Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg skal bake en kake for en bekjent mot betaling for ingrediensene. Har aldri tatt betalt for noe slikt før, så tar man betalt for alt man kjøper inn eller det man faktisk bruker? Da tenker jeg på ting som kun blir brukt til kaken, men som restene ikke blir brukt av f.eks. kulturmelk, som vi ikke drikker. Mel, sukker og slikt kommer jeg ikke til å ta betalt for hele pakken selvsagt. Anonymous poster hash: f64cf...9f3
Tieran Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Første scenario er å regne sammen hvor mye du handlet inn for, evt trukket av litt for mel etc som blir igjen, og så rundet av til nærmeste hele krone. Deretter må du jo evt vurdere om du skal ta deg betalt for tiden du bruker på å lage kaken. Betalingen kan være det at du får resten av det du har brukt (mel, sukker osv), slik at når du regner sammen hvor mye du har lagt ut og så rundet av til nærmeste hele krone.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er hobbybaker og lager masse kaker for andre. Det jeg har tatt med i beregning er: Hvor mye jeg må ut med for ingrediensene (og runde av som tieran sier over her) Hva slags kake jeg skal lage mtp dekorasjoner. Arbeidstid. For meg varierer det veldig fra om det er en venn/familie som spør om en tjeneste eller en bekjent/ukjent bestiller en kake. Venner pleier jeg å droppe arbeidstid i beregningen og ta ingredienser + 50. Pris for venner/familie: 250 Andre: 550. Det er bare et gjennomsnitt, ut ifra hva jeg har laget den siste mnd, mange bestiller 1000kr kaker også og andre for en hundrelapp, så variasjonene er store. Hva slags kake skal du lage? Kanskje jeg kan hjelpe med de ferdige ingrediensprisene jeg har liggende. Anonymous poster hash: 34eef...1ea
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg skal ikke ta betalt for arbeidet, har kun laget 3 skikkelig pyntede kaker før, pluss en prøvekake hun jeg skal bake for nå fikk se, så jeg tar det som trening rett og slett. Føler jeg er for amatør til å ta meg betalt. Når jeg blir litt mer erfaren kan jeg heller ta betalt om noen er interesserte Skal lage en sjokoladekake med sjokoladesmørkrem og marsipanlokk (figurkake). Anonymous poster hash: f64cf...9f3
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er hobbybaker og lager masse kaker for andre. Det jeg har tatt med i beregning er: Hvor mye jeg må ut med for ingrediensene (og runde av som tieran sier over her) Hva slags kake jeg skal lage mtp dekorasjoner. Arbeidstid. For meg varierer det veldig fra om det er en venn/familie som spør om en tjeneste eller en bekjent/ukjent bestiller en kake. Venner pleier jeg å droppe arbeidstid i beregningen og ta ingredienser + 50. Pris for venner/familie: 250 Andre: 550. Det er bare et gjennomsnitt, ut ifra hva jeg har laget den siste mnd, mange bestiller 1000kr kaker også og andre for en hundrelapp, så variasjonene er store. Hva slags kake skal du lage? Kanskje jeg kan hjelpe med de ferdige ingrediensprisene jeg har liggende. Anonymous poster hash: 34eef...1ea Hvor mye hadde du bakt før du begynte å selge kaker? Averterer du på noen måte eller går det bare på folkemunne? Jeg har faktisk tilbudt meg uoppfordret om å bake denne kaka, en annen grunn til at jeg ikke vil ta betalt Anonymous poster hash: f64cf...9f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå