Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Men det er da heller ikke noe tilbud om ultralyd i uke 12? De som tar ultralyd så tidlig får det enten fordi det er grunner eller de tar det privat? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Anonymous poster hash: aee2d...edf
skjotta Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 det handler vel om at noen ønsker å ta bort det private tilbudet fordi disse legene måler nakkefold osv...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Noen ville innføre gratis ul i uke 12, slik som den i 18. Men nå blir den privat slik som før. Anonymous poster hash: d2d31...694
3 er nok! Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er imot. Om det er så viktig for noen, så burde de ha råd til å betale den tusenlappen det koster å gjøre det privat. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ul i uke 12, det er viktigere ting som blir nedprioritert i statsbudsjettet allerede.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er imot. Om det er så viktig for noen, så burde de ha råd til å betale den tusenlappen det koster å gjøre det privat. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ul i uke 12, det er viktigere ting som blir nedprioritert i statsbudsjettet allerede. Siden jeg var på 14 ultralyder, 4 før uke 12 liker du meg vel ikke. Hadde ingen grunn annet en termin, vekstavvik, nakkefold (som var stor) og oppdaget spalte på etter ordinær ultralyd Beklager at jeg tok så stor del av kaka og at datteren min og vi foreldrene må reise et par ganger i året til Rikshospitalet på statens regning, inkl fly, hotel, kost osv. Til hun er ferdig om 10-15 år Du må virkelig føle deg som en ærlig sjel som sitter der med et vanlig svangerskap, friskt barn og en fødsel uten komplikasjoner som ikke tok så stor bit av kaka som vi andre... Anonymous poster hash: 6ada7...510
Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er imot. Om det er så viktig for noen, så burde de ha råd til å betale den tusenlappen det koster å gjøre det privat. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ul i uke 12, det er viktigere ting som blir nedprioritert i statsbudsjettet allerede. Siden jeg var på 14 ultralyder, 4 før uke 12 liker du meg vel ikke. Hadde ingen grunn annet en termin, vekstavvik, nakkefold (som var stor) og oppdaget spalte på etter ordinær ultralyd Beklager at jeg tok så stor del av kaka og at datteren min og vi foreldrene må reise et par ganger i året til Rikshospitalet på statens regning, inkl fly, hotel, kost osv. Til hun er ferdig om 10-15 år Du må virkelig føle deg som en ærlig sjel som sitter der med et vanlig svangerskap, friskt barn og en fødsel uten komplikasjoner som ikke tok så stor bit av kaka som vi andre... Anonymous poster hash: 6ada7...510 For et idiotisk svar! Perlefisken sa da ikke at INGEN burde få UL før den ordinære. Det det er snakk om her er at noen mener alle burde bli tilbudt UL i uke 12, noe som vil koste veldig mye penger. Ved komplikasjoner ol. er det helt naturlig at legene tar UL tidligere, og har ikke noe med saken å gjøre.
Musemorbr / Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er imot. Om det er så viktig for noen, så burde de ha råd til å betale den tusenlappen det koster å gjøre det privat. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ul i uke 12, det er viktigere ting som blir nedprioritert i statsbudsjettet allerede. Siden jeg var på 14 ultralyder, 4 før uke 12 liker du meg vel ikke. Hadde ingen grunn annet en termin, vekstavvik, nakkefold (som var stor) og oppdaget spalte på etter ordinær ultralyd Beklager at jeg tok så stor del av kaka og at datteren min og vi foreldrene må reise et par ganger i året til Rikshospitalet på statens regning, inkl fly, hotel, kost osv. Til hun er ferdig om 10-15 år Du må virkelig føle deg som en ærlig sjel som sitter der med et vanlig svangerskap, friskt barn og en fødsel uten komplikasjoner som ikke tok så stor bit av kaka som vi andre... Anonymous poster hash: 6ada7...510 Jøss... snakk om å virkelig vri på det som ble skrevet. Dette handler ikke om deg, uansett hvor mye du prøver å få det til å gjøre det. Selvfølgelig skal alle få den oppfølging de har behov for. Det var aldeles ikke noe i perlefiskens utsagn som antydet noe annet.
Elsker livet Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg syns det burde være et tilbud der man kunne bestille timen selv. At det var finansiert av staten, men at det ikke var noen automatikk uten at en selv ba om det. Argumentet for er mest med tanke på den gravide psykiske helse. Er altfor mange som går og uroer seg for om alt er i orden med fosteret. Syns veldig synd på de som går helt til uke 18-20 og får konstatert avvik, f.eks at det har sluttet å vokse i uke 7.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Støttes. Hvis noen ønsker å ta abort må vedkommende få lov til å ta et informert og veloverveid valg. (Jeg er for øvrig også for selvbestemt abort frem til uke 18, slik de har det i Sverige) Anonymous poster hash: cf693...fd1
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg syns det burde være et tilbud der man kunne bestille timen selv. At det var finansiert av staten, men at det ikke var noen automatikk uten at en selv ba om det. Argumentet for er mest med tanke på den gravide psykiske helse. Er altfor mange som går og uroer seg for om alt er i orden med fosteret. Syns veldig synd på de som går helt til uke 18-20 og får konstatert avvik, f.eks at det har sluttet å vokse i uke 7. Syntes det var en litt merkelig grunn til å være FOR. Pga. morens psykiske helse? Da man blir gravid kan man aldri være 100% sikker på utfallet. Noe kan skje, når som helst, og ingen kan gi noen garanti. Med den tankegangen må man få ta UL akkurat når man vil da, fordi noen er konstant bekymret. Er man SÅ nervøs så kan man punge ut med en tusenlapp for å få tatt en tidlig UL. Anonymous poster hash: 3ff53...08b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #12 Skrevet 1. oktober 2013 Noen ville innføre gratis ul i uke 12, slik som den i 18. Men nå blir den privat slik som før. Anonymous poster hash: d2d31...694 Dette stemmer. Det har vært et forslag om å innføre offentlig ul i uke 12. Dette sier den nye regjeringen nei til, og det er jeg glad for Anonymous poster hash: da76e...43a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #13 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er FOR ultralyd i uke 12. Vi tok UL da, og legen fant noe som måtte undersøkes videre. Mye bedre å være forberedt såpass tidlig, hvis det feks er hjertefeil hos fosteret. Heldigvis viste alt seg å være bra for oss, men etter den opplevelsen ble jeg definitivt FOR tidlig ultralyd!! Anonymous poster hash: 2e7b5...10e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #14 Skrevet 1. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Støttes. Hvis noen ønsker å ta abort må vedkommende få lov til å ta et informert og veloverveid valg. (Jeg er for øvrig også for selvbestemt abort frem til uke 18, slik de har det i Sverige) Anonymous poster hash: cf693...fd1 Det er bare noen uker før barnet kan leve utenfor magen. Skjønner ikke at man kan synes det er ok å ta abort i uke 18. Virkelig ikke. Anonymous poster hash: da76e...43a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #15 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er imot. Om det er så viktig for noen, så burde de ha råd til å betale den tusenlappen det koster å gjøre det privat. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ul i uke 12, det er viktigere ting som blir nedprioritert i statsbudsjettet allerede. Siden jeg var på 14 ultralyder, 4 før uke 12 liker du meg vel ikke. Hadde ingen grunn annet en termin, vekstavvik, nakkefold (som var stor) og oppdaget spalte på etter ordinær ultralyd Beklager at jeg tok så stor del av kaka og at datteren min og vi foreldrene må reise et par ganger i året til Rikshospitalet på statens regning, inkl fly, hotel, kost osv. Til hun er ferdig om 10-15 år Du må virkelig føle deg som en ærlig sjel som sitter der med et vanlig svangerskap, friskt barn og en fødsel uten komplikasjoner som ikke tok så stor bit av kaka som vi andre... Anonymous poster hash: 6ada7...510 Gratulerer med tidenes teiteste svar! Dette har da virkelig ingenting med perlefisk sitt svar å gjøre? Anonymous poster hash: 58ef7...7e5
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #16 Skrevet 1. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Hvorfor? Fordi du ønsker et sorteringssamfunn? Hvorfor kan ikke de som så absolutt ikke klarer å vente til ordinær UL betale dette selv, slik de har mulighet til? Vet du hvor mye det vil koste samfunnet å gi ALLE tilbud om UL i uke 12? Anonymous poster hash: 3ff53...08b
Edelweis Skrevet 1. oktober 2013 #17 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er ikke for at abortgrensa skal økes til uke 18. jeg mener at jo tidligere jo bedre om man først skal ta en abort! men i forhold til avvik og andre ting som er mer presist om man tar UL i uke 12. slik tom terminfastsettelse og store avvik som Downs. jeg mener det må være opp til hver enkelt og bestemme om de ønsker å ta vekk et foster med downs syndrom.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #18 Skrevet 1. oktober 2013 Ved komplikasjoner ol. får man også i dag tilbud om UL før uke 18, så jeg syntes ikke dette er noe staten skal punge ut med. Flott at Krf har fått gjennomslag for dette! Dersom noen virkelig MÅ se fosteret før uke 18 så kan de punge ut med de pengene selv, det koster ikke akkurat en formue. Krf har også fått gjennomslag for at norske kvinner IKKE skal få tilgang til blodprøven som kan påvise downs. Merkelig at ingen diskuterer dette her inne. Vil tro det er en brannfakkel! Anonymous poster hash: 3ff53...08b
Edelweis Skrevet 1. oktober 2013 #19 Skrevet 1. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Hvorfor? Fordi du ønsker et sorteringssamfunn? Hvorfor kan ikke de som så absolutt ikke klarer å vente til ordinær UL betale dette selv, slik de har mulighet til? Vet du hvor mye det vil koste samfunnet å gi ALLE tilbud om UL i uke 12? Anonymous poster hash: 3ff53...08b vil det koste mer og gjennomføre en UL i uke 12 enn 18? jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn, men det må være lov til å ærkjenne at noen ikke ønsker et barn med downs f.eks.
Musemorbr / Skrevet 1. oktober 2013 #20 Skrevet 1. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Hvorfor? Fordi du ønsker et sorteringssamfunn? Hvorfor kan ikke de som så absolutt ikke klarer å vente til ordinær UL betale dette selv, slik de har mulighet til? Vet du hvor mye det vil koste samfunnet å gi ALLE tilbud om UL i uke 12? Anonymous poster hash: 3ff53...08b vil det koste mer og gjennomføre en UL i uke 12 enn 18? jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn, men det må være lov til å ærkjenne at noen ikke ønsker et barn med downs f.eks. Det vil selvfølgelig koste mer siden den ikke kan erstatte den i uke 18-19, men kommer i tillegg. I uke 12 er det vanskelig å estimere nøyaktig hvor langt det er igjen av svangeskapet, så den ultralyden vil være kun for å oppdage avvik med tanke på å kunne velge abort.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #21 Skrevet 1. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Hvorfor? Fordi du ønsker et sorteringssamfunn? Hvorfor kan ikke de som så absolutt ikke klarer å vente til ordinær UL betale dette selv, slik de har mulighet til? Vet du hvor mye det vil koste samfunnet å gi ALLE tilbud om UL i uke 12? Anonymous poster hash: 3ff53...08b vil det koste mer og gjennomføre en UL i uke 12 enn 18? jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn, men det må være lov til å ærkjenne at noen ikke ønsker et barn med downs f.eks. Så du mener at tilbudet om UL i uke 12 skal være ISTEDE for i uke 18 ? Det vil jo få ganske mange konsekvenser det også, dersom UL i uke 12 er den eneste UL man blir tilbudt, altså! Anonymous poster hash: 3ff53...08b
Edelweis Skrevet 1. oktober 2013 #22 Skrevet 1. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Hvorfor? Fordi du ønsker et sorteringssamfunn? Hvorfor kan ikke de som så absolutt ikke klarer å vente til ordinær UL betale dette selv, slik de har mulighet til? Vet du hvor mye det vil koste samfunnet å gi ALLE tilbud om UL i uke 12? Anonymous poster hash: 3ff53...08b vil det koste mer og gjennomføre en UL i uke 12 enn 18? jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn, men det må være lov til å ærkjenne at noen ikke ønsker et barn med downs f.eks. Det vil selvfølgelig koste mer siden den ikke kan erstatte den i uke 18-19, men kommer i tillegg. I uke 12 er det vanskelig å estimere nøyaktig hvor langt det er igjen av svangeskapet, så den ultralyden vil være kun for å oppdage avvik med tanke på å kunne velge abort. Nå har jeg fått hørt mange ganger at det er mer presist og fastsette termin før uke 12 i svangerskapet, men kan ikke finne link til det.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #23 Skrevet 1. oktober 2013 Merkelig at KRF ikke vil ha ett sorteringssamfunn, de er jo ganske gode på å "sortere" mennesker selv. Feks homofilie er jo ikke verdt en dritt i deres øyne. Alltid gøy med sånn dobbeltmoral! Anonymous poster hash: 2e7b5...10e
3 er nok! Skrevet 2. oktober 2013 #24 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er imot. Om det er så viktig for noen, så burde de ha råd til å betale den tusenlappen det koster å gjøre det privat. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ul i uke 12, det er viktigere ting som blir nedprioritert i statsbudsjettet allerede. Siden jeg var på 14 ultralyder, 4 før uke 12 liker du meg vel ikke. Hadde ingen grunn annet en termin, vekstavvik, nakkefold (som var stor) og oppdaget spalte på etter ordinær ultralyd Beklager at jeg tok så stor del av kaka og at datteren min og vi foreldrene må reise et par ganger i året til Rikshospitalet på statens regning, inkl fly, hotel, kost osv. Til hun er ferdig om 10-15 år Du må virkelig føle deg som en ærlig sjel som sitter der med et vanlig svangerskap, friskt barn og en fødsel uten komplikasjoner som ikke tok så stor bit av kaka som vi andre... Anonymous poster hash: 6ada7...510 Jeg tror du leser det du vil lese her og hvor står det at jeg har hatt problemfritt svangerskap og fødsler? Er det en grunn for å ha ul så tidlig så er deg en selvfølge at man skal få det, men dersom det ikke er noen grunn for å tro at det er noe avvik så synes jeg det holder med ordinær ul i ca uke 18.
3 er nok! Skrevet 2. oktober 2013 #25 Skrevet 2. oktober 2013 Ja, til UL i uke 12 sier jeg. Hvorfor? Fordi du ønsker et sorteringssamfunn? Hvorfor kan ikke de som så absolutt ikke klarer å vente til ordinær UL betale dette selv, slik de har mulighet til? Vet du hvor mye det vil koste samfunnet å gi ALLE tilbud om UL i uke 12? Anonymous poster hash: 3ff53...08b vil det koste mer og gjennomføre en UL i uke 12 enn 18? jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn, men det må være lov til å ærkjenne at noen ikke ønsker et barn med downs f.eks. Ja, det blir jo selvfølgelig dobbel pris om man skam ha to primære ul'er i løpet av svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå