sykehus). Å at det å miste før uke 12 er noe som skjer ofte , en.eller annen gang i livet.

Mange av mine veninner har mistet en gang. Men også flere som ikke har. Er en 50% kjangse frem til uke 12. Etter det er det mer å mer sikkert at alt går bra som ukene går:)

Skrevet

jeg har mista flere ganger, tror nok det er like "normalt" å miste som å føde?

Anonymous poster hash: 21af7...8dd
Skrevet

50%???!!!

Ikke rart nygravide bør holde seg unna slike forum som dette....

Sjansen er mellom 10-15% de aller første ukene til hjertet begynner å slå i uke 5-6. Deretter går den ned til under 5%.

Anonymous poster hash: f6d90...25f
Skrevet

50%???!!!

Ikke rart nygravide bør holde seg unna slike forum som dette....

Sjansen er mellom 10-15% de aller første ukene til hjertet begynner å slå i uke 5-6. Deretter går den ned til under 5%.

Anonymous poster hash: f6d90...25f

Beklager altså, hvis jeg sa noe feil. De sa 50/50 på sykehuset til meg...

Kun den første tiden altså...

Men du har nok rett:)

Skrevet

På sykehuset da sa de at det er tilfeller de desverre har hver mnd. (tsb sykehus). Å at det å miste før uke 12 er noe som skjer ofte , en.eller annen gang i livet.

Mange av mine veninner har mistet en gang. Men også flere som ikke har. Er en 50% kjangse frem til uke 12. Etter det er det mer å mer sikkert at alt går bra som ukene går:)

Hvor ingeanskauen gar du 50 % mister før 12 ukers. Tull og tøys! Aller fleste befruktningen som fester seg og man kjenner noe til blir det barn av, ok, noen mister, men slike sorger skal man ikke ta på forskudd.

Anonymous poster hash: cd60b...9fb

Skrevet

Jeg vet dessverre om mange som har mistet. Selv har jeg kun vært gravid en gang og har ett barn.

Anonymous poster hash: 620f2...ee4

Skrevet

Fikk dere med dere radioinnslaget på NRK om spontanabort? Hun Kaluza-bloggeren var der bl.a.

Der var en gyn/fertilitetslege som sa at medregnet de som mister uten å registrere det, er tallet oppe i 50% av alle befruktede egg. Etter forventet menstruasjon er det ca 25% som mister.

Dette er tydeligvis det oppdatert viten sier.

Om det stemmer, aner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 74f5d...06f

Skrevet

Hvor ingeanskauen gar du 50 % mister før 12 ukers. Tull og tøys! Aller fleste befruktningen som fester seg og man kjenner noe til blir det barn av, ok, noen mister, men slike sorger skal man ikke ta på forskudd.

Anonymous poster hash: cd60b...9fb

selvsagt skal man ikke tenke det.

JEG fikk besjed om dette da jeg mistet..

Kanskje jeg missforsto noe? Isåfall beklager.

I starten (de første ukene) er det iallefall 50/50.

Skrevet

tror det er mange mange som mister før de vet at de bærer et befruktet egg. Naturen selekterer vekk ødelagte/syke egg rimelig fort og brutalt. Men man skal ikke gå rundt med for mye bekymring heller, som sagt, de fleste aborter er ukjent for mor, bare en litt kraftigere mens som regel. 

Aborter etter en positiv test er ikke like hyppig vil jeg tro, etter at det har festet seg skal det jo litt til før det løsner og avstøtes. 

Og husk, de fleste aborter skjer jo fordi fosteret har store skader/sykdommer som ikke er forenelig med liv utenfor livmor. 

Naturen er brutal, men vi må bare leve med at sånn er det. Jeg har mistet 2-3 ganger før egget festet seg, merket det på grunn av kraftig mens og større smerter enn normalt, pluss at mensen kom noen dager for sent. Syns jo det er trist, men tenker at da var naturen inne i bildet og ordnet opp for et sykt/ødelagt egg. Har et barn i skolealder, og en på vei, så jeg funker jo på tross av at jeg har produsert noen "defekte" fostere......

Anonymous poster hash: 46b37...a11
Skrevet

Jeg har mistet, men har bare mistet embryo og ikke foster.. Foster er de ikke før etter uke 12 :)

Anonymous poster hash: 6f036...12d
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er mange som mister uten å vite at de er gravide. Sikkert det som menes med 50-50. Selv har jeg aldri mistet, som jeg vet om!

Skrevet

Jeg har fått 3 barn og mistet 3 ganger før uke 12. Så her er det 50%. Noen mister aldri, noen 1 gang og andre igjen flere ganger.

Skrevet (endret)

Det er veldig normalt å miste. MEN! Veldig mange spontanaborter blir ikke oppdaget fordi blødningen kommer ca når mensen er forventet. Er man ikke aktiv prøver så tester man normalt sett ikke samme dag som menstruasjon uteblir. Jeg har selv vært gravid ca 11 ganger, men har "bare" 4 barn. Et par av abortene mine hadde jeg nok aldri oppdaget hadde det ikke vært for at jeg testet tidlig.

Når man passerer uke 6 er det stor sannsynlighet for at det blir barn av det. Og mange som blir gravide (uplanlagt) vet stort sett ikke at de er gravide før rundt denne tiden :)

Ps. Har vært utredet pga habituell abort. I den forbindelse fikk jeg beskjed om at ca 80% (og kanskje enda flere) av de som er seksuelt aktive vil oppleve en tidlig abort. Men bare et lite fåtall av dem vil merke det.

Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Jeg har 4 barn og mistet 2 ganger. Nå er jeg gravid for syvende gang, og håper det går bra :)

Jeg har også hørt at det er 50\50 sjangs å miste. Men de aller fleste SA-ene skjer før man vet selv at man er gravid. Prosentene for å miste går jo drastisk ned dag for dag ut i svangerskapet, så da er det altså høyest sjangs å miste når man er veldig tidlig på vei. Så da ofte før man vet selv.

Anonymous poster hash: 73d1a...28b
Skrevet

Jeg har mistet en gang i uke 7-8, og har fire vellykkede svangerskap bak meg.

Er nok veldig vanlig å miste helt tidlig, men prosentandelen går jo kraftig ned etterhvert som ukene går.

Anonymous poster hash: ae4c8...e55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...