Gå til innhold

Takler ikke 5-åringen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir 5 år om en mnd. Hjemme går det helt fint så lenge vi ikke har besøk. Når det kommer besøk lukker hun ørene og hører ingenting av det vi sier. Hun skriker til oss om vi prøver å irettesette henne og gråter som en stukken gris om vi setter henne i trappa som time-out. Hun virker så sint, men virker også veldig sårbar. 

I dag var jeg, hun og søsteren hos min mor. Der er de veldig husvarme og føler seg akkurat som hjemme, noe som er helt naturlig. Der har vi samme problemet, hun hører ikke etter uansett hva jeg sier, begynte å bokse min mor i magen for å gjøre seg til. Det nytter ikke å snakke rolig til henne, men det nytter heller ikke å heve stemmen. Å ta henne ut på gangen virker i noen minutter så er det på an igjen med brøling, gjøre alt hun vet hun ikke får lov til osv. Endte med at jeg tok henne med hjem, sa hun fikk ta av seg nye klær for de går i retur og sendte henne på rommet. 

Først ble hun illsint, så begynte hun å gråte. Sa hun fikk være der til hun var blitt snill (vet rommet ikke skal brukes som et sted til å straffes, men hvor ellers?). Etter 20 minutter roper hun på meg, gråter og ber om unnskyldning og sier hun vil be om unnskyldning til bestemor også. Pratet med henne og sa at vi ikke kan oppføre oss på den måten osv på en rolig måte. Etter å ha pratet litt en stund fikk hun komme ut av rommet. 

Tror dere hun har lært av dette? Noen som har råd og tips til meg? Mannen mener hun har adhd, men jeg føler det er så lett å bare si det. Har vurdert å be HS om hjelp, men alle sier det bare er alderen. 

Anonymous poster hash: 9392f...662
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktigste er ihvertfall at du er konsekvent og at de rundt deg har samme regler som deg/dere.høres litt ut som hun tester grenser for og se hvilken reaksjon hun får.

Høres ut som trass.men går an og høre med HS ang litt veiledning og Evt tiltak kan hjelpe dere

Skrevet

Hvordan fungerer hun i bhg? Reagerer de på oppførselen hennes?

Anonymous poster hash: 7c78c...346

Skrevet

Nei, hun er ikke sånn i barnehagen. Nå er hun nettopp begynt i ny barnehage så har ikke hatt noe foreldremøte der enda, men i forrige var hun akkurat som de andre fikk jeg beskjed om, testet litt grenser der også. Faren min føler jeg "lærer" de ting som de egentlig ikke har lov til, som å ta de opp på bordet for at de kan hoppe ned osv, men det har jeg gitt beskjed om så det er det slutt på, men vet jo ikke hva de finner på når jeg ikke er der. 

HI

Skrevet

Nei, hva går det ut på? NormaJean

HI

Skrevet

Prøvd PMTO kurs?

Sliter med det samme med min jente. Ikke meningen å kuppe tråden med et spørsmål HI, men dette lurer jeg også på hva er?

Anonymous poster hash: 12f1d...e10

Skrevet

PMTO er ett foreldreveilednings kurs.

Man jobber med å fremme positiv adferd for å få bukt med den negative.

Gikk på ett dagskurs igjennom jobben, og det var utrolig lærerikt. Fikk veldig øynene opp for hva vi voksne ofte gjør feil uten å tenke over det. Og at barn med litt utfordrende adferd har godt av disse metodene.

Les her https://www.pmto.no/spoersmaal-og-svar/forskning-paa-pmto-og-tibir

Skrevet

PMTO er ett foreldreveilednings kurs.

Man jobber med å fremme positiv adferd for å få bukt med den negative.

Gikk på ett dagskurs igjennom jobben, og det var utrolig lærerikt. Fikk veldig øynene opp for hva vi voksne ofte gjør feil uten å tenke over det. Og at barn med litt utfordrende adferd har godt av disse metodene.

Les her https://www.pmto.no/spoersmaal-og-svar/forskning-paa-pmto-og-tibir

Fantastisk! Dette skal vi absolutt se på!

HI, håper det ordner seg for dere! Det skal ikke være lett å være liten, men ikke alltid lett å være stor heller! Heldigvis finnes det hjelp og rådgivning på veien!

Anonymous poster hash: 12f1d...e10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...