Gå til innhold

Mer kristendom i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg er så gammal at eg hadde kristendom som fag heile grunnskulen. Eg trur ikkje det skadar nokon, men eg trur ikkje det er smart å vie så mykje av religionsundervisninga til ein religion, av den enkle grunn at det blir for lite tid til å lære om andre religionar.

Eg synes skulen burde stå for å informere om alle religionar i ei slik dose at ein kan forstå kva tradisjonar og utgangspunkt naboar, kollegaer og andre ein måtte støte på har. Trusopplæringa til dei kristne har foreldra lovd å ta på seg i dåpen, og då får dei følge opp det løftet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dette gjør at juleverksted og adventskalender i klassen kan komme tilbake igjen, så sier jeg tommelopp! =) Og la for all del barna gå med nisseluer på jule(unnskyld, skole-)avslutningen!

Skrevet

At de fagene godt kunne skilles er jeg enig i, men at kristendomskunskap er viktig for å forstå kulturen man lever i er for meg åpenbart. Kunskapene om brevene til Paulus er et godt eksempel på det. Uten å kjenne dem vil det være vanskelig å forstå mye av kvinneundertrykkingen som har funnet sted helt opp i vår tid. 

Anonymous poster hash: 273d3...f96

Nei, man er ikke avhengig av å ha lest Paulus' brev for å forstå at kristendummen er kvinneundertrykkende. Jeg tror de fleste har fått med seg at den er det helt uten å ha lest Paulus' brev.

Faktisk, hvis du vil at folk skal ha respekt for den religionen din så er det beste en kan gjøre å ikke presse på dem den når de går på barneskolen. Det er kjedelig og noe herk å lese om alt mulig av bibelske personer, studere historier rundt kirker, pugge alle mulige navn på rommene i en kirke, med mere, med mye mere. Det gjør bare at folk vil legge den religionen din for hat.

Hvis de ikke blir prakket på den og får den presset langt ned i halsen vil de kanskje oppdage den som voksne og velge å bli hjernevasket da. Men da er de i alle fall store nok til å ta et valg.

Anonymous poster hash: f681e...bd9

Du har tydligvis hat dårlige lærere i kristendom eller hva faget het da du gikk på skolen.  Har du aldri fått historiene fra bibelen presantert på en morsom måte? Det er jo som å lese tusen og en natt eller folkeeventyr, men det er kansje også så kjedelig at barn bør skånes for det? 

Ellers er det jo så vidt jeg vet ikke meningen å gjøre faget forkynnende. Så vidt jeg vet skal det undervises på samme måte om de forskjellige religionene, bare mer om kristendommen siden det er den som betyr mest for vår kultur.

Skrevet

Sånn med tanke på at de fleste fridager vi har og kalenderen vår generelt er skrudd rundt kirkeåret, og at vi feirer de kristne høytidene, så ser jeg på det som veldig greit å ha litt mer fokus på å skjønne hvorfor vi har pinse, påske, kristi himmelfart og jul. 

Det betyr ikke at de som har en annen religion blir nektet å følge den. Man får fri når det er feiring av ID, man kan si nei takk til julegudstjeneste osv. Det vil ikke endres. 

Neida, vi har ikke statskirke lenger, men vi skal jammen meg utnytte godene ved religionen vi hadde... Dere som er så imot kristendommen, dere får jammen med si nei takk til alle feiringer og ferier dere får av staten fordi vi har hatt kristendommen som religion i over 1000 år. Dere får heller feire de norrøne høytidene eller no da...

Anonymous poster hash: da226...819

De aller fleste kristne høytider som f.eks jul er lagt til desember fordi da ble det feiret vintersolverv hos vikingene. I påsken feiret vikingene Ostara. Det er strengt tatt kristendommen som har tatt disse feiringene til sin egne.

Når det er sagt så er jeg ikke i mot religionsundervisning i skolen, men jeg er usikker på om jeg vil at kristendommen skal ta så stor plass, fordi jeg opplevde forkynning helt til jeg kom til ungdomsskolen. Men jeg håper og tror lærerene har blitt bedre. Jeg ville heller ha sett at barna fikk mer gym i skolen, da skulle jeg ha jublet.

I forhold til at jul og påske "ble lagt" til tider vikingene hadde feiringer fra før må norden ha hatt en voldseom påvirkning på kristendommen i og med at også resten av verden feirer jul og påske på samme tid. Jeg vet at vikingene fartet mye rundt på den tiden, men at de hadde påvirkningskraft til å avgjøre når tyskere, engelskmenn, romere osv skulle feier sine høytider er imponerende.

Ja men hallo, de høytidene var jo på de tidene i andre land FRA FØR. SÅ kom de til Norge og ble lagt til da vikingene feiret sine høytider. Veldig, veldig mange kulturer har hatt høytider rundt tiden der sola snur, og tiden det begynner å bli vår. Det hadde vikiningene også, og det ble utnyttet.

Anonymous poster hash: b49a1...57c

Mitt snar var til dette. 

"De aller fleste kristne høytider som f.eks jul er lagt til desember fordi da ble det feiret vintersolverv hos vikingene. I påsken feiret vikingene Ostara. Det er strengt tatt kristendommen som har tatt disse feiringene til sin egne."

Jeg mente nettopp at vikingene hadde hat liten inflytelse på når høytidene ble feiret, selv om mange tradisjoner ble holdt i hevd selv når religionen skiftet.

Skrevet

Syns det er fantastisk! Viktig å ta vare på vår kultur.

Anonymous poster hash: 1bce4...9d4
Skrevet

Tull og tøys med religion i skolen! Vil man at barna skal lære om kultur så gi barna et fag som heter kultur. Kultur, samfunnsfag og historie burde dekke også religion.

Skrevet

dette er et ekstremt tilbakeskritt.  Norge ble dømt av menneskerettighetesdomstolen for KRL-faget, at de nå tar det tilbake sender signaler om at vi ikke bryr oss om dommen og kjører på som vi vil. Dessuten har vi ikke statskirke mer, så hvorfor skal det være 55% kristendom i skolen? Det er 40% kristendom i RLE-faget, så synes det for være mer enn nok til å dekke den kristne kulturarven..  Religionsopplæring bør foregå i hjemmet, da religion er en privatsak. Skolen skal kun ha religionsopplysning mener jeg, og da med likevekt på alle religioner. Anonymous poster hash: b49a1...57c

Norge ble dømt på bakgrunn av læreplanen fra 1997. Dommen åpner for at det er mulig å gi kvantitativ forrang til kristendommen på bakgrunn av landets historie og tradisjon. Så neppe noen strid mtp menneskerettighetsbrudd her nå.

Skrevet

Om dette gjør at juleverksted og adventskalender i klassen kan komme tilbake igjen, så sier jeg tommelopp! =) Og la for all del barna gå med nisseluer på jule(unnskyld, skole-)avslutningen!

Hæ, har de slutta med juleverksted og adventskalender?! Hvorfor?

DET har da INGENTING med kristendommen å gjøre.

Anonymous poster hash: c4767...aed

Skrevet

New Girl har skjønt det! Kristendommen handler om juleversted, adventskalendere og nisseluer!

Anonymous poster hash: b04cc...d8d

Skrevet

Hehe, har ikke JULEverksted og ADVENTSkalender noe med jul å gjøre? :P 

Åjoda! Må skjønne det at barn (og ansatte, vil jeg tro) som ikke tilhører kristendommen eller nordmenns kristne tradisjoner kan bli støtt av å ta del i slikt... (Om noen drar inn rasmismekortet her, så slenger jeg tilbake at slike tradisjoner er en fin måte å inkludere andre på?) 

Derfor har flere skoler (inkludert den her vi bor) sluttet å ha slike tradisjoner innenfor skolens vegger. 

Skrevet

Åjoda! Må skjønne det at barn (og ansatte, vil jeg tro) som ikke tilhører kristendommen eller nordmenns kristne tradisjoner kan bli støtt av å ta del i slikt... (Om noen drar inn rasmismekortet her, så slenger jeg tilbake at slike tradisjoner er en fin måte å inkludere andre på?)

Derfor har flere skoler (inkludert den her vi bor) sluttet å ha slike tradisjoner innenfor skolens vegger.

Juleverkstad har med jul å gjere, jula har derimot lite med kristendom å gjere.
Skrevet

New Girl har skjønt det! Kristendommen handler om juleversted, adventskalendere og nisseluer!

Anonymous poster hash: b04cc...d8d

Ohoi! Nå vet jeg utmerket godt hva kristendommen handler om, men jeg prøvde å finne noe som ikke var nevnt her i tråden tidligere. Jeg synes disse tradisjonene er fine, og det var jo kjempegøy! 

Skrevet

o_O

Anonymous poster hash: 76c9b...255
Skrevet

Jeg forsøker igjen, denne gangen fra mobil:

Jeg er lektor med 80-gruppe i religion (dvs. at jeg har skrevet master i religionvitenskap). Jeg underviser i religion og har gjort det både på vgs og på ungdomsskolen. For tiden underviser jeg på ungdomsskolen (jeg er i permisjon med baby nå, men jeg gjør det altså til vanlig). Vi bruker Horisonter i undervisningen, og jeg kan informere om at kristendommen allerede er favorisert (det har jo vært slik lenge, det har vel vært om lag 40% kristendom i undervisningen). Vi har primært fokus på forskjellige kristne retninger (især romersk-katolsk kristendom og protestantisme). Ved siden av dette er det innføring i Bibelen samt noe undervisning om nyere kristne konfesjoner (og en rekke retninger som kaller seg kristne, men som ikke regnes som det).

Det samme gjelder ved lektorutdannelsen ved UiO (kan kun tale for denne, ingen andre utdanningsinstitusjoner). Av de obligatoriske emnene (de obligatoriske emnene utgjør 60 stp). Er 30 av disse ved TF (teologisk fakultet), hvorav to dekker kristedommens historie (også i Norge), Bibelen: tekster, tolkning og lesing, samt et emne i humanisme, sekularitet og religion. Ved siden av det avlegges 10 stp. i filosofi - etikk, og 20 stp. i verdensreligioner. En tydelig skjev fordeling.

Nå velger jeg å tro at de aller fleste som underviser i religion (i hvert fall av den nye skolen), har et profesjonelt forhold til det å undervise. For meg er det viktig at elevene ikke skal skjønne hvor jeg står (jeg kan godt svare ja eller nei hvis jeg får spørsmål om jeg er muslim, kristen, humanetiker, agnostiker, ateist eller annet), men jeg deler aldri min personlige mening utover det og holder meg nøytral til enhver tid. Jeg forsøker, så langt det lar seg gjøre, å undervise fra et utenfra-perspektiv.

Og jeg elsker faget mitt. Jeg mener at religion, livssyn og etikk er et svært viktig fag i den norske skolen. Særlig fordi vi lever i et globalt verdenssamfunn. I klassen min (den jeg er kontaktlærer for) har jeg blant annet to hinduister, en buddhist, flere kristne, flere muslimer, en bahai'i og en Jehovas Vitne. Mangfoldet er stort. Det er viktig å lære om religioner, det er viktig å lære om livssyn og det er viktig å lære om etikk. Det som ikke er riktig, er at kristendommen skal stå i særstilling. Religionsfaget skal IKKE favorisere, hverken den ene eller andre veien.

Ja, kristendommen har røtter i Norge. Kristendommen har store røtter i de aller fleste Europeiske land. Det er slettes ikke nødvendig å favorisere kristendommen for at elevene skal skjønne hvordan det norske samfunnet er bygd opp. Og nestekjærlighet, gode verdier og alt annet enkelte mener kommer fra kristendommen, finner du like fullt i andre religioner på verdensbasis. Norges historie, herunder også kristendommens historie i Norge, er ikke et felt religionfaget favner. Det kan man heller snakke om i historietimen.

Norge har ikke lenger statsreligion (vel, vi får se hvor lenge det varer) - og jeg lurer på hvordan dette skal innføres i praksis. Særlig stusser jeg over det etter at Norge fikk enn fellende dom fra menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg etter to saker fra 2004 og 2006. Noe som førte til at faget byttet navn til RLE. Langt verre synes jeg det er at et så lite parti fikk gjennomslag for dette.

Min stemme gikk, som lærer, til Venstre i år. Heldigvis har de ikke signert avtalen til KrF om å tillate at fastleger kan nekte å henvise kvinner til abort, men jeg synes de har tapt stort her. Jeg stemte primært grunnet skolepolitikk - og der har de nå tapt min respekt. Et skritt tilbake i feil retning.

Anonymous poster hash: c8711...b25
Skrevet

Jeg syns det er helt hårreisende at man går flere skritt tilbake i forhold til kristendommens plass i skolen. Det var allerede en overvekt av kristendomsstoff i RLE-faget, og når det nå blir enda verre blir det altfor lite tid til de andre religionene, filosofien og etikken. RLE er allerede et presset fag, fordi så mye skal læres på veldig få timer i uka. Argumentet med kulturarven holder ikke mål i dette tilfellet: kulturarven kommer inn i andre fag i tillegg, og er ikke noe fokus i RLE. Det forbauser meg at så mange i tråden her er enig i dette tilbakesteget. 

Skolen skal gjøre elevene rustet til å møte den verden de lever i. Etter mitt skjønn svekkes nå deres mulighet til å forstå verden rundt seg - en verden som er mye mer komplisert enn før, og som krever mye større innsikt i ulike måter å se verden på. Kristendommen hadde nok forrang som det var. 

Bare navnet KRLE signaliserer at kristendommen er noe helt annet enn de andre religionene. 55% er MYE i et fag som det vies så få timer til. Kjenner jeg er skikkelig skuffa... 

Skrevet

Jeg synes det er flott! I Norges historie har kristendommen en viktig rolle, det er en del av vår kulturarv.

Skrevet

Synes det er bra. Vi må kjenne våre røtter for å møte det nye. Må ikke være forkynnelse da.

Skrevet

Norge er et kristent land så det har jeg ikke så mye imot. Fint at barna lærer om andre religioner og livssyn, men det er helt greit at barna lærer mer om kristendom så lenge det ikke går over stokk og stein (les; hjernevasking)

Skrevet

Norge er et kristent land så det har jeg ikke så mye imot. Fint at barna lærer om andre religioner og livssyn, men det er helt greit at barna lærer mer om kristendom så lenge det ikke går over stokk og stein (les; hjernevasking)

Mehe, bli ikke kirke og star nettopp skilt?

Norge VAR et kristent landt.

Og det bør barna vite, og det får de lært gjennom RLE, historie og norskfaget.

Skrevet

Mehe, bli ikke kirke og star nettopp skilt?

Norge VAR et kristent landt.

Og det bør barna vite, og det får de lært gjennom RLE, historie og norskfaget.

*ble

*stat

Skrevet

Juleverkstad har med jul å gjere, jula har derimot lite med kristendom å gjere.

For meg har ingen av de to aktivitetene noe med kristendommen å gjøre nei :-)

Aldri gått i kirka på julaften, og fordi om jeg er godt kjent med evangeliet, er det ikke derfor jeg feirer jul.

Skrevet

Sånn med tanke på at de fleste fridager vi har og kalenderen vår generelt er skrudd rundt kirkeåret, og at vi feirer de kristne høytidene, så ser jeg på det som veldig greit å ha litt mer fokus på å skjønne hvorfor vi har pinse, påske, kristi himmelfart og jul. 

Det betyr ikke at de som har en annen religion blir nektet å følge den. Man får fri når det er feiring av ID, man kan si nei takk til julegudstjeneste osv. Det vil ikke endres. 

Neida, vi har ikke statskirke lenger, men vi skal jammen meg utnytte godene ved religionen vi hadde... Dere som er så imot kristendommen, dere får jammen med si nei takk til alle feiringer og ferier dere får av staten fordi vi har hatt kristendommen som religion i over 1000 år. Dere får heller feire de norrøne høytidene eller no da...

Anonymous poster hash: da226...819

Så fint at de Norrøne høytidene faller på samme tidspunkt som de Kristne da :) Så slipper vi å endre noe. Mystisk dette her. Kan det ha noe med at de Kristne høytidene ble tilrettelagt slik for at overgangen ikke skulle bli så voldsom?

Så... det du egentlig sier er at dere som er så ihuga fan av Kristendommen burde slutte å ta fri på de Hedenske høytidene og finne på noe annet å gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...