Benedictemamma Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Til dere som har et barn som kanskje ikke vil legge seg, ikke høre på deg, slår, biter osv. Prøv dette: Lag en plakat med en slags kalender inni, en rute er en dag, for hver dag barnet er snill, får han/hun et klister i denne ruten. Hvis han/hun ikke er snill får de ikke klister, hvis barnet har fått klister hele uken (til fredag, lørdag eller søndag kommer helt Ann på hva du selv vil) kan barnet bestemme en dag hva dere skal gjøre. Kino? Lekeland? Parken? Osv :-)
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Ikke alle som mener at unger skal måtte belønnes for å klare å oppføre seg, vet du! Man belønner ikke en unge for å IKKE bite, f.eks. det birde være en selvfølge at ungen ikke biter og hadde du oppdratt ungen riktig hadde den ikke gjort slik.... Anonymous poster hash: 21893...bb4
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Det funket i 3 dager her. Prøvde for 3-4 år siden med storesøster. Etter det ga hun blaffen i både smilefjes og ikke smilefjes.. Men det virker kanskje for noen
Benedictemamma Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2013 Vi har hvertfall brukt denne metoden (nå har vi aldri opplevd biting selv) og det funker strålende. + barna får en gang i uken bestemme noe gøy :-)
Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Mine unger har klart å oppføre seg bra uten å få belønning for å IKKE oppføre seg dårlig de.... Det er forskjell på å belønne god adferd og å belønne mangel på dårlig adferd.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Herregud da, hvorfor er dere så frekke? Hun kommer med et tips hun bruker, også sitter dere å sier hun oppdrar helt feil? Måte på oppførsel på dere altså. Virkelig modent. La folk få gjøre hva de vil? Hvis dere ikke liker der så klabb munnen igjen å ikke kommenter. GAD Anonymous poster hash: a11a7...737
me_87 Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Så at gutten min på snart to år biter,er min feil som mor?? Det er ikke akkurat sånn at vi oppfordrer til biting! Hver gang han gjør det tar vi han vekk fra situasjonen og sier at det er ikke lov men det hjelper ikke. Likevel så forsetter han med det. At du skylder biting på dårlig oppdragelse blir jeg provosert av! De fleste gjør nok alt de kan for å få en slutt på det,men er ikke så lett når barnet ikke bryr seg.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Så at gutten min på snart to år biter,er min feil som mor?? Det er ikke akkurat sånn at vi oppfordrer til biting! Hver gang han gjør det tar vi han vekk fra situasjonen og sier at det er ikke lov men det hjelper ikke. Likevel så forsetter han med det. At du skylder biting på dårlig oppdragelse blir jeg provosert av! De fleste gjør nok alt de kan for å få en slutt på det,men er ikke så lett når barnet ikke bryr seg. Kommer litt ann på Prøv å følge med hva som skjer i forkant av bitingen slik at dere kan avverge det før det kommer så langt. Min erfaring er at om en klarer å se dette er mye gjort, endel barn gjør det pga oppmerksomhet (all oppmerksomhet er god oppmerksomhet for enkelte barn) Anonymous poster hash: 7e974...926
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg har også gutt som biter andre barn og meg. Tror ikke gutten min gjør det pga oppmerksomhet for han gjør det jo selv om han har min oppmerksomhet. Tror kanskje det heller kommer av at han er dårlig språkelig å dermed biter i frustrasjon når han ikke får frem det han vil si. F.k.s ett barn tar fra han en leke,å siden han ikke klarer å gi beskjed om det så blir han frustert å dermed biter. Så viss en er litt i forkant så kan en nok ofte forhindre biting. Det verste jeg vet er sånne mødre som en vi gikk i åpen barnehage med før! Ungen hennes var ALLTID stygg med andre unger,likevel satt hun det meste av tiden med ryggen til barnet å satt ett godt stykke fra han. Dermed fikk hun ofte ikke med seg at ungen var stygg med andre,å de andre mødrene turde ikke å si ifra. Jeg sa etter vært ifra ettersom jeg var så drittlei av at hun ikke kunne passe skikkelig på han når hun VET at han alltid er stygg med noen. Anonymous poster hash: 95b7c...280
Gjest Morn du Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Ikke alle som mener at unger skal måtte belønnes for å klare å oppføre seg, vet du! Man belønner ikke en unge for å IKKE bite, f.eks. det birde være en selvfølge at ungen ikke biter og hadde du oppdratt ungen riktig hadde den ikke gjort slik.... Anonymous poster hash: 21893...bb4 Men når det har gått så langt at det skjer, så vil man jo endre på det. Da er det greit å ha en metode som funker. Et av mine barn ville ikke kle på seg om morningen. Istedenfor å mase og kjefte, fikk hun beskjed om at innen klokken ringte skulle hun være ferdig påkledd. Litt oppmuntring og veiledning underveis fikk hun, klistremerke da hun var ferdig, og belønning på slutten av uka. Etterhvert så jeg at det gikk veldig bra og da sluttet klistremerkene med begrunnelse om hvorfor. Hun fortsatte å kle på seg hun, har ikke hatt problemer med det siden. Belønningssystem er et godt arbeidsverktøy så lenge det brukes riktig.
Virginia. Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Snill...? Et barn som bare får høre at det er snilt bare dersom det ikke gjør noe mamma eller pappa synes er galt, kan få problemer med selvfølelsen. Det er viktig at barn vet at de er elsket og ses på som gode på bunnen selv når de har anfall av dårlig oppførsel. Det er den uønskede atferden du vil sette fingeren på og korrigere, ikke barnets personlighet. Ellers er jeg enig med deg i at belønningssystemer kan fungere greit der det trengs for en bestemt periode, men jeg synes klistremerker er belønning nok i seg selv. Kvalitetstid med deg skal være en selvfølge i en foreldre/barn- relasjon, ikke en belønning, synes jeg.
Virginia. Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 Og barn som biter er da i en helt annen aldersgruppe enn de et slikt system kan brukes på... ? Barn under 2,5 år vil ikke ha lang nok hukommelse til å huske eller evner nok til å kunne forstå meningen med et slikt skjema enda. For barn fra 3,5 ++ kan det derimot være nyttig. Barn som har atferdsproblemer vil nok uansett kunne slite mer enn andre barn her, uansett hvor mye de ønsker å få det til. Jeg er svært enig med pedagogen som sa: " Husk at alle barn faktisk ønsker av hele sitt hjerte å gjøre mamma og pappa glade og stolte av dem". Vis barna at dine at de gjør dette!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 Vi har brukt belønningssystem for å oppmuntre sønnen vår til å leke alene. Uansett hva vi gjorde, ville han ikke leke alene, bare henge i skjørtene på oss. Til slutt prøvde vi ut belønningssystem, et klistremerke hvis han klarte å leke en stund alene. Etter 6 klistremerker gjorde vi noe koselig. Gutten lekte først alene mest for belønningen, men etter hvert også fordi han faktisk koste seg. SLuttet med klistremerkene etter ca 2 måneder, og nå leker han fint alene. (Fortsatt ikke så mye som vi ønsker, men likevel klar forbedring). Han er 5 år. HI: Du er kanskje ny her inne? Du må ikke finne på å komme med tips og råd uoppfordret her inne, de fleste tåler det ikke. Anonymous poster hash: 49a1a...730
Tieran Skrevet 2. oktober 2013 #14 Skrevet 2. oktober 2013 Ikke meningen å høres kranglete ut her, men jeg lurer på en ting når noen av dere sier at dere ikke belønner barnet når det har normal folkeskikk.. Sier dere ikke f.eks; "Så flink du er som sitter rolig på stolen når vi spiser"?Kanskje det ikke er slik dere ser på en belønning, men etter min mening så er det en form for belønning å få anerkjennelse for god oppførsel. Ellers er jeg helt enig i at man man skal skille på mangel på dårlig oppførsel og god oppførsel. Men for å snakke om folkeskikk..., så kunne enkelte voksne også tenke litt iver hva god folkeskikk innebærer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå