Gå til innhold

Jeg har tabbet meg big time ut...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så flau!!!

I går var vi på middag hos min manns bror & hans gravide samboer. Hun er liten og litt lubben i utgangspunktet, og datteren min må ha fått med seg at jeg har kommentert dette til min mann. Misforstå meg rett, men vi har litt sånn humor at vi kan kalle henne "tjukka"... Så da braser jo datteren min ut med dette midt under middagen, "mamma synes du er tjukk" og jeg "neida, hun er jo gravid". Og hun gir seg ikke, "nei - du sa det før hun var gravid, i julen, til pappa". Og jeg blir jo sprutrød, hun begynner å gråte, og det ender med at min svigerbror sier at vi kanskje bør dra hjem. Senere på kvelden snakker min mann med han på telefonen & det viser seg at hun ble mye mobbet som liten fordi hun var tjukk, og at graviditeten har vært litt tøff for henne pga av det. Stakkars!! Føler meg helt jævlig, og aner ikke hva jeg skal gjøre?? Barn asså... Det var jo bare helt uskyldig!! Bør jeg ringe? Og hva skal jeg si? Innrømme hele greien??

Anonymous poster hash: 480ac...93f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skylder du på barnet ditt at du er en mobber ???

Anonymous poster hash: 68730...a66

Skrevet

Ikke skyld på barnet eller bruk det som unnskyldning. Det er du som har driti deg ut. Når du er så korttenkt og sier slikt foran barna dine bør du ikke bare tenke på at barnet kan si det videre fordi de ikke har samme filter som oss voksne (noen av oss, hvertfall), men du bør også tenke på hvilke holdninger og signaler du sender til dine barn.

Du fortjener ingenting annet enn å ha det helt jævlig. Selvfølgelig bør du ringe din svigerinne, og du burde også ta en prat med barnet ditt og forklare at DU har gjort en stor feil, ikke hun

Skrevet

Men, i alle dager.. Hva slags humor har dere hjemme som gjør det greit å snakke om andre på denne måten? Jeg kan ikke på noe måte se at barnet ditt har gjort noe annet enn det hun har lært hjemme, så å skylde på henne her er i grunn bare merkelig!

Du får ikke gjort noe annet enn å ta kontakt, legge deg flat og forklare at du har en syk form for humor og at du selvsagt skal slutte med dette og lære barnet ditt at sånn oppfører man seg ikke mot andre. 

Stakkars både barnet ditt og damen! 

Anonymous poster hash: 5e85e...c0e
Skrevet

Huff! Så leit.

Ta å ring og beklage. Spør om dere kan finne på noe eller.. Jo før du gjør det, jo lettere tror jeg det er å finne tilvake til en god tone :)

Anonymous poster hash: 6ca76...a52

Skrevet

Herregud så dustete av deg, håper du skjemmes.

Ring henne, avtal å møtes, så legger du deg flat og sier unnskyld. Også slutter du med sånn idioti i fremtiden. Godt at dattera di passer på deg!

Skrevet

Skylder du på barnet ditt at du er en mobber ???

Anonymous poster hash: 68730...a66

Ja, det lurer jeg også på. Synes du skal ringe, men skyld for all del ikke på barnet fordi DU har dårlige holdninger som du ler bort som 'humor'.

Anonymous poster hash: 46336...e4a

Skrevet

Du bør hvertfall be om unnskyldning til henne.

Også burde du jobbe litt med holdninger og respekt. Man omtaler ikke andre som "tjukka" osv mens barn er i nærheten, eller ellers forsåvidt men det er ekstra viktig da. Det er jo slik mobbere og mobbing oppstår.

Skrevet

Barn asså?? Du oppfører deg dårlig og skylder på barnet? Og du lærer barnet dårlige holdninger til andre mennesker ved å snakke sånn foran henne? Vet ikke hva jeg synes er verst av de tingene du har gjort her. Barnet har i hvert fall ikke gjort noe som man ikke bør forvente av et barn!

Anonymous poster hash: 0f560...567

Skrevet

Ja det skal du. Ring og be om unnskyldning. Samtidig bør du også gå i deg selv og dine egne holdninger til andre mennesker. Siden du synes det er helt ok å snakke nedsettende om andre i ditt hjem er du faktisk med på å gjøre din datter til en mobber. Barn som hører nedsettende snakk i sitt hjem lærer at dette er helt ok, ja til og med morsomt kan det være... Barn får med seg det meste av hva foreldrene sier og din datter er ikke istand til å skille hva som er bra og dårlig og si i sosiale settinger ennå. Barn blir ikke født med dårlige holdninger. De er tillært. Og du er iferd med å lære din datter å bli direkte usympatisk.

Din svigerinne har du tråkket på på det groveste, skjønner godt de ber dere om å gå.

Anonymous poster hash: 021ba...bb2

Skrevet

Sånn snakker vi i vår familie også.. Jaja, shoot me.. Litt urut å slenge med leppa når ungene hører på da..

Men nå er situasjonen den at du har såret henne, og du bør ringe henne og be om unnskyldning.

Anonymous poster hash: 4c325...c17
Skrevet

Oisann, den var lei! Her bør du helt klart ringe og be henne om unnskyldning. Forklar at det ikke var vondt ment, men at du hadde spøkt om det i jula og at det var veldig tankeløst av deg. Og i fremtiden kan det være greit å huske på at barn suger til seg alt de hører;) Det må jammen jeg også bli flinkere å huske på!

Anonymous poster hash: bf133...1f5

Skrevet

Er det rart at barn blir mobbere når foreldrene snakke så nedsettende om andre mennesker??

FYSJ på deg!!

Anonymous poster hash: 54b8f...62e
Skrevet

Du bør legge deg langflat. Tviler på at hun vil finne på noe med deg. Det hadde i alle fall bydd meg imot om jeg var henne.

Ikke skyld på barnet, men beklag at du var tankeløs og at du har sagt dette. Du kan ikke bortforklare hva du har sagt, du er tatt på fersken her!

Du bør også unnskylde til barnet at du la henne fram som en løgner og si at hun hadde rett, og at man ikke skal gjøre slik. Man kan ikke skylde på andre når man gjør noe dumt, men en må ta konsekvensene av det.

Stakkar jenta di som her får skylden for at hun gjentar noe du sa, og stakkar jenta som er gravid.

Håper du har lært noe. Alle kan drite seg ut, nå er det bare viktig at du ordner opp og forhåpentligvis kan vise at du lærte noe og ikke gjør slik igjen.

Skrevet

HI har vel ikke skyldt på barnet, har hun det? Det var barnet som sa noe, men hun skriver jo at det er hun som har tabbet seg ut. 

Må jo si meg enig med de fleste andre her: Når du snakker sånn med barna til stede, skaper du en forståelse av at baksnakking er greit. Slikt blir det mobbere av. 

Ja, du må be om unnskyldning. Lykke til, for dette blir trolig husket veldig lenge!

Anonymous poster hash: 5483b...e87
Skrevet

Greit at ungen sa fra, men det er faktisk du som har sagt dette om henne. Stakkars dame. Du skal selvsagt ringe å be om unnskyldning og legge deg langflat.

Skrevet

Hvordan ville du følt det om du fikk høre at svigerinnen din omtalte deg som "idioten" eller "hun med hestetrynet" hjemme? Ikke bare en gang, men til vanlig?

Anonymous poster hash: 123ba...49f
Skrevet

Dette viser jo bare at selv om det er humor for den som sier det, så er det ikke humor for den det gjelder. Det er nettopp dette som er årsaken til at man skal være veldig forsiktig med å kommentere andres utseende. Som moren min sa til meg da jeg var liten: "Det er ikke morsomt hvis noen blir lei seg!" Kloke ord. 

Skrevet

Ja, du må ringe og be om unnskyldning! Forklar henne hva som skjedde, og si at du ikke ante noe om fortiden hennes. Sleng gjerne på at du føler deg så dum, å dette er noe som aldri burde vært et tema engang.. Så skal du se at det ordner seg, vet du! :) Ikke straff deg unødvendig hardt nå! Det har vært en tabbe, en glipp som barnet ditt også overhørte.

Så vil jeg til slutt bare si at dette er hvorfor meg og min mann ALDRI snakker sammen fra vi kommer hjem til barnet er lagt.. Gud forby barnet plukker opp noe av det vi snakker om. Snakking og dårlig(vår) humor kan kun gjøres etter barnet er lagt..

Noen her dro dette litt vel langt... Ring svigerinnen din HI, og be om unnskyldning du :)

Anonymous poster hash: 55c1c...9da
Skrevet

Absolutt bør du unnskylde, men jeg synes faktisk mange legger unødvendig mye i det her. 

Hun ble såret, fordi dette var noe hun var ekstra senestiv på, ja du dummet deg ut og hadde ekstra uflaks der.
Ring og beklag deg og prøv å glatte ut. 

Men å si at det er dette som skaper mobbere gjør meg fryktlig sint! Mobbere blir til, av at unger ikke lærer seg respekt, ikke lærer seg å sette pris på at ikke alle er like, men ulike.  men også  av at unger ikke lærer seg forskjellen på en uskyldig spøk og direkte onde kommentarer.
Og i dette tilfellet (ut i fra informasjonen i innlegget )synes jeg ikke det var tegn til mobbing, og å anklage henne for å gjøre datteren sin til en potensiell mobber blir rett og slett for dumt! 

Skrevet

Du burde beklage både til din svigerinne og til din datter.

Datteren din tror antagelig det er hun som har gjort noe galt når din svigerinne begynte å gråte. Forklar henne at det er du som har gjort en feil, ikke hun.

Svigerinnen din burde få en unnskyldning av opplagte årsaker.

Og du, du burde skjerpe deg!

Anonymous poster hash: d6c0a...b43

Skrevet

Absolutt bør du unnskylde, men jeg synes faktisk mange legger unødvendig mye i det her. 

Hun ble såret, fordi dette var noe hun var ekstra senestiv på, ja du dummet deg ut og hadde ekstra uflaks der.

Men å si at det er dette som skaper mobbere gjør meg fryktlig sint! Mobbere blir til, av at unger ikke lærer seg respekt, ikke lærer seg å sette pris på at ikke alle er like, men ulike.  men også  av at unger ikke lærer seg forskjellen på en uskyldig spøk og direkte onde kommentarer.

Og i dette tilfellet (ut i fra informasjonen i innlegget )synes jeg ikke det var tegn til mobbing, og å anklage henne for å gjøre datteren sin til en potensiell mobber blir rett og slett for dumt!

Det du lister opp som grunner til at barn mobber er jo AKKURAT det HI har gjort?

Anonymous poster hash: d6c0a...b43

Skrevet

Jo, dette er slikt som skaper mobbere. Barn som har foreldre som omtaler andre mennesker på denne måten, lærer at det er greit. Og så går barna i barnehagen/på skolen og ler av andre barn som de synes skiller seg ut utseendemessig, for det er jo lov. 

Dette var ikke en uskyldig spøk/kommentar, det var en kommentar som såret den det gjaldt dypt. Hva som er mobbing og ikke avgjøres faktisk av hvordan den det rammer opplever det. 

Skrevet

Det er akkurat dette de lærer om på skolen til min 2. klassing. At selv om noe egentlig er ment som en spøk, så kan det faktisk såre den det gjelder. Så det beste er å ikke spøke om slike ting.

Men gjort er gjort. Ring og be om unnskyldning du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...