Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #51 Skrevet 30. september 2013 Det som HI har gjort her kan tilamed vi ha gjort. Sette ordet mobber på detta er ikkje rett. Her er jo mange mobbere her på detta forumet. Ser dei som slenger med leppa når noen tilfeldig skriver feil.Anonymous poster hash: 17633...f2d Når en arbeider med barn og mobbetematikken er dette en av de største utfordringene en møter. Foreldre som ikke skjønner at dersom en har et respektløst og nedsettende holdning til andre mennesker i hjemmet, viderefører foreldrene dette til sine barn. Barnet tror det skal være slik selvfølgelig (det er jo den naturligste ting for barnet) da dette er innlært av de nærmeste. Når barnet i andre sosiale settinger ytrer disse holdningene får det irettesettelser fordi det ikke er akseptert i samfunnet. Barnet forstår ingenting. Hvorfor kan ikke barnet kalle jenta i klassen tjukkebollefeita eller gutten superidioten?......mamma og pappa kaller jo tante og onkel dette hjemme? Av og til er det kjempemorsomt når de gjør det også. Jeg er imidlertid ikke enig i at det er mye mobbing her inne. Absolutt en kvass tone til tider ja men dette er et anonym forum, en er beskyttet med sin identitet. Mobbing går så absolutt på identitet, det er akkurat den som brytes ned ved mobbing. Anonymous poster hash: 021ba...bb2
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #52 Skrevet 30. september 2013 HI burde ikke baksnakke andre foran barnet sitt. Når det er sagt, syns jeg barnet var litt lite tilbakeholdent ved å først starte et tema, deretter få tilsnakk av mora si, og deretter motsi mora foran alle ved middagsbordet. Men mora burde heller ikke nekte for å ha sagt det, for det ble å lyve. Hun kunne heller sagt: "Hold munn" "Det er nok nå!" Eller lignende. Selv om situasjonen er ille, skal man ikke benekte ting man faktisk har gjort. Det er bedre å be barnet om å holde munn eller være stille. Håper så inderlig du tuller nå. Å be sitt barn holde munn for å redde sitt eget skinn er veldig, veldig ynkelig. Du legger skylden over på barnet og vil at barnet skal ta ansvar for å stanse en pinlig situasjon....? Kjenner jeg blir matt av din ansvarsfraskrivelse. Vær voksen og stå for det du gjør, ikke be ditt barn være stille! Anonymous poster hash: 021ba...bb2
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #53 Skrevet 30. september 2013 Jeg er så flau!!! I går var vi på middag hos min manns bror & hans gravide samboer. Hun er liten og litt lubben i utgangspunktet, og datteren min må ha fått med seg at jeg har kommentert dette til min mann. Misforstå meg rett, men vi har litt sånn humor at vi kan kalle henne "tjukka"... Så da braser jo datteren min ut med dette midt under middagen, "mamma synes du er tjukk" og jeg "neida, hun er jo gravid". Og hun gir seg ikke, "nei - du sa det før hun var gravid, i julen, til pappa". Og jeg blir jo sprutrød, hun begynner å gråte, og det ender med at min svigerbror sier at vi kanskje bør dra hjem. Senere på kvelden snakker min mann med han på telefonen & det viser seg at hun ble mye mobbet som liten fordi hun var tjukk, og at graviditeten har vært litt tøff for henne pga av det. Stakkars!! Føler meg helt jævlig, og aner ikke hva jeg skal gjøre?? Barn asså... Det var jo bare helt uskyldig!! Bør jeg ringe? Og hva skal jeg si? Innrømme hele greien?? Anonymous poster hash: 480ac...93f Hvis ikke du innser alvoret i det du har sagt, men isteden kommer med en rekke unnskyldninger og bortforklaringer, så får du ingen gode råd av meg. Det er nettopp slike som deg som lærer barn at mobbing og slike kallenavn er greit. Anonymous poster hash: 32875...e04
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #54 Skrevet 30. september 2013 Det som HI har gjort her kan tilamed vi ha gjort. Sette ordet mobber på detta er ikkje rett. Her er jo mange mobbere her på detta forumet. Ser dei som slenger med leppa når noen tilfeldig skriver feil. Anonymous poster hash: 17633...f2d Å korrigere språk har ingenting med mobbing å gjøre! Du burde sette deg inn i hva dette er. Å si "Er du helt idiot i hodet siden du skriver så dårlig" er derimot mobbing. Anonymous poster hash: 32875...e04
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #55 Skrevet 30. september 2013 Det som HI har gjort her kan tilamed vi ha gjort. Sette ordet mobber på detta er ikkje rett. Her er jo mange mobbere her på detta forumet. Ser dei som slenger med leppa når noen tilfeldig skriver feil. Anonymous poster hash: 17633...f2d Å korrigere språk har ingenting med mobbing å gjøre! Du burde sette deg inn i hva dette er. Å si "Er du helt idiot i hodet siden du skriver så dårlig" er derimot mobbing. Anonymous poster hash: 32875...e04 Selv det er ikke mobbing om det er et engangstilfelle. Man kan både krangle, sloss og slenge dritt uten at det er mobbing. For at det skal komme i den kategorien må den ene parten være overlegen den andre og det må foregå over tid. Enkelttilfeller kan også være svært ubehaglig, men mobbing er det ikke om det skjer bare en gang. Anonymous poster hash: 123ba...49f
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #56 Skrevet 30. september 2013 Jeg gir opp håpet på mennesket for tiden.. Håper HI tar lærdom. Barnet har vært vitne til usynlig mobbing! Barnet kunne jo gjenfortelle en hendelse fra juletider der foreldrene hadde kalt damen for "tjukka". Allerede i den setningen barnet sa, kunne jo svigerinnen legge to og to sammen å skjønne at dette har foregått over tid! Dermed usynlig mobbing! Ikke greit! Uheldig at barnet har plukket opp dette, det burde ikke skjedd eller bli snakket om foran så barnet kunne høre det. Hadde det vært mitt barn hadde jeg hatt dårlig samvittighet over min svigerinne, men faktisk tusen ganger større klump i magen ovenfor barnet mitt som hadde fått dette med seg, og trodd at det var greit! Anonymous poster hash: 55c1c...9da
Stella Maris Skrevet 30. september 2013 #57 Skrevet 30. september 2013 Si unnskyld. Ikke forklar/bortforklar. Har hun spørsmål, svar på disse, men ikke begynn å bortforklar og unnskylde deg. Da blir unnskyldningen lite verdt. Er det en ting jeg har lært av å jobbe med mennesker så er det nettopp det. De vil bare høre at du er lei deg, har gjort noe dumt, sagt noe dumt osv. Ikke at man skal pakke det inn i forklaringer og bortforklaringer.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #58 Skrevet 30. september 2013 Det som HI har gjort her kan tilamed vi ha gjort. Sette ordet mobber på detta er ikkje rett. Her er jo mange mobbere her på detta forumet. Ser dei som slenger med leppa når noen tilfeldig skriver feil. Anonymous poster hash: 17633...f2d Å korrigere språk har ingenting med mobbing å gjøre! Du burde sette deg inn i hva dette er. Å si "Er du helt idiot i hodet siden du skriver så dårlig" er derimot mobbing. Anonymous poster hash: 32875...e04 Selv det er ikke mobbing om det er et engangstilfelle. Man kan både krangle, sloss og slenge dritt uten at det er mobbing. For at det skal komme i den kategorien må den ene parten være overlegen den andre og det må foregå over tid. Enkelttilfeller kan også være svært ubehaglig, men mobbing er det ikke om det skjer bare en gang. Anonymous poster hash: 123ba...49f Dette kan jeg en god del om, og det stemmer bare delvis. Alvorlige enkelttilfeller med tydelig hensikt om å krenke eller plage noen defineres også som mobbing. Å oppleve hets noen få ganger men fra flere ulike personer, regnes også som mobbing. Vanligvis vil det likevel derimot være mange krenkelser over tid som får noen til å kjenne seg mobbet. Å påpeke skrivefeil eller irritere seg over dette er noe helt annet, så lenge det sies som saklig kritikk, og ikke på en hetsende måte. Anonymous poster hash: 32875...e04
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #59 Skrevet 30. september 2013 Det er jammen rart at mobbing og slikt er et så stort problem her i verden når de aller fleste er helt perfekte på dette området. Eller, det er i alle fall slik det ser ut i denne tråden. Istedet for å kaste seg rundt og konkurere om å være mest mulig kritisk mot HI, synes jeg at vi alle burde tenke oss om og gå i oss selv. Kan du virkelig med hånden på hjertet si at du aldri har kommet med kommentarer om noen som kan bli oppfattet som sårende dersom de hadde hørt det? Nei, tenkte meg det... Skjønner veldig godt at svigerinnen synes dette var sårende og ble lei seg og HI bør selvfølgelig be om unnskyldning. Samtidig er det en god anledning til å snakke med barnet og si at her gjorde mamma feil og noen ble veldig lei seg som et resultat av det. Kanskje er det også en veldig god anledning til å lære seg noe om mobbing og hun kan gå foran som et godt eksempel når det gjelder å be om unnskyldning når man har gjort noe dumt. Anonymous poster hash: 4cb5a...0e5
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #60 Skrevet 30. september 2013 Gjensidig krangling er en konflikt, mobbing er en type overtramp/ overgrep. Drittslenging og usanne rykter bak noens rygg kommer i sistnevnte kategori. Anonymous poster hash: 32875...e04
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #61 Skrevet 30. september 2013 Jeg syntes du virker som et rassh.. , og da du snakker slik foran din datter gjør det deg i tillegg til en dårlig mor. Grattis med det! Håper datteren din ikke blir like fæl som deg. Anonymous poster hash: d6ec3...091
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #62 Skrevet 30. september 2013 Det er jammen rart at mobbing og slikt er et så stort problem her i verden når de aller fleste er helt perfekte på dette området. Eller, det er i alle fall slik det ser ut i denne tråden. Istedet for å kaste seg rundt og konkurere om å være mest mulig kritisk mot HI, synes jeg at vi alle burde tenke oss om og gå i oss selv. Kan du virkelig med hånden på hjertet si at du aldri har kommet med kommentarer om noen som kan bli oppfattet som sårende dersom de hadde hørt det? Nei, tenkte meg det... Skjønner veldig godt at svigerinnen synes dette var sårende og ble lei seg og HI bør selvfølgelig be om unnskyldning. Samtidig er det en god anledning til å snakke med barnet og si at her gjorde mamma feil og noen ble veldig lei seg som et resultat av det. Kanskje er det også en veldig god anledning til å lære seg noe om mobbing og hun kan gå foran som et godt eksempel når det gjelder å be om unnskyldning når man har gjort noe dumt. Anonymous poster hash: 4cb5a...0e5 Alle må selvfølgelig ha en liten tabbekvote å gå på når det gjelder dumme ting en kan si i vanvare eller affekt ! Og en må også klare å skille mellom sanne, negative ting som kan være viktig eller relevant å få sagt om noen i en sak, og negative ting som ikke har noen annen hensikt enn å drite ut noen eller tråkke på dem. Problemet her ser egentlig ut til å være det at HI fremdeles ikke synes hun har sagt noe hun ikke burde ha sagt, men bare synes det var pinlig å bli avslørt. ... Anonymous poster hash: 32875...e04
anonymemammaen Skrevet 30. september 2013 #63 Skrevet 30. september 2013 Nå fikk jeg utrolig vondt i meg av henne. Stakkars dame. Denne blemma blir nok vanskelig å snakke bort, så jeg ville holdt meg for god til å forklare "humoren" deres hjemme og unnskylde med det og heller lagt meg laaaang flat.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #64 Skrevet 30. september 2013 Uff... Skynd deg å unnskylde... Om du har behov for å kalle folk med adjektiver ved en senere anledning, unngå å gjøre det foran barn iallfall. Pass på at ingen blir støtt på veien. Det skinner jo gjennom at hi ikke har ment dette negativt på noen måte. Anonymous poster hash: 77e83...064
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #65 Skrevet 30. september 2013 Og dette kaller du humor... er du 10 år eller? Anonymous poster hash: c5cd2...0a3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #66 Skrevet 30. september 2013 Hvordan har du gjort det ift din svigerinne, HI? Har du tatt kontakt med henne? Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 0ac45...c32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå