Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Hei, godtfolk! Som førstegangsgravid trenger jeg nok en gang råd fra dere svangerskapsrutinerte mennesker;) Jeg er nå fem måneder på vei, men har helt siden ca. uke 12 tidvis hatt store problemer med korsryggen. Jeg har aldri tidligere hatt problemer med ryggen. Problemene nå i svangerskapet utarter seg slik at jeg innimellom får veldig vondt i korsryggen. Jeg har aldri hatt vondt andre steder enn i korsryggen. Det er gjerne etter jobb jeg merker at jeg begynner å få vondt og jeg må ofte ligge i ro i flere timer på sofaen for at det skal gå bort. Smertene er av og til helt j..., og innimellom har jeg problemer med å gå skikkelig (f.eks. kan det gjøre veldig vondt når jeg står på venstre foten), og det kan også være utfordrende å reise seg opp fra liggende stilling eller å snu seg rundt i liggende stilling. I begynnelsen lurte jeg på om dette var en slags prolaps, men nå vet jeg ikke lenger. Smertene kommer og går veldig. Den ene dagen har jeg veldig vondt, mens neste dag kjenner jeg ingenting. Jeg regner med at jeg ville hatt vondt hele tiden hvis det var snakk om prolaps. Så da blir spørsmålet: Kan dette være bekkenløsning? Jeg har aldri hatt det før, så vet ikke hvordan det kjennes ut som. Anonymous poster hash: 1de90...7c7
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Det er litt vanskelig å beskrive smertene, men det er veldig konsentert smerte i korsryggen. Hvis jeg går eller beveger med "feil", får kan jeg få akutte smerter. Disse kan dog gi seg hvis jeg beveger med "riktig" eller ligger helt i ro. Når jeg har vondt, kjennes det av og til ut som at det er noe "feil" i korsryggen, og det var grunnen til at jeg i starten lurte på om det var snakk om prolaps. HI Anonymous poster hash: 1de90...7c7
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Få en kiropraktor, manuell terapeut eller naprapat til å undersøke deg - trenger ikke henvisning til noen av disse. Låsninger i rygg/bekken kan gi samme symptomer som en bekkenløsning. Er det låsninger så er det lett å gjøre noe med som regel. Er det bekkenløsning så kan du be om henvisning til en fysioterapeut med erfaring med bekkenløsning, da får du behandling av muskulatur, øvelser for å holde deg sterkest mulig og tøyninger. Anonymous poster hash: 8ce73...19d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Det er litt vanskelig å beskrive smertene, men det er veldig konsentert smerte i korsryggen. Hvis jeg går eller beveger med "feil", får kan jeg få akutte smerter. Disse kan dog gi seg hvis jeg beveger med "riktig" eller ligger helt i ro. Når jeg har vondt, kjennes det av og til ut som at det er noe "feil" i korsryggen, og det var grunnen til at jeg i starten lurte på om det var snakk om prolaps. HI Anonymous poster hash: 1de90...7c7 Høres ikke ut som prolaps for meg. Det du beskriver høres mest ut som låsninger, slik jeg skrev i innlegget foran. # 3 (som er fysio, by the way) Anonymous poster hash: 8ce73...19d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Det er litt vanskelig å beskrive smertene, men det er veldig konsentert smerte i korsryggen. Hvis jeg går eller beveger med "feil", får kan jeg få akutte smerter. Disse kan dog gi seg hvis jeg beveger med "riktig" eller ligger helt i ro. Når jeg har vondt, kjennes det av og til ut som at det er noe "feil" i korsryggen, og det var grunnen til at jeg i starten lurte på om det var snakk om prolaps. HI Anonymous poster hash: 1de90...7c7 Høres ikke ut som prolaps for meg. Det du beskriver høres mest ut som låsninger, slik jeg skrev i innlegget foran. # 3 (som er fysio, by the way) Anonymous poster hash: 8ce73...19d Takker for svar! Men er det vanlig at smerter ved låsninger kommer og går, eller er det mer vanlig at man har vondt hele tiden? I dag, for eksempel, så hadde jeg veldig vondt i korsryggen etter å ha vært på jobb (jeg har ikke en fysisk krevende jobb, sitter i hovedsak bare foran en PC eller gjør andre lette fysiske oppgaver). Jeg hadde igjen problemer med å bevege meg i enkelte stillinger, og f.eks. å reise med opp fra sofaen. Men etter å ha hvilt noen timer etter jobb, er jeg plutselig helt fin igjen. Nå kunne jeg ha dratt på løpetur hvis jeg hadde hatt lyst til det... HI Anonymous poster hash: 1de90...7c7
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Det er litt vanskelig å beskrive smertene, men det er veldig konsentert smerte i korsryggen. Hvis jeg går eller beveger med "feil", får kan jeg få akutte smerter. Disse kan dog gi seg hvis jeg beveger med "riktig" eller ligger helt i ro. Når jeg har vondt, kjennes det av og til ut som at det er noe "feil" i korsryggen, og det var grunnen til at jeg i starten lurte på om det var snakk om prolaps. HI Anonymous poster hash: 1de90...7c7 Høres ikke ut som prolaps for meg. Det du beskriver høres mest ut som låsninger, slik jeg skrev i innlegget foran. # 3 (som er fysio, by the way) Anonymous poster hash: 8ce73...19d Takker for svar! Men er det vanlig at smerter ved låsninger kommer og går, eller er det mer vanlig at man har vondt hele tiden? I dag, for eksempel, så hadde jeg veldig vondt i korsryggen etter å ha vært på jobb (jeg har ikke en fysisk krevende jobb, sitter i hovedsak bare foran en PC eller gjør andre lette fysiske oppgaver). Jeg hadde igjen problemer med å bevege meg i enkelte stillinger, og f.eks. å reise med opp fra sofaen. Men etter å ha hvilt noen timer etter jobb, er jeg plutselig helt fin igjen. Nå kunne jeg ha dratt på løpetur hvis jeg hadde hatt lyst til det... HI Anonymous poster hash: 1de90...7c7 Det kan variere mye ut fra hvor låsningen sitter, hvordan muskulaturen rundt er osv. Så få det undersøkt, du. Ikke sikkert du trenger å gå med det resten av svangerskapet Anonymous poster hash: 8ce73...19d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå