Gå til innhold

Jeg har tabbet meg big time ut...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at alle er sensitive på forskjellige ting det har man full rett til og det er fullt forståelig! men det gjelder å forstå at man ikke har det tatovert i panna, så folk vet ikke. da kan folk komme med sårende kommentarer uten å være forberedt eller klar over det. Det kan skje HVEM SOM HELST!

Hadde de konstant uthengt henne for å være kraftig, og kommentert det ofte, og behandlet henne anderledes for det  (uten nødvendigvis å si det til henne) så hadde det vært noe annet da hadde jeg vært enig med dere, men det er ikke slik jeg oppfattet situasjonen.
Og jeg synes det er vel så viktig å lære barna forskjell på en enkel uheldig komentar og ondskapsfull respektløs mobbing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har med respekt å gjøre, man setter ikke "kallenavn" på noen ut fra utseendet slik du og mannen din tydeligvis gjør når dere kaller henne og andre for "tjukka". Det har med generell respekt for andre å gjøre.

Jeg synes faktisk det er bra at du nå må kjenne på litt ekle og vonde følelser rundt dette, for da er det kanskje litt håp om at du lærer noe av dette.

Jeg er enig med de andre at du også skylder din datter en unnskyldning. Forklar henne at mamma og pappa har brukt slike ord om andre, men at det skal dere slutte med, fordi dere nå har lært at andre kan bli veldig lei seg når man gjør det. Forklar at det ikke var hennes skyld at tante ble lei seg, at det var mamma sin skyld som hadde brukt sånne dumme ord om tante i utgangspunktet.

Og så synes jeg at du skal oppsøke din svigerinne ansikt til ansikt, ikke bare ring. Jeg synes du skylder henne å se henne i øynene og gi henne en unnskyldning. Ubehagelig for deg? Fint.

Hvis du virkelig er lei deg så trenger din svigerinne å se og høre det. Og jeg tror DU trenger å se med egne øyne hvordan du har såret henne.

Og hvis hun ikke vil høre på deg, så forstår jeg faktisk det også. Da får du leve med det og at du har ødelagt fremtidige familiesammenkomster pga "humor"....

Å si "barn asss.." vitner bare om at du ikke fullt ut forstår hva det er du har gjort. Dette går på holdninger du har generelt. Det har ikke noe med at det er dumt datteren din sa noe hun liksom ikke burde sagt. Dette er fullt og helt din (og mannens) skyld!

Innrøm det og forandre deg!

Anonymous poster hash: 0ac45...c32
Skrevet

Skjønner at alle er sensitive på forskjellige ting det har man full rett til og det er fullt forståelig! men det gjelder å forstå at man ikke har det tatovert i panna, så folk vet ikke. da kan folk komme med sårende kommentarer uten å være forberedt eller klar over det. Det kan skje HVEM SOM HELST!

Hadde de konstant uthengt henne for å være kraftig, og kommentert det ofte, og behandlet henne anderledes for det  (uten nødvendigvis å si det til henne) så hadde det vært noe annet da hadde jeg vært enig med dere, men det er ikke slik jeg oppfattet situasjonen.

Og jeg synes det er vel så viktig å lære barna forskjell på en enkel uheldig komentar og ondskapsfull respektløs mobbing.

Jeg forstår hva du mener.

Men ser du ikke at det er akkurat det inntrykket de har gitt HIs svigerinne? Hun får vite at de bruker å gå rundt og kalle henne for tjukka - ikke bare nå når hun er gravid, men at de også bruker å gjøre det ellers!

Selv om dette isolert var én uheldig kommentar fra datterens side, så viser det også at det er noe de generelt bruker å kalle henne. De bruker å kalle henne for tjukka. Ikke bare nå som hun er gravid, men også til vanlig.

De kommenterer det tydeligvis ofte - bare at de gjør det bak hennes rygg. Men nå er det kommet frem, og svigerinnen har fått vite at det er noe som skjer stadig vekk.

Skrevet

Jeg sier ikke at HI har mobbet denne damen med vilje, men like fullt så har "humoren" hennes såret en annen person dypt. Og når man snakker om andre mennesker på denne måten foran barn, så lærer de at det er akseptabelt, og gjør det samme, noe som i sin tur sårer andre. For en som føler seg rakket ned på og mobbet for utseendet sitt, er det ikke så viktig om det som blir sagt blir sagt av ondskap eller uforstand. 

For å ta et eksempel: Da jeg vokste opp, var det en jente i gata som hadde et sjeldent syndrom som ga henne et veldig spesielt utseende. Mange av de andre barna kalte henne E.T., fodi de syntes hun liknet. De hadde faktisk et poeng, hun hadde et utseende som kunne likne litt (ja, spesielt!), og de sa det ikke av ondskap, men fordi de syntes hun liknet. Like fullt var denne jenta så såret og flau at hun knapt turte å gå ut. Det er altså ikke alltid intensjonen det kommer an på, men hvordan det oppleves.

Anonymous poster hash: 5483b...e87

Skrevet

Dere dømmer jo HI som om dere kjenner til hele livet hennes! Ber henne endre hele holdningen sin. Hun har ødelagt for fremtidige familiesammenkomster osv!

Det er snakk om en tabbe! Hun vet hun har driti seg ut, og hun kommer til å si unnskyld!

Snakker om holdninger, hvor mange av dere har ikke slengt dritt til andre på forumet her?

Hvor mange av dere lager ikke innlegg som "svigermor er et troll".

Hvor mange ganger i uken får vi ikke høre om "jævla drittsekk-mann"

Listen er jo uendelig lang!

Hva er forskjellen egentlig? Man har også samme "holdninger" om man velger å skrive de ned eller si dem..

Det var sikkert ikke intensjonen til HI å mobbe svigerinnen sin i skjul heller?!

Hadde hun sagt "åh, hun er smellfeit og småekkel", så sa. "Tjukka" har jeg også blitt kalt.

Små gryter har også ører. Tviler på at de bevisst står og snakker om dette fremfor barnet sitt.

Dette er noe hun har overhørt.

Så lenge HI forklarer situasjonen og sier unnskyld så ser jeg ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 55c1c...9da
Skrevet

Jeg leste over innlegget igjen, og innså at de ved gjentatte anledninger har brukt det som ett kalle navn på henne, absolutt, jeg ble distrahert og provosert av kommentarene som kom i hennhold til mobbing.fordi jeg synes det er så fælt at samfunnet har blitt så sensetivt at man knapt kan åpne munnen i frykt for å bli kallt mobber, rasist ol.  

Iforhold til ET-eksemplet, vil det jo være naturlig å gi seg når man ser det er noe vedkommende ikke liker eller ikke trives med ellers blir det mobbing. Men hadde hun ikke hatt noe problem med det og tatt det til seg som ett "Kjælenavn" ville det jo ikke vært noe galt i det. Og i forhold til innlegget tror jeg også at de neppe kommer til å bruke det kallenavnet igjen, nå som de er klar over at dette er noe hun er senestiv på eller ukomfortabel i forhold til. 

Skrevet

Dere dømmer jo HI som om dere kjenner til hele livet hennes! Ber henne endre hele holdningen sin. Hun har ødelagt for fremtidige familiesammenkomster osv!

Det er snakk om en tabbe! Hun vet hun har driti seg ut, og hun kommer til å si unnskyld!

Snakker om holdninger, hvor mange av dere har ikke slengt dritt til andre på forumet her?

Hvor mange av dere lager ikke innlegg som "svigermor er et troll".

Hvor mange ganger i uken får vi ikke høre om "jævla drittsekk-mann"

Listen er jo uendelig lang!

Hva er forskjellen egentlig? Man har også samme "holdninger" om man velger å skrive de ned eller si dem..

Det var sikkert ikke intensjonen til HI å mobbe svigerinnen sin i skjul heller?!

Hadde hun sagt "åh, hun er smellfeit og småekkel", så sa. "Tjukka" har jeg også blitt kalt.

Små gryter har også ører. Tviler på at de bevisst står og snakker om dette fremfor barnet sitt.

Dette er noe hun har overhørt.

Så lenge HI forklarer situasjonen og sier unnskyld så ser jeg ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 55c1c...9da

Tja, jeg vil si at dersom man som HI har for vane å omtale folk som tjukkas til vanlig, eller bruker andre kallenavn basert på fysiske lyter - uansett om man gjør det foran barn eller ikke - vitner det om grunnleggende holdninger man kanskje burde tenke gjennom en gang eller to.

Anonymous poster hash: a0894...53d

Skrevet

Godt å se at det er så mange som aldri slenger kommentarer om andre innenfor husets fire vegger. Da er det nok håp for verden.

Anonymous poster hash: 4c325...c17
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Når i huleste ble det uskyldig å mobbe noen bak deres rygg??? Og samtidig å skylde på ungen for at det kommer frem.. Skam deg HI!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det går jo også på holdningen dere lærer barnet deres her. Dere "spøker" (mobber) med vekta til andre mennesker mens ungene hører dere, dere lærer barnet/barna at det er lov å mobbe, bare ikke la den det blir snakket om høre det?! Er det noe dere virkelig ønsker å lære barn?

Skrevet

Godt å se at det er så mange som aldri slenger kommentarer om andre innenfor husets fire vegger. Da er det nok håp for verden. Anonymous poster hash: 4c325...c17

Er ikke alle som har behov for å snakke nedlatende om andre mennesker.

Anonymous poster hash: d6c0a...b43

Skrevet

Dere omtaler tanten til barnet deres som "Tjukka"? Seriøst? Min svigerinne er radmager, hun trener mye og spiser mye. Hun blir innimellom omtalt som hun tynne, får spørsmål fra kollegaer om hun har mistet mensen og naboer kan finne på å si "du spiser vel ikke godteri som trener og er så tynn". Alt dette sagt i nedlatende toner, jeg vet at folk i omgagskretsen omtaler henne som "tynn" (på en ikke-positiv-måte). Jeg synes det er helt hårreisende at folk bruker utseende for å beskrive en annen person.

-"Du vet han tjukke i det røde huset?"

-"Du vet, hun med fregner som gikk i fjerde klasse?"

-"Han som hadde alle kvisene på bussen!"

Hva er greia liksom, folk er folk, kan du ikke navnet så finn i hvertfall et postivit adjektiv som omtaler personen. For å si det slik HI; hadde du vært min svigerinne hadde jeg ikke nølt med å ikke ville hatt noe med deg å gjøre på en stund. Legg deg flat, men ikke forvent noe goodwill tilbake.

Anonymous poster hash: 5a4b1...249
Skrevet

Godt å se at det er så mange som aldri slenger kommentarer om andre innenfor husets fire vegger. Da er det nok håp for verden.

Er ikke alle som har slikt behov, tenke seg til, så er ikke hele verdenen mobbere.

Anonymous poster hash: a80e9...112

Skrevet

Ja, for det er mye bedre å fly i strupen på en person som har driti seg ut og som innrømmer det. Hyklere.

Skrevet

Ja, for det er mye bedre å fly i strupen på en person som har driti seg ut og som innrømmer det. Hyklere.

At HI har forstått at hun har "driti seg ut" og innrømmer det er bra.

Men måten hun har lagt frem saken - det er det det reageres på. Hun skriver som om det er ok å kalle folk for "tjukka" fordi man selv anser det som humor - men selvfølgelig... bare så lenge man bare ikke blir tatt for det, eller "barn ass..." avslører deg....

Dette går på holdninger, det går på respekt. Det går på hva man lærer sine barn av holdninger og respekt og empati.

Forhåpentligvis har HI lært noe av dette. Bare synd at hun var nødt til å såre en annen person så mye for å lære.

Det må være lov å komme med tilbakemeldinger som er tydelige når noen viser så slette holdninger. Hun trenger i hvert fall å gjøres tydelig oppmerksom på at hennes "humor" ikke er noe som gavner hverken henne selv, de rundt henne eller barna hennes. Og dette gjelder like mye mannen til HI, siden han er med på det!

Det er forskjell på å gi tydelige tilbakemeldinger og "å gå i strupen på" noen.

Jeg har i hvert fall ikke gått i strupen på HI - men ja, jeg har vært veldig tydelig.

Skrevet

Jeg leste over innlegget igjen, og innså at de ved gjentatte anledninger har brukt det som ett kalle navn på henne, absolutt, jeg ble distrahert og provosert av kommentarene som kom i hennhold til mobbing.fordi jeg synes det er så fælt at samfunnet har blitt så sensetivt at man knapt kan åpne munnen i frykt for å bli kallt mobber, rasist ol.  

Iforhold til ET-eksemplet, vil det jo være naturlig å gi seg når man ser det er noe vedkommende ikke liker eller ikke trives med ellers blir det mobbing. Men hadde hun ikke hatt noe problem med det og tatt det til seg som ett "Kjælenavn" ville det jo ikke vært noe galt i det. Og i forhold til innlegget tror jeg også at de neppe kommer til å bruke det kallenavnet igjen, nå som de er klar over at dette er noe hun er senestiv på eller ukomfortabel i forhold til.

Har lest innleggene dine og jeg er en av dem som uttalte at HIs holdninger gjør at hun kan gjøre sin datter til en mobber. Foreslår at du leser deg litt opp på litteratur om mobbing, siden dette engasjerer deg.

Der står det mye nyttig informasjon og forskningsteorier om hvordan mobbing oppstår. Nedsettende og respektløse holdninger til andre mennesker i hjemmet er en viktig faktor til at noen barn blir mobbere.

Samfunnet er mer opplyst om hva mobbing er nå enn tidligere, og for å forstå dette må en også skjønne årsakene til at noen barn blir mobbere. Ingen foreldre vil ha barn som mobber men overfører egne dårlige holdninger (og skjuler det blandt annet under humor) og gjør sitt barn ubevisst til mobbere.

Dette er ikke senitivisme i samfunnet. Dette er kunnskap som alle i samfunnet burde ha.

Å bli kalt tjukka som et "koselig kjælenavn" kan jeg ikke i min villeste fantasi skjønne at noen voksen dame synes er akseptabelt...

Anonymous poster hash: 021ba...bb2

Skrevet

Men jeg er fortsatt bekrymret og irritert over at man ikke kan ha en normal samtale med folk i frykt for at folk skal se på deg som rasistisk, mobbende eller diskriminerende fordi man ikke vet hvor folk sin grense går. 

Jeg har former, alltid hatt det og er fullt klar over det. Min kjære bruker av og til å kalle meg Tjukka, (lekent og kjærlig) Jeg synes absolutt det er akseptabelt, og faktisk litt koslig, det får meg faktisk til å føle meg mer komfortabel med formene jeg er gitt, og jeg slipper å være usikker, og tenke huff tenk om han egentlig synes jeg er ekkel, tenk om heller vil være med en syltynn modell. For all del jeg forventer ikke at alle tenker som meg, og skjønner veldig godt, at enkelte er mer sensitive på akkurat det.
men poenget mitt er du kunne aldri tenke deg at noen ikke ville finne det akseptabelt, vel her er jeg. Og sikkert mange andre utrykk du ikke vil tenkt over som du bruker daglig, som du ikke tenker over men som andre vil finne helt merklig/ kansje til og med sårende. så hvis vi skal sensurere oss så til de grader at allt som en eller annen kan oppfatte anderledes enn vi er vant til, hva er det da igjen å si ? 

Skrevet

Flott at du er så komfortabel med deg selv og din kropp at du synes det er ok å bli kalt kosenavn som går på bekostning av ditt utseende. Det finnes imidlertid noen normer, uskrevne regler, i samfunnet hva som er akseptabelt å kalle andre mennesker. Tjukka, feita og neger er noen av dem. Nå finnes det ingen regel uten unntak og jeg har selv snakket med møkhudede som synes det er ok å bli kalt neger, og overvektige som synes tjukka er koselig (som deg).

Men siden normen i samfunnet er at dette er negativt ladede uttrykk ville jeg aldri brukt dem selv i respekt for alle de som faktisk ikke synes det er greit og som blir såret av slike uttrykk. Og det er et absolutt flertall.

Det er denne normen som er viktig å lære videre til våre barn, som foreldre og gode rollemodeller.

Anonymous poster hash: 021ba...bb2

Skrevet

Jeg synes faktisk så synd på svigerinnen din at jeg synes ikke du skal innrømme noe til henne. Jeg synes ikke hun trenger å høre det. Et "unnskyld, men jeg eh, mente det ikke?" holder ikke, for det er løgn. Du mente det. Å si "unnskyld, men saken er den at, jo, altså, du er jo fin og litt rund da! Jeg mente ikke bruke et sånt stygt ord, det bare eh, ploppa ut av meg..." er verre enn å heller lyve til henne. 

Flere her mener du skylder på barnet ditt, og jeg kan på en måte forstå hvorfor du gjør det, men av andre grunner enn dine (fordi du helt tydelig syntes det var ungens feil). Jeg ville kanskje sagt at barnet hadde misforstått et eller annet, og at du ikke helt skjønner hva som får henne til å tro sånt. Jeg ville også sagt ifra til barnet om at "sånt sier man ikke," for det gjør man bare ikke. Gjelder til deg også forresten, HI, man sier ikke sånt. 
Men siden det gikk så langt som at du ikke kom med en unnskyldning der og da, før dere dro fra dem, ville jeg ringt henne og selvfølgelig unnskyldt, og ikke nevnt noe om den dagen, annet enn at du er veldig lei deg, og aldri mener henne noe vondt. Og så kanskje tatt henne med på kafe ol. 

Anonymous poster hash: afad5...dd5
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Helt uenig med # 44 - barnet har absolutt ingen skyld her og trenger ikke å høre at "sånn sier man ikke", i alle fall ikke som en oppfattelse av at barnet har gjort noe galt.  

Joda, det er sikkert flere av oss som kunne ha gått i den fella HI havnet i her, selv om jeg ikke ser at det å kalle andre for "Tjukka" har noe som helst med humor å gjøre.  Men det er veldig lett å si noe som barn plukker opp.  Og da må vi stå for det senere.  

Du bør ta en unskyldende prat med svigerinnen din, legge deg temmelig flat og ikke begynne å bortforklare. Det er bedre å ta tyrene ved hornene, beklage uttalelsene og fortelle henne at du setter stor pris på henne osv osv.  

Så må du ta en prat med jenta di og fortelle at det var veldig dumt at du sa at tante var tjukk og at nå har du lært osv og så kan du flette inn at heretter måtte dere alle være forsiktige med å si sånne ting for andre kan bli lei seg, så kan dere jo trene på å si noen pene ting i stede for.

Og ja - ikke bare til HI - men til oss alle:  Det som blir sagt hjemme i stua vår er veldig viktig med tanke på hva ungene våre bringer med seg utenfor stua.  Selv ting som blir sagt som fleip.  Hvis vi voksne lærer ungene våre at vi fleiper med at tante er tjukk, så kan jo de fort fleipe med at klassevenninnen er tjukk.  En av de viktigste tingene vi kan gjøre for ungene våre og dem de omgås er å tenke over hva vi sier når de høre det.

Skrevet

Der har du muligens lært at man ikke snakker om andre slik, bedre å lære seg å aldri gjøre det da det ofte på en eller annen måte kommer fram senere.

jeg kan ikke helt se hvordan det skal være ok å kalle noen tjukka for moroskyld når man prater om de heller jeg.

Du skal ihvertfall ikke skylde på barnet ditt over at situasjonen ble slik den ble hun har nemmelig lært at det er greit å si av det faktum at du har sagt det.

Be skikkelig om unnskyldning til svigerinnen din og prøv å få til en god samtale.

Men vær obs på at det nok i ettertid alltid vil være i hjernen hennes at du syntes ho er feit fordi du har sagt det samme hvor godt du/dere glatter over det

Anonymous poster hash: 994a6...452
Skrevet

Trur dei færraste set pris på "tjukka" som eit kjælenamn....  ;)

Skrevet

Jeg er så flau!!!

I går var vi på middag hos min manns bror & hans gravide samboer. Hun er liten og litt lubben i utgangspunktet, og datteren min må ha fått med seg at jeg har kommentert dette til min mann. Misforstå meg rett, men vi har litt sånn humor at vi kan kalle henne "tjukka"... Så da braser jo datteren min ut med dette midt under middagen, "mamma synes du er tjukk" og jeg "neida, hun er jo gravid". Og hun gir seg ikke, "nei - du sa det før hun var gravid, i julen, til pappa". Og jeg blir jo sprutrød, hun begynner å gråte, og det ender med at min svigerbror sier at vi kanskje bør dra hjem. Senere på kvelden snakker min mann med han på telefonen & det viser seg at hun ble mye mobbet som liten fordi hun var tjukk, og at graviditeten har vært litt tøff for henne pga av det. Stakkars!! Føler meg helt jævlig, og aner ikke hva jeg skal gjøre?? Barn asså... Det var jo bare helt uskyldig!! Bør jeg ringe? Og hva skal jeg si? Innrømme hele greien??Anonymous poster hash: 480ac...93f

Si det ret ut og møt opp på døra.

HUSK at små ører hører og pass på kva du sier ved dine barn.

Anonymous poster hash: 17633...f2d

Skrevet

Det som HI har gjort her kan tilamed vi ha gjort. Sette ordet mobber på detta er ikkje rett.

Her er jo mange mobbere her på detta forumet. Ser dei som slenger med leppa når noen tilfeldig skriver feil.

Anonymous poster hash: 17633...f2d

Skrevet

HI burde ikke baksnakke andre foran barnet sitt.

Når det er sagt, syns jeg barnet var litt lite tilbakeholdent ved å først starte et tema, deretter få tilsnakk av mora si, og deretter motsi mora foran alle ved middagsbordet.

Men mora burde heller ikke nekte for å ha sagt det, for det ble å lyve.

Hun kunne heller sagt: "Hold munn" "Det er nok nå!" Eller lignende.

Selv om situasjonen er ille, skal man ikke benekte ting man faktisk har gjort. Det er bedre å be barnet om å holde munn eller være stille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...