Gå til innhold

Servering i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage maten selv, blir ca 30 gjester inkl barn og voksne. Hva kan jeg servere?

Og- hva er vanlig å gjøre i bryllup av en litt enkel standard: må man uansett leie inn folk for å servere/rydde, gjør brudeparet det selv eller forventer man at alle som er der bidrar litt sammen med brudeparet?

Anonymous poster hash: b486f...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått for koldtbord, evt sushi eller tapas, då det ikkje krev serveringshjelp.

Skrevet

Eller få noen venner/bekjente/slekt som ikke skal i bryllupet til å hjelpe til med serveringen mot en liten gave.

Men som nevnt over her, koldtbord, tapas eller sushi er jo greit. Ville kanskje tenkt koldtbord siden dette kan lages klart før selve bryllupsdagen. Eller om dere vil gjøre det uhøytidelig, så går det jo og an å invitere til korgfest.

Finn noen selskap som serverer koldtbord, og plukk fra listene deres hva dere liker og ønsker å servere selv :)

Skrevet

I min venninnes bryllup hjalp vi forlovere, svigermor, tanter osv med ryddinga. Gutta flyttet på bord og stoler etterpå. (skikkelig kjønnsrollemønster her, he he)

Anonymous poster hash: 85def...c29
Skrevet

Takk for svar!

Tapas/ koldtbord er ingen dum idé. Kanskje en kombinasjon? Men det meste må jo lages istand på forhånd så da må noe varmes opp og noe serveres kaldt. Forslag til koldtbord/tapasretter som like gjerne kan forberedes litt i forkant og gjerne serveres kaldt?

Har ikke så mange å spørre om hjelp. Så vi må nok enten betale noen utenifra (har et smalt bryllupsbudsjett) ell så må vi gjøre det selv eller satse på at gjestene bidrar litt. Hvis vi har koldtbord/ tapas, forslag til hvordan vi kan få folk til å rydde litt etter seg selv? Jeg tror nok min familie vil bidra i større grad med å rydde opp da det er litt kultur for å "ikke være til bry" og derfor hjelpe til i min familie (vet ikke om det gjelder når de er invitert i selskap da...) men jeg ser når hans familie er på besøk hos oss så tar ikke med tallerkenen på kjøkkenet en gang.

HI

Skrevet

Da vi hadde jubileum hadde vi koldtbord. Vi serverte på pappfat og plastikglass... Det finnes ganske mye fint av sånt etterhvert, om du ikke vil stå å vaske opp hele natten.

Vi hadde reker(billige og gode på Rema 1000), roastbiff og svin(husker ikke hva det heter i farten, sånn du får på snitter)(kjøpte rått og stekte selv, dette kan gjøres i forkant, skal jo være kaldt), kyllingklubber(kan være kalde/varme), potetsalat, surkål, svisker, stekt løk, tapasboller(kan lages på forhånd og bare varmes opp), majones, remulade, brød, smør, ovnsstekte amadinepoteter(putt i pose med olivenolje og havsalt/maldonsalt. Rist godt og hiv i ovnen rundt 40min før servering). Sikkert mer og, men kommer ikke på i farten..

Skrevet

Det er mye mer jobb med koldtbord enn man tror det er på forhånd. En jeg kjenner rakk ikke å kose seg i det hele tatt i brorens bryllup fordi de ville gjøre det billig og ikke hadde leid inn noen til å hjelpe til. Det samme gjaldt moren hennes som ikke gjorde noe annet enn å stå på kjøkkenet i sin egen sønn sitt bryllup. Mye kan være kaldt, men på langt nær alt. Noen av gjestene kan hjelpe til med å rydde sammen, men noen må rydde sammen og bort alle rester, vaske opp alt som skal vaskes opp, rydde det på plass osv.

Jeg ville spurt enten venner som ikke skal i bryllupet, naboen, søskens venner, kollegaer, søskenbarn el om å hjelpe til. Dere trenger ikke veldig mange, men 2-3-4stk vil gjøre at kvelden blir veldig mye enklere for deg som brud og din familie.

Anonymous poster hash: 117f8...00d
Skrevet

Det er mye mer jobb med koldtbord enn man tror det er på forhånd. En jeg kjenner rakk ikke å kose seg i det hele tatt i brorens bryllup fordi de ville gjøre det billig og ikke hadde leid inn noen til å hjelpe til. Det samme gjaldt moren hennes som ikke gjorde noe annet enn å stå på kjøkkenet i sin egen sønn sitt bryllup. Mye kan være kaldt, men på langt nær alt. Noen av gjestene kan hjelpe til med å rydde sammen, men noen må rydde sammen og bort alle rester, vaske opp alt som skal vaskes opp, rydde det på plass osv. Jeg ville spurt enten venner som ikke skal i bryllupet, naboen, søskens venner, kollegaer, søskenbarn el om å hjelpe til. Dere trenger ikke veldig mange, men 2-3-4stk vil gjøre at kvelden blir veldig mye enklere for deg som brud og din familie. Anonymous poster hash: 117f8...00d

Har veldig få utenom som jeg kan spørre. De få som er har en hektisk hverdag med barn, jobb og familie selv, og tror det vil føles rart å spørre om hjelp i et så "lite" bryllup der de ikke får være med som gjest, hvis du skjønner. Men har vurdert å kontakte en skole med servitørlinje om det finnes elever som kan gjøre det mot betaling. Tenkte da i utg punktet en, eller max to... Som sagt, har et smalt budsjett... Så 4? Hørtes mye ut... Men hva må man regne med å betale noen for å gjøre dette? Og hvordan gjør man det ift skatt osv?

Og takk for svar :-)

Skrevet

Det er mye mer jobb med koldtbord enn man tror det er på forhånd. En jeg kjenner rakk ikke å kose seg i det hele tatt i brorens bryllup fordi de ville gjøre det billig og ikke hadde leid inn noen til å hjelpe til. Det samme gjaldt moren hennes som ikke gjorde noe annet enn å stå på kjøkkenet i sin egen sønn sitt bryllup. Mye kan være kaldt, men på langt nær alt. Noen av gjestene kan hjelpe til med å rydde sammen, men noen må rydde sammen og bort alle rester, vaske opp alt som skal vaskes opp, rydde det på plass osv. Jeg ville spurt enten venner som ikke skal i bryllupet, naboen, søskens venner, kollegaer, søskenbarn el om å hjelpe til. Dere trenger ikke veldig mange, men 2-3-4stk vil gjøre at kvelden blir veldig mye enklere for deg som brud og din familie. Anonymous poster hash: 117f8...00d

Har veldig få utenom som jeg kan spørre. De få som er har en hektisk hverdag med barn, jobb og familie selv, og tror det vil føles rart å spørre om hjelp i et så "lite" bryllup der de ikke får være med som gjest, hvis du skjønner. Men har vurdert å kontakte en skole med servitørlinje om det finnes elever som kan gjøre det mot betaling. Tenkte da i utg punktet en, eller max to... Som sagt, har et smalt budsjett... Så 4? Hørtes mye ut... Men hva må man regne med å betale noen for å gjøre dette? Og hvordan gjør man det ift skatt osv?

Og takk for svar :-)

Det kan nok hende det holder med to stk når dere blir ca 30 personer (så ikke det da jeg skrev i går). I det bryllupet jeg skrev om, tror jeg de var 60-70 gjester. Og om du får en til å hjelpe til, så hjelper nok det også veldig mye, ettersom den personen da kan ha kontroll og system på alt som skal gjøres sånn at du som brud slipper den jobben.

Det å spørre på skolen høres veldig lurt ut! 

Anonymous poster hash: 117f8...00d

Skrevet

Jeg har også vært i brYllup med for lite kjøkkenhjelp. Det er kjedelig for de gjestene som blir stående å rydde på kjøkkenet, sette frem kaker, koke kaffe etc.

Anonymous poster hash: b737a...072

Skrevet

Du må passe på at du, mannen eller deres nærmeste ikke går glipp av mye av dagen fordi dere står på kjøkkenet. Jeg ville leid inn noe hjelp, men jeg tror også jeg ville fordelt litt oppgaver på forhånd. Spør et par venninner om de kan koke kaffe og sette ut kakene, spør noen andre om de kan ha ansvar for å varme opp de rettene som trenger det til koldtbordet, noen andre igjen skal følge med at det alltid er nok drikke tilgjengelig osv. Tror det er mye lettere for de mer perifere gjestene å hjelpe til hvis de har en konkret oppgave.

Anonymous poster hash: a206e...917

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...