Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Husker du dine første symptomer? Min mor har MS, og mener jeg også har det pga. ting som har skjedd med meg. Skal til nevrolog. Anonymous poster hash: 6ab3d...0fd
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Hva slags symptomer har du? Jeg hadde/har overfølsomhet i huden og spinalvæsken viste antistoffer som mange med ms har. Men MR av hodet og rygg har tre ganger nå vært helt fin. Så jeg regner med antistoffene skyldes noe annet. Lykke til! Anonymous poster hash: a2512...91d
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Få også sjekket kobbernivå, noen får ms-symptomer når de egentlig mangler kobber. Få også sjekket B12-nivåene. Anonymous poster hash: 64d6c...662
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 Helt umulig å svare på... Det sikreste er MR. I min familie har 5 stk ms... Alle har hatt forskjellige symtomer. Så jeg tror ikke det er noe fasitsvar på symtomer. Jeg har hatt en del av symptomene og min søster som har MS har vært sikker i sin sak. Men heldigvis har jeg ennå ikke fått det. Har ekstra oppfølging siden det ofte angriper flere i familiene. En arvbelast sykdom. Anonymous poster hash: f7b1d...4c2
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #6 Skrevet 30. september 2013 Jeg har MS Symptomene jeg opplevde først, var prikking i føttene under aktivitet, men tok jo ikke det som et symptom da, trodde jeg hadde knytt skoene for stramt, eller at det var på tide å kjøpe nye.......... Var ikke før jeg dovnet bort i armer og ben, og fikk "strøm" nedover baksiden av rumpe og ben når jeg bøyde hodet (L'hermittes tegn") at jeg kom meg til legen. Veien derfra og til diagnose var relativt kort, ikke mange års diagnostisering som hos andre, så det var jo egentlig greit, å få vite hva som feilet meg. Symptomene kommer og går litt etter hvordan livet ellers er, stort sett merker jeg lite/ingen ting til sykdommen. Akkurat nå er det eneste som "plager" meg, at jeg dovner bort i armene innimellom. Men påvirker meg ikke nevneverdig i det daglige, heldigvis. Anonymous poster hash: 02c04...378
Anonym bruker Skrevet 30. september 2013 #7 Skrevet 30. september 2013 Tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger! Det er jo en god sjanse for at jeg ikke har MS, og om jeg skulle ha det er mulighetene mange. Men jeg må sjekke opp i det slik at jeg kan eventuelt prøve å stoppe utviklingen. Jeg har mange symptomer på at noe nevrologisk "er galt". Som prikking/følelsesløshet i fingrer, sjangling og følelsen av å falle, smerter i øynene (bak), prikking under føttene, varmefølelse/ kuldefølelse, flimmer/ flekker foran øynene og noen ganger helt tap av syn eller synsfelt, faller plutselig sammen/ mister kreftene i bena. Og sikkert endel annet som har hendt fra tid til annen som jeg ikke har med på listen, eller ikke tenkt over. Det som "plager" meg mest er balansen min. Jeg sjangler ofte når jeg skal ut av og inn i bilen og folk må jo tro jeg ikke skulle kjørt! Det er også vanskelig å skulle hente minsten i barnehagen når jeg kommer og mister balansen. Jeg er så redd de skal tro jeg er full eller ruset og melde meg til barnevernet. Huff. Så mange bekymringer. Og selvfølgelig bekymrer jeg meg for at jeg ikke skal kunne leke med barna og følge de opp. Anonymous poster hash: 6ab3d...0fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå