Gå til innhold

Dobbelt statsborgerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen land gir automatisk statsborgerskap til barn født av noen av deres statsborgere uansett hvilket land barnet blir født i. Når man automatisk får et annet statsborgerskap enn det norske ved fødsel, kan man ha dobbelt statsborgerskap, selv om man er født i Norge. Det er kun når man må søke om det andre statsborgerskapet at det ikke lar seg gjøre med dobbelt (da mister en det norske).

Anonymous poster hash: 40cc3...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fra danmark og antar at reglene for dobbelt statsborgerskap er like i eu (men usikker på dette). Min sønn har fått dansk statsborgerskap automatisk fordi mamma er dansk. Han har fått norsk statsborgerskap siden vi bor her og faren er norsk. Hadde faren vært dansk, jeg norsk og vi bodde i norge hadde han ikke fått dansk statsborgerskap.

Han må søke om å beholde det danske statsborgerskapet når han fyller 22 gjennnom å vise tilstrekkelig tilknytning til Danmark. Da må han ha bodd der et år, studert der et år eller generelt ha sterk knytning til min side av familien.

Anonymous poster hash: bfb2b...d1c

Skrevet

Jeg har to barn med en brite - begge født i Norge, men dette skal ikke ha noen betydning!

Siden barna automatisk får britisk statsborgerskap kan de ha dette i tillegg til det norske - de trenger ikke å velge hverken nå eller når de blir 18!!

Hvordan får de automatisk britisk statborgerskap når de er født i Norge?

Kanskje fordi faren er britisk? :)

Nettopp.. Fordi Storbritannia gir automatisk statsborgerskap til barn født med britisk far (hvordan reglene er for britisk mor vet jeg ikke..)

:)

Anonymous poster hash: ce124...a8c

Skrevet

Jeg har to barn med en brite - begge født i Norge, men dette skal ikke ha noen betydning!

Siden barna automatisk får britisk statsborgerskap kan de ha dette i tillegg til det norske - de trenger ikke å velge hverken nå eller når de blir 18!!

Nettopp.. Fordi Storbritannia gir automatisk statsborgerskap til barn født med britisk far (hvordan reglene er for britisk mor vet jeg ikke..)

Ja men hvordan vet UK at barnet er født i Norge? Det var jo noen andre som sa at man ikke bør registrere det, for da mister man retten til norsk statsborgerskap.. Melder norske myndigheter dette til UK? Eller registrerer man dette selv til ambassaden? Hva har dere andre gjort?

Mitt barn skal fødes i norge, og pappan er britisk. 

Skrevet

Ja men hvordan vet UK at barnet er født i Norge? Det var jo noen andre som sa at man ikke bør registrere det, for da mister man retten til norsk statsborgerskap.. Melder norske myndigheter dette til UK? Eller registrerer man dette selv til ambassaden? Hva har dere andre gjort?

Mitt barn skal fødes i norge, og pappan er britisk. 

Det er kun hvis man aktivt søker om et nytt statsborgerskap at man mister sitt norske. Erverver man to statsborgerskap automatisk får man beholde de livet ut. Norske myndigheter bryr seg derfor ikke om man registrerer en barnefødsel hos f.eks. britiske myndigheter. Dette vil si at siden du føder i Norge, vil norske myndigheter naturligvis fange opp fødselen av seg selv, mens britiske myndigheter må varsles av dere.

Merk at det er særdeles viktig at du sjekker om barnet ditt automatisk får britisk statsborgerskap dersom det fødes i Norge med en britisk far. Som nevnt mister barnet sitt norske dersom det aktivt søkes om britisk statsborgerskap. Å be om statsborgerskap "by descent" regnes forresten som en søknad. 

Anonymous poster hash: 40cc3...bb8

Skrevet

Du trenger ikke søke om britisk statsborgerskap..men du kan, hvis du vil, gå på ambassaden her i Oslo og få en britisk fødselsattest!! Men du MÅ ikke gjøre noe i forhold til å meldefra osv til Storbritannia med mindre dere ønsker det..

Skrevet

British citizenship may descend to one generation born abroad. So if you were born outside the United Kingdom or qualifying territory and one of your parents was a British citizen otherwise than by descent, you are a British citizen by descent. If you were born before 1 July 2006 you may not qualify if your parents were not married at the time of your birth.

http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/britishcitizenship/othernationality/Britishcitizenship/bornoverseas/

Mine barn - norsk mor, engelsk far, født i Norge! Automatisk britisk statsborgerskap, og kan dermed ha dobbelt! Men, deres barn må bli født i Storbritannia for å automatisk få britisk statsborgerskap

Skrevet

British citizenship may descend to one generation born abroad. So if you were born outside the United Kingdom or qualifying territory and one of your parents was a British citizen otherwise than by descent, you are a British citizen by descent. If you were born before 1 July 2006 you may not qualify if your parents were not married at the time of your birth.

http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/britishcitizenship/othernationality/Britishcitizenship/bornoverseas/

Mine barn - norsk mor, engelsk far, født i Norge! Automatisk britisk statsborgerskap, og kan dermed ha dobbelt! Men, deres barn må bli født i Storbritannia for å automatisk få britisk statsborgerskap

Når du her sier automatisk, hva mener du? Ingen handling fra deres side? Registrerte du fødslene ved ambassaden i oslo? 

Skrevet

automatisk betyr at så lenge de har engelsk far så får de britisk statsborgerskap uten å måtte søke om det! Så vi kan møte opp på ambassaden og få britiske pass til barna uten å måtte sørge for statsborgerskap først.. det holder at pappaen viser sitt britiske pass!

Vi har ikke registrert fødslene noe sted.. Men vi har hatt med begge to til ambassaden i Oslo for å få britisk fødselsattest.. ikke nødvendig det heller, men pappen til barna ville gjerne at begge skulle ha det!!

Skrevet

automatisk betyr at så lenge de har engelsk far så får de britisk statsborgerskap uten å måtte søke om det! Så vi kan møte opp på ambassaden og få britiske pass til barna uten å måtte sørge for statsborgerskap først.. det holder at pappaen viser sitt britiske pass!

Vi har ikke registrert fødslene noe sted.. Men vi har hatt med begge to til ambassaden i Oslo for å få britisk fødselsattest.. ikke nødvendig det heller, men pappen til barna ville gjerne at begge skulle ha det!!

Takk for oppklarende svar!  :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Alltid mye morsomt å lese her inne når det snakkes om dobbelt statsborgerskap.

Erna Solberg var jammen meg effektiv på de 2 månedene på åtti-tallet hun som helt fersk var valgt inn på Stortinget...   Blir nesten skremt da av å tenke på hvor effektiv hun kan være nå som hun til og med er med i regjeringen…

Jo, man kan ha dobbelt statsborgskap i Norge, innenfor visse regler som noen så riktig har oppgitt her inne.

Nei, barna må ikke velge statsborgerskap når de er 16 og ikke 18 heller for den saks skyld.  Faktisk trenger de ikke velge om de så blir 100 – om reglene ikke er forandret innen den tiden.  Men ja, de kan hende at de må søke om å få beholde det  norske statsborgerskapet dersom de ikke oppfyller kriteriene for det, det må i så tilfelle søkes om før de fyller 22.

Nei, Kathrine 76 – ingen trenger dobbelt statsborgerskap, men jeg kan se mange goder med å ha det.  Mange veier er åpne for mine barn som har to statsborgerskap.

HI, du må være klar over at om du gir fra deg ditt norske statsborger, så fratar du samtidig dine barn norsk statsborgerskap i og med at norsk statsborgerskap følger foreldrene. 

Damen i Australia som ikke fikk norsk statsborgerskap til sine tvillinger er ingen bevis på at man ikke kan ha dobbelt statsborgerskap i Norge, det er et bevis på at man ikke får dobbelt statsborgerskap om man gjør / må gjøre noe aktivt for å få et nytt statsborgerskap til barna, og det må man i Australia.

Nei, reglene innen EU er ikke like når det gjelder statsborgerskap.

Nei, å registrere en fødsel er ikke det samme som å søke om statsborgerskap. 

#15 og #21 og et par til gir helt riktige opplysninger her så det er det ikke nødvendig å utdype noe mer.

Skrevet

Takker for gode svar. HI

Anonymous poster hash: 3da0b...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...