cami246 Skrevet 2. oktober 2013 #26 Skrevet 2. oktober 2013 UL for nysgjerrighetens skyld synes jeg folk skal betale for selv. UL for medisinske årsaker (at du har hatt et problematisk svangerskap før, SM/MA etc. spesialtilfeller) bør UL være en type form for medisinsk oppfølging og behandling som bør dekkes. Det er stor forskjell på de som tar ultralyd uke 8-12 i bakgrunn i deres egen helse, hvis man har hatt en del problematikk rundt dette før (graviditeter som ikke har vært "normale"). MEN det å ta ultralyd bare for at man er nysgjerrig og går og lurer - nei det får dere grave opp av deres egen lomme! Jo mer man går og grubler på noe, jo mer stresser man rundt det. Om man så har så mye tid å gå og gruble og lure, så finn deg en hobby og få tankene på noe annet
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #27 Skrevet 2. oktober 2013 Tror mange som er mot tidlig UL er fordi de selv vet de IKKE hadde greid og si nei til et slikt tilbud, samtidig som de vet at de selv hadde tatt abort om avvik ble vist. Ved og ikke innføre et slikt offentlig, frivillig tilbud, slippe de og ta et valg om hva de skal gjøre selv.. Jeg synes det er synd at slike skal legge malen for alle som bare vil være forberedt, og som faktisk er åpen for at jo, et avvik KAN føre til abort hos meg,- men jeg kan ikke si for sikkert. Og jeg vil gjerne ha mulighet til og VELGE selv, i slike tilfeller...Jeg kan jo huske hvor "gravid" jeg var, hver prøveperiode vi prøvde og lage barn. Hver menstruasjon var som en liten abort, og medførte en dag med trøstespising, gråt og følelse av og "ikke virke"..... Så selv om jeg føler at for MEG hadde det ført til abort om en tidlig UL viste avvik,- så er jeg egentlig veldig usikker på om det hadde vært tilfelle når man først kom så langt. Jeg er ærlig med meg selv der. Igjen, man bør få velge selv, go jeg tror ikke så ille om menneskeheten at ALLE kommer til og ta abort såfremt en tidlig UL viser de minste tegn på at det KAN være noe "galt" med fosteret..Vi er ikke så kyniske, og samme hva som kan være "feil" så er det vårt barn og en baby som har vært inni magen vår siden site dag vi blødde forrige menstruasjon...Det FØLES slik iallefall.... Igjen, er det tidlig UL motstandere som egentlig er de kalde og umenneskelige her? Er det DE som kommer til og ta abort om et slik tilbud blir realitet? Og ikke vi som mener det bør være et tilbud til alle? Vi er i det minste åpne for begge muligheter, mens de som er MOT tildig UL altså mener at alle kommer til og ta abort OM avvik blir vist? Anonymous poster hash: 15d71...09d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #28 Skrevet 2. oktober 2013 Svært mange av ultralydyndersøkelsene som tas rundt uke 12 eller tidligere i dag, tas jo av ren nysgjerrighet. Det er ihvertfall mitt inntrykk når jeg leser her inne f.ex. Selv har jeg to svangerskap bak meg. Jeg har vært heldig og ikke hatt noen komplikasjoner, og har ikke tatt noen andre ultralyder enn de i uke 18. De som vil ta flere undersøkelser uten noen medisinsk grunn, kan godt betale for det. Selv i Norge, er det ikke ubegrensede midler til helsevesenet. Det finnes helt sikkert nyttigere ting å bruke de offentlige pengene på enn UL i uke 12. Anonymous poster hash: 16078...b3f
☆☆☆ Skrevet 2. oktober 2013 #29 Skrevet 2. oktober 2013 Nytterverdien av tidlig ultralyd utan indikasjon er svært tvilsom, og samtidig kostbar. Ser ikkje at samfunnet skal kaste desse pengane ut av vinduet. Spesielt interesserte kan bestille og betale sjølv, så kan vi andre sponse dei som har grunn til å få denne undersøkinga.
☆☆☆ Skrevet 2. oktober 2013 #30 Skrevet 2. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Hvorfor? Fordi du ønsker et sorteringssamfunn? Hvorfor kan ikke de som så absolutt ikke klarer å vente til ordinær UL betale dette selv, slik de har mulighet til? Vet du hvor mye det vil koste samfunnet å gi ALLE tilbud om UL i uke 12? Anonymous poster hash: 3ff53...08b vil det koste mer og gjennomføre en UL i uke 12 enn 18? jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn, men det må være lov til å ærkjenne at noen ikke ønsker et barn med downs f.eks. Det vil selvfølgelig koste mer siden den ikke kan erstatte den i uke 18-19, men kommer i tillegg. I uke 12 er det vanskelig å estimere nøyaktig hvor langt det er igjen av svangeskapet, så den ultralyden vil være kun for å oppdage avvik med tanke på å kunne velge abort. Nå har jeg fått hørt mange ganger at det er mer presist og fastsette termin før uke 12 i svangerskapet, men kan ikke finne link til det.Eg spurte om dette på sjukehuset, pga avvik mellom termin på OUL og ved UL for terminfastsettelse i veke 10. Det med at det var meir nøyaktig tidlig i svangerskapet enn i veke 17-20 var det ingen ting som tyda på fekk eg vite.
Elsker livet Skrevet 2. oktober 2013 #31 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg syns det burde være et tilbud der man kunne bestille timen selv. At det var finansiert av staten, men at det ikke var noen automatikk uten at en selv ba om det. Argumentet for er mest med tanke på den gravide psykiske helse. Er altfor mange som går og uroer seg for om alt er i orden med fosteret. Syns veldig synd på de som går helt til uke 18-20 og får konstatert avvik, f.eks at det har sluttet å vokse i uke 7. Syntes det var en litt merkelig grunn til å være FOR. Pga. morens psykiske helse? Da man blir gravid kan man aldri være 100% sikker på utfallet. Noe kan skje, når som helst, og ingen kan gi noen garanti. Med den tankegangen må man få ta UL akkurat når man vil da, fordi noen er konstant bekymret. Er man SÅ nervøs så kan man punge ut med en tusenlapp for å få tatt en tidlig UL. Anonymous poster hash: 3ff53...08b Jeg er forsåvidt enig i at man kan punge ut selv. Men grunnen til at jeg vil ha det offentlig er at mange her i landet ikke har private som utfører UL i nærheten. Syns det er synd om man må ta ut ferie, reise langt og overnatte for å få en UL fordi man har bosatt seg langt fra de som driver privar praksis.
Edelweis Skrevet 2. oktober 2013 #32 Skrevet 2. oktober 2013 Dette med terminfastsettelse er ganske omdiskutert. på sykehuset forholder de seg til de retningslinjer de har nå. men mange leger er uenige i dette. uansett, jeg vil ha UL i uke 12.
*Teoline* Skrevet 2. oktober 2013 #33 Skrevet 2. oktober 2013 Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men jeg ser ærlig talt ikke problemet? Er det ikke snakk om å flytte den ordinære ultralyden fra uke 18 til uke 12 da? For å så tidlig som mulig ha sjansen til å oppdage avvik? Kostnadene blir jo de samme uansett når oul er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå