Gå til innhold

Dere med barn i 1. klasse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne helst gutter. 

Hender det at de barna kommer hjem og forteller at de blir slått eller sparket? 
Min gutt har gjort det 5-6 ganger nå etter skolestart. Vi sier at han må si det til en voksen, og det har han gjort. Vi spør også hvordan det skjedde, og om det var med vilje. Da svarer han både ja, nei og vet ikke. 

Vi var nettopp på foreldrekonferanse, og der sa lærer at han er godt likt, leker med alle, har et par gutter som han er blitt ekstra god venn med og at han trives på skolen. 

Jeg er selvfølgelig redd for hvordan dette kan utarte seg. Men er det kanskje vanlig at det blir litt slåing og sparking, da gjerne i lek? At de fleste opplever det, eller bør vi følge ekstra nøye med? 

Anonymous poster hash: d739b...460
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er vanlig. Dvs det har skjedd ned begge mine gutter. Det handler mye om å posisjonere seg på skolen, i klassen og i vennegjengen. Etter hvert går det seg til. Mine barn får lov å ta igjen hvis den som utøver volden ikke stopper når den blir bedt om det også selvfølgelig ta det opp med en voksen.

Anonymous poster hash: 17c40...046

Gjest Julia1984
Skrevet

Aldri opplevd dette!

Uansett, er vel ikke ok at noen skal oppleve dette?

Skrevet

Har jeg aldri hørt om fra gutten min i hvert fall. Han går i 2. klasse.

Håper ikke noe sånt er vanlig???

Anonymous poster hash: c2dbb...552

Skrevet

Den første uka havna han i en liten "meningsutveksling" hvor han fikk seg en på nesa.. men han innrømte at han slo den andre gutten også.

Jeg er veldig på vakt for sånt, det var en annen episode der han sa det var en gutt på sfo som plaget ham. Jeg spurte om han hadde sagt det til noen voksne, det hadde han ikke. Vi ble enige om at han skulle snakke med en voksen på sfo dagen etter. Jeg sa at hvis det ikke hjalp, så skulle jeg ordne opp.

Hadde det pågått flere ganger, har jeg veldig lav terskel for å reagere - ikke foran barnet selvsagt, men hadde umiddelbart tatt kontakt med klasseforstander og evt leder på sfo.

Sånne ting bør kveles i sin spede begynnelse.

Vi har ofte litt "nære2 samtaler og oppsummerer bra/dårlige ting ved dagen, på senga etter lesetid. Sammen har vi laget "regler" hvis noen plager ham:

- Det er ALDRI lov å slå først.

-Hvis noen plager deg, prøv å snakke med vedkommende og spør hvorfor han/hun gjør det.

-Hvis dette ikke hjelper, ta kontakt med en voksen på skolen for hjelp til å løse problemet.

-Hvis dette fortsatt ikke hjelper, så skal jeg hjelpe.

Skrevet

Har heller aldri opplevd at gutten kommer hjem og forteller at han blir slått. Slik skal jo ikke aksepteres?! Jeg tenker at dette må taes tak i, det skal ikke være slik at barn skal oppleve å bli slått av andre barn på skolen. Slikt kan vel sette spor (negativt) hos et barn regner jeg med?

Anonymous poster hash: 7b635...050

Skrevet

Det hendte mange ganger med min gutt som nå går i 2. klasse (hender fremdeles), her er det en gutt i klassen som er bølle og slår/sparker de fleste av de andre barna.

Anonymous poster hash: 3465a...bd3
Skrevet

Dette er absolutt ikke vanlig og hvertfall ikke akseptabelt!!

Hilsen barneskolelærer og mamma til 3 gutter

Anonymous poster hash: 1dd93...c14

Skrevet

Han er yngst i klassen, og jeg merker at han ikke er så moden som de som er født tidligst på året er. Ellers ingen problemer. Han er sosial og har ikke vanskelig for å komme i kontakt med andre. Jeg bekymrer meg selvfølgelig, og vil ikke at gutten min ikke skal ha det fint på skolen! 

Likevel er jeg så usikker på hvor "seriøst" dette er. Noen ganger nevner han slikt nærmest i forbifarten, og sier at det ikke var med vilje, mens andre ganger kan det være det første han sier når han kommer inn døren (ikke når jeg henter han på SFO eller i bilen, men når vi er "trygt" hjemme). Da ser jeg at det har gått inn på han, men han kan være usikker på om det var med vilje eller ikke. 

Han syntes også at friminuttene var det gøyeste med skolen, men nå er det kun SFO som er gøy (SFO er på et mindre område, så jeg tenker at det kanskje er mer kontrollert med personalet der?) 

Vondt og vanskelig dette! 
Usikker på om jeg leter etter noe negativt også, fordi jeg er bekymret, eller om det er noe jeg faktisk burde se... 

HI

Anonymous poster hash: d739b...460
Skrevet

Både 3.klassingen og 1.klassingen kan fortelle om slike episoder. Med 3.klassingen er jeg overbevist om at det er hun som ypper i alle fall 90% av gangene. Med han minste prøver jeg å finne ut mer og om det er noe jeg vil gå videre med. Han er nokså rolig og lager sjelden bråk.

Skrevet

Har opplevd dette to ganger, og vi tok umiddelbart tak i det. Læreren tok dette veldig alvorlig, og hadde en ordentlig samtale med begge barna. Det har ikke skjedd igjen. Jeg mener det er viktig å ta ordentlig tak i det med en gang, vis barnet ditt at du gjør noe!

Anonymous poster hash: e9c54...e48

Skrevet

Når barnet ditt velger å si det til deg, er det stort for han, og da bør du ta det på alvor. Ring lærer og ta det opp, slik at de kan være ekstra på vakt, og også få tatt det opp med de som slår. Kanskje blir barnet ditt bedt om å ta det opp med en gang også på skolen siden de man må ta det opp med er umiddelbare og har dårlig hukommelse. Det er i alles interesse å få plukket vekk slik dårlig oppførsel med en gang.

Anonymous poster hash: 7c7ca...55c

Skrevet

Ja det har hendt. Hans søster kunne også fortelle at en annen førsteklassing sa min sønn hadde slått denne i hodet..

Jeg tok det opp med min sønn og spurte helt rolig hva som hadde skjedd. Og han fortalte forløpet og det var i gangen under påkleding eller var det avklednign, det er smalt og trangt og han hadde litt problem med ene genserarmen og dermed dratt i den og armen hadde løsnet og "slått bakover";- og dermed truffet det andre barnet i hode.  

Han har også selv fortalt at han har blitt slått. Jeg har spurt hva som skjedde,. og det har ofte vært at noen har løpt forbi o gdyttet borti ved uhell, eller de har holdt på og sparek ball og noen har bommet på ballen,- og dermed "sparket "ham osv..

Tror det er viktig og spørre hva som FAKTISK skjedde,- om det KANSKJE var et uhell også høre hva banret sier.....Enn så lenge har jeg aldri fått inntrykk av at det er slag og spark med vilje, som i slåssing pga uenighet og sinne,- men uhell under lek,- eller påkledning...

Anonymous poster hash: 3328a...de7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...