Hanne-mor :) Skrevet 2. oktober 2013 #51 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Skjønner at det er svært vanskelig for mange dette med at noen velger bort religion og kristendommen og at det å skulle omvende er nesten like viktig. Trodde vi var kommet lengre i verden, men det å skulle nærmest prakke på andre en religion er fortsatt sterkt hos mange. Jeg respekterer alle som tror og jeg forsøker ikke å få noen til å ikke tro. Jeg ønsker det samme tilbake. Om jeg skulle velge å tro så vet jeg hvor jeg finner både kristendommen og kirka. Nå har jeg sagt mitt i debatten og avslutter her fordi vi går i sirkel der jeg må forsvare og forklare alle akspekter ved det å ikke tro og det å ikke gå i kirka. Beklager alle iranere, men man skulle nærmest tro at vi bodde i Iran slik dere prøver å presse religion og aktiv utøvelse av religion på andre mennesker. Vi tror ikke på noen religion og vi går ikke i kirka. Utover det så er vi faktisk normale mennesker. Takk for debatten! Anonymous poster hash: 8f198...284 Vi går ikke bare i ring - du unngår i alle fall å svare på alle som nevner at barnet ditt vil gå glipp av en form for felles aktivitet, hva tenker du om dette? Det er flere som har nevnt dette, men det unngår du bare å svare på. Jeg forstår godt at du, ut fra det du har repetert flere ganger nå ang ditt standpunkt, at du velger å ikke ta med barna i en kirke, moské eller lignende. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke ser at dette handler om mer enn akkurat disse minuttene inni kirka, og for meg handler slike valg om nettopp dette - hva skal barna gå glipp av (rent opplevelsesmessig og fellesskapsmessig) på grunn av våre voksnes meninger? Og dét forstår jeg fortsatt ikke, selv om du har hatt mange svar her i denne tråden. (Og bare for å ha sagt det: denne diskusjonen handler på ingen måte om å skulle omvende noen eller ikke, slik jeg ser det.) Endret 2. oktober 2013 av Hanne-mor :)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #52 Skrevet 2. oktober 2013 Skjønner at det er svært vanskelig for mange dette med at noen velger bort religion og kristendommen og at det å skulle omvende er nesten like viktig. Trodde vi var kommet lengre i verden, men det å skulle nærmest prakke på andre en religion er fortsatt sterkt hos mange. Jeg respekterer alle som tror og jeg forsøker ikke å få noen til å ikke tro. Jeg ønsker det samme tilbake. Om jeg skulle velge å tro så vet jeg hvor jeg finner både kristendommen og kirka. Nå har jeg sagt mitt i debatten og avslutter her fordi vi går i sirkel der jeg må forsvare og forklare alle akspekter ved det å ikke tro og det å ikke gå i kirka. Beklager alle iranere, men man skulle nærmest tro at vi bodde i Iran slik dere prøver å presse religion og aktiv utøvelse av religion på andre mennesker. Vi tror ikke på noen religion og vi går ikke i kirka. Utover det så er vi faktisk normale mennesker. Takk for debatten! Anonymous poster hash: 8f198...284 Vi går ikke bare i ring - du unngår i alle fall å svare på alle som nevner at barnet ditt vil gå glipp av en form for felles aktivitet, hva tenker du om dette? Det er flere som har nevnt dette, men det unngår du bare å svare på. Jeg forstår godt at du, ut fra det du har repetert flere ganger nå ang ditt standpunkt, at du velger å ikke ta med barna i en kirke, moské eller lignende. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke ser at dette handler om mer enn akkurat disse minuttene inni kirka, og for meg handler slike valg om nettopp dette - hva skal barna gå glipp av (rent opplevelsesmessig og fellesskapsmessig) på grunn av våre voksnes meninger? Og dét forstår jeg fortsatt ikke, selv om du har hatt mange svar her i denne tråden. (Og bare for å ha sagt det: denne diskusjonen handler på ingen måte om å skulle omvende noen eller ikke, slik jeg ser det.) Har svart i #27: "Har så langt ikke blitt noe snakkis verken i barnehagen eller i skolen da vi er mange foreldre som ikke vil at barna skal i kirken" Underforstått: Det er mange barn som ikke deltar i denne "fellesaktiviteten". De barna som blir igjen får turdag isteden. Hvorfor er det så viktig at jeg forsvarer og forklarer? Føler du at ting blir bedre for deg eller må jeg ha "grunn god nok"? Holder det ikke med: Vi går ikke i kirken. Jeg forventer verken forsvarstaler eller forklaringer fra foreldre som innmelder babyene sine inn i en religion. Det er deres valg som foreldre. Jeg velger ikke å døpe og det er mitt valg. Jeg forventer heller ikke forsvarstaler og forklaringer fra mennesker som går i kirka. Religion er en privatsak og hvordan man ønsker å utøve religion eller om man ønsker å avstå fra å delta i religiøse aktiviteter er frivillig. Og der satt jeg strek for i dag Anonymous poster hash: 8f198...284
Hanne-mor :) Skrevet 2. oktober 2013 #53 Skrevet 2. oktober 2013 Har svart i #27: "Har så langt ikke blitt noe snakkis verken i barnehagen eller i skolen da vi er mange foreldre som ikke vil at barna skal i kirken" Underforstått: Det er mange barn som ikke deltar i denne "fellesaktiviteten". De barna som blir igjen får turdag isteden. Hvorfor er det så viktig at jeg forsvarer og forklarer? Føler du at ting blir bedre for deg eller må jeg ha "grunn god nok"? Holder det ikke med: Vi går ikke i kirken. Jeg forventer verken forsvarstaler eller forklaringer fra foreldre som innmelder babyene sine inn i en religion. Det er deres valg som foreldre. Jeg velger ikke å døpe og det er mitt valg. Jeg forventer heller ikke forsvarstaler og forklaringer fra mennesker som går i kirka. Religion er en privatsak og hvordan man ønsker å utøve religion eller om man ønsker å avstå fra å delta i religiøse aktiviteter er frivillig. Og der satt jeg strek for i dag Anonymous poster hash: 8f198...284 Da er vi i det minste enige om at vi ser på saken på litt ulikt vis..! Jeg er bare ikke vant med at det er mange barn som ikke blir med på disse turene til kirka. Jeg er vant med at det stort sett bare er ett par barn som ikke er med, og da er det ikke veldig aktuelt å ta med disse få på en egen tur. Har også godt i minne venninna mi på barneskolen som aldri var med til kirka og som alltid syns det var utrolig kjipt å ikke få bli med. Men det er veldig bra om det er et annet opplegg for de som ikke blir med i kirka.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #54 Skrevet 2. oktober 2013 Har ikke tenkt til holde liv i det du kaller debatt her, men har et spørsmål: Hvor tenkte du at du og dine skulle begraves hen? Anonymous poster hash: 4db23...14b
Hanne-mor :) Skrevet 2. oktober 2013 #55 Skrevet 2. oktober 2013 Har ikke tenkt til holde liv i det du kaller debatt her, men har et spørsmål: Hvor tenkte du at du og dine skulle begraves hen? Anonymous poster hash: 4db23...14b Det blir mer og mer vanlig at det bygges både livssynsnøytrale minnelunder og bygg som skal erstatte kapeller - og det tenker jeg at er utrolig bra! Vi er ulike, har ulike livssyn og vil da også ha ulike behov når vi skal følge våre nære til graven.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #56 Skrevet 2. oktober 2013 Har ikke tenkt til holde liv i det du kaller debatt her, men har et spørsmål: Hvor tenkte du at du og dine skulle begraves hen? Anonymous poster hash: 4db23...14b Det kan jeg svare på iallfall. I vår familie er det tradisjon for urnenedsettelse på livssynsnøytral minnelund eller askespredning på et familiested. Har ikke tenkt til holde liv i det du kaller debatt her, men har et spørsmål: Hvor tenkte du at du og dine skulle begraves hen? Anonymous poster hash: 4db23...14b Det blir mer og mer vanlig at det bygges både livssynsnøytrale minnelunder og bygg som skal erstatte kapeller - og det tenker jeg at er utrolig bra! Vi er ulike, har ulike livssyn og vil da også ha ulike behov når vi skal følge våre nære til graven. Lurt. Takk for svar. Anonymous poster hash: 4db23...14b
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #57 Skrevet 2. oktober 2013 Vet dere at det faktisk er mange muslimer som synes det er enklere å forholde seg til mennesker med kristent livssyn enn mennesker med humanetisk e.l. livssyn? Det er fordi religion er en så stor del av livet deres at de føler at de har noe til felles med kristne. Veldig mange muslimske barn blir med bhg i kirka i julen. Foreldrene synes det er fint å til en forandring gjøre en aktivitet som innebærer religion og ettertanke osv. i motsetning til alt som skjer resten av året som for guds skyld (pun intended) ikke må ha noe som helst med religion å gjøre i dette landet. Anonymous poster hash: 67dfa...23a
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #58 Skrevet 2. oktober 2013 Her i bhg som eg jobber så er me i kirka kvar jul.det er veldigt kjekt og ungene elsker det.det har aldri vore problem med dei som er muslimer.dei har foreldrene latt vore med..dei som er Jehovas vitner har ikkje fått vore med.dei har enten blitt igjen på avdelinga med personal,eller fått vore på småbarns avd for der har ikkje dei minste fått vore med alikevell..men siden det er ein buss tur til der kirka er så har stort sett dei 2-4 Jehovas barna fått vore med på bussturen og så har dei fått med eit personal og gått på kafe eller bibliotek osv.veldig kjekt og fungerer fint...eg trur ikkje at nokon tar skade av å være med i kirko ein times tid. Anonymous poster hash: 90055...890
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #59 Skrevet 2. oktober 2013 Barnehagen som småen går i skal den ene dagen i desember gå i kirken,noe jeg er imot. Er det noen om vet om det er vanlig at det blir en voksen igjen i barnehagen som er med de som ikke skal i kirken? eller må jeg eventuelt ta fri visst jeg ikke vil at han skal i kirken? Anonymous poster hash: 353eb...eb0 Hvorfor får han ikke gå i kirken da? Tenåringene mine er ikke kristne, og har konfirmert seg "borgerlig". De må pent gå i kirken feks. ved dåp og konfirmasjon. Er faktisk helt ufarlig... Anonymous poster hash: 47098...2bb
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #60 Skrevet 2. oktober 2013 Finner desverre ikke sangen nå så jeg får lagt den inn. Men denne debatten får meg til å tenke på sangen om ei lita jente som blir drept av sin far fordi ho går på søndagsskolen. Hi i denne tråden er like fanatisk som den faren i sangen. Men får jo håpe hi ikke går til så drastiske skritt når barna selv ønsker å ta del i kirke og kristendom Anonymous poster hash: edea0...f12
Edie Britt Skrevet 2. oktober 2013 #61 Skrevet 2. oktober 2013 Ja, oi! Hva gjør dere hvis noen dere kjenner godt skal gifte seg, døpes, konfirmeres eller ha begravelse i kirken? Nekter dere å stille opp? Jeg er bare nysgjerrig...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #62 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg skjønner heller ikke problemet med å la barna være med i kirken. (Jeg var med på alt sånt da jeg var liten, sang i kor og gikk på søndagsskole til og med, og ble ikke kristen likevel.) Likevel synes jeg det er rart at mange virker så sinte fordi noen foreldre ikke vil at barna deres skal være med i kirken. I 2013. Jeg trodde det var blitt ganske vanlig, og at de fleste nå hadde innfunnet seg med religionsfriheten vi har her (som også innebærer frihet til å velge bort), og at folk faktisk benytter seg av den. Anonymous poster hash: bf164...a01
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #63 Skrevet 2. oktober 2013 Da regner jeg med at dere ikke feirer jul, påske eller andre høytider. Eller er dere en av de som skal være med på moroa men aldri stå for den selv. Anonymous poster hash: b8c4a...bd5 Min oppfatning av kirka og religion er ikke akkurat at det er så morro, men noen gjør kanskje det. Jul er, som nevnt utallige ganger både her og andre steder, opprinnelig ikke en kristen høytid, men om du lurer på om vi feirer kristen jul så gjør vi ikke det. Vi feirer vintersolverv. Vi lager feiringen selv så du trenger ikke være bekymret for at andre står for den morroa i heimen. Påske, himmelfart og pinse feirer vi ikke. Er det noen som feirer dette med kristne innslag og rekvisita? Anonymous poster hash: 8f198...284 [/acron ym] Jeg har vokst opp med foreldre som deg. Bastante sære meninger som kun går utover barna. Ta ungene ut av fellessamlinger fordi du har et problem med kirken. Fysj, trodde den generasjonen var pensjonister nå. Anonymous poster hash: b8c4a...bd5 Det finnes fortsatt mennesker som ikke er fan av religion og som avstår fra det religiøse. Er det sært å ikke være religiøs og å ikke gå i kirken? Da er jeg sær og det kan jeg leve fint med. Anonymous poster hash: 8f198...284 [/acron ym] Ja det må du gjerne gjøre. Men det er ikke sikkert barna dine setter pris på din holdning. Lykke til videre. Anonymous poster hash: b8c4a...bd5 Som foreldre tar man mange valg på vegne av barna og det er ikke alltid garantert at barna alltid er like fornøyd med valgene og holdningene. Noen barn misliker at de er døpt, noen barn liker ikke foreldrenes holdninger til mat, noen velger å ikke la barna leke med barn fra andre kulturer, noen foreldre oppdrar barna sine kjønnsløse og man kan fortsette i det uendelige. Noen barn er som tenåringer og voksne fornøyd med det, noen er mellomfornøyd og noen er misfornøyd. Det er en sjanse vi foreldre tar i alt vi velger og de holdninger vi har. Vi velger det vi mener er best for våre barn og for vår familie (du vet den valgfriheten alle snakker så fint om). Anonymous poster hash: 8f198...284 [/quo te] Du har fortsatt ingen argumenter for hvorfor barna dine ikke får gå i kirken sammen med de andre barna. Eneste du babler om er at du tviholder på valgfriheten din. Alle foreldre ønsker å beskytte barna, men jeg kan ikke helt se hva du beskytter de mot. Hva er det verste som kan skje i en kirke? Hva vis barna dine vil synge i kor i kirken? Sier du nei til det også? Anonymous poster hash: b8c4a...bd5 Argumentet mitt er at vi er ikke religiøse, vi tror ikke på Gud og vi går ikke i kirken. Religionsfrihet er svært viktig. Jeg forsvarer din rett til å tro på Gud, men jeg forsavrer også min rett til å ikke tro. Jeg respekterer deg for at du går i kirken og jeg forventer samme respekten tilbake selv om jeg ikke går i kirken. Kirkekor er nei. Som sagt: Religiøse aktiviteter er ikke noe vi bedriver. Ble det klarere nå? Eller er det fortsatt vanskelig å innse at noen velger noe annet enn du velger og at man kan være ok folk likevel. Anonymous poster hash: 8f198...284 Tror ikke gutten din vil skjønne at dette er snakk om religion engang Du kan ikke bestemme hva han skal tro på når han blir eldre. På skolen vil han lære om mange religioner. Hadde aldri nektet barna mine å feks. besøke en moske... Du virker som en hysterisk førstegangs mamma Anonymous poster hash: 47098...2bb
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #64 Skrevet 2. oktober 2013 Er dere Jehovas vitner? Jeg har noen slektninger som er det, og de er de mest hysteriske anti-kristne folkene jeg kjenner. De deltar aldri i bryllup, dåp eller konfirmasjoner eller noe som helst. Men de kommer til festen da. Alle de muslimske barna i barnehagen til dattera mi deltar i gudstjeneste faktisk! Ser ingen grunn til å skåne barn fra å gå i kirken. Nå har jeg ikke orket å lese alle svarene du har fått, men jeg vil bare si: Slapp av! Det er nok av ting å bruke energi på enn å prøve å mobilisere ressurser til at en ansatt skal være igjen kun for barnet ditt... Anonymous poster hash: 5a696...1ca
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #65 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg vil at mitt barn skal få være med i kirka, i en moske, tempel, synagoge osv.. Jo mer kunnskap og kjennskap, desto større evne til å ta viktige valg og retninger i livet! Jeg er ateist, og verken sønnen min eller jeg er døpt eller medlem av statskirka. Anonymous poster hash: 39402...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå