Gå til innhold

Mer kristendom i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som vi får ny regjering skal RLE faget endres slik at det blir hovedsaklig kristendomen. Navnet på faget skal også endres til KRLE (Kristendom, Religion, Lvivssyn og Etikk). Jeg tror ikke faget skal bli forkynnende, men fokuset på kristendomen blir mye større. Hva synes dere om det?

Anonymous poster hash: 273d3...f96
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge er i utgangspunktet et kristent land, så det synes jeg er helt greit. I min tid het det krl, og det var uproblematisk å lære om kristendommen.

Anonymous poster hash: e13a5...10f

Skrevet

Personlig synes jeg det er positivt så sant de kan få lærere til å undervise godt i den nye utgaven av faget.

Den kristne kulturarven vår er så stor at det er viktig å kjenne krisdommens historie og selve religionen for å forstå den verdenen vi lever i og kulturen rundt oss. Spørsmålet er bare om det vil gå for mye ut over andre viktige temaer.

Skrevet

Syns det er bra.. norge er et kristent land..

Skrevet

Riktig avgjørelse. Kristendommen har sterke røtter her i landet og har vært med på å forme oss alle. Det har ikke de andre religionene. Dermed er det på sin plass at vi har mest fokus på å forstå vår egen religion.

Skrevet

Kjempebra! :)

Anonymous poster hash: bff58...674
Skrevet

Det synes jeg er feil. Det er viktig å lære om religioner, kristendomen inkludert, men jeg liker ikke at den får en særstilling. Tro er noe svært privat, også en kristen tro.

Skrevet

Helt forferdelig. Og som lektor med 80-gruppe i religion, synes jeg det kanskje er enda verre enn før. Spesielt siden det tidligere har vært reaksjoner på dette i menneskerettsdomstolen.

Anonymous poster hash: c8711...b25

Skrevet

Det har jeg faktisk ikke noe imot. Jeg er ikke kristen (eller religiøs i det hele tatt for den saks skyld), men vet at Norge lenge har vært et kristent land. Jeg ser verdien i å kjenne til religionshistorie, også fordi det er nyttig i forhold til å kjenne egen og andres kultur og bakgrunn. Har selv grunnfag i religionsvitenskap, så kanskje jeg får undervise i denne nye retningen? ;-) Det er viktig å vite om sin historie og kultur syns nå jeg. Men det må være snakk om nøktern historie/vitenskapsundervisning, ikke forkynnelse! Og man må for all del få med de andre store og, og gjerne litt mangfold!

Anonymous poster hash: 30110...b74

Skrevet

Riktig avgjørelse. Kristendommen har sterke røtter her i landet og har vært med på å forme oss alle. Det har ikke de andre religionene. Dermed er det på sin plass at vi har mest fokus på å forstå vår egen religion.

Vår egen religion? Norge er et land, ikke en person. Ikke har vi statsreligion heller. Regner uansett med at det får international oppmerksomhet denne gangen også (heldigvis). Poenget med religionfaget er nemlig å lære om livssyn og etikk - ikke at kristendommen skal forkynnes. Dessuten er vel egentlig dette landet norrønt - det er vel det som er Nordens egentlige religion. Kristendommen kom senere og har slettes ikke røtter her.

Skrevet

Jeg personlig synes det er bra, selv om jeg overhodet ikke er kristen selv.

Det er viktig at barna lærer hvilke verdier det norske samfunnet er bygget på, med kristendommens nestekjærlighet og tillit som grunnmur har vi bygget et land nesten uten korrupsjon og hvor store deler av bl.a trygdesystemet er bygget på ærlighet og tillit. Det er ikke mange andre land i verden som har det sånn altså.

Selv om faget ikke blir forkynnende kan jeg tenke meg at det blir en del styr på skolene med fritak fra faget igjen da, det har jo ikke vært så mye av det de senere årene. 

Anonymous poster hash: 19958...93d
Skrevet

Dette er helt hårreisende. I Norge har vi religionsfrihet, det betyr at hver og en har mulighet til å velge akkurat den religionen eller det livssynet en ønsker, og da skal ikke kristendommen gå foran noen annen religion. Barn har et veldig åpent sinn, og å prakke på alle dem kristen propaganda om at gud har skapt dem, gud er alt, at de må høre på gud og tro på ham er helt horribelt. La dem heller være nysgjerrig på alle religioner og livssyn, og la dem så velge fritt hva de vil tro på og leve med når de er gamle nok til å ta et bevisst valg.

Jeg tipper at kristendommen hadde stått enda svakere om alle ble 15 år før de får høre at det finnes en usynlig mann oppi himmelen som har skapt deg og som styrer hele verden.

Anonymous poster hash: d0b9e...c86
Skrevet

Vår egen religion? Norge er et land, ikke en person. Ikke har vi statsreligion heller. Regner uansett med at det får international oppmerksomhet denne gangen også (heldigvis). Poenget med religionfaget er nemlig å lære om livssyn og etikk - ikke at kristendommen skal forkynnes. Dessuten er vel egentlig dette landet norrønt - det er vel det som er Nordens egentlige religion. Kristendommen kom senere og har slettes ikke røtter her.

At norge "egentlig" er norønt blir nok ganske feil å si. Selv om det var religionen før kristendomen overtok har vi så vidt jeg vet vært kristne lengre enn vi har bekjent oss til de norrøne gudene (hvis man kan si man bekjenner seg til dem). Før dem igjen var religionen enda annerledes, vi vet bare ikke så mye om det pga manglende skriftspråk. 

Det som er spessielt med kristendomen er at den ligger som et bakteppe for det meste av kulturen vår. Kristendom er ikke det eneste det er viktig å kjenne for å forstå Norge i dag, literatur, historie, musikk osv, men det er e viktig element.

Skrevet

Var det vanskelig å forstå at jeg snakket om histirisk betydning? Enig i at vi også bør lære om norrøn mytologi, men dette er da en forholdsvis utdatert religion og bør ikke ha hovedfokus. Fokuset bør ligge på den religionen som har hatt størst betydning for det moderne Norge, altså kristendom. Og det er langt mellom opplysning og forkynning. Tror du lærerene i dag forkynner de religionene de underviser i? Hva får deg til å tro at de i fremtiden vil gjøre det, bare fordi de nå får flere timer til kristendom i stedet for til de andre religionene? Er du også en av de som tror at det forkynnes i islam, siden de også undervises i det?
Skrevet

Dette er helt hårreisende. I Norge har vi religionsfrihet, det betyr at hver og en har mulighet til å velge akkurat den religionen eller det livssynet en ønsker, og da skal ikke kristendommen gå foran noen annen religion. Barn har et veldig åpent sinn, og å prakke på alle dem kristen propaganda om at gud har skapt dem, gud er alt, at de må høre på gud og tro på ham er helt horribelt. La dem heller være nysgjerrig på alle religioner og livssyn, og la dem så velge fritt hva de vil tro på og leve med når de er gamle nok til å ta et bevisst valg.

Jeg tipper at kristendommen hadde stått enda svakere om alle ble 15 år før de får høre at det finnes en usynlig mann oppi himmelen som har skapt deg og som styrer hele verden.

Nå snakker du om et forkynnende kristndomsfag. Det er så vidt jeg vet ikke meningen, bare at minst 55% av tiden i faget skal brukes på kristendom slik det var tidligere. 

Skrevet

Det du snakker om er jo å forkynne religion og det er ikke lov i skolen, ikke med dette nye faget heller! De lærer overhodet ikke at gud skapte oss osv, de lærer at de kristne tror at de er skapt av gud, det tror de faktisk også i de andre religionene selv om skapelseshistorien er litt forskjellig.

At de lærer litt mer om kristendommen enn om buddismen betyr ikke at det blir lov å forkynne i skolen og lære bort at kristendommen er den riktige religionen og at det de kristne tror er en sannhet, det er fremdeles ikke lov.

Anonymous poster hash: 19958...93d

Skrevet

Helt greit, synes jeg. Kristendommen har vært og er ennå i en særstilling her til lands, og det kan godt markeres. Jeg liker ikke å sause ihop religion og politikk, men i historisk og faktisk forstand, er kristendommen viktigere for oss enn andre religioner. 

Og nå må vi slutte å være så fordømt redde for å tydeliggjøre våre tradisjoner og verdier i redsel for å tråkke noen på tærne! 

Anonymous poster hash: 192a9...4c2
Skrevet

Synest det er kjempeflott .

Skrevet

Enkelte reagerer som om lærerene øyeblikkelig skal byttes ut med prester, og lærebøker med bibelen. :P

Skrevet

Det mest skremmende som kom frem i går var vel heller alle budjsettposter UT som skal økes. Mer til lærere, fattige barn, eldreomsorg, sykehus, politi, veibygging....Men det var NULL, NADA, ingen verdens ting, ikke ETT eneste utspill om hvordan de skal dekke OPP de økte utgiftene som følger med disse postene....

Tidligere år har jo den potensielt kommende regjering kommet med hva de er enige om skal gjøres, punkter de skal prioritere og poster de skal ØKE bevilgning til, men de har i TILLEGG vært tøffe nok til og komme med at det skal strammes inn her og der. Altså økt skattetrykk for ditt og datt, litt dyrere/økte avgifter her og der og litt strengere krav histen og pisten. Selvsagt er ikke innstrammingene og tiltak for og ØKE statens inntekt særlig populære, uansett. Men det må jo til..Penger ut, betyr at penger skal komme inn,- og det blir altså ikke sagt noen verdens ting om hvordan de skal finansiere de økte kostnadene...Bare milliardærenes skatteletter kommer til og koste milliarder i inntekt...SÅ kommer skattelettene til folk flest, som selv om det bare er en knapp 1000lapp i måneden pr husholdning, så utgjør det nye milliarder i tapt inntekt til staten...Hvor skal de hente inn dette? Og dette er INNTEKTSreduksjon, i tillegg må de altså pluues på kostnadsØKNINGENE:.det er allerede oppi milliardbeløp som man ikke har sjans til og dekke inn. Selv ikke med og kutte alle former for offentlig subsidier (som vil ramme både kollektivtransport, fly, hurtigruta, media, bønder og fiskerinæring samt mm), kutter ut all nødhjelp, og setter opp barnehageprisene til 10000 fr fullplass for de mest bemidlede.... 

Nei, dette var skremmende lesing. Jeg ser jo at minfamilie, med de lettelser i direkte skatter og avgifter vil føre til mer og rutte med for oss. Men jeg frykter på effekten på lang sikt, for dette er så ensidig penger ut, ut, ut mindre penger inn at jeg sitter m,ed en ekkel magefølelese om HVOR de skal få penger fra.:Som ikek vil gå utover kommende generasjon og staten Norge på lang sikt.............

Anonymous poster hash: 3c4ca...72f
Skrevet

Sånn med tanke på at de fleste fridager vi har og kalenderen vår generelt er skrudd rundt kirkeåret, og at vi feirer de kristne høytidene, så ser jeg på det som veldig greit å ha litt mer fokus på å skjønne hvorfor vi har pinse, påske, kristi himmelfart og jul. 

Det betyr ikke at de som har en annen religion blir nektet å følge den. Man får fri når det er feiring av ID, man kan si nei takk til julegudstjeneste osv. Det vil ikke endres. 

Neida, vi har ikke statskirke lenger, men vi skal jammen meg utnytte godene ved religionen vi hadde... Dere som er så imot kristendommen, dere får jammen med si nei takk til alle feiringer og ferier dere får av staten fordi vi har hatt kristendommen som religion i over 1000 år. Dere får heller feire de norrøne høytidene eller no da...

Anonymous poster hash: da226...819
Skrevet

Var det vanskelig å forstå at jeg snakket om histirisk betydning? Enig i at vi også bør lære om norrøn mytologi, men dette er da en forholdsvis utdatert religion og bør ikke ha hovedfokus. Fokuset bør ligge på den religionen som har hatt størst betydning for det moderne Norge, altså kristendom. Og det er langt mellom opplysning og forkynning. Tror du lærerene i dag forkynner de religionene de underviser i? Hva får deg til å tro at de i fremtiden vil gjøre det, bare fordi de nå får flere timer til kristendom i stedet for til de andre religionene? Er du også en av de som tror at det forkynnes i islam, siden de også undervises i det?

Jeg er lektor i religion, så jeg vet mye om faget. Formålet med faget er ikke å formidle norsk kulturarv. Det er ikke fokus på Norge i snakk om kristendommen. Det er innføring i Bibelen, snakk om kristne konfesjoner og en kort innføring i historien. Poenget er ikke at lærere forkynner (finnes for øvrig flere av dem, dessverre) - men at en religion står i særstilling. Faget skal ikke favorisere. Norges historie snakker man om i samfunnsfag oghhistorie, ikke i religionfaget. Da må det gjøres noe stort med kompetansemålene og lærebøkene, hvis jeg skal begynne å undervise i kristendommens historie i Norge og hvilken påvirkning den har hatt på alle områdene i landet vårt.

Her kan de som er interessert lese saken som ble tatt opp i menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Hvor staten for øvrig tapte.

Skrevet

1. Det er lov å søke om fritak fra faget.

2. Det blir neppe noe forkynnende preken, da dette slett ikke er tillatt.

Anonymous poster hash: 44d16...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...