Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #26 Skrevet 1. oktober 2013 Det mest skremmende som kom frem i går var vel heller alle budjsettposter UT som skal økes. Mer til lærere, fattige barn, eldreomsorg, sykehus, politi, veibygging....Men det var NULL, NADA, ingen verdens ting, ikke ETT eneste utspill om hvordan de skal dekke OPP de økte utgiftene som følger med disse postene.... Tidligere år har jo den potensielt kommende regjering kommet med hva de er enige om skal gjøres, punkter de skal prioritere og poster de skal ØKE bevilgning til, men de har i TILLEGG vært tøffe nok til og komme med at det skal strammes inn her og der. Altså økt skattetrykk for ditt og datt, litt dyrere/økte avgifter her og der og litt strengere krav histen og pisten. Selvsagt er ikke innstrammingene og tiltak for og ØKE statens inntekt særlig populære, uansett. Men det må jo til..Penger ut, betyr at penger skal komme inn,- og det blir altså ikke sagt noen verdens ting om hvordan de skal finansiere de økte kostnadene...Bare milliardærenes skatteletter kommer til og koste milliarder i inntekt...SÅ kommer skattelettene til folk flest, som selv om det bare er en knapp 1000lapp i måneden pr husholdning, så utgjør det nye milliarder i tapt inntekt til staten...Hvor skal de hente inn dette? Og dette er INNTEKTSreduksjon, i tillegg må de altså pluues på kostnadsØKNINGENE:.det er allerede oppi milliardbeløp som man ikke har sjans til og dekke inn. Selv ikke med og kutte alle former for offentlig subsidier (som vil ramme både kollektivtransport, fly, hurtigruta, media, bønder og fiskerinæring samt mm), kutter ut all nødhjelp, og setter opp barnehageprisene til 10000 fr fullplass for de mest bemidlede.... Nei, dette var skremmende lesing. Jeg ser jo at minfamilie, med de lettelser i direkte skatter og avgifter vil føre til mer og rutte med for oss. Men jeg frykter på effekten på lang sikt, for dette er så ensidig penger ut, ut, ut mindre penger inn at jeg sitter m,ed en ekkel magefølelese om HVOR de skal få penger fra.:Som ikek vil gå utover kommende generasjon og staten Norge på lang sikt............. Anonymous poster hash: 3c4ca...72f Det er jo veldig mange som har sagt det hele tiden, det blir ikke mer å rutte med for folk flest. Siden denne regjeringen vil bruke av oljepengene vil det bli en liten inflasjon, og da følger renta på. At vi sparer litt i skattelette vil bli spist opp av at boligrentene økes... Synes det er skummelt at de vil bruke så mye av oljepengene, hva blir det da igjen å leve av for neste generasjon, hvordan går det da med Norge neste gang det blir en internasjonal finanskrise. Dette kan gå veldig galt. Forrige gang høyre bestemte i dette landet var ikke en hyggelig tid, antall personlige konkurser på 80-tallet med en boligrente på nesten 15% og en skyhøy arbeidsledighet er ikke noe vi vil oppleve igjen. Håper de lærte av feilene som ble gjort den gangen. Anonymous poster hash: 19958...93d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #27 Skrevet 1. oktober 2013 Riktig avgjørelse. Kristendommen har sterke røtter her i landet og har vært med på å forme oss alle. Det har ikke de andre religionene. Dermed er det på sin plass at vi har mest fokus på å forstå vår egen religion.Vår egen religion? Norge er et land, ikke en person. Ikke har vi statsreligion heller. Regner uansett med at det får international oppmerksomhet denne gangen også (heldigvis). Poenget med religionfaget er nemlig å lære om livssyn og etikk - ikke at kristendommen skal forkynnes. Dessuten er vel egentlig dette landet norrønt - det er vel det som er Nordens egentlige religion. Kristendommen kom senere og har slettes ikke røtter her. Anonymous poster hash: c8711...b25 Var det vanskelig å forstå at jeg snakket om histirisk betydning? Enig i at vi også bør lære om norrøn mytologi, men dette er da en forholdsvis utdatert religion og bør ikke ha hovedfokus. Fokuset bør ligge på den religionen som har hatt størst betydning for det moderne Norge, altså kristendom. Og det er langt mellom opplysning og forkynning. Tror du lærerene i dag forkynner de religionene de underviser i? Hva får deg til å tro at de i fremtiden vil gjøre det, bare fordi de nå får flere timer til kristendom i stedet for til de andre religionene? Er du også en av de som tror at det forkynnes i islam, siden de også undervises i det? Jeg er lektor i religion, så jeg vet mye om faget. Formålet med faget er ikke å formidle norsk kulturarv. Det er ikke fokus på Norge i snakk om kristendommen. Det er innføring i Bibelen, snakk om kristne konfesjoner og en kort innføring i historien. Poenget er ikke at lærere forkynner (finnes for øvrig flere av dem, dessverre) - men at en religion står i særstilling. Faget skal ikke favorisere. Norges historie snakker man om i samfunnsfag oghhistorie, ikke i religionfaget. Da må det gjøres noe stort med kompetansemålene og lærebøkene, hvis jeg skal begynne å undervise i kristendommens historie i Norge og hvilken påvirkning den har hatt på alle områdene i landet vårt. Her kan de som er interessert lese saken som ble tatt opp i menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Hvor staten for øvrig tapte. Anonymous poster hash: c8711...b25 Poenget er jo at det nesten er nødvendig å kjenne bibelhistorien og de ulike variantene av kristendommen og kristendommens historie for å kunne forstå historien og kulturen vår. Anonymous poster hash: 273d3...f96
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #28 Skrevet 1. oktober 2013 Dette er helt hårreisende. I Norge har vi religionsfrihet, det betyr at hver og en har mulighet til å velge akkurat den religionen eller det livssynet en ønsker, og da skal ikke kristendommen gå foran noen annen religion. Barn har et veldig åpent sinn, og å prakke på alle dem kristen propaganda om at gud har skapt dem, gud er alt, at de må høre på gud og tro på ham er helt horribelt. La dem heller være nysgjerrig på alle religioner og livssyn, og la dem så velge fritt hva de vil tro på og leve med når de er gamle nok til å ta et bevisst valg. Jeg tipper at kristendommen hadde stått enda svakere om alle ble 15 år før de får høre at det finnes en usynlig mann oppi himmelen som har skapt deg og som styrer hele verden. Anonymous poster hash: d0b9e...c86 Det du snakker om er jo å forkynne religion og det er ikke lov i skolen, ikke med dette nye faget heller! De lærer overhodet ikke at gud skapte oss osv, de lærer at de kristne tror at de er skapt av gud, det tror de faktisk også i de andre religionene selv om skapelseshistorien er litt forskjellig. At de lærer litt mer om kristendommen enn om buddismen betyr ikke at det blir lov å forkynne i skolen og lære bort at kristendommen er den riktige religionen og at det de kristne tror er en sannhet, det er fremdeles ikke lov. Anonymous poster hash: 19958...93d Vel, jeg fikk undervisning i KRL jeg, og der var det forkynning gjennom hele barneskolen. Det var 90% kristendom, bibellære og å høre om hvordan gud skapte oss, er allmektig osv, og så var det 10% om hvordan norrøn mytologi oppfostret barbarer, mens resten av religionene i verden er feil og forsøker å ødelegge den meget hellige kristendommen. Og den dritten der ønsker jeg ikke tilbake i skolen! Å gjentatte ganger ha blitt satt på gangen fordi jeg sa at jeg ikke trodde på gud, og å gang på gang få beskjed om at det bare er hedninger som er syke i hodet som ikke er kristne gav meg avsmak nok. For ikke å snakke om alle de gudstjenestene jeg har blitt tvunget med på opp gjennom årene! Det er mye forkynnelse i skolen. Anonymous poster hash: d0b9e...c86
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #29 Skrevet 1. oktober 2013 Nå som vi får ny regjering skal RLE faget endres slik at det blir hovedsaklig kristendomen. Navnet på faget skal også endres til KRLE (Kristendom, Religion, Lvivssyn og Etikk). Jeg tror ikke faget skal bli forkynnende, men fokuset på kristendomen blir mye større. Hva synes dere om det? Anonymous poster hash: 273d3...f96 Kjempeflott!!! Anonymous poster hash: 96d66...431
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #30 Skrevet 1. oktober 2013 Det mest skremmende som kom frem i går var vel heller alle budjsettposter UT som skal økes. Mer til lærere, fattige barn, eldreomsorg, sykehus, politi, veibygging....Men det var NULL, NADA, ingen verdens ting, ikke ETT eneste utspill om hvordan de skal dekke OPP de økte utgiftene som følger med disse postene.... Tidligere år har jo den potensielt kommende regjering kommet med hva de er enige om skal gjøres, punkter de skal prioritere og poster de skal ØKE bevilgning til, men de har i TILLEGG vært tøffe nok til og komme med at det skal strammes inn her og der. Altså økt skattetrykk for ditt og datt, litt dyrere/økte avgifter her og der og litt strengere krav histen og pisten. Selvsagt er ikke innstrammingene og tiltak for og ØKE statens inntekt særlig populære, uansett. Men det må jo til..Penger ut, betyr at penger skal komme inn,- og det blir altså ikke sagt noen verdens ting om hvordan de skal finansiere de økte kostnadene...Bare milliardærenes skatteletter kommer til og koste milliarder i inntekt...SÅ kommer skattelettene til folk flest, som selv om det bare er en knapp 1000lapp i måneden pr husholdning, så utgjør det nye milliarder i tapt inntekt til staten...Hvor skal de hente inn dette? Og dette er INNTEKTSreduksjon, i tillegg må de altså pluues på kostnadsØKNINGENE:.det er allerede oppi milliardbeløp som man ikke har sjans til og dekke inn. Selv ikke med og kutte alle former for offentlig subsidier (som vil ramme både kollektivtransport, fly, hurtigruta, media, bønder og fiskerinæring samt mm), kutter ut all nødhjelp, og setter opp barnehageprisene til 10000 fr fullplass for de mest bemidlede.... Nei, dette var skremmende lesing. Jeg ser jo at minfamilie, med de lettelser i direkte skatter og avgifter vil føre til mer og rutte med for oss. Men jeg frykter på effekten på lang sikt, for dette er så ensidig penger ut, ut, ut mindre penger inn at jeg sitter m,ed en ekkel magefølelese om HVOR de skal få penger fra.:Som ikek vil gå utover kommende generasjon og staten Norge på lang sikt............. Anonymous poster hash: 3c4ca...72f Det er jo veldig mange som har sagt det hele tiden, det blir ikke mer å rutte med for folk flest. Siden denne regjeringen vil bruke av oljepengene vil det bli en liten inflasjon, og da følger renta på. At vi sparer litt i skattelette vil bli spist opp av at boligrentene økes... Synes det er skummelt at de vil bruke så mye av oljepengene, hva blir det da igjen å leve av for neste generasjon, hvordan går det da med Norge neste gang det blir en internasjonal finanskrise. Dette kan gå veldig galt. Forrige gang høyre bestemte i dette landet var ikke en hyggelig tid, antall personlige konkurser på 80-tallet med en boligrente på nesten 15% og en skyhøy arbeidsledighet er ikke noe vi vil oppleve igjen. Håper de lærte av feilene som ble gjort den gangen. Anonymous poster hash: 19958...93d Men i utganspunktet så har Høyre satt en stopp for økt bruk av oljepenger, da handlingsregelen ikke er forhandlingsbar i denne perioden. En av kamelene FrP må svelge. Så det vil si at de økte kostnadene MÅ dekkes opp av mindre penger UT på andre poster og mer penger inn fra hvor?????? Det er DER jeg har min bekymring. Det er jo ikke de rikeste som skal betale inn mer, det er iallefall klart og opplest! Tror vi får kutt som svir på sosial- og trygdestønader, satmidig som det vil kreve mer av de som vil ha disse løsningene..Noe som vi l gå ut over de som TRENGER de, men som på grunn av at de faktisk trenger de, ikke har ressurser nok til og kjempe for det de har rett på, mens de som "jobber for og snylte" kommer til og ende opp med mer og rutte med enn de gjør pr i dag. FOrde de har krefter og ressurser til og ta opp kampen for og bevise at de har har behov for ulike offentlige ytelser.... Jeg tror dessuten også vi vil få et rentehopp i løpet av et år eller to. SOm selvsagt vil bli henvist til TIDLIGERE regjering.....Så de pegner vi kommer til og spare på kort sikt, kommer til og bli satt av til dårligere tider. IKKE i fond..Men lett tilgjengelig til nedbetaling av lån, når renta blir så høye at vi ikke tåler et så stort lån vi har pr i dag Anonymous poster hash: 3c4ca...72f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #31 Skrevet 1. oktober 2013 Veldig bra Anonymous poster hash: 3e855...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #32 Skrevet 1. oktober 2013 synes dette er bra.. alle mine går på kristen privatskole.. Anonymous poster hash: f9371...fe2
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #33 Skrevet 1. oktober 2013 Dette er helt hårreisende. I Norge har vi religionsfrihet, det betyr at hver og en har mulighet til å velge akkurat den religionen eller det livssynet en ønsker, og da skal ikke kristendommen gå foran noen annen religion. Barn har et veldig åpent sinn, og å prakke på alle dem kristen propaganda om at gud har skapt dem, gud er alt, at de må høre på gud og tro på ham er helt horribelt. La dem heller være nysgjerrig på alle religioner og livssyn, og la dem så velge fritt hva de vil tro på og leve med når de er gamle nok til å ta et bevisst valg. Jeg tipper at kristendommen hadde stått enda svakere om alle ble 15 år før de får høre at det finnes en usynlig mann oppi himmelen som har skapt deg og som styrer hele verden. Anonymous poster hash: d0b9e...c86 Det du snakker om er jo å forkynne religion og det er ikke lov i skolen, ikke med dette nye faget heller! De lærer overhodet ikke at gud skapte oss osv, de lærer at de kristne tror at de er skapt av gud, det tror de faktisk også i de andre religionene selv om skapelseshistorien er litt forskjellig. At de lærer litt mer om kristendommen enn om buddismen betyr ikke at det blir lov å forkynne i skolen og lære bort at kristendommen er den riktige religionen og at det de kristne tror er en sannhet, det er fremdeles ikke lov. Anonymous poster hash: 19958...93d Vel, jeg fikk undervisning i KRL jeg, og der var det forkynning gjennom hele barneskolen. Det var 90% kristendom, bibellære og å høre om hvordan gud skapte oss, er allmektig osv, og så var det 10% om hvordan norrøn mytologi oppfostret barbarer, mens resten av religionene i verden er feil og forsøker å ødelegge den meget hellige kristendommen. Og den dritten der ønsker jeg ikke tilbake i skolen! Å gjentatte ganger ha blitt satt på gangen fordi jeg sa at jeg ikke trodde på gud, og å gang på gang få beskjed om at det bare er hedninger som er syke i hodet som ikke er kristne gav meg avsmak nok. For ikke å snakke om alle de gudstjenestene jeg har blitt tvunget med på opp gjennom årene! Det er mye forkynnelse i skolen. Anonymous poster hash: d0b9e...c86 Herlighet, hvor gammel er du da, og hva slags lærer hadde du i Kristendomsundervisningen? Jeg er 39 år og hadde Kristendom på skolen, og ikke engang da jeg gikk på skolen var det slik du beskriver her. Det finnes sikkert lærere som forkynner selv om de ikke har lov til det, og om barna dine får en slik lærer må du jo selvfølgelig ta ta i det. Men det nye faget de nå vil ha inn i skolen er ikke som gamledagers kristendom, de lærer fremdeles om de aldre religionene og det er fremdeles ikke lov å forkynne i skolen. Dvs at barna skal få opplæring i hva de forskjellige religionene står for, og mest om Kristendommen, men det er ikke lov å lære dem at en religion er riktig og en annen feil. Anonymous poster hash: 19958...93d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #34 Skrevet 1. oktober 2013 Kjempeflott tiltak Anonymous poster hash: 0d866...623
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #35 Skrevet 1. oktober 2013 Tragisk. Her blir det bare å søke fritak fremover skjønner jeg. Det har jeg ikke gjort så langt - men jeg skjønner det blir en endring på det. Anonymous poster hash: 8cf4d...534
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #36 Skrevet 1. oktober 2013 Liker det ikke. Kan jeg få stemme på ny? Anonymous poster hash: 94402...a0a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #37 Skrevet 1. oktober 2013 Tragisk. Her blir det bare å søke fritak fremover skjønner jeg. Det har jeg ikke gjort så langt - men jeg skjønner det blir en endring på det. Anonymous poster hash: 8cf4d...534 Hvorfor vil du ha fritak hvis det ikke skal drives forkynnelse? Hva er du redd for? Anonymous poster hash: 273d3...f96
Optatium Skrevet 1. oktober 2013 #38 Skrevet 1. oktober 2013 Dette syns jeg ikke noe om. Jeg underviser i RLE og vi har hatt mye om kristendommen tidligere, det blir å ta to steg tilbake. Med så mye dårlige holdninger blant folk ifht andre religioner et det faktisk viktig at vi har en del om dette. Det er heller ikke god integrering for de som hører tvilande religioner Jeg syns rett og slett dette var skuffende, et parti med 5,6% oppslutning fikk bestemme dette!!
valkyrien Skrevet 1. oktober 2013 #39 Skrevet 1. oktober 2013 Det synes jeg er feil. Det er viktig å lære om religioner, kristendomen inkludert, men jeg liker ikke at den får en særstilling. Tro er noe svært privat, også en kristen tro. Enig med denne
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. oktober 2013 #40 Skrevet 1. oktober 2013 Uproblematisk så lenge det handler om undervisning og ikke forkynnelse. Blir det det sistnevnte, er det derimot et problem.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #41 Skrevet 1. oktober 2013 Dette er helt hårreisende. I Norge har vi religionsfrihet, det betyr at hver og en har mulighet til å velge akkurat den religionen eller det livssynet en ønsker, og da skal ikke kristendommen gå foran noen annen religion. Barn har et veldig åpent sinn, og å prakke på alle dem kristen propaganda om at gud har skapt dem, gud er alt, at de må høre på gud og tro på ham er helt horribelt. La dem heller være nysgjerrig på alle religioner og livssyn, og la dem så velge fritt hva de vil tro på og leve med når de er gamle nok til å ta et bevisst valg. Jeg tipper at kristendommen hadde stått enda svakere om alle ble 15 år før de får høre at det finnes en usynlig mann oppi himmelen som har skapt deg og som styrer hele verden. Anonymous poster hash: d0b9e...c86 Det du snakker om er jo å forkynne religion og det er ikke lov i skolen, ikke med dette nye faget heller! De lærer overhodet ikke at gud skapte oss osv, de lærer at de kristne tror at de er skapt av gud, det tror de faktisk også i de andre religionene selv om skapelseshistorien er litt forskjellig. At de lærer litt mer om kristendommen enn om buddismen betyr ikke at det blir lov å forkynne i skolen og lære bort at kristendommen er den riktige religionen og at det de kristne tror er en sannhet, det er fremdeles ikke lov. Anonymous poster hash: 19958...93d Vel, jeg fikk undervisning i KRL jeg, og der var det forkynning gjennom hele barneskolen. Det var 90% kristendom, bibellære og å høre om hvordan gud skapte oss, er allmektig osv, og så var det 10% om hvordan norrøn mytologi oppfostret barbarer, mens resten av religionene i verden er feil og forsøker å ødelegge den meget hellige kristendommen. Og den dritten der ønsker jeg ikke tilbake i skolen! Å gjentatte ganger ha blitt satt på gangen fordi jeg sa at jeg ikke trodde på gud, og å gang på gang få beskjed om at det bare er hedninger som er syke i hodet som ikke er kristne gav meg avsmak nok. For ikke å snakke om alle de gudstjenestene jeg har blitt tvunget med på opp gjennom årene! Det er mye forkynnelse i skolen. Anonymous poster hash: d0b9e...c86 Herlighet, hvor gammel er du da, og hva slags lærer hadde du i Kristendomsundervisningen? Jeg er 39 år og hadde Kristendom på skolen, og ikke engang da jeg gikk på skolen var det slik du beskriver her. Det finnes sikkert lærere som forkynner selv om de ikke har lov til det, og om barna dine får en slik lærer må du jo selvfølgelig ta ta i det. Men det nye faget de nå vil ha inn i skolen er ikke som gamledagers kristendom, de lærer fremdeles om de aldre religionene og det er fremdeles ikke lov å forkynne i skolen. Dvs at barna skal få opplæring i hva de forskjellige religionene står for, og mest om Kristendommen, men det er ikke lov å lære dem at en religion er riktig og en annen feil. Anonymous poster hash: 19958...93d Jeg er 23 år. Ikke spesielt gammel. Jeg mener RLE var et stort skritt i riktig retning, og det er fælt å skulle gå tilbake i tid på den måten. Anonymous poster hash: d0b9e...c86
fiolregn Skrevet 1. oktober 2013 #42 Skrevet 1. oktober 2013 Kjempeflott! Skulle selvsagt bare mangle.
Fruen i huset Skrevet 1. oktober 2013 #43 Skrevet 1. oktober 2013 Det synes jeg er veldig flott, selvom barna her går på søndagsskole og får sin barnetro inn i hjertet uansett
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #44 Skrevet 1. oktober 2013 Herlighet, hvor gammel er du da, og hva slags lærer hadde du i Kristendomsundervisningen? Jeg er 39 år og hadde Kristendom på skolen, og ikke engang da jeg gikk på skolen var det slik du beskriver her. Det finnes sikkert lærere som forkynner selv om de ikke har lov til det, og om barna dine får en slik lærer må du jo selvfølgelig ta ta i det. Men det nye faget de nå vil ha inn i skolen er ikke som gamledagers kristendom, de lærer fremdeles om de aldre religionene og det er fremdeles ikke lov å forkynne i skolen. Dvs at barna skal få opplæring i hva de forskjellige religionene står for, og mest om Kristendommen, men det er ikke lov å lære dem at en religion er riktig og en annen feil. Anonymous poster hash: 19958...93d Jeg er 23 år. Ikke spesielt gammel. Jeg mener RLE var et stort skritt i riktig retning, og det er fælt å skulle gå tilbake i tid på den måten. Anonymous poster hash: d0b9e...c86 Læreren var forresten en gammel dame, av den gamle skolen. Vi som hadde henne hadde noen teorier om at hun var 200 år og vel så det. En veldig kristen dame. Anonymous poster hash: d0b9e...c86
lavendelblomst Skrevet 1. oktober 2013 #45 Skrevet 1. oktober 2013 Sånn med tanke på at de fleste fridager vi har og kalenderen vår generelt er skrudd rundt kirkeåret, og at vi feirer de kristne høytidene, så ser jeg på det som veldig greit å ha litt mer fokus på å skjønne hvorfor vi har pinse, påske, kristi himmelfart og jul. Det betyr ikke at de som har en annen religion blir nektet å følge den. Man får fri når det er feiring av ID, man kan si nei takk til julegudstjeneste osv. Det vil ikke endres. Neida, vi har ikke statskirke lenger, men vi skal jammen meg utnytte godene ved religionen vi hadde... Dere som er så imot kristendommen, dere får jammen med si nei takk til alle feiringer og ferier dere får av staten fordi vi har hatt kristendommen som religion i over 1000 år. Dere får heller feire de norrøne høytidene eller no da... Anonymous poster hash: da226...819 De aller fleste kristne høytider som f.eks jul er lagt til desember fordi da ble det feiret vintersolverv hos vikingene. I påsken feiret vikingene Ostara. Det er strengt tatt kristendommen som har tatt disse feiringene til sin egne. Når det er sagt så er jeg ikke i mot religionsundervisning i skolen, men jeg er usikker på om jeg vil at kristendommen skal ta så stor plass, fordi jeg opplevde forkynning helt til jeg kom til ungdomsskolen. Men jeg håper og tror lærerene har blitt bedre. Jeg ville heller ha sett at barna fikk mer gym i skolen, da skulle jeg ha jublet.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #46 Skrevet 1. oktober 2013 Jaja, mangler bare at kreasjonisme blir lagt til i naturfagstimene også... Anonymous poster hash: f681e...bd9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #47 Skrevet 1. oktober 2013 Jaja, mangler bare at kreasjonisme blir lagt til i naturfagstimene også... Anonymous poster hash: f681e...bd9 Har de sluttet å undervise om det da? Anonymous poster hash: 91d85...ac8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #48 Skrevet 1. oktober 2013 For første gang syns jeg faktisk det er greit. Grunnen er at jeg syns vi innretter oss for mye etter andre kulturer i vårt eget land. Anonymous poster hash: 0c5b2...afa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #49 Skrevet 1. oktober 2013 Når 22 juli skjedde gikk folk i kirkene som fluer. Jeg syntes det var irriterende hvor lite rasjonelle og kritiske folk var. Nå som KrF har fått presset inn mer kristendum i skolene slenger folk seg på som sauer og hyller det nye forslaget. Hva skjedde med å tenke selv? Hva skjedde med å skille stat og kirke? Hvis noen vil hjernevaske barna sine med religion så for all del, men gjør det utenfor skolen (og stakkars barn i så fall!). Anonymous poster hash: f681e...bd9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #50 Skrevet 1. oktober 2013 Sånn med tanke på at de fleste fridager vi har og kalenderen vår generelt er skrudd rundt kirkeåret, og at vi feirer de kristne høytidene, så ser jeg på det som veldig greit å ha litt mer fokus på å skjønne hvorfor vi har pinse, påske, kristi himmelfart og jul. Det betyr ikke at de som har en annen religion blir nektet å følge den. Man får fri når det er feiring av ID, man kan si nei takk til julegudstjeneste osv. Det vil ikke endres. Neida, vi har ikke statskirke lenger, men vi skal jammen meg utnytte godene ved religionen vi hadde... Dere som er så imot kristendommen, dere får jammen med si nei takk til alle feiringer og ferier dere får av staten fordi vi har hatt kristendommen som religion i over 1000 år. Dere får heller feire de norrøne høytidene eller no da... Anonymous poster hash: da226...819 De aller fleste kristne høytider som f.eks jul er lagt til desember fordi da ble det feiret vintersolverv hos vikingene. I påsken feiret vikingene Ostara. Det er strengt tatt kristendommen som har tatt disse feiringene til sin egne. Når det er sagt så er jeg ikke i mot religionsundervisning i skolen, men jeg er usikker på om jeg vil at kristendommen skal ta så stor plass, fordi jeg opplevde forkynning helt til jeg kom til ungdomsskolen. Men jeg håper og tror lærerene har blitt bedre. Jeg ville heller ha sett at barna fikk mer gym i skolen, da skulle jeg ha jublet. I forhold til at jul og påske "ble lagt" til tider vikingene hadde feiringer fra før må norden ha hatt en voldseom påvirkning på kristendommen i og med at også resten av verden feirer jul og påske på samme tid. Jeg vet at vikingene fartet mye rundt på den tiden, men at de hadde påvirkningskraft til å avgjøre når tyskere, engelskmenn, romere osv skulle feier sine høytider er imponerende. Anonymous poster hash: 273d3...f96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå