Gå til innhold

Madrass på gulvet? Eller hva...?

appelsin

Anbefalte innlegg

Toåringen vår gikk fra sprinkelseng til "vanlig" juniorseng i sommer.

Til å begynne med gikk det kjempefint, og hun sov hele natten gjennom og kom tassende inn til oss når hun våknet om morgenen.

Men de siste ukene har hun begynt å komme inn til oss om natten.

Noen ganger tidlig, rundt 01, og andre ganger senere.

Når hun kommer, kryper hun stille og rolig opp i sengen vår, og det er ikke alltid vi merker at hun kommer engang, før vi våkner senere av at hun tar den plassen hun krever.

Hvis vi merker at hun kommer, så følger vi henne tilbake i sengen hennes, blir der til hun sovner; men likevel våkner hun og kommer inn til oss igjen.

Når hun kommer er hun ikke redd, gråter ikke - kommer bare stille og rolig og legger seg.

Dette ønsker vi å få en slutt på.

For det første fordi hun sover veldig urolig, og det går utover søvnkvaliteten vår, og for det andre fordi lillesøster på 4 måneder kommer oppi sengen vår når hun skal ha mat, og det til tider kan bli både trangt - og ikke minst litt utrygt for lille frøkna når storesøster sparker rundt seg:9

Så spørsmålet blir da: har noen gode tips for å avvenne toåringen med å våkne og komme ut av sengen? Jeg har hørt om noen som legger seg på madrass på gulvet i en periode for å venne barnet til å sove hele natten i egen seng. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville snakket med barnet om det, kanskje kjøpt et fint nytt sengetøy til henne som hun kan velge ut selv. Snakke om at hun er en stor og flink jente og sagt at i natt skal du være en stor og flink jente og sove hele natten i din egen seng. Tenk så heldig du er som har din egen seng du kan sove i! 

Og du som er så heldig og ha fått så fint sengetøy.. osv.. før jeg ville brukt madrass.. for da får du problemet med at hun blir vant med at dere sover inne med henne.. 

Anonymous poster hash: ab6f0...975
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi har prøvd å snakke med henne som du foreslår, og hun sier at hun skjønner; men hun er bare 2 år og jeg tror ikke hun tenker på den samtalen når hun våkner midt på natten....

Hun har også fått velge sengetøy, og hun er veldig opptatt av at hun har fått stor seng, viser den frem når vi får besøk osv; og det er ikke noe problem å få henne til å legge seg.

Vi prøvde at mannen min la seg på rommet hennes i natt; da våknet hun og la seg ned på madrassen til ham:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi har prøvd å snakke med henne som du foreslår, og hun sier at hun skjønner; men hun er bare 2 år og jeg tror ikke hun tenker på den samtalen når hun våkner midt på natten....

Hun har også fått velge sengetøy, og hun er veldig opptatt av at hun har fått stor seng, viser den frem når vi får besøk osv; og det er ikke noe problem å få henne til å legge seg.

Vi prøvde at mannen min la seg på rommet hennes i natt; da våknet hun og la seg ned på madrassen til ham:)

Åja, visste ikke dere hadde prøvd den delen, har bare hørt om andre som har hatt god erfaring med det samme.. 

En må bare prøve seg litt frem, er ikke alltids så lett å finne ut av når de er så små.. 

Anonymous poster hash: ab6f0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har nok rett...

Plutselig en dag snur det - er jo som regel sånn; når man tror man har funnet noe som funker så snur det.

Kanskje det er sånn med det som ikke funker også - plutselig en dag funker det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til ei venninne hadde juniorseng ved siden av foreldresengen ganske lenge, det fungerte veldig fint :) Han hadde også en seng inne på sitt eget rom. I starten fikk han klistremerke hver gang han sov natten gjennom i sengen ved siden av foreldresengen. Etter hvert som han klarte det oftere og oftere så fikk han klistremerke hver gang han klarte å sove natten gjennom i egen seng på eget rom. Først når han ble 3,5 år syns han det går fint å sove natta gjennom på eget rom, men det var nok lurt av foreldrene å ta det i hans tempo :)

Anonymous poster hash: 65a57...d27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har rett i at det er lurt å ta det i hennes tempo og ikke mase for mye med hva som passer best for oss...

Vi har prøvd at pappaen har ligget på madrass på gulvet hennes i noen dager nå.

De første dagene våknet hun og la seg ned til ham på madrassen, men i natt sov hun hele natten i egen seng..

Så nå får vi se hvordan det utvikler seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...