Papegøyeblomst Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Hva mener dere? http://www.nrk.no/livsstil/_-matpakka-er-klar-for-soppeldynga-1.11262237 Dere som har større barn i skolen, er dette virkelig et reellt problem? Blir man mobbet hvis man har "feil" matpakke??? Det henvises til næringsinnholdet i matpakka, men jeg har litt mistanke om at det er trenden med fancy matpakker m allskens blomsterfigurer, egg i hjerteform etc som er med på å skape denne "forskjellen"? Denne problemstillingen var news for meg, nesten så jeg tror det er et konstruert problem. Sønnen min har akkurat begynt i 1.klasse og jeg har gitt ham varierte matpakker hele veien i bhg også. Aldri fått inntrykk at dette er "urettferdig" mot de barna som f.eks "bare" har med to knekkebrød med ost... Derfor jeg spør dere med eldre barn, er det noe "press" fra barna om hva/hvordan matpakka skal inneholde,er det virkelig noe de er bevisst på, hvem som er "fattig/rik" ihht innholde i matboksen???? (Eller er dette et "snikargument" for å få innført matservering i skolene? Er jeg helt på jordet, eller er dette omtrent samme argumentering som for innføring av skoleuniform?)
Verbena Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Har en 3.klassing og en 4.klassing og ingen av de opplever noe problem med å ikke få fancy matpakke som jeg har hørt, og de bruker å si fra når det er noe for å si det mildt. Er nok mer vi foreldre som føler at vi er udugelige når vi ikke lager hjerter og stjerner av alt i matboksen. Som eldstemann sa "det har da ingenting å si hvordan maten ser ut så lenge den smaker godt, det blir jo bare bæsj til slutt uansett!!"
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Hæ? Er det mulig? Dette blir litt for mye. Orker ikke lese artikkelen engang. Anonymous poster hash: 6779e...fb7
Papegøyeblomst Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2013 Har en 3.klassing og en 4.klassing og ingen av de opplever noe problem med å ikke få fancy matpakke som jeg har hørt, og de bruker å si fra når det er noe for å si det mildt. Er nok mer vi foreldre som føler at vi er udugelige når vi ikke lager hjerter og stjerner av alt i matboksen. Som eldstemann sa "det har da ingenting å si hvordan maten ser ut så lenge den smaker godt, det blir jo bare bæsj til slutt uansett!!" Ikke sant, jeg har samme inntrykk som deg ... I artikkelen bruker de argumentasjonen lite næringsrik mat gir dumme elever. Altså, dagens "dumme" foreldre (les: som ikke vet noe om ernæring) gir dumme barn, derfor vil det bli et klasseskille på sikt.. Wtf? Er ikke dette veeeeldig søkt? Det forskes på saken, ja - men det finnes foreløpig inne noe forskning som støtter dette utsagnet. Får et barn så dårlig mat at det hemmer utviklingen, er jo dette grov omsorgssvikt, noe som forhåpentligvis blir fanget opp i en tidlig fase... Jeg føler meg på ingen måte truffet av denne artikkelen, men den bare provoserer meg så sinnssykt!!
☆☆☆ Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Trur nok det er riktig i at sosiale forskjellar kan sjåast att i ernæring, men då gjennom heile dagen og ikkje berre matpakka. Ressurssterke foreldre er meir opptekne av kosthold enn ressurssvake. Men ein har dei foreldra ein har. Nokre forsømmer barnas ernæring, og det burde kanskje vere lågare terskel for skulen for å gi foreldra ein oppstrammar på foreldremøte t.d. om ikkje barnet får med seg næringsrik mat i matpakken. Ned fruktbitar i hjerteform blir nok aldri normalen her heime. Eg er stor tilhengar av å overlate ernæring til heimen, og heller bruke dei stramme skulebudsjetta til undervisning. Eg er nemlig godt i stand til å lage mat til barna mine, og mindre i stand til å få dei gjennom skulepensum.
Tieran Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Mine to har aldri sagt at de har blitt mobbet for matpakkene sine. Matpakkene deres har variert fra alt mellom tortilla og kyllingsalat til kjedelige brødskiver med ost, med eller uten grønnsaker eller frukt. Både med og uten nøtter eller kjeks til dessert. Det har kommet an på hva vi har hatt i kjøleskapet og hva barna har hatt ønske om å gjøre. Jeg har ingen høy utdannelse (kun videregående som er fullført), men mine har aldri hatt med f.eks. sjokade eller nugatti på børdskiven.
DramaMama Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Helt enig med stjerna her! Hjemmet får stå for ernæring, og skolen bruke sine ressurser på undervisning. Tenker med gru på varmlunch i skolen... Tror ikke matpakkene skaper noe klasseskille, realiteten er jo at folk er forskjellige og dette vil synes både på matpakker, påkledning, hva slags bil foreldrene kjører etc. At hjerter og stjerner skaper misunnelse - ja. Klasseskille? Nei. Forskjellene er der fra før.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg har ett barn i tredje klasse og har ikke hørt noe om dette. Han får såkalt "kjedelige" matpakker hjemmefra, men det er fordi han er så sinnsykt sær i matveien og kun spiser kjedelig mat. Prøver jeg å være kreativ så blir ikke maten spist. Anonymous poster hash: 55c4f...324
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 Mine to har aldri sagt at de har blitt mobbet for matpakkene sine. Matpakkene deres har variert fra alt mellom tortilla og kyllingsalat til kjedelige brødskiver med ost, med eller uten grønnsaker eller frukt. Både med og uten nøtter eller kjeks til dessert. Det har kommet an på hva vi har hatt i kjøleskapet og hva barna har hatt ønske om å gjøre. Jeg har ingen høy utdannelse (kun videregående som er fullført), men mine har aldri hatt med f.eks. sjokade eller nugatti på børdskiven. Det har min med, nugatti på brødskiva Det skjer en gang i året på bursdagen hans Anonymous poster hash: 55c4f...324
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Storm i et vannglass...nei vent, i en eksklusiv flaske vann fra Voss. Eller Foss eller hva faen det heter Anonymous poster hash: 31ca5...986
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 Har dere lest artikkelen? -for det er ikke snakk om utstikka blomster e.l i det hele tatt. Det det er snakk om er barna med dumme foreldre sender med matpakke som ikke gir nok næring gjennom dagen. Mens de som har veldtående og normalt oppegående foreldre sender med næringsrik mat. Det er ikke snakk om de som har med to brødskiver med gulost, eller de som har nugatti innimellom, ikke de som har med en muffins etter bursdagsfeiring i tillegg til grovt brød. Det handler om de som får med seg loff med nugatti, som får med pølse i brød, pommes frites, god morgen yoghurt, fine rundstykker med syltetøy, kjeks og kaker hver dag. Der unntaket er halvgrovt brød med prim. I tillegg har de en flaske med saft. Disse barna får et blodsukker som svinger kraftig og som gjør at de ikke klarer å lære noe de siste timene. Som gjør at de blir utafor normalen på en dårlig måte. Dette ser vi eksempler på på hvert trinn på skolen der jeg jobber. Anonymous poster hash: 57248...f3c
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #12 Skrevet 1. oktober 2013 Dette er litt på siden, gjelder ikke matpakke, men mat hjemme og da frokost. Det ble gjort et prøveprosjekt ved en skole på Stovner der karakterene var dårlige og svært mange barn oppga at de nesten aldri fikk frokost hjemme og at maten ofte besto av ferdigmat og hurtigmat. Skolen begynte da å servere frokost til barna. De måtte komme tidligere på skolen for å få frokost. Mange stilte og elevene var veldig fornøyd med opplegget. Elevene ble mer opplagte, de fikk med seg mer og karakterene gikk opp. Mat og riktig mat har mye å si for læring og konsentrasjon. Anonymous poster hash: f5ffe...e1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå