Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg flytter til Storbrittania og kommer til å føde der når jeg blir gravid. Dette fordi jeg skal jobbe der borte, og ettersom jeg forstår så mister jeg dermed rettighetene mine i folketrygden. Vil likevel barnet mitt få dobbelt statsborgerskap, i og med at mannen er britisk? Anonymous poster hash: 3da0b...5de
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Etter en tid mister du rettighetene, men ikke med en gang. Storbritannia og Norge har en avtale når det kommer til helse og hvem som har ansvar for hva, såvidt jeg vet. Google flytte til Storbritannia og se om du ikke får opp noen sånne samlesider med info om bla helse og rettigheter Anonymous poster hash: e604c...8e4
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Sjekk på UDI og med det Britiske konsulatet for hvilke regler som gjelder for dem. Det med at du mister rettigheter i folketrygden har ikke noe med hvilket statsborgerskap barna dine får. Så vidt jeg vet (men det må sjekkes med UDI) så får barn født av norske kvinner norsk statsborgerskap med mindre dere søker om noe annet. Vær obs på at om du, etter at barnet er født, søker om britisk statsborgerskap så mister ditt barn sitt norske statsborgerskap også. Dette fordi at barn har samme statsborgerskap som mor/far (kommer an på hvilket land man er fra) frem til de når en viss alder. Anonymous poster hash: 6904b...6bf
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 For å beholde trygderettighetene kan du være frivillig medlem av folketrygden. Du betaler da 7% av lønnen i skatt til Norge. Det var ihvertfall det før. Så lenge barnet har britisk far kan barnet ha både Norsk og Britisk statsborgerskap. Du må søke om Norsk personnummer. Dette gjøres ved Norsk konsulat nærmeste byen du bor i. Barnet kan da ha to pass frem til det er 16. Etter dette må barnet søke om å få beholde sitt Norske statsborgerskap. Hvis du derimot føder barnet i Norge og søker britisk statsborgerskap kan du få problemer med det Norske statsborgerskapet. Anonymous poster hash: 001e1...79b
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 Min mann er også britisk.. jeg trodde barnet automatisk ville få dobbelt statsborgerskap. Bør man føde i UK eller i Norge? Hva er lettest med tanke på statsborgerskap?? Anonymous poster hash: bd7ca...d01
MissZanta Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Ble nye regler 1.januar 2009 , så hør med UDI
Katrine 76 Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Du får ikke dobbelt statsborgerskap, men det er vel ikke noe problem, du vil ikke komme til å trenge det..
Petetatismos Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Hej Mine barn har 3 statsborgerskap og pass; jeg er norsk, faren svensk og de er födt i Canada. Det var ingen problem med det i 2009 og 2011....
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Mannen min er britisk og vi har to barn - en født i Storbritannia og en født i Norge. Ikke noe problem å få norsk fødselsnummer og pass til barnet født i Storbritannia gjennom konsulatet. Barnet som er født i Norge har også rett til britisk statsborgerskap (fordi far er britisk) og det skal være mulig å søke direkte om pass (såvidt jeg vet skal man ikke registrere barnet først - da kan man risikere at Norge anser dette som en søknad om et annet statborgerskap og dermed trekker tilbake det norske). Reglene er endret de siste årene og jeg tror det er slik at barn født med to statsborgerskap kan beholde disse hele livet, uten å måtte søke om å beholde. Anonymous poster hash: 53f24...a3d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Mannen min er britisk og vi har to barn - en født i Storbritannia og en født i Norge. Ikke noe problem å få norsk fødselsnummer og pass til barnet født i Storbritannia gjennom konsulatet. Barnet som er født i Norge har også rett til britisk statsborgerskap (fordi far er britisk) og det skal være mulig å søke direkte om pass (såvidt jeg vet skal man ikke registrere barnet først - da kan man risikere at Norge anser dette som en søknad om et annet statborgerskap og dermed trekker tilbake det norske). Reglene er endret de siste årene og jeg tror det er slik at barn født med to statsborgerskap kan beholde disse hele livet, uten å måtte søke om å beholde. Anonymous poster hash: 53f24...a3d Hva mener du med at man ikke skal registrere barnet først? Anonymous poster hash: 14b62...b6a
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Takk for innspill. Har lest meg opp endel på dette, men det er en jungel av informasjon der ute, og når man må sjekke ut informasjon fra to forskjellige land attpåtil, ja da blir det mye på én gang. Jeg visste ikke om at det ble endringer om jeg endret mitt statsborgerskap, så det var nyttig info. Jeg vet ikke om vi blir boende i Storbrittania på sikt, men i hvertfall noen få år. Når man er gift med en britisk statsborger kan man søke statsborgerskap etter tre år, men da er det kanskje like greit å ikke gjøre dette. Det blir jo uansett dumt hvis vi vil flytte tilbake til Norge etter en stund. HI Anonymous poster hash: 3da0b...5de
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 For å beholde trygderettighetene kan du være frivillig medlem av folketrygden. Du betaler da 7% av lønnen i skatt til Norge. Det var ihvertfall det før. Så lenge barnet har britisk far kan barnet ha både Norsk og Britisk statsborgerskap. Du må søke om Norsk personnummer. Dette gjøres ved Norsk konsulat nærmeste byen du bor i. Barnet kan da ha to pass frem til det er 16. Etter dette må barnet søke om å få beholde sitt Norske statsborgerskap. Hvis du derimot føder barnet i Norge og søker britisk statsborgerskap kan du få problemer med det Norske statsborgerskapet. Anonymous poster hash: 001e1...79b For å beholde trygderettighetene kan du være frivillig medlem av folketrygden. Du betaler da 7% av lønnen i skatt til Norge. Det var ihvertfall det før. Så lenge barnet har britisk far kan barnet ha både Norsk og Britisk statsborgerskap. Du må søke om Norsk personnummer. Dette gjøres ved Norsk konsulat nærmeste byen du bor i. Barnet kan da ha to pass frem til det er 16. Etter dette må barnet søke om å få beholde sitt Norske statsborgerskap. Hvis du derimot føder barnet i Norge og søker britisk statsborgerskap kan du få problemer med det Norske statsborgerskapet. Anonymous poster hash: 001e1...79b 18 ikke 16 Mine barn under 18 har dobbelt imenst eldstemann valgte å droppe norskt statsborgerskap når han var 18 etter å ha sett på fordelene og ulempene Anonymous poster hash: abfc2...844
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 Mannen min er britisk og vi har to barn - en født i Storbritannia og en født i Norge. Ikke noe problem å få norsk fødselsnummer og pass til barnet født i Storbritannia gjennom konsulatet. Barnet som er født i Norge har også rett til britisk statsborgerskap (fordi far er britisk) og det skal være mulig å søke direkte om pass (såvidt jeg vet skal man ikke registrere barnet først - da kan man risikere at Norge anser dette som en søknad om et annet statborgerskap og dermed trekker tilbake det norske). Reglene er endret de siste årene og jeg tror det er slik at barn født med to statsborgerskap kan beholde disse hele livet, uten å måtte søke om å beholde. Anonymous poster hash: 53f24...a3d Feil Er en født etter en gang på 80 tallet så må en velge ved myndighetsalder. Erna Solberg som fiksa den biffen Anonymous poster hash: abfc2...844
chillaot Skrevet 2. oktober 2013 #14 Skrevet 2. oktober 2013 Mannen min er britisk og vi har to barn - en født i Storbritannia og en født i Norge. Ikke noe problem å få norsk fødselsnummer og pass til barnet født i Storbritannia gjennom konsulatet. Barnet som er født i Norge har også rett til britisk statsborgerskap (fordi far er britisk) og det skal være mulig å søke direkte om pass (såvidt jeg vet skal man ikke registrere barnet først - da kan man risikere at Norge anser dette som en søknad om et annet statborgerskap og dermed trekker tilbake det norske). Reglene er endret de siste årene og jeg tror det er slik at barn født med to statsborgerskap kan beholde disse hele livet, uten å måtte søke om å beholde. Anonymous poster hash: 53f24...a3d Feil Er en født etter en gang på 80 tallet så må en velge ved myndighetsalder. Erna Solberg som fiksa den biffen Anonymous poster hash: abfc2...844 Hvilken biff? Hva er feil? Alt i hele innlegget??
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #15 Skrevet 2. oktober 2013 Innimellom dukker det opp spørsmål om dobbelt statsborgerskap for barn her inne, og hver gang blir jeg like overrasket over hva enkelte som tydeligvis ikke har peiling på temaet får seg til å presentere som fakta. Hovedregelen er at barn bare kan ha et annet statsborgerskap enn det norske dersom det erverver begge statsborgerskap automatisk ved fødsel (barn med en norsk forelder blir norsk statsborger automatisk, uavhengig av hvilket land det blir født i). Dersom du føder barnet ditt i England, HI, vil det altså i alle fall bli norsk statsborger. Du må bare sørge for å få det registrert hos norsk ambassade i utlandet, eller hos Skatteeteaten dersom det gjøres i Norge. For å få klarhet i om barnet får britisk statsborgerskap i tillegg til det norske, må du sjekke om barn født i England med en britisk forelder automatisk får britisk statsborgerskap (jeg vil anta det er tilfelle). Dersom dette er tilfelle, får barnet dobbelt statsborgerskap. Det er svært viktig å merke seg at for å ha både norsk og et annet lands statsborgerskap, må man få det andre statsborgerskapet automatisk. Dersom man aktivt søker om et annet statsborgerskap, mister man nemlig det norske. Se litt nede på denne siden for info om dette: http://www.udi.no/Nyheter/2013/Raskere-behandling-av-soknader-om-statsborgerskap-for-tidligere-norske-borgere-/ I slike debatter et det også alltid noen som hevder at barn med dobbelt statsborgerskap må velge ett av dem med myndighetsalder. Dette er helt feil. De som oppfyller tilknytningskravet til Norge (f.eks. har bodd i Norge i to år) vil aldri miste sitt norske statsborgerskap, selv om man har et annet i tillegg. Barn som ikke oppfyller tillnytningskravet (f.eks. de som aldri har bodd i Norge), vil miste sitt norske statsborgerskap når de er 22 år. Se her for mer info om akkurat dette: http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Tap-av-norsk-statsborgerskap/Tap-av-statsborgerskap-pa-grunn-av-fravar-fra-Norge/ Mitt barn får dobbelt statsborgerskap fordi det får to lands statsborgerskap automatisk ved fødsel (det fødes i utlandet). Siden barnet skal vokse opp i Norge, vil det oppfylle tilknytningskravet. Ergo vil det kunne ha dobbelt statsborgerskap resten av livet om det ønsker (det andre landet har ikke noe slikt tilknytningskrav, så lenge en av foreldrene er statsborger av det landet). Jeg har fortesten nylig vært i kontakt med UDI, og har fått bekreftet derfra at jeg har forstått regelverket riktig. Ellers råder jeg folk om å lese på UDI sine hjemmesider om dette temaet, i stedet for å stole på "fakta" man kan lese på diverse forum. Anonymous poster hash: 40cc3...bb8
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #16 Skrevet 2. oktober 2013 Mannen min er britisk og vi har to barn - en født i Storbritannia og en født i Norge. Ikke noe problem å få norsk fødselsnummer og pass til barnet født i Storbritannia gjennom konsulatet. Barnet som er født i Norge har også rett til britisk statsborgerskap (fordi far er britisk) og det skal være mulig å søke direkte om pass (såvidt jeg vet skal man ikke registrere barnet først - da kan man risikere at Norge anser dette som en søknad om et annet statborgerskap og dermed trekker tilbake det norske). Reglene er endret de siste årene og jeg tror det er slik at barn født med to statsborgerskap kan beholde disse hele livet, uten å måtte søke om å beholde. Anonymous poster hash: 53f24...a3d FeilEr en født etter en gang på 80 tallet så må en velge ved myndighetsalder. Erna Solberg som fiksa den biffen Anonymous poster hash: abfc2...844 Dette mener jeg helt bestemt er feil. Så lenge man oppfyller tilknytningskravet til Norge (f.eks. har bodd her i to år), vil man ikke miste sitt norske statsborgerskap når man blir voksen. Se link til UDI i mitt forrige innlegg. Har du noen kilder til påstanden din om at man må velge ett statsborgerskap ved myndighetsalder, eller er dette bare noe du har hørt? Anonymous poster hash: 40cc3...bb8
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #17 Skrevet 2. oktober 2013 Mannen min er britisk og vi har to barn - en født i Storbritannia og en født i Norge. Ikke noe problem å få norsk fødselsnummer og pass til barnet født i Storbritannia gjennom konsulatet. Barnet som er født i Norge har også rett til britisk statsborgerskap (fordi far er britisk) og det skal være mulig å søke direkte om pass (såvidt jeg vet skal man ikke registrere barnet først - da kan man risikere at Norge anser dette som en søknad om et annet statborgerskap og dermed trekker tilbake det norske). Reglene er endret de siste årene og jeg tror det er slik at barn født med to statsborgerskap kan beholde disse hele livet, uten å måtte søke om å beholde. Anonymous poster hash: 53f24...a3d FeilEr en født etter en gang på 80 tallet så må en velge ved myndighetsalder. Erna Solberg som fiksa den biffen Anonymous poster hash: abfc2...844 Hvilken biff? Hva er feil? Alt i hele innlegget?? Å fikse den biffen betyr at hun ordnet opp pga det var for mange med dobbelt statsborgerskap her i landet. En må velge hvilket en vil ha når en blir myndig. Anonymous poster hash: abfc2...844
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #18 Skrevet 3. oktober 2013 Mannen min er britisk og vi har to barn - en født i Storbritannia og en født i Norge. Ikke noe problem å få norsk fødselsnummer og pass til barnet født i Storbritannia gjennom konsulatet. Barnet som er født i Norge har også rett til britisk statsborgerskap (fordi far er britisk) og det skal være mulig å søke direkte om pass (såvidt jeg vet skal man ikke registrere barnet først - da kan man risikere at Norge anser dette som en søknad om et annet statborgerskap og dermed trekker tilbake det norske). Reglene er endret de siste årene og jeg tror det er slik at barn født med to statsborgerskap kan beholde disse hele livet, uten å måtte søke om å beholde. Anonymous poster hash: 53f24...a3d FeilEr en født etter en gang på 80 tallet så må en velge ved myndighetsalder. Erna Solberg som fiksa den biffenAnonymous poster hash: abfc2...844 Dette mener jeg helt bestemt er feil. Så lenge man oppfyller tilknytningskravet til Norge (f.eks. har bodd her i to år), vil man ikke miste sitt norske statsborgerskap når man blir voksen. Se link til UDI i mitt forrige innlegg. Har du noen kilder til påstanden din om at man må velge ett statsborgerskap ved myndighetsalder, eller er dette bare noe du har hørt?Anonymous poster hash: 40cc3...bb8 Skrev ikke at en mistet det men at en må velge hvilket en ønsker å ha. Min eldste fikk ett brev adressert til meg mnd før han fylte 18 hvor han måtte velge, hadde 6 mnd svarfrist. Anonymous poster hash: abfc2...844
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #19 Skrevet 3. oktober 2013 I Norge er det ikke lengre lov med dobbelt statsborgerskap, kun i England! Vær obs! Damen i artikkelen i VG fra Australia mistet sine barns norske statsborgerskap da hun fikk innvilget australsk for dem... Anonymous poster hash: 49bff...cf6
xenja Skrevet 3. oktober 2013 #20 Skrevet 3. oktober 2013 jeg har selv to statsborgerskap,aldri vært noe problem og måtte heller ikke velge når jeg ble 18. Min sønn har og to statsborgerskap,ingen problem dette. Tror det var i 2006 eller senere at reglene endret seg. Man kan ha flere statsborgerskap hvis feks man er født i ett land som gir statsborgerskap ved fødsel eller at en av foreldrene er utlandske. Så hvis man er norsk mor og britisk far kan man ha begge to. UTEN noen problemer. Men dette har med statsborger skap man får rettigheter ved fødsel. hvis man er norsk britis og vil bli australsk så taper man. Siden manikke har noe familie tilknytting som mor eller far.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #21 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg har to barn med en brite - begge født i Norge, men dette skal ikke ha noen betydning! Siden barna automatisk får britisk statsborgerskap kan de ha dette i tillegg til det norske - de trenger ikke å velge hverken nå eller når de blir 18!! Jeg sjekket dette med UDI da jeg ventet mitt første barn, og her er svaret jeg fikk: Vi viser til din henvendelse av 21.juli 2009. I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått innvilget statsborgerskap i et annet land, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet hvis et barn er født til dobbelt statsborgerskap fordi han/hun har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter foreldrene (for eksempel norsk mor og utenlandsk far). Merk at situasjonen er en annen dersom barnet ikke får begge statsborgerskapene automatisk etter begge landenes lovgivning. Du bør derfor sjekke ikke bare norsk, men også britisk statsborgerlovgivning. Hvis det viser seg at barnet i følge britisk statsborgerlov automatisk blir britisk borgere ved fødsel, vil barnet ha dobbelt statsborgerskap. Dette kan han/hun beholde ut livet. Hvis foreldrene til et barn må søke om eller samtykke i at barnet får et utenlandsk statsborgerskap, vil barnet imidlertid miste det norske statsborgerskapet. Du kan også finne informasjon om dobbelt statsborgerskap på UDIs nettsider: http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7266. Anonymous poster hash: ce124...a8c
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #22 Skrevet 3. oktober 2013 Dette med dobbelt statsborgerskap fremgår nokså klart av statsborgerskapsloven (kap. 5). Med dagens regelverk er det tre måter å miste sitt norsk statsborgerskap på; ved erverv av annet lands statsborgerskap, ved manglende tilknytning til riket eller ved søknad. I henhold til norsk lov kan dermed ikke norske myndigheter ta fra noen et norsk statsborgerskap i andre tilfeller enn de som er nevnt overfor. Norge kan heller ikke ta fra norske borgere f.eks. et engelsk statsborgerskap. Det er det evt. det aktuelle landet som bestemmer. Dette innebærer at folk kan ha dobbelt statsborgerskap hele livet (ihvertfall er dette greit for norske myndigheter, men andre land kan jo ha en regel om at man ikke får ha to statsborgerskap etter myndighetsalder). Det at folk tidligere har blitt bedt om å velge statsborgerskap ved myndighetsalder, skyldes nok tidligere lovgivning i Norge. Nåværende statsborgerskap er fra 2005. Jeg har som nevnt vært i kontakt med UDI nylig, og de sier jeg har forstått dette regelverket riktig. Anonymous poster hash: 40cc3...bb8
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #23 Skrevet 3. oktober 2013 Mine har dobbelt statsborgerskap. Det står i passet helt bakerst at nordmenn født i utlandet som aldri har bodd i Norge taper sin statsborgerrett når de fyller 22 dersom de ikke etter søknad har fått beholde denne retten. Anonymous poster hash: 001e1...79b
chillaot Skrevet 3. oktober 2013 #24 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg har to barn med en brite - begge født i Norge, men dette skal ikke ha noen betydning! Siden barna automatisk får britisk statsborgerskap kan de ha dette i tillegg til det norske - de trenger ikke å velge hverken nå eller når de blir 18!! Hvordan får de automatisk britisk statborgerskap når de er født i Norge?
Superdolly Skrevet 3. oktober 2013 #25 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg har to barn med en brite - begge født i Norge, men dette skal ikke ha noen betydning! Siden barna automatisk får britisk statsborgerskap kan de ha dette i tillegg til det norske - de trenger ikke å velge hverken nå eller når de blir 18!! Hvordan får de automatisk britisk statborgerskap når de er født i Norge? Kanskje fordi faren er britisk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå