Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #1 Del Skrevet 30. september 2013 Min datter på snart tre år er noen dager hos farmor og farfar mens vi er på jobb. Dit kommer også tre andre barnebarn etter skolen, den eldste er 12 år. Jeg har funnet ut at de lar min datter bli med de tre søskenbarna et godt stykke fra huset deres ( utenfor syns- og hørselsrekkevidde), bort til skoleområdet. De må gå langs type "boligfelt-veier" for å komme dit. Altså ikke veldig trafikkert, men noen biler kan de møte. Jeg reagerte instinktivt da jeg hørte dette, det føles ikke riktig for meg. Min samboer ser ikke problemet (og det gjør jo tydeligvis ikke svigersønn heller). Er det jeg som overreagerer? Jeg tenker at en 12- åring er langt fra voksen, og at 2-3-åring krever bortimot konstant tilsyn. Vil en 12-åring vite hvordan han skal reagere hvis det skjer noe? Og hva om det skulle skje noe, hvordan vil en 12-åring føle det i etterkant dersom ham gjorde noe "galt"? Eller kan man ikke tenkje sånn? Ikke svar at det kommer an på 12-åringen... Han er en helt normal 12-åring, det er ikke på grunn av han jeg er bekymret. Anonymous poster hash: a19be...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 30. september 2013 #2 Del Skrevet 30. september 2013 Jeg syns det høres litt heftig ut, ikke minst hvis de er flere som leker sammen. Men på den andre siden er noen 12åringer veldig interessert i disse småttisene, og passer godt på de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #3 Del Skrevet 30. september 2013 Hvis 12-åringen er vant til småbarn synes jeg det er greit. Hvis ikke kan det fort være ting han ikke tenker på (som at barnet kan finne på å stikke av, løpe ut foran en bil osv.) Anonymous poster hash: 5e72e...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #4 Del Skrevet 30. september 2013 Takk for svar så langt :-) Ser masse skrivefeil nå, huff. Skal selvfølgelig være "svigers" ikke "svigersønn"...og masse annet. Sånn blir det når en taster i en fei på pad'en ;-) Anonymous poster hash: a19be...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmelon Skrevet 30. september 2013 #5 Del Skrevet 30. september 2013 (endret) Når jeg var 12 år passet jeg ei jente på 2 år alene over kortere perioder. Syns det høres greit ut om 12-åringen forstår at 3-åringen er hovedoppgaven. Hun SKAL passes på. Det klarer en moden og ansvarlig 12-åring (om han er det). Endret 30. september 2013 av Honningmelon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MillaLilla Skrevet 9. oktober 2013 #6 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg synes i utgangspunktet at 12 år er litt i yngste laget for å ha ansvaret for en toåring, men da jeg var på samme alder passet jeg stadig på yngre kusiner og fettere helt ned i ett- og toårsalder (selv om jeg i ettertid har tenkt at det nok ble litt mye ansvar for meg innimellom, og at det sikkert var tilfeller der jeg ikke klarte å ivareta småbarna så godt som de burde ha blitt ivaretatt). Selv tror jeg at jeg ikke hadde syntes det var greit at voksenpersoner som var barnevakter for min egen toåring skulle finne det for godt å sende henne utendørs for å leke med andre barn uten tilsyn av voksne, med mindre den eldste på 12 var veldig flink med og interessert i småbarn og jeg selv hadde observert at han eller hun faktisk tenker på ting som å leie minstemann når man går på bilvei ol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart3barnsmamma83 Skrevet 11. oktober 2013 #7 Del Skrevet 11. oktober 2013 Min 10-åring og hennes 11 år gamle venninne har ofte med seg 3-åringen min og leker på skoleplassen ikke langt hjemmefra. Men de er flinke og modne jenter som passer godt på ham og de har med seg tlf om det skulle være noe. De er forsåvidt aldri lenge borte, men en 12- åring ville jeg ikke hatt problemer med å overlate bsrnet mitt til forutsatt at det er en moden 12- åring som skjønner og tar ansvaret. Når jeg var i den alderen var jeg ofte barnevakt for barn i samme alder som min sønn. Det var helt vanlig at eldre søsken f.eks tok med seg de minste og lekte. Tror mange foreldre idag er litt vel overhysteriske og muligens glemmer litt bort sin egen barndom. Jeg mener ikke at eldre barn skal ta over ansvaret for de minste, men å ta de med ut for å leke alene,ser jeg strengt tatt ikke problemet i. Jeg tror derimot at barn (spes i dagens samfunn) får alt for lite ansvar og bare har godt av å lære dette gjennom å hjelpe til og passe mindre barn i ny og ne. De skal selvfølgelig ikke overta ansvaret for oss voksne, men å hjelpe til på den måten tror jeg bare gjør dem godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå