Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Den nye regjeringen sier nei til å tilby norske kvinner den enkle blodprøven som kan påvise om fosteret har downssyndrom. Ser her at mange har hengt seg opp i at du ikke vil sponse UL u uke 12, men vil tro dette også er en brannfakkel for mange. Personlig syntes jeg det er bra at de ikke vil tilby denne til alle kvinner, syntes også UL i uke 18 er mye viktigere en en i uke 12. Anonymous poster hash: 378c5...457
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f
Hildemor fra vest Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Takk og pris at vi sier nei til et sorteringssamfunn;)
Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg....
fiolregn Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Takk og lov for et NEI til sortering!! Hurra for ny regjering, som faktisk har de svakeste i fokus! ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg.... Jo - den kan tas privat. Gjorde det i mitt forrige sv.skap. Kostet ca 2500,- hos privat gyn i Oslo. Anonymous poster hash: da82b...d7f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg.... Jo - den kan tas privat. Gjorde det i mitt forrige sv.skap. Kostet ca 2500,- hos privat gyn i Oslo. Anonymous poster hash: da82b...d7f Det trodde jeg var ulovlig! Anonymous poster hash: 378c5...457
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg.... Jo - den kan tas privat. Gjorde det i mitt forrige sv.skap. Kostet ca 2500,- hos privat gyn i Oslo. Anonymous poster hash: da82b...d7f Det trodde jeg var ulovlig! Anonymous poster hash: 378c5...457 Selvsagt er det ikke ulovlig! Jeg var hos en privat gyn med kommunal avtale. Jeg var 33 år. Herregud, jeg gjør meg da ikke til kriminell pga en UL/blodprøve! Les deg opp før du "antar". Anonymous poster hash: da82b...d7f
nagini Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 Veldig skuffet. Ultralyden er en ting, den kan jo folk bare betale selv, men den blodprøven burde man virkelig få tilbud om.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Takk og lov for et NEI til sortering!! Hurra for ny regjering, som faktisk har de svakeste i fokus! ;-) Ja, Kjell Inge Røkke feks, er jo blandt de svakeste i samfunnet. Godt det blir skatteletter og mer penger i banken! Anonymous poster hash: 6bf0b...770
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 Har aldri hørt om dette engang, jeg var på tidlig ultralyd på Volvat. Syns det er drøyt at de ikke tilbyr dette, eller gir noe info om det. Bør være mitt valg. Heter det duoblodprøve hvis jeg skal bestille det? Anonymous poster hash: e2312...f33
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #12 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg.... Jo - den kan tas privat. Gjorde det i mitt forrige sv.skap. Kostet ca 2500,- hos privat gyn i Oslo. Anonymous poster hash: da82b...d7f Det trodde jeg var ulovlig! Anonymous poster hash: 378c5...457 Selvsagt er det ikke ulovlig! Jeg var hos en privat gyn med kommunal avtale. Jeg var 33 år. Herregud, jeg gjør meg da ikke til kriminell pga en UL/blodprøve! Les deg opp før du "antar". Anonymous poster hash: da82b...d7f Ifølge informasjonen fra helsemyndighetene kan kun utvalgte sykehus i Norge foreta Duotest/Dobbeltest. Anonymous poster hash: 5a9eb...caf
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #13 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg....Jo - den kan tas privat. Gjorde det i mitt forrige sv.skap. Kostet ca 2500,- hos privat gyn i Oslo. Anonymous poster hash: da82b...d7f Det trodde jeg var ulovlig! Anonymous poster hash: 378c5...457 Selvsagt er det ikke ulovlig! Jeg var hos en privat gyn med kommunal avtale. Jeg var 33 år. Herregud, jeg gjør meg da ikke til kriminell pga en UL/blodprøve! Les deg opp før du "antar". Anonymous poster hash: da82b...d7f Ifølge informasjonen fra helsemyndighetene kan kun utvalgte sykehus i Norge foreta Duotest/Dobbeltest. Anonymous poster hash: 5a9eb...caf ja - det betyr at ikke alle sykehus gjør dette og de som gjør det tilbyr kun til kvinner over 38 eller med høy risiko (DS i familie e.l.). Sier ikke noe om private aktører. Anonymous poster hash: da82b...d7f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #14 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg.... Jo - den kan tas privat. Gjorde det i mitt forrige sv.skap. Kostet ca 2500,- hos privat gyn i Oslo. Anonymous poster hash: da82b...d7f Det trodde jeg var ulovlig! Anonymous poster hash: 378c5...457 Selvsagt er det ikke ulovlig! Jeg var hos en privat gyn med kommunal avtale. Jeg var 33 år. Herregud, jeg gjør meg da ikke til kriminell pga en UL/blodprøve! Les deg opp før du "antar". Anonymous poster hash: da82b...d7f Her er det du som tar feil! Det er ulovlig å bedrive fosterdiagnostikk privat i Norge. http://www.nettavisen.no/innenriks/article949756.ece Anonymous poster hash: 378c5...457
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #15 Skrevet 1. oktober 2013 som du ser i artikkelen: Før den nye Bioteknologiloven var det klare retningslinjer om hvem som hadde tilbud om prenatal diagnostikk (fostervannsprøver og morkakeprøver). Etter at bruken av ultralyd som ledd i prenatal diagnostikk er blitt regulert er indikasjonene blitt mer utydelige. Det som skaper uklarhet, er den såkalte «uroparagrafen». En uro hos mor om fosterets vekst og utvikling gir en gravid tilbud om ultralyd som en del av den ordinære svangerskapsomsorgen. I følge retningslinjene skal den som utfører undersøkelsen vurdere hvor langt det er indisert å undersøke i samsvar med egen kompetanse for å avklare situasjonen. På disse ultralydene kan man igjen oppdage ting som gjør at man utredes videre, sier eksperten på fosterdiagnostikk, professor Haugen ved Rikshospitalet til Nettavisen. Anonymous poster hash: da82b...d7f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #16 Skrevet 1. oktober 2013 Hadde vi fått ul i uke 12 hadde hjertefeilen til vårt barn blitt oppdaget og vi hadde sluppet å bære frem et barn vi visste kom til å dø kort tid etter fødselen. Om vi kunne spart lille fra smerten ved å ha et hjerte som ikke fungerte, søsken fra å miste et etterlengtet søsken, besteforeldre fra å miste et barnebarn og oss selv fra å bære babyen vår til graven hadde vi valgt det. Det kommer ikke under sorteringssamfunn for oss. Så lenge Downs kvalifiserer til å få utført senabort, må det vel være en fordel om de som ønsker å velge abort får muligheten så tidlig som mulig? Det er uendelig mindre smertefullt for både foster og mor å utføre en abort før uke 12 enn i uke 18-20. Anonymous poster hash: 9aa37...5c6
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #17 Skrevet 1. oktober 2013 tar en tidlig UL med blodprøve (såkalt duotest) for egen regning jeg. Da får man iallfall en sterk indikasjon på om noe er galt eller ei. Det med tidlig UL er jo i hovedsak for å kunne fange opp barn med alvorlige hjertesykdommer o.l så de kan bli fulgt opp best mulig fra starten av. Sånn sett latterlig å ikke tilby dette. Vanskelig å fange opp uten denne. Blodprøven - skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne ta i bruk denne. Folk velger nå selv uansett om de vil/ikke vil ta den og hva de skal gjøre med resultatet. Anonymous poster hash: da82b...d7f Nå er det vel bare vi over 38 som blir tilbudt duotesten i Norge, er det ikke? Trodde ikke denne kunne taes privat jeg....Jo - den kan tas privat. Gjorde det i mitt forrige sv.skap. Kostet ca 2500,- hos privat gyn i Oslo. Anonymous poster hash: da82b...d7f Det trodde jeg var ulovlig! Anonymous poster hash: 378c5...457 Selvsagt er det ikke ulovlig! Jeg var hos en privat gyn med kommunal avtale. Jeg var 33 år. Herregud, jeg gjør meg da ikke til kriminell pga en UL/blodprøve! Les deg opp før du "antar". Anonymous poster hash: da82b...d7f Ifølge informasjonen fra helsemyndighetene kan kun utvalgte sykehus i Norge foreta Duotest/Dobbeltest. Anonymous poster hash: 5a9eb...caf ja - det betyr at ikke alle sykehus gjør dette og de som gjør det tilbyr kun til kvinner over 38 eller med høy risiko (DS i familie e.l.). Sier ikke noe om private aktører. Anonymous poster hash: da82b...d7f Lovgivningen er klar. Fosterdiagnostikk tillates kun på offentlige sykehus med avdeling for fosterdiagnostikk. At en privat gynekolog henviser pasienter til sykehus etter tidlig ul er ikke det samme som at en privat gyn bedriver fosterdiagnostikk.en Dobbeltest og Trippeltest er kun tillatt utført på offentlig sykehus Anonymous poster hash: 5a9eb...caf
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #18 Skrevet 1. oktober 2013 Lovgivningen er klar. Fosterdiagnostikk tillates kun på offentlige sykehus med avdeling for fosterdiagnostikk. At en privat gynekolog henviser pasienter til sykehus etter tidlig ul er ikke det samme som at en privat gyn bedriver fosterdiagnostikk.en Dobbeltest og Trippeltest er kun tillatt utført på offentlig sykehus Anonymous poster hash: 5a9eb...caf Det betyr vel at private IKKE har lov til å ta denne blodprøven? Hun over her påstår at hun har tatt den hos privat gyn helt lovlig. Jeg trodde ikke det var lov, ifølge bioteknologiloven. Anonymous poster hash: 378c5...457
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #19 Skrevet 1. oktober 2013 Kan jo dra til privatklinikker i Sverige eller Danmark og få utført fosterdiagnostikk tidlig ... Anonymous poster hash: 6f65a...863
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 1. oktober 2013 #20 Skrevet 1. oktober 2013 Hadde hjelpesystemet i norge fungert ville jeg sagt nei til blodprøve tagning ,men siden det fungerer dårlig er foreldre med barn med spesielle behov taperne i norges samfunn desverre
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #21 Skrevet 1. oktober 2013 Har 1 barn med Downs og jeg sier JA til blodprøve! Å ha et barn med Downs er krevende, det er tungt og det er tøft. Det er også mye glede, men det krever sin styrke. Jeg ønsker at barn med Downs skal være ønsket og ikke at de kommer til verden fordi andre, gjerne andre som ikke har barn med Downs, mener det er fint for samfunnet. Det bør være opp til foreldrene å bestemme om de ønsker, vil og er egnet til å ta vare på et barn med mange utfordringer i livet. Anonymous poster hash: d241f...f88
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #22 Skrevet 1. oktober 2013 Takk og lov for et NEI til sortering!! Hurra for ny regjering, som faktisk har de svakeste i fokus! ;-) Hei. Jeg er 39 år og gravid, og har dermed fått tilbud om å ta duotest eller fostervannsprøve. Jeg har takket ha til duotest, men ikke fordi jeg ønsker å ta abort hvis resultatet viser at barnet vårt har downs. Jeg ønsker å være forberedt så godt jeg kan på forhånd dersom jeg får et barn med kromosomfeil. Man får bl.a. tilbud om samtaler med både leger og sosionomer under svangerskapet dersom der viser seg at barnet har feks downs. Dette ser jeg på som en stor fordel. Anonymous poster hash: c7448...1ac
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #23 Skrevet 1. oktober 2013 Ei venninne av meg klarer ikke ha barnet sitt hjemme lenger, og når en ser alt de har gått gjennom de siste årene så ville jeg tatt abort hvis jeg hadde fått påvist downs hos barnet. Anonymous poster hash: 39d5d...2d3
Dr Mcstuffins Skrevet 1. oktober 2013 #24 Skrevet 1. oktober 2013 Er det snakk om en blodprøve av foster eller av mor? Jeg syns og det burde være opp til hver enkelt. Mange velger jo å beholde selv om de finner det ut tidlig. Og noen vil velge abort. Samme som når man blir gravid. Noen beholder, andre tar abort. Det handler jo om å vite hva man går til og ikke minst slippe den uvissheten som kan være ganske så tung å bære med seg gjennom svangerskapet. Jeg vil på ingen måte ha et sorteringssamfunn der bare mennesker med perfekte gener får leve. Jeg har alltid sagt til meg selv at hvis man vil ha barn så må man være forberedt på at barnet man får også kan være sykt. Og hvis man ikke kan forestille seg det så burde man ikke få barn. Men jeg må ærlig talt innrømme at det er vanskelig å etterleve.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #25 Skrevet 1. oktober 2013 Er det snakk om en blodprøve av foster eller av mor? Jeg syns og det burde være opp til hver enkelt. Mange velger jo å beholde selv om de finner det ut tidlig. Og noen vil velge abort. Samme som når man blir gravid. Noen beholder, andre tar abort. Det handler jo om å vite hva man går til og ikke minst slippe den uvissheten som kan være ganske så tung å bære med seg gjennom svangerskapet. Jeg vil på ingen måte ha et sorteringssamfunn der bare mennesker med perfekte gener får leve. Jeg har alltid sagt til meg selv at hvis man vil ha barn så må man være forberedt på at barnet man får også kan være sykt. Og hvis man ikke kan forestille seg det så burde man ikke få barn. Men jeg må ærlig talt innrømme at det er vanskelig å etterleve. Blodprøve av mor. Anonymous poster hash: c7448...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå