Gå til innhold

Henlagte saker i barnevernet, hvordan var din/deres rapport?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere fått kopi av rapporten? Hvor lang var den, og hva synes dere om innholdet?

Vi fikk telefon om at saken var henlagt og i stedet for et avsluttende møte, så kunne vi få kopi av rapporten og deretter komme med våre kommentarer.

Jeg ble temmelig skuffet da jeg fikk se rapporten, først og fremst på grunn av alle faktafeilene. I rapporten stod det litt om familieforhold og arvelige sykdommer, helt ok, bortsett fra at de diagnoserte min far med en helt annen sykdom enn han har. I tillegg var det skrevet litt om fars hjemsted som de omtalte som en kommune, noe den ikke er. (Det er derimot ett tettsted i en annen kjent kommune).

Videre har de konkludert med at vår sønns plutselige endring i oppførsel antageligvis kan spores tilbake til mors svangerskapsdepresjon, noe som både barnehagen, helsesøster og min psykolog er totalt uenig i.

(Bestevennen til sønnen vår flyttet midt i barnehageåret og sønnen vår ble da naturlig nok lei seg. Barnehagen og vi som foreldre har samarbeidet godt for at han skal "komme over" sorgen lettere. Vi har blant annet invitert andre venner av han hjem til oss for at han ikke skal tenke for mye på han som flyttet. Dette skjedde i tillegg før min svangerskapsdepresjon. Gutten var seg selv i den perioden han ble storebror, og har således overhodet ingenting med min svangerskapsdepresjon å gjøre.)

Det provoserer meg at bv bruker min sykdom som grunn, når alle instanser rundt sier at dette ikke er tilfelle. Det de gjør er jo å gi meg skylden for noe som skjedde før jeg ble syk. Jeg føler at de leter etter "feil" hos oss som foreldre, bare for å ha noe å skrive i rapporten sin. Og for å være helt ærlig, så trodde jeg at bv gjorde en skikkelig jobb, når slike rapporter tross alt lagres i systemet.

Jeg sendte kopien tilbake etter å ha rettet med rød penn, og har ikke hørt noe siden. :)

(De skrev mye fint om oss også, blant annet at det ikke var omsorgssvikt å spore, og at barna har det bra. Personene vi møtte på i bv var forresten veldig hyggelige.

Hvis noen lurer på hva meldingen lød på så var det utelukkende pga min svangerskapsdepresjon, meldt anonymt. Hvis den anonyme melder er dibber så håper jeg vedkommende kjenner igjen historien)

Anonymous poster hash: 45300...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har aldri fått noe rapport.. fikk et a4 ark med 4-5 setninger, der stod det bare at saken var avsluttet.
Pluss litt annen info.

Endret av Skeptisimo
Skrevet

Jeg har aldri fått noe rapport.. fikk et a4 ark med 4-5 setninger, der stod det bare at saken var avsluttet.

Pluss litt annen info.

Kanskje det ikke er vanlig å dele ut kopi av rapporten da?

Vi fikk kopi i stedet for avsluttende møte. (De hadde noen alvorlige saker som tok mye tid fikk vi inntrykk av. Vår sak ble ikke prioritert pga den ikke var så alvorlig sa de hvertfall. )

Skrevet

Pluss litt annen info.

Kanskje det ikke er vanlig å dele ut kopi av rapporten da?

Vi fikk kopi i stedet for avsluttende møte. (De hadde noen alvorlige saker som tok mye tid fikk vi inntrykk av. Vår sak ble ikke prioritert pga den ikke var så alvorlig sa de hvertfall. )

Nå er jeg ikke sikker, men jeg tror man må spørre etter den. Man kan få den om man vil.. 

Hjemmebesøket her ble det avsluttende møtet:

Skrevet

Jeg fikk det, eller, de skulle sende den til de offentlige stedene de hadde hentet informasjon fra, i hovedsak helsestasjonen, fordi jeg sa jeg syntes det var ubehagelig å gå dit. Da måtte jeg se hva de hadde skrevet før de hadde lov til å sende det fikk jeg beskjed om. Og vi hadde vel ikke noe ordentlig avslutningsmøte, jeg dro på kontoret deres for å lese igjennom rapporten, og prata samtidig med den ene av saksbehandleren.

De jeg møtte på var også veldig hyggelige, jordnære personer :) Jeg lever ikke ett a4 liv, men det syntes de var helt greit :)

Jeg lever på en måte mange vil synes at ikke er greit når man har barn, men de mente det var en fin egenskap å tørre å gå utenfor samfunnets faste normer, og sa de gåpet at det var en egenskap jeg videreførte til sønnen min:)

Skrevet

Den var forresten på 3 eller 4 a4 sider :) Og bare positiv :)

Skrevet

Den var forresten på 3 eller 4 a4 sider :) Og bare positiv :)

Jeg fikk det, eller, de skulle sende den til de offentlige stedene de hadde hentet informasjon fra, i hovedsak helsestasjonen, fordi jeg sa jeg syntes det var ubehagelig å gå dit. Da måtte jeg se hva de hadde skrevet før de hadde lov til å sende det fikk jeg beskjed om. Og vi hadde vel ikke noe ordentlig avslutningsmøte, jeg dro på kontoret deres for å lese igjennom rapporten, og prata samtidig med den ene av saksbehandleren.

De jeg møtte på var også veldig hyggelige, jordnære personer :) Jeg lever ikke ett a4 liv, men det syntes de var helt greit :)

Jeg lever på en måte mange vil synes at ikke er greit når man har barn, men de mente det var en fin egenskap å tørre å gå utenfor samfunnets faste normer, og sa de gåpet at det var en egenskap jeg videreførte til sønnen min:)

Barnevernsokumenter skal ikke deles ut til noen andre enn foreldrene! Noe annet er helt ugreit, med mindre dere foreldre kopierer opp rapporten selv og deler den ut.

Barnevernets taushetsplikt på dette området er udiskutabel. Med mindre det er et tydelig og informert samtykke fra foreldrene, f.eks som grunnlagsdokument til bup.

Anonymous poster hash: 26ec6...7a6

Skrevet

HI: Der har du en typisk bv-rapport. Lister opp mulige negative ting, og forsøker å analysere disse. Tolker situasjoner feil, tolker sykdommer feil, tolker stedsnavn feil, skriver gjerne feil fødselsår på foreldrene, osv.!

Anonymous poster hash: 6907e...984
Skrevet

HI: Der har du en typisk bv-rapport. Lister opp mulige negative ting, og forsøker å analysere disse. Tolker situasjoner feil, tolker sykdommer feil, tolker stedsnavn feil, skriver gjerne feil fødselsår på foreldrene, osv.!

Anonymous poster hash: 6907e...984

Jeg håper du tar feil, men jeg ble som nevnt veldig skuffet. (Lettere sjokkert også over mengden feil.)

Datoene for når undersøkelsene startet var også feil, noe jeg antar skyldes "statistikk-juks", som jeg dessverre kjenner igjen fra tidligere jobb i det offentlige.

Jeg satte ett spørsmålstegn i rapporten på datoen. Gjør ikke mer ut av det, da jeg ikke vil "stjele tid" som de kan bruke på andre saker.

(Jeg tar selvfølgelig vare på brevet jeg fikk av de, og datoen der er en helt annen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...