Gå til innhold

Trenger hunden "frakk"? Eller er hundeklær bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en valp, av typen liten selskapshund. har pels som vokser, røyter ikke, men må altså klippes innimellom (vil ha den kort valpeklippet bestandig). Må jeg da kjøpe klær til den, så den ikke fryser, eller er det egentlig bare tull?

Anonymous poster hash: a7494...171

Fortsetter under...

Skrevet

Vi hadde en stor korthåret hund. Tok på henne en strikkegenser når det ble mange minusgrader. Typen minus 7-8 grader. Ellers så var hun så aktiv at hun ikke ble kald.

Kan være at mindre hunder trenger klær fortere i kalde norge. Har sett mange småhunder med jakke med sauefor.

Skrevet

Hundene til datteren min bruker "klær" på kalde dager. De har pels, men blir kalde allikevel i mange kuldegrader. Når jeg skriver "klær" er det fordi hun ikke bruker plagg som ser ut som menneskeklær, men back-on-track dekken ol. Nå er hundene hennes konkuransehunder, så det er veldig viktig at de ikke blir kalde før trening og pådrar seg skader.

Vi har en kort strihåret pelsrase, og han får dekken med ull på innsiden, når det er over ca 10-15 minus.

Skrevet

Min hund er strihåret og er helt bar på underkroppen og buken og store deler av beina. (Forskjell på hår og pels, hår har ingen isoleringsevne). Den har varme klær samt vannavstøtende regnfrakker så den slipper å fryse og å bli våt. Inne er han selvsagt uten klær. Klær til hund så de ikke skal fryse og bli våt er nødvendig, sånne tøyseklær uten funksjon annet enn å liksom se søt ut i byr meg imot!

Anonymous poster hash: 716ea...b3e

Skrevet

Min hund er strihåret og er helt bar på underkroppen og buken og store deler av beina. (Forskjell på hår og pels, hår har ingen isoleringsevne). Den har varme klær samt vannavstøtende regnfrakker så den slipper å fryse og å bli våt. Inne er han selvsagt uten klær. Klær til hund så de ikke skal fryse og bli våt er nødvendig, sånne tøyseklær uten funksjon annet enn å liksom se søt ut i byr meg imot!

Anonymous poster hash: 716ea...b3e

OK, så jeg bør kanskje skaffe noe sånt vannavstøtende, og evt et dekken for kalde dager.

Jeg var i dyebutikken i helgen og prøvde en slags 'regnfrakk' på henne. Syns liksom den var litt voldsom, hadde hette og greier..Fins det noen nettbutikker med sånt?

Anonymous poster hash: 54507...771

Skrevet

Hvis det er -20 så er det jo klart at en hund også fryser, så lenge det ikke er en grønnlandshund eller noe. For vår del så bruker vi frakk på hunden når det er veldig kaldt og regnfrakk når det regner. Ikke for hundens del egentlig, virker ikke som om han bryr seg om han blir våt eller ikke, men rett og slett fordi jeg ikke orker våt hundepels i hele sofaen. Våt hundepels lukter vondt og vil ikke at han skal riste seg inne.

Anonymous poster hash: bf405...e82

Annonse

Skrevet

Finnes mange praktiske frakker som ikke er fjåsete. Frakker som har refleks og er vannavstøtende. Bare søk hundefrakk på Google så kommer det opp masse nettbutikker.

Anonymous poster hash: bf405...e82
Skrevet

Ville sett det an. Jeg har en korthåret border collie som nesten aldri fryser. Vi har kjøpt en regnfrakk(han takler regn dårlig) med en innside av fleece som varmer bra. Det funker også på kalde dager. Men nå bor vi ikke et sted som pleier å ha -20 grader. Gjør dere det hadde jeg helt klart investert i eget vintertrekk.

Anonymous poster hash: d62fe...04d
Skrevet

Det spørs jo selvsagt på rase, hvor kaldt det blir der du bor og hundens individuelle pels kvalitet. Jeg har en gammel hund(bordercollie), som fikk klær for første gang i fjor. Før har hun alltid hatt god tykk underpels, og har aldri vært kald tidligere, men med alderen har pelsen blitt tynnere, så da vinteren kom i fjord begynte hun å fryse. Jeg har da kjøpt henne et vanntett dekken, som er litt foret uten noe form for dilldall, også fikk hun et dekken til i sånn collegestoff som jeg har hatt under når det har vært over 10 minus. Da har hunden holdt seg god og varm, og har kunnet være med på uteaktiviteter på lik linje med tidligere.

Jeg synes egentlig dette dekken greiene er litt styrete.  Det var mye greiere å kunne gå ut uten å tenke på hva man skal kle på hunden. Særlig fordi den ofte er med meg rundt, og jeg ender opp med å ha en liten "hundegarderobe" i bilen... Jeg gjør selvsagt dette for hunden min nå, fordi den trenger det, men jeg hadde ikke kledd på en hund som ikke fryser. Det er jeg rett og slett litt for lat til...

Så som svar på spørsmålet i Hi.Noen ganger er klær til hunder nødvendig, andre ganger er det bare tull. Jeg ville ventet med å kjøpe til hunden eventuelt begynte å fryse. Hvis den ikke fryser har den ikke behov for klær, fryser den må den selvsagt kles på.

Anonymous poster hash: b37e9...768
Skrevet

Har staffordshire bullterrier her i familien og har aldri kledd på de. Er mye ute om vinteren også. De har kort pels. Jeg mener hundeklær er bare tull.

Skrevet

På divinedog.se er det hundeklær av merket huttra, som er veldig bra. Mye billigere å kjøpe fra Sverige, enn å kjøpe det her i Norge. Et dekkene av samme merke koster rundt 800,- her, men 3-400 på nett.

Jeg bruker dekken til henne når det er minusgrader og snø, hun er en Beagle. Kunne fint gått en tur på en time uten dekken.. Men hvis vi skal være ute en stund, har hun dekken på.

Vil også anbefale potevoks, som hjelper å forebygge mot tørre og sprukne poter! Bruker det alltid på snø og spesielt hvis jeg går på fortau og de har saltet! Da svir hun hvis ikke vi har smurt.

Skrevet

Hunder som ikke røyter mangler som regel underpels og fryser derfor raskere.

Jeg har en kinesisk nakenhund PP og hun fryser noe grusomt hvis hun ikke har på noe på de kaldeste dagene.

Og hunder som ikke røyter krever som regel en del pelsstell og evt klipping, og da kan det være en lur ide og ikke klippe så mye på vinteren ;)

Hvilken rase er det du har fått deg?

Anonymous poster hash: aa4ce...f8b
Skrevet

Det kommer nok ann på rasen. Våre dunkere, som er helt korthårete harehunder har aldri brukt klær selv om de har vært ute i mange timer, men de har hatt varme i hundehuset på kalde dager.

Anonymous poster hash: b1cba...a98

Annonse

Skrevet

Jeg har York og den bruker klær når det er kaldt. Har fleecedress som vi bruker til det meste. Er det ekstra kaldt har jeg et sekken oppå der igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...