Gå til innhold

Melken som forsvant ...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt mye melk, men de siste dagene har det blitt mindre og mindre :o

I morges da jeg skulle legge Nurket til puppen kom det littegrann. Forsøkte å håndmelke i dusjen uten særlig resultat. Har forsøkt med jevne mellomrom i hele dag og den er søkk BORTE!!? Skjønner ingenting!!

Nurket tar heldigvis flaske og synes at MME er helt OK.

Noen som har opplevd noe liknende. Hva gjør jeg?? :o

Endret av MammantilNurket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier hun som mener det er helt greit å gi flaske for å ikke amme hele tiden. Det eneste som fungerer er å amme. Du må kaste flasken og lage noen økedøgn.

Anonymous poster hash: d7efc...5e0

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hm! Joda, melk kan forsvinne sånn brått og plutselig, men som regel har det en årsak, som traumatiske opplevelser, mye stress, ny graviditet, hormonforstyrrelser osv...dette ville jeg sjekket!

Jeg har for øvrig sånne pupper som tydeligvis må amme HELE tiden for å opprettholde melkeproduksjonen, med en gang jeg ammer sjeldnere, minker melka drastisk. Når jeg sluttet å amme storebror, var melka borte på et par dager (hadde da delammet en stund). Nå har lillesøster plutselig fått mindre og mindre opp i vekt for hver uke, til tross for «mye» melk, så den er tydeligvis for lite fet nå. Så nå måtte vi begynne med tillegg, og jeg merker det på puppene etter bare noen dager :/ pupper er sære, nesten som katter!

Skrevet

har du ammet jevnlig i det siste da? Hvis ikke kan melken forsvinne gradvis (hvis du f.eks. er borte / gir flaske e.l.)...

Jeg ville forsøkt å amme hyppig et døgn eller to, og se om det øker igjen...

Skrevet

Sier hun som mener det er helt greit å gi flaske for å ikke amme hele tiden. Det eneste som fungerer er å amme. Du må kaste flasken og lage noen økedøgn.

Han får flaske en gang i løpet av natten, men jeg har alltid masse melk om morgenen - de siste dagene har det bare blitt mindre :o Fikk satt inn hormonspiral på torsdag. Kan den påvirke melkeproduksjonen?

Han blir kjempefrustrert når det ikke kommer noe.

Skrevet

Trodde ikke man skulle bruke spiral o.l. mens man ammet??

Anonymous poster hash: be0e4...b39
Skrevet

hvor lenge har du ammet? 

Puppene forandrer seg etter rundt 6 uker-2mnd etter ungen er født. Da produserer vi melk etter hvot mye ungen forlanger. Før dette er det styres ikke produksjonen i den grad av baby.. 

vevet forandrer seg også på denne tiden og det kan være annerledes å pumpe/få ut melk påp egenhånd. 

Det du kan gjøre er å få nesespray som hjelper på utdrivningsrefleksen, hive innpå med vann og havregraut :)

Anonymous poster hash: a210e...f78
Skrevet

Takk for svar :) Det er helt OK med spiral v/amming.

Skrevet

Glem det jeg skrev om spiral.

Husker søstra mi fikk helt tomme pupper på julaften av alle ting.. Og fikk ikke opp produksjonen igjen hele den dagen. 

Stress ned og legg barnet til så ofte du klarer, gi mme om det går FOR lang tid mellom hver gang barnet drikker mye.. 

Skrevet

Han får flaske en gang i løpet av natten, men jeg har alltid masse melk om morgenen - de siste dagene har det bare blitt mindre :o Fikk satt inn hormonspiral på torsdag. Kan den påvirke melkeproduksjonen?

Ja, melkeproduksjonen påvirkes av nattamming. Jo mer man ammer om natten, jo høyere/bedre melkeproduksjon. Slutt med nattflaske eller aksepter at du har fått mme-barn på heltid.

Skrevet (endret)

Ja, melkeproduksjonen påvirkes av nattamming. Jo mer man ammer om natten, jo høyere/bedre melkeproduksjon. Slutt med nattflaske eller aksepter at du har fått mme-barn på heltid.

Du godeste ... Mener du et flaskemåltid kan spolere hele ammesituasjonen? :o Endret av MammantilNurket
Skrevet

Du godeste ... Mener du et flaskemåltid kam spillere hele ammesituasjonen? :o

Ja. Alle delammere ender opp som heltidsflaskemammaer.

Skrevet

Nattamming påvirker melkeproduksjonen mye. Allikevel litt rart at det blir helt tomt.

Kjør på med økedøgn og legg babyen til hver andre time på dag og hver tredje time på natt.

Anonymous poster hash: 773dd...7d8

Skrevet

Nattamming påvirker melkeproduksjonen mye. Allikevel litt rart at det blir helt tomt.

Kjør på med økedøgn og legg babyen til hver andre time på dag og hver tredje time på natt.

Anonymous poster hash: 773dd...7d8

Jeg lurer på om det kan være stressrelatert ... :(
Skrevet

Du godeste ... Mener du et flaskemåltid kan spolere hele ammesituasjonen? :o

Ja, såklart!

Om du KAN så BØR du amme hele døgnet. Flaske bør kun benyttes dersom du har vært ute og drukket eller dersom du ikke har fått pumpet ut nok mm til evnt å dekke måltidsbehov når du er utilgjengelig/på legebesøk o.l. .. 

Trodde det var ganske logisk..

Skrevet

Du verden for nedtrykkende svar.

Det går fint ann å få opp produksjonen igjen, ikke vær redd. Bare slutt med flasken inntil videre, og prøv å sett av litt tid til å øke produksjonen. En hel dag med beina på bordet, film, vann, havregrøt og baby evt også nesespray som du får på resept fra legen, fikser dette in no time :)

Anonymous poster hash: a210e...f78
Skrevet

Nå puster jeg lettet ut. Jeg har nå sovet et par timer mens min mor har passet Nurket. Våknet med melkespreng ut av en annen verden!

Nurket har nå fått i seg masse morsmelk og sover fornøyd. Tusen takk for oppløftende svar, damer :)

Skrevet

Nå puster jeg lettet ut. Jeg har nå sovet et par timer mens min mor har passet Nurket. Våknet med melkespreng ut av en annen verden!

Nurket har nå fått i seg masse morsmelk og sover fornøyd. Tusen takk for oppløftende svar, damer :)

Det er bra, det hjelper å stresse ned litt :) Håper det går bra fremover nå :)

Skrevet

Stress og lite søvn minsker produksjonen. For lite vann. Det kan hende at du ikke lengre får ut særlig ved pumping og håndmelking, men at det fortsatt er nok melk der. Sannsynligvis har du fortsatt til gode måltider. Men det er også sant at tillegg med mme kan gradvis redusere melkeproduksjonen, man trenger å lage flere flasker, og for noen krøller det til ammingen. Nattamming er desidert den beste måten å øke produksjonen.

Mye hudkontakt er foresten også med å øke produksjonen, så hvis det funker kan du jo prøve å ta daglur sammen med henne.

Skrevet

Ser at jeg har stresset litt mye i det siste og ved nærmere ettertanke har jeg nok ikke fått i meg nok væske heller :o

Nå kjennes puppene ut som de pleier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...