Gå til innhold

Tragisk med julemarsipan og julepynt allerede...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jula er magisk, men når butikker begynner å selge julemarsipan og dekorere allerede nå mister det magien over seg. Fant både julemarsipan og pepperkaker på Meny her jeg bor 30 september.....og et butikkvindu i byen var full av nisser.

Vil vi virkelig ha jula tredd over oss allerede?? Synes det burde vært en 1 desember grense!!!

Anonymous poster hash: dd121...534

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig, men klarer dessverre ikke dy meg når alle de gode tingene kommer. :( Vil av prinsipp vente til 1. desember med å kjøpe noe julerelatert, men gravid-cravingsene mine er ikke enige...

Anonymous poster hash: 82082...f79

Skrevet

Sånn er det hvert år. Samme diskusjonen, og innslag på TV fra Plantasjen i September omgitt av nisser.

Bare å la være å kjøpe, så går det nok bra.

Synes mange av disse som klager fremstår som kjipe og bitre. Jeg liker heller ikke juleting før første søndag i advent, men gidder ikke mase om det om og om igjen. Jeg bare overser julegrisene noen uker, og kjøper når jeg selv har lyst.

Anonymous poster hash: 5e07b...ed4
Skrevet

Det er ikke de individuelle butikkene som bestemmer dette. Det er Nidar & co som bestemmer dette. De vil ha ut varene så tidlig som mulig for å få solgt unna så mye som mulig.

Jul handler bare om en ting: tjene penger.

Anonymous poster hash: 2dc8c...e40
Skrevet

Enig, men jeg har en regel i huset, ihvertfall til meg og ungene og det er at det skal ikke spises eller drikkes "julemat" eller høres på julemusikk før adventstjerna er kommet opp i vinduet. :)

Altså 1 desember.

Mannen derimot han drikker julebrus og spiser julemarsipan i fra det kommer i butikkhyllene, ikke foran barna selvfølgelig, det får han ikke.

Det er en utrolig deilig tradisjon, også det å lære seg å glede seg til ting. :)

GLEDER MEG ALLEREDE!!! 

Skrevet

Hvilken matbutikk har dere funnet julemarsipan? Altså hvilken butikk og hvor?

Skrevet

Fantastisk med julemarsipan og julebrus i oktober. Venta på dette :) goooood jul. Elsker jul !

Skrevet

Jeg starter på julebrusen i slutten av oktober. Riktig nok bare en glassflaske, og kun fordi jeg har bursdag. Ellers venter jeg til første desember. Men i motsettning til dere så elsker jeg at julereklamene dukker opp tidlig. Det bidrar bare til at jeg gleder meg mer. :)

Skrevet

Grunnen til at det er i butikkene allerede, er at mange kjøper det nå. Jeg leste en gang at hvis de skulle selge julemarsipan kun i desember og påskemarsipan kun rett før påske, så hadde de tapt på å lage det og da har dere alternativene, aldri eller fra oktober og frem til jul...

Anonymous poster hash: 05a52...391
Skrevet

Her i huset venter vi med julegodtet til første søndag i advent. Det blir liksom mer spesielt på den måten, men jeg er jo ikke dummere enn at jeg skjønner hvorfor de stabler det ut i butikkene før eplene er modne. Jeg irriterer meg allikevel litt over det, for det hadde vært mer stas om det dukket opp 1.desember.

Skrevet

Jobber selv i butikk og det er en ting som aldri slår feil : kunder som kommer inn allerede i september og lurer på når julevarene kommer. I fjor fikk jeg til og med kjeft for Kiwi hadde nemlig fått inn julebesettelse og det hadde ikke vi fått inn. Så lenge vi som forbrukere kjøper jule marsipan, brus, snop osv allerede i september / oktober så kommer julevarene så tidlig. Faktisk så leste jeg tråder her inne allerede nå i sommer om det var andre som var begynt og handle inn julegaver...

Skrevet

Åh, hørte jeg julemarsipan? Hvor? HVOR?! :P

Skrevet

Enig!

Jeg husker i fjor, jeg skulle kjøpe halloweengodteri for å ha liggende klart til barna som banket på døren her halloweenkvelden.. Men på butikkene var det bare julegodteri-poser:-/ det er tidlig med julegodteri i sept./okt.:-/

Skrevet

Er så lei av folk som klager over dette.. De hadde jo ikke giddi det hvis forbrukeren ikke ville ha det, men det er det altså. For meg er oktober den første julemnd. Det betyr ikke at jeg pynter til jul eller begynner å bake, men det betyr at jeg begynner å planlegge, planlegge vask, gaver, kalender, mat, baking osv.

Desember går med på å gjøre alt koset, med teater, baking osv, november bruker jeg til vask, gaver og organisering. Har jo et liv så ting tar tid, og jeg orker ikke å stresse.

Koser meg med lister og planlegging og en flaske julebrus et par helger i oktober!

Syns denne bloggen beskriver min juleglede:

http://julegleder.blogspot.no/

Anonymous poster hash: 92199...066
Skrevet

Dette er det nå forbrukerne selv som skaper. Orker ikke irritere meg over det, selv om hverken julepynt eller andre julete greier kommer frem her før 1. desember.

Jeg eeeeeelsker dog jul, og kan nesten ikke vente! :) Og julemarsipanen kan godt være her hele året for min del- NAM!  :wub:

Gjest novembertretten
Skrevet

Jeg elsker det! Jeg elsker jula og den kan ikke komme fort nok. Begynner å glede meg i august, prøver å være ferdig med vasking, baking og gavekjøp i november og bare nyyyyyyter det hele i HELE desember :-)

Da julemarsipan og julebrusen kommer blir jeg kjempeglad og kommer i julestemning, hva er vel bedre enn å gå og glede seg til noe?

De fleste jeg kjenner som mener jula kommer i butikkene for tidlig er de samme som klager over at førjulstida er masete og stressende, det er jo ikke så rart for de må bruke den deilige adventstida på alt det jeg allerede er ferdig med :-)

Mitt råd: nyt det og gled dere!

Skrevet

Grunnen til at det er i butikkene allerede, er at mange kjøper det nå. Jeg leste en gang at hvis de skulle selge julemarsipan kun i desember og påskemarsipan kun rett før påske, så hadde de tapt på å lage det og da har dere alternativene, aldri eller fra oktober og frem til jul...

Anonymous poster hash: 05a52...391

Jeg tror ikke helt på dette. De tjente da på dette tidligere også når varene ikke kom i butikk før i november!

Forskjellen er vel hvor mye de tjener.... så det er money talking...

Til og med i Usa, da jeg bodde der, ventet med juleting til dagen etter Halloween. Men nå synes jeg det bare blir verre og verre, dvs tidligere og tidligere her.

Kjøper av prinsipp aldri noe før i desember - bortsett fra mandariner, for de er som regel best litt tidligere :)

Anonymous poster hash: 75260...103

Skrevet

Synes det er altfor tidlig!!Jobber i butikk og blir nesten provosert når folk handler julebrus som gale allerede!Men jeg skjønner at folk begynner tidlig å handle julegaver...ingen vits å blakke seg i desember.Kommer jeg over noe i løpet av året,som kan passe som julegave til noen,så kjøper jeg det med!:-)

Skrevet

De fleste jeg kjenner som mener jula kommer i butikkene for tidlig er de samme som klager over at førjulstida er masete og stressende, det er jo ikke så rart for de må bruke den deilige adventstida på alt det jeg allerede er ferdig med :-)

Signerer!

Alle jeg kjenner, som surmuler over at butikkene er for tidlig ute, liker egentlig ikke julen i det hele tatt. Hva er vitsen med å irritere seg? Ingenting vi får gjort noe med. Så det er kun bortkastet energi å irritere seg!

Gleder meg til jul :D Elsker alt ved det! Og det er nok mye pga at stort sett hele desember bare går til julekos, baking og forventningsfulle barn <3 Er som oftest ferdig med julegaver og annet lenge før 1.des ;) Men så er jeg en av de tullingene som elsker å handle julegaver :P

Anonymous poster hash: 553c5...fe4

Gjest Julia1984
Skrevet

Signerer!

Alle jeg kjenner, som surmuler over at butikkene er for tidlig ute, liker egentlig ikke julen i det hele tatt. Hva er vitsen med å irritere seg? Ingenting vi får gjort noe med. Så det er kun bortkastet energi å irritere seg!

Gleder meg til jul :D Elsker alt ved det! Og det er nok mye pga at stort sett hele desember bare går til julekos, baking og forventningsfulle barn <3 Er som oftest ferdig med julegaver og annet lenge før 1.des ;) Men så er jeg en av de tullingene som elsker å handle julegaver :PAnonymous poster hash: 553c5...fe4

Vel, jeg elsker jula, shopping, julepynt, maten, tradisjoner, advent etc.....men ikke allerede i september/oktober!! Hsten har jo såvidt startet. La oss nyte den først!!

Gjest novembertretten
Skrevet

Signerer!

Gleder meg til jul :D Elsker alt ved det! Og det er nok mye pga at stort sett hele desember bare går til julekos, baking og forventningsfulle barn <3 Er som oftest ferdig med julegaver og annet lenge før 1.des ;) Men så er jeg en av de tullingene som elsker å handle julegaver :PAnonymous poster hash: 553c5...fe4

Vel, jeg elsker jula, shopping, julepynt, maten, tradisjoner, advent etc.....men ikke allerede i september/oktober!! Hsten har jo såvidt startet. La oss nyte den først!!

Har aldri skjønt HVORFOR det er "galt" å glede seg til jul og kose seg over disse små "juledryppene" vi får i form av julemarsipan, julepapir og julebrus, jeg. Hvorfor ikke nyte allerede nå? Jeg gjør det uansett  ;) , så får andre bare gå rundt og surmule over dette hvert bidige år. :D

Gleder meg til Halloween også, jeg da! Alt som kan feires og er koselig er jeg FOR!

Skrevet

Syns det er på tide å begynne 20. november, cirka.

Er ikke helt konsekvent, men det er en trend at det blir færre og færre hverdager i året. Folk har liksom ingen selvdisiplin lenger. Før var det fy-fy å ha adventsstaken i vinduet til feil tid, men nå ser jeg at stadig flere har elektriske lysestaker i vinduene hele vinteren.

Koselig ja, men hvor ble det av selvdisiplinen?

Det neste blir vel at man får åpne julegavene før julaften :) For det er sååå vanskelig å vente, og sååå koslig å åpne :P

Påskemarsipan og julemarsipan pleier jeg å kjøpe på tilbud når sesongen er over :P Kan uansett ikke stappe i meg så mye som jeg gjorde før i tida. Men gleder meg til juletallerkenen fra Fjordland. Den kommer nok snart i butikkene.

Her er noe julemusikk som jeg tillater meg selv å høre på hele året. Fordi hun synger suverent og fordi det er underholdene å studere bandet i bakgrunnen.

Skrevet

Synes det er altfor tidlig!!Jobber i butikk og blir nesten provosert når folk handler julebrus som gale allerede!Men jeg skjønner at folk begynner tidlig å handle julegaver...ingen vits å blakke seg i desember.Kommer jeg over noe i løpet av året,som kan passe som julegave til noen,så kjøper jeg det med!:-)

Akkurat det med julebrus og handler som gale, det kan ha noe med at småflasker med brus er dyrt og derfor bare kjøpes til en anledning i året, - til jul.

Vi handler litt og litt evt suksessivt fra de kommer i butikken frem til jul, så vi har bunkret opp det vi skulle trenge til jul.

Mannen drikker mye, mine småbrødre drikker mye så det blir mye brus som må handles inn.. Så vi "handler julebrus som gale" fra den kommer frem til jul!

Kan være flere av oss da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...