Gå til innhold

Barn og tv spill vs aldersgrenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 12 ønsker seg så dette Grand theft Auto V og vi har sagt NEI!!

Men hører at det er flere i hans klasse/trinn som har dette spillet.

Vi følger aldergrenser ganske så konsekvent da vi mener at de er der for en grunn. Eneste vi har sagt ja til er at barna har fått spille sims som det er 12 års aldergrense på før de ble 12.

I en spill butikk der vi handler alt av spill osv så sa damen der at aldergrensene ikke gjelder her i Norge. Og at noen lar yngre barn spille spill som etter min mening ikke er passende for barn. Dette i forbindelse med at vi skulle forhåndsbestille noen spill.

Så nå lurer jeg på om det er bare vi som er sære?

Skrevet

15 åringen min kjøpte seg det spillet, jeg ble en smule irritert da jeg så det sto 18 år, jeg har liten/ ingen kunnskap om innholdet i disse spillene. Nå har jeg under tvil latt ham beholde spillet, men liker det ikke helt. Hadde han vært 12 År så hadde det vært totalt uaktuelt.

Anonymous poster hash: 1667f...d9c

Skrevet

For noen kjedelige kjærringer dere er...

Anonymous poster hash: 31a24...319

Skrevet

For noen kjedelige kjærringer dere er...Anonymous poster hash: 31a24...319

Ja, vi er virkelig fæle som bryr oss om hva barna bruker fritiden på. Jeg tillater spilling, men har klare begrensninger på tidsbruk, sønnen min får ikke tilgang på Internett før leksene er gjort, det kobles av fra hans brukere 23.00 hver ukedag, i helgene er det fritt fram, så fram til at han piller seg opp innimellom tid og ikke snur døgnet.

Han får dra på lan et par ganger i året. Heldigvis har han andre og sunnere interesser, kjæreste og venner, så han sitter ikke inne på pc/ Ps3 her tiden som feks sønnen til noen i svigerfamilien. Ufattelig ansvarsløst av foreldre å ikke ha tydelige grenser og regler.

Anonymous poster hash: 1667f...d9c

Skrevet

Hadde vært heelt uaktuelt med 16/18-års grense -spill/filmer til 12-åringen her iallefall :rolleyes:

Anonymous poster hash: c982b...173
Skrevet

Vi følger grensene ganske slavisk.

Temaet har vært oppe på foreldremøter og i hvert fall tilsynelatende (...) er de fleste opptatt av de samme grensene.

Det at temaet har vært oppe, har i hvert fall ført til at foreldre er mer obs på grensene.

Det er vi som er voksne og da er de vi som har ansvaret for grensene.

Skrevet

Jeg har ingenting imot spill generelt, men jeg tror man må se an både spillet og barnet. Som 11-åring spilte jeg et ekstremt voldelig spill (Som ble ulovlig i flere land) og jeg kan helt ærlig si at det gjorde noe med meg, og forandret personligheten min. Og jeg er ikke vanligvis lett påvirkelig.

Anonymous poster hash: d2084...367
Skrevet

Jeg hadde ikke latt en tolvåring spille GTA! Jeg spiller det selv og det er ikke noe for barn. Det er velsig gøy da, hehe :P

Vi følger ikke aldersgrensene slavisk, men ser det an. Gutten i huset her vil nok få lov til å spille GTA før han er 18, men ikke 12! (Er nå 8, og svært nysgjerrig på dette spillet).

Anonymous poster hash: 0906d...431

Skrevet

Det er et spill, dersom tolvåringen klarer å skjønne forskjell på fantasi og virkelig ville jeg latt han få lov. 

Selv har jeg spilt GTA siden jeg var 10 år og ser ikke helt problemet. Det er et SPILL!

Anonymous poster hash: 45069...5b7
Skrevet

Jeg ville ikke latt en 12-åring spille dette spillet, men nå synes jeg ikke voksne bør spille denne type spill heller jeg da..

Skrevet (endret)

Her i byen nekter spillbutikken å selge GTA (og andre spill med 18-årsgrense) til barn under 18 år, de krever tilogmed leg om de er usikre på alderen.

Jeg ville ikke latt en 12-åring spille GTA.uavhengig av hva vennene får lov til.

Endret av jegernoensdatter
Skrevet

Hos oss følger vi slavisk aldersgrensen, dette er mye fordi det er en grunn for aldersgrensen. I tillegg blir gutten helt avhengig av spillene og klarer ikke distansere spill fra den virkelige verden. Vi har nå hatt en lengre periode hvor han nesten ikke har fått spille, og alt med krig og slåssing er nesten så og si utelukket. MEN dette er fordi han er som han er. Alle barn er forkjellige.

Anonymous poster hash: 7cc0b...2c7
Skrevet

Her er ungene for liten til spill enda, men vi kommer til å følge aldersgrensene. De er der for en grunn. Jeg jobber som psykolog og treffer en del barn som helt klart spiller for mye og spill de ikke burde spilt. Synes dette er noe man kan ta opp på foreldremøtene, evt snakke med foreldrene til de ungene ditt barn er mye sammen emd å høre. Ofte er det med at "alle andre får lov" en overdrivelse, og når man sjekker så er det faktisk ikke tilfelle at aaaaalle andre får lov ;)

Anonymous poster hash: 31180...0de
Skrevet

De lave aldersgrensene er vi ikke så nøye på, for de lave aldersgrensene går gjerne på vanskelighetsgraden på spillet. Så at 9-åringen min spiller Sims er jeg ikke så nøye på.

Men ingen av guttene mine på 9 og 12 år får spille spill med 18-års grense. De få spillene som har 18-års grense har det ikke pga vanskelighetsgrad, de har det pga mengden vold. Så spill med 18-års grense er helt forbudt her i huset og de har aldri sagt noe på det. Selv om det er noen i klassen som har disse spillene (særlig de med eldre søsken) så skjønner de godt hvorfor jeg og mange andre foreldre sier nei. Min 12-åring er langt fra den eneste i klassen som ikke får lov, det er veldig få som faktisk får lov og de har enten foreldre som ikke bryr seg eller eldre søsken som sørger for tilgangen.

Anonymous poster hash: da4bd...a86
Skrevet

Godt det ikke bare er hos oss barn på 12 ikke får spille spill med 18 års grense.

Skal ta det opp på foreldremøtet så får vi se hva foreldrene sier der. Uff gruer meg, for da må jeg jo si noe ;p

Hi!

Anonymous poster hash: 04d2d...afa
Skrevet

Jeg har en samboer som er veldig glad i spill, så må si jeg gruer meg til vi må begynne å tenke/diskutere dette. 
Fordelen er at er vi i tvil kan han teste, sjekke ut spillet før vi evt. bestemmer oss for om vi mener akkurat den aldersgrensen er passende/nødvendig. eller om vi lar dem prøve det ut litt før de når grensen. vi venter vår første nå, så er enda LANGT fram. 

Men tilbake til saken,når det kommer til GTA, hadde jeg absolutt ikke latt en 12 åring spillt det. Min samboer spiller det, og en del av det som foregår, og humoren i spillet er absolutt 17 + mener jeg.   
Synes absolutt dere gjør rett i å si nei!

Skrevet

Har en gutt i 5. klasse som synes det er forferdelig urettferdig at han ikke får seg det nye gta og cod. Han har nemlig spilt begge deler hos venner. Han maser HVER eneste dag og hele livet for tiden dreier seg om å prøve å overtale meg til å la han få disse. Her er det visst kjedelig å være fordi han ikke har disse spillene. 

Jeg kommer til å stå på mitt når det gjelder slike spill. Spill som tekken o.l. får han lov til å spille selv om det er 16 år. Det er mer kampsportspill etter mitt syn.

Når det gjelder gta så er det mye verre nå enn hva det var før. De første spillene var ganske uskyldige. 

I skrivende stund fikk jeg meld av min kjære sønn som stolt kan fortelle meg at han har fått gta av faren... (han er på høstferie der). sukk! For å si det sånn så skal det ligge igjen der....

Skrevet

Samboeren gav sin gutt på 12 GTA V. min sønn som er noe yngre satt å grein. Men han får ikke lov å spille det. Har ingenting jeg skulle sagt med tanke på samboers sønn...

Anonymous poster hash: 36d32...3a3

Skrevet

Helt enig!! Vi har en på bare 5 år da, men her er det ok med 7 års grense på film og spill (mange disney filmer og sånn har 7 år...), men 12 år er uaktuelt. 

Anonymous poster hash: b9dff...464
Skrevet

Fikk tips av en arbeidskollega å ringe til foreldrene til de vennene som liksom skal ha dette spillet og spørre. Skal tenke på det til neste gang det blir snakk om et spill vi mener er helt feil for barna. Har avgjort at dette spillet får han ikke uansett!

Hi.

Anonymous poster hash: 04d2d...afa
Skrevet

Min sønn fyller straks 13 og har GTA. Helt greit for oss, og jeg vet hva slags spill det er, har spilt det selv. 

Han har et voksent syn på det hele og vet at det er et SPILL. De fleste andre guttene i klassen hans har også dette spillet, med unntak av de med hysteriske foreldre som tror barna kommer til å skaffe seg våpen og skyte folk på åpen gate pga. at de spilte før de var 18. :lol:

Disse hysteriske foreldrene har som oftest barn som er overbeskyttet og som ikke har lært seg at et spill er et spill så det er igrunn greit at disse unga ikke får spille GTA.... De lærer jo av foreldrene at 'spiller vi dette så blir vi gale!'

Anonymous poster hash: 021b1...e26
Skrevet

Gta og Cod er ikke!!!! For 12 åringer! Skjønner ikke foreldre som ignorerer aldersgrense med så mange år forskjell. Ignorerer de samme foreldere andre regler da.... En 12 åring som får liv til å drikke , ha sex og øvelseskjøre....??? Grenser og regler er det jo så " kjipt" å følge..... Litt smådumme foreldere...

Anonymous poster hash: 4ecae...6a6

Skrevet

Gta og Cod er ikke!!!! For 12 åringer! Skjønner ikke foreldre som ignorerer aldersgrense med så mange år forskjell. Ignorerer de samme foreldere andre regler da.... En 12 åring som får liv til å drikke , ha sex og øvelseskjøre....??? Grenser og regler er det jo så " kjipt" å følge..... Litt smådumme foreldere...

Anonymous poster hash: 4ecae...6a6

Det kan jo ikke sammenlignes! Aldersgrenser på filmer og spill er ANBEFALT ALDERSGRENSE! Foreldrene vet som regel selv best hva sine egne barn tåler og ikke. Mitt barn på snart 8 får selvfølgelig ikke lov til å spille gta og cod, men jeg kommer ikke til å være nazi på at han MÅ være 18 før han får spille. Dette ser vi an etterhvert!

Anonymous poster hash: 0906d...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...