Gå til innhold

Såre og sprukne brystvorter- fortsette å amme eller pumpe meg og gi melk fra flaske?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Babyen er bare 4 dager gammel og det er vår nr.2 Men sliter med brystvortene også denne gangen.

Har pumpet meg litt i går og håndmelket meg, gitt mat til babyen på flaske, ammet også innimellom fra det minst såre brystet. Det andre har kommet seg litt nå. Føler det blir bare rot, melken har ikke kommet for fullt, så kan ikke bruke bryst skjolds ennå.

Er fortvilet.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 051a4...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff jeg føler med deg. Hadde det på samme måte. Jeg pumpet for å gi flaske, men hun ville ikke drikke av flasken. Husker at jeg bet tennene sammen og ammet på det brystet som var minst smertefult. Da begge var vondte satt jeg å gråt. Det som overrasket meg litt var at selv om brystene var såre, ømme (og blodige) ble de veldig fort bedre igjen. De leger seg fort. Gå med puppene løst hjemme for å få masse luft på de. Smør de inn med brystvortesalve og tenkt at dette går seg til. Jeg brukte brystskjold etterhvert, men det var ikke noe særlig hjelp uansett. Lykke til og hold ut ;) Jeg leste at amming ikke skulle være vondt, men fy så vondt det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg beit tennene saman og amma vidare. Det tok nokre veker før amming skjedde smertefritt. Det endte med fullamming i over 6 mnd utan problemer utover startvanskane. Det er ca 10 mnd sida ammeslutt og eg er framleis usikker på om det var verdt det.

Om eg blir like sår denne gongen vil eg nok prøve å avlaste med pumpe og flaske (håpar denne er meir villig til å ta flaske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vart veldig sår med førstemann, det som hjalp meg var albueskjell:-). Er forferdelig vondt når det står på. Hvis barnet tar flaske så hadde eg nok prøvd å avlaste litt. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gråt i 2 mnd!! ammingen var et mareritt......jeg sa jeg heller skulle føde enn å amme! MEN ville klare det, pumpet å ga på flaske, ammet fra den som var minst vond. til slutt gikk det som en drøm! jeg er veeeldig gla for å klare å amme nr2 siden jeg ikke klarte det med nr1. (da ga jeg opp for fort)  

å pumpe var mindre vondt for min del så jeg gjorde det en uke ca, heldigvis tok lillebror like godt flaske som pupp og pupp etter flaske den uka. :)  skjold funket ikke for min del. alle sa ´det blir bedre´....jeg klarte ikke tro det der og da, men det ble det heldigvis :) 

lykke til videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at sugeteknikken er riktig. Pass på at barnet gaper høyt nok, og at det får nok av brystet i munnen. 

La brystene lufte seg godt etter hver amming, og smør med purelan ol før du pakker dem inn igjen.

Vanligvis går det over etter noen dager. 

For meg gikk det ikke over, og det viste seg at jeg hadde fått sopp på brystvortene. 

Jeg fikk beskjed om å smøre med canesten, det hjalp. Du trenger ikke å vaske puppen før amming, om det ligger litt igjen på brystet når babyen ammes, så hjelper det bare til å fjerne soppen fra munnen dens. 

Pass forresten også på at brystene er varme, brystbetennelse gjør ikke saken noe bedre!

Anonymous poster hash: 04482...9ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg pumper litt og gir fra flaska samt ammer fra det ene brystet som er minst sår og litt fra det andre brystet når det har gått flere timer, slik at den ikke ervså sår.

Lufttørker brystvortene og smører inn hele tiden samt jobber godt med å følge på sugetaket til babyen, når babyen suger riktig gjør det mindre vondt og sprukne brystvorter gror fortere sammen :) slet skikkelig siste gang også...men nå håper jeg det vil komme seg snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med veldig såre brystvorter. Vi snakker sprekker og blod. Både på grunn av trøske, sprengte pupper/ overproduksjon- så de fikk ikke godt tak- ergo dårlig sugetak og igjen vonde og såre brystvorter...

Denne gangen har jeg prøvd å fokusere skikkelig på ammeteknikken. Har blitt sår på ene- pg av spreng, men andre e bedre. Det er såå viktig med riktig sugetak!! Og at babyen slipper uten at det er vondt. Bruk finger i siden på munnen ( uten lang negl), for å få løst sugetaket når du merker babyen er ferdig, dersom babyen har en uvane med å suge knoppen på slutten ( det ser du også om den er klemt/skvist).

Og om du er i det minste usikker- gå på HS El ring ammehjelpen og be de se når du ammer, sånn at du er helt sikker på at det er rett teknikk.

Ellers: lufttørke boobisene og smør på purelan. Besøk kan vente;)

Lykke til;)

Anonymous poster hash: bdb49...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg pumper litt og gir fra flaska samt ammer fra det ene brystet som er minst sår og litt fra det andre brystet når det har gått flere timer, slik at den ikke ervså sår.

Lufttørker brystvortene og smører inn hele tiden samt jobber godt med å følge på sugetaket til babyen, når babyen suger riktig gjør det mindre vondt og sprukne brystvorter gror fortere sammen :) slet skikkelig siste gang også...men nå håper jeg det vil komme seg snart...

Et lite tips til. Ikke gi flaske (det helsesøster sa til meg) Det kan gjøre babyen "sugeforvirret" og også ødelegge teknikken enda mer. Gi heller melken fra en sprøyte :) 

Lykke til og god bedring!

Anonymous poster hash: 04482...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Du har fått mange gode råd. Sugeteknikken er alfa og omega, nesten all sårhet kommer fra dårlig sugeteknikk. Dessverre er det nok med dårlig/suboptimal sugeteknikk én gang for at det skal være vondt lenge :-(

Det ligger en video om tilkobling på http://ammehjelpen.no/tilkoblingen?id=785 som kan være nyttig. Det ligger også flere andre ammevideoer som kan gi gode tips på http://ammehjelpen.no/video/

Pass på stort gap (ungen skal spise hamburger, ikke slurpe spagetti), sikt med brystknoppen mot babyens nese (ikke mot munnen), og ha en hånd på rumpa/hoftepartiet til barnet og dra det forsiktig mot deg. Dette utløser reflekser som gjør at hodet/nakken bøyes bakover,  mens det å presse hodet mot brystet utløser en motsatt refleks - altså å dra hodet vekk. (Det går selvsagt bra å gi nødvendig støtte til hodet og de delene av kroppen som trenger det.)

God støtte er viktig, bruk ammepute, vanlige puter etc (helst puter med dun/fjær, de er lettest å forme) både under barnet og som støtte for dine egne armer/rygg. Med god støtte siger du ikke sammen/avgårde når du blir sliten. De første gangene trenger du ofte hjelp til å dandere putene, men det tar ikke lang tid å lære å gjøre det på egen hånd :)

Ulike ammestillinger er lurt å forsøke. Du ammer kanskje i "vanlig" stilling (det vi kaller vuggestilling) nå. Prøv gjerne tvillingstilling og liggende amming (i senga) også. Begge er demonstrert på video hos ammehjelpen.no. Kanskje er det best å bruke forskjellige stillinger på hvert bryst, eller å variere litt. Det er sjelden noe problem for barnet å variere, med mindre det er en av stillingene som av en eller annen grunn oppleves som mindre behagelig.

Sist men ikke minst: de første dagene etter fødsel (enten melka har kommet eller ikke) så er brystet ofte sprengt og vanskelig å få tak på. Det er som regel verst om morgenen/sent på natta. Da kan "cottermans grep" hjelpe, det er beskrevet på http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Dette vil flytte væske (vevsvæske og melkespreng) vekk fra brystknoppen slik at brystet føles mykere, og det er da lettere å ta tak på for barnet.

Dersom du har åpne sår i huden så må du følge med så de ikke blir infiserte. Lufttørring er bra, smør gjerne på en dråpe morsmelk etter amming. Skift ammeinnlegg ofte, om de henger fast så kan du væte det med vanlig vann  før du løsner det forsiktig (så ikke sårskorpa rives av/opp). Spør eventuelt på apoteket om salve du kan smøre med, og om denne skal vaskes av før amming eller ikke.

Åpne sår som ikke blir bedre i det hele tatt etter noen dager, eller som ser infiserte ut, bør du få en lege til å se på. Be i såfall om at det tas bakterieprøve av såret for å sjekke om det er bakterier der som bør behandles.

Om du har sår på brystknoppen så bør du også få sjekket at barnets tungebånd ikke er stramt. Stramt tungebånd gir ofte sår på brystknoppen. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lemon-aid

Jeg hadde samme problem som deg, HI. Jeg pumpet litt på det brystet som gjorde vondt, byttet litt rundt på ammestilling og smørte meg med purelan... Etterhvert så begynte det å bli bedre :-) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Du har fått mange gode råd. Sugeteknikken er alfa og omega, nesten all sårhet kommer fra dårlig sugeteknikk. Dessverre er det nok med dårlig/suboptimal sugeteknikk én gang for at det skal være vondt lenge :-(

Det ligger en video om tilkobling på http://ammehjelpen.no/tilkoblingen?id=785 som kan være nyttig. Det ligger også flere andre ammevideoer som kan gi gode tips på http://ammehjelpen.no/video/

Pass på stort gap (ungen skal spise hamburger, ikke slurpe spagetti), sikt med brystknoppen mot babyens nese (ikke mot munnen), og ha en hånd på rumpa/hoftepartiet til barnet og dra det forsiktig mot deg. Dette utløser reflekser som gjør at hodet/nakken bøyes bakover,  mens det å presse hodet mot brystet utløser en motsatt refleks - altså å dra hodet vekk. (Det går selvsagt bra å gi nødvendig støtte til hodet og de delene av kroppen som trenger det.)

God støtte er viktig, bruk ammepute, vanlige puter etc (helst puter med dun/fjær, de er lettest å forme) både under barnet og som støtte for dine egne armer/rygg. Med god støtte siger du ikke sammen/avgårde når du blir sliten. De første gangene trenger du ofte hjelp til å dandere putene, men det tar ikke lang tid å lære å gjøre det på egen hånd :)

Ulike ammestillinger er lurt å forsøke. Du ammer kanskje i "vanlig" stilling (det vi kaller vuggestilling) nå. Prøv gjerne tvillingstilling og liggende amming (i senga) også. Begge er demonstrert på video hos ammehjelpen.no. Kanskje er det best å bruke forskjellige stillinger på hvert bryst, eller å variere litt. Det er sjelden noe problem for barnet å variere, med mindre det er en av stillingene som av en eller annen grunn oppleves som mindre behagelig.

Sist men ikke minst: de første dagene etter fødsel (enten melka har kommet eller ikke) så er brystet ofte sprengt og vanskelig å få tak på. Det er som regel verst om morgenen/sent på natta. Da kan "cottermans grep" hjelpe, det er beskrevet på http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Dette vil flytte væske (vevsvæske og melkespreng) vekk fra brystknoppen slik at brystet føles mykere, og det er da lettere å ta tak på for barnet.

Dersom du har åpne sår i huden så må du følge med så de ikke blir infiserte. Lufttørring er bra, smør gjerne på en dråpe morsmelk etter amming. Skift ammeinnlegg ofte, om de henger fast så kan du væte det med vanlig vann  før du løsner det forsiktig (så ikke sårskorpa rives av/opp). Spør eventuelt på apoteket om salve du kan smøre med, og om denne skal vaskes av før amming eller ikke.

Åpne sår som ikke blir bedre i det hele tatt etter noen dager, eller som ser infiserte ut, bør du få en lege til å se på. Be i såfall om at det tas bakterieprøve av såret for å sjekke om det er bakterier der som bør behandles.

Om du har sår på brystknoppen så bør du også få sjekket at barnets tungebånd ikke er stramt. Stramt tungebånd gir ofte sår på brystknoppen. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort

Tusen takk for et utfyllende svar! Jeg har fått mange gode tips her og kjenner til de fleste av dem.

Når det gjelder sammenstilling, bruker jeg det som heter modifisert vuggestilling, da det er lettere å korrigere sugetaket på denne måten samt ha bedre oversikt. Klassisk stilling vil jeg bruke senere når ammingen er på plass.

Brystvortene har blitt store og deformerte, det er ingen knopp der lenger, det hele er en stor og brun areola, med sprekker på brystvortene som er hovne i tillegg, så babyen har vanskeligheter med å få skikkelig tak i brystvortene.

Jeg har ikke innovervendte brystvorter ellers. Men for å få til tydeligere brystknopper, kan jeg prøve cottermanns grep.

En annen ting er jo at når hun våkner midt på natten og blir ikke mett av å suge på brystet, vil hun suge hele tiden. Så fort jeg tar ut brystet gråter hun og søker. Vi skjønner at hun ikke blir mett av å spise av brystet, så jeg pumpet meg og gå på flaske ellers vil hun ligge og suge i flere timer. Nå er hun 5 dager og jeg har fått melk, ser dt når jeg pumper.

Jeg lurer på om hun ikke klarer å få ut melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har vekta hennes vært etter fødselen? (Alle veiingene.)

Har hun våte bleier - rundt 5 pr dag? Hvor hyppig bæsjer hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan har vekta hennes vært etter fødselen? (Alle veiingene.)

Har hun våte bleier - rundt 5 pr dag? Hvor hyppig bæsjer hun?

Hun gikk ned litt over 10% ila et par dager etter fødselen, men det må sies at det kom ut veldig mye av mekonium. Ja, hun har våte bleier flere ganger om dagen samt har en normal avføring 1 til 2 ganger om dagen, av og til mer. Men det er fordi jeg er nødt til å gi henne mat på flaske for å få i henne mat i det hele tatt. I dag har jeg prøvd å amme henne ved hvert måltid, men hun var nesten umulig å vekke og sovnet ved brystet med en gang selv om hun søker og virker veldig sulten. Til slutt måtte jeg bare gi henne morsmelk fra flaske for å få i henne mat. I dag har hun sovet hele tiden, vært våken 3 ganger og 5 min av gangen.

Når hun suger fra brystet kan jeg ikke høre at hun svelger på ordentlig selv om jeg passer på at hun har ordentlig sugetak.

Jeg synes det er skremmende hvor mye hun sover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn spiser selv om de sover, så det at hun sovner er i seg selv ikke et problem. Men for å spise når hun sover så må hun selvsagt ha et godt dietak, og hun må die effektivt - så du ser "utmelkingsbevegelsene" i kinn/kjeve-parti og du ser at hun svelger, og du kjenner at brystet tømmes. Ser du melkedråper i munnviken eller i munnen hennes etter amming, og kjenner du noen forskjell på brystet?

Hvor mye drikker hun av flaske? (Pr måltid og pr døgn.) Gir du pumpemelk eller MME?

Dersom du mener hun ikke tømmer brystet så anbefaler jeg på det aller sterkeste at du enten pumper eller håndmelker etter amming. Det er viktig for å få i gang og opprettholde melkeproduksjonen.

Jeg anbefaler å ikke bruke flaske før ammingen er godt etablert, gi heller melk med kopp, fordi sugeteknikken sannsynligvis ikke er 100% innlært enda, og hun kan bli bortskjemt når det gjelder hastigheten på melka (mange snakker om sugeforvirring, men min erfaring er at hastigheten på melka er et større problem - barnet blir "bortskjemt"). Men om du gir flaske så anbefaler jeg å bruke "langsom flaskemating", slik at måltidet tar lengre tid, hun må jobbe for melka og hun blir vant med at det ikke kommer melk hele tida. Denne teknikken kan brukes uansett hvilken type flaske du bruker, altså også med slike flasker som barnet må suge aktivt på for å få melk. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Har du hatt hjemmebesøk av helsesøster eller vært på helsestasjonen enda? Hvis du ikke har det så anbefaler jeg at du forsøker å få det til i dag. Kanskje har hun snev av gulsott, eller kanskje er hun en helt alminnelig søvnig nyfødt som bare er litt ekstra trøtt. Men siden du er bekymra så er det lurt om du får helsepersonell til å hjelpe deg med den vurderinga. Dersom ingen fra helsestasjonen har vært i kontakt med deg så ring dem selv.

Hvis du (eller andre :-)) vil så kan du gjerne ta kontakt med meg på epost, ammehjelper.lillenims ætt gmail.com

Spesielt i helgene er det varierende hvor ofte jeg er innom her, men epost blir som regel lest og besvart fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme og gråt meg gjennom ammingen på det verste.. Tror det beste er å holde det ut, eller hvertfall passe på at ikke babyen blir vant med flasken, evt gi litt med kopp så du får en pause. En ting som hjalp meg var faktisk smertestillende( har tatt ks så gikk naturligvis på smertestillende og merket stor forskjell når jeg ikke hadde tatt det på forhånd) kombinert med sånn brystknopp beskytter som jeg brukte i bhen det søler litt for de presser ut melk men det var det som hjalp meg for da badet knoppene i morsmelken og det både lindrer og hjalp.. Jeg brukte dem ikke mens jeg ammet, selv om det egentlig er det de er til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn spiser selv om de sover, så det at hun sovner er i seg selv ikke et problem. Men for å spise når hun sover så må hun selvsagt ha et godt dietak, og hun må die effektivt - så du ser "utmelkingsbevegelsene" i kinn/kjeve-parti og du ser at hun svelger, og du kjenner at brystet tømmes. Ser du melkedråper i munnviken eller i munnen hennes etter amming, og kjenner du noen forskjell på brystet?

Hvor mye drikker hun av flaske? (Pr måltid og pr døgn.) Gir du pumpemelk eller MME?

Dersom du mener hun ikke tømmer brystet så anbefaler jeg på det aller sterkeste at du enten pumper eller håndmelker etter amming. Det er viktig for å få i gang og opprettholde melkeproduksjonen.

Jeg anbefaler å ikke bruke flaske før ammingen er godt etablert, gi heller melk med kopp, fordi sugeteknikken sannsynligvis ikke er 100% innlært enda, og hun kan bli bortskjemt når det gjelder hastigheten på melka (mange snakker om sugeforvirring, men min erfaring er at hastigheten på melka er et større problem - barnet blir "bortskjemt"). Men om du gir flaske så anbefaler jeg å bruke "langsom flaskemating", slik at måltidet tar lengre tid, hun må jobbe for melka og hun blir vant med at det ikke kommer melk hele tida. Denne teknikken kan brukes uansett hvilken type flaske du bruker, altså også med slike flasker som barnet må suge aktivt på for å få melk. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Har du hatt hjemmebesøk av helsesøster eller vært på helsestasjonen enda? Hvis du ikke har det så anbefaler jeg at du forsøker å få det til i dag. Kanskje har hun snev av gulsott, eller kanskje er hun en helt alminnelig søvnig nyfødt som bare er litt ekstra trøtt. Men siden du er bekymra så er det lurt om du får helsepersonell til å hjelpe deg med den vurderinga. Dersom ingen fra helsestasjonen har vært i kontakt med deg så ring dem selv.

Hvis du (eller andre :-)) vil så kan du gjerne ta kontakt med meg på epost, ammehjelper.lillenims ætt gmail.com

Spesielt i helgene er det varierende hvor ofte jeg er innom her, men epost blir som regel lest og besvart fort.

Tusen takk for info, jeg tar gjerne kontakt på epost når jeg får flere spm.om dette:)

Mvh Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...