Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Er det vanlig at en 2 åring plutselig kan se på et tall å si hvilket tall det er? (Har ikke øvd) Og er det et tegn på at jeg burde oppfordre han til lesing? Han går ikke i barnehage. Anonymous poster hash: 936a9...1f4
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Min to-åring kunne flere tall og bokstaver når hun var to, og kunne også stave sitt eget navn muntlig, og peke ut sine bokstaver i riktig rekkefølge. Tror ikke det er veldig unormalt. Jeg har bevisst ikke lært min å lese, selv om hun nok hadde lært det kjapt (er fire nå da) for da tror jeg det blir veldig kjedelig på skolen (og da en dårlig start) dersom de kan "alt" fra før av. Storebror var på samme viset, og går i førsteklasse nå, han lærte seg å lese i løpet av to dager på skolen. Anonymous poster hash: 8a2cd...aa7 Anonymous poster hash: 8a2cd...aa7
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Min datter fikk en Fisher Price laptop da hun var 2 år, og det tok ikke lang tid før hun kunne hele alfabetet. Nå er hun 4 år og skriver alle bokstavene, staver enkle ord men har ikke helt knekket lesekoden enda. Hun kan også alle tallene fra 1 til 100, synes det er kjempegøy å lese prisplakater i butikkene Jeg har aldri presset dette på henne, bare svart når hun har spurt. Hun er jo flink, men anser henne ikke som noe vidunderbarn akkurat. Tror hun er helt normal bare med en interesse for bokstaver og tall. Ikke noe galt å la de utvikle den interessen om de har den. Jeg tipper du også har et barn som synes bokstaver og tall er gøy, bare følg opp du, kan aldri bi galt det. Sånne kjøleskapsmagneter (plastikk) med tall og bokstaver er helt geniale, her staves det mye på kjøleskapet http://www.toysrus.no/Serier/PLAY2LEARN/PLAY2LEARN%20magnetisk%20alfabet.aspx?id=616034&vid=116506 Anonymous poster hash: 72ba5...39c
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Om barnet viser interesse for noe, så er det smart å følge det opp, bare ikke glem alt annet som skal læres også Vi fikk beskjed om å følge opp sønnen vår, han er veldig logisk i tankegangen sin, han var bare litt over 2 år når han forsto hvordan han skulle gjøre ting som 3-4-5 åringer ikke forstår helt... Vi gikk på en brøler, vi fulgte opp det godt, og "glemte" språket litt, så nå er vi i full sving med ord, setninger osv
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Så det er vanlig å begynne å lese som 2 åring ja trodde det var tidlig jeg, alle sier det her! Men da følger jeg selvfølgelig opp Anonymous poster hash: 936a9...1f4
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Det kunne min toåring også. Men har ikke stresset med lesin. Vi snakker bare om tallene og bokstavene hver for seg. Nå når han nærmer seg 3 år, prøver vi litt og forklare sammensettinger av bokstaver. I og S blir IIIIISSSS.. Ikke at jeg går rundt og stresser. Bare innimellom når de vil snakke om bokstaver og tall Anonymous poster hash: 80a2c...bd7
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Så det er vanlig å begynne å lese som 2 åring ja trodde det var tidlig jeg, alle sier det her! Men da følger jeg selvfølgelig opp Anonymous poster hash: 936a9...1f4 Er litt forskjell på å faktisk kunne lese og å kjenne igjen navnet på noen bokstaver da En 2-åring som leser ord og setninger er nok ikke så vanlig nei, men en 2-åring som kan navnet på en eller flere bokstaver er ganske vanlig. Anonymous poster hash: 72ba5...39c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå