Gå til innhold

Første jordmor kontroll?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer an på veldig mange ting, om alt ser bra ut, kvinnen er frisk og ikke har noen plager eller det er andre risikofaktorer, er det først i uke 24. Men vet det noen steder er forskningsprosjekt hvor unge mødre får tilbud om tidligere jordmorkontroll. :) Synes det er bra, 24 uker er veldig sent synes jeg.

Det vanlige er vel første legetime rundt uke 12, så oul rundt uke 18 og så jordmor uke 24. .. Jeg var hos lege første gang uke 16, oul uke 20 og jordmor uke 23 ..

Så lenge alt er normalt og du ikke har noen komplikasjoner er ikke hyppigere kontroller nødvendig . Jeg er mere disponert for blodpropp som gravid og får derfor ul hver 4. Uke . Jordmor eller legetime føler jeg ikke behov for å ha noe oftere : )

Annonse

Hva som er vanlig avhenger av hvor i landet du bor og hvor god kapasitet jordmor har. Standardopplegget til norsk svangerskapsomsorg er én kontroll i uke 8-12, så OUL, og så 6 rutinekontroller til fra uke 24 og utover. Den gravide kan selv velge hvordan hun vil fordele disse på lege og jordmor. Mange steder er det visst vanlig å ta første kontroll hos lege, og så en hos jordmor rundt uke 16, og deretter "standardløpet". Og så går det jo fint an å bestille seg en time når som helst hvis man føler at man trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...