Gå til innhold

Samarbeid etter kidnapping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som bv her forventer at foreldre skal kunne enten delta på møter, eller inngå annet samarbeid med dem når foreldrene har fått litt tid på seg etter kidnappingen.

Hvis ikke forbeholder bv seg retten til å si at foreldrene ikke samarbeider godt med dem.

Og bv ser jo dette ut fra sin synsvinkel, men jeg synes det er frekt å si slikt når de tross alt har tatt barna til noen, og forelderen deltar på samværene som fastsatt.

Kunne de ikke tatt litt hensyn og vist respekt for foreldrene og latt dem være i fred? Men bv viser ikke respekt for foreldrene noensinne, nesten.

Men kan det telle noe i en rettssak at foreldrene sies å "være vanskelige å samarbeide med" etter barnenappingen?

Det skal være forholdene da "omsorgsovertagelse" ble vedtatt, som skal være utslagsgivende i en rettssak.

Og foreldrene kan vel neppe beordres til å gå på møter med bv for å høre bv skryte av fosterforeldrene og hvor godt tilbud barna har der.

Anonymous poster hash: b88e7...aa5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

...er visst litt forvirret du...? HVAAA snakker du om?

Anonymous poster hash: 6fe6e...3c0
Skrevet

Hvem har kidnappet? 

Anonymous poster hash: 37ab9...172
Skrevet

Bv har. Men nå er jeg ganske lettet, for i flere dager har jeg vært redd for deres bedømmelse av oss som "dårlige til å samarbeide med". Men nå innser jeg at de får bare mene det, da. Uten at jeg trenger å bekymre meg så mye for det...

Det eneste er om de kommer til å skjære ned på samværene, som en straff?

Men det vil i tilfelle få dem til å se svært usympatiske ut.

Skrevet

De mener vel kanskje at dere viser liten interesse for deres egne barn da, når dere ikke vil samarbeide og møte opp på møter. 

Anonymous poster hash: 37ab9...172
Skrevet

Barnevernet kidnapper ikke barn. Barnevernet redder barn fra foreldre som ikke er istand til å ta seg av barna på en god måte og som mangler selvinnsikt til å kunne se sine egne problemer og ønske/motta hjelpen de trenger for å bli gode nok foreldre til å kunne beholde barna.

Anonymous poster hash: eee08...ee1
Skrevet

...altså...du virker veldig forvirret. Får du den hjelpen du trenger?

Barnevernet kidnapper på ingen måte barn. De fremmer forslag om omsorgsovertakelse, og så er det Fylkesnemnda som fatter vedtakene. Det skal særdeles tunge grunner til å bli fratatt et barn, og det er ALDRI "bare noe"... 

Om dere tror det er barnevernet som fremstår som usympatiske ved at dere lar vær å stille til møter, sier nå sitt om dere... Dersom det har blitt fattet et vedtak om omsorgsovertakelse, har dere rett på en advokat. Vil råde dere til å skaffe en...

Skrevet

Jeg kaller det hva jeg vil, om du blir fornærmet over uttrykket så bare bli det. Vi har en advokat.

Hvis det ALDRI er bare noe, hvordan kan det ha seg at en del foreldre får tilbake barna sine?

Skrevet

Jeg kaller det hva jeg vil, om du blir fornærmet over uttrykket så bare bli det. Vi har en advokat.

Hvis det ALDRI er bare noe, hvordan kan det ha seg at en del foreldre får tilbake barna sine?

Fordi de samarbeider med BV, de gjør det de blir pålagt for å vise at de kan være bra nok foreldre for sine barn.

Anonymous poster hash: 00f50...915

Skrevet

Hvor er fokuset ditt egentlig? På ditt eget sårede ego eller på hva som er best for barna dine?

Anonymous poster hash: 6bd9a...bcd

Skrevet

Det virker som bv her forventer at foreldre skal kunne enten delta på møter, eller inngå annet samarbeid med dem når foreldrene har fått litt tid på seg etter kidnappingen.

Hvis ikke forbeholder bv seg retten til å si at foreldrene ikke samarbeider godt med dem.

Og bv ser jo dette ut fra sin synsvinkel, men jeg synes det er frekt å si slikt når de tross alt har tatt barna til noen, og forelderen deltar på samværene som fastsatt.

Kunne de ikke tatt litt hensyn og vist respekt for foreldrene og latt dem være i fred? Men bv viser ikke respekt for foreldrene noensinne, nesten.

Men kan det telle noe i en rettssak at foreldrene sies å "være vanskelige å samarbeide med" etter barnenappingen?

Det skal være forholdene da "omsorgsovertagelse" ble vedtatt, som skal være utslagsgivende i en rettssak.

Og foreldrene kan vel neppe beordres til å gå på møter med bv for å høre bv skryte av fosterforeldrene og hvor godt tilbud barna har der.

Atte hæ???

Du synes barnevernet skal vise mer respekt for foreldre som ikke evner å ta vare på barna sine og som anklager dem for kidnapping?

De skal ivareta barna, ikke foreldrene.

Synes det er godt å høre at barnevernet gjør en god jobb!

Skrevet

Vet dere, nå får dere meg til å gråte.

Skrevet

Ørna har kidnappet barnevernet, skjønner godt at du ikke vil sammarbeide med løvene

Anonymous poster hash: 30e3a...220
Skrevet

...herregud...barnevernet lusker jo ikke rundt i busker og "kidnapper" unger "helt umotivert"...

Hvis du overhodet skal ha en sjangse til å bli tatt på alvor, av barnevernet (og her...)  bør du bli voksen fort! Du fremstår umoden og egoistisk, dyrker egen selvrettferdighet...

Du kan starte med å få hjelp av advokaten deres til å forstå grunnlaget til overtakelsen...SÅ bør du få hjelp til å forstå HVA du må ENDRE for at du skal få mer samvær i første omgang. Skulle det skje, at du kommer til en forståelse og forandring, kan du ha sjangs til å få ungen(e?) tilbake.

Skrevet

Barnevernet kidnapper ikke barn. Barnevernet redder barn fra foreldre som ikke er istand til å ta seg av barna på en god måte og som mangler selvinnsikt til å kunne se sine egne problemer og ønske/motta hjelpen de trenger for å bli gode nok foreldre til å kunne beholde barna. Anonymous poster hash: eee08...ee1

Barnevernet burde redde barn, men det gjøres mange feil. Enkelte ganger lar de være å ta barn utav hjem fordi foreldrene tilsynelatende samarbeider godt og alt ser bra ut på overflaten, andre ganger så tar de barn ut av hjem der de heller burde gitt foreldrene litt mer støtte i hjemmet.

BV gjør selvsagt mye bra og riktig også, men det er mennesker som jobber der, menneskelig svikt og uegnende saksbehandlere og systemsvikt forekommer.

Finnes også barn som går fra asken til ilden, kommer fra et hjem med vold, misbruk til fosterforeldre eller institusjoner der nye overgrep blir begått. Statistikken er ikke oppløftende når man ser hvordan det går med mange "barnevernsbarn", så kan man spekulere i om det er arv, miljø, institusjoner eller andre faktorer som er årsaken. Uansett, det er traumatisk for barn å bli hentet med makt, å det er utrolig hvor lojale barn er når det kommer til foreldrene, særlig mødrene.

Jeg var tidligere vitne til at barnevernansatte tvang en ung tenåringsjente inn i en bil, det så ut som en grov kiddnapping. Jenta hyla, skreik, gråt, sparka og slo rundt seg. Det var så ille at politiet ble kontaktet da noen trodde det var kiddnapping. Jeg viste at det var barnevernansatte, jeg viste også at jenta var på BV institusjon da hun gikk i min sønns klasse. Men jeg reagerte kraftig på måten jenta ble behandlet på, ofte tenkt på dette i ettertid. Der og da var jeg sjokkert og handlingslammet over maktbruken til barnevernet. Hadde vi foreldre gjort lignende så hadde vi gel blitt taua nn av politiet for barnemishandling.

Anonymous poster hash: cc37c...5fb

Skrevet

Får ikke helt frem hva det er du spør om. Men måten du ordlegger deg på i denne tråden vitner om liten eller ingen forståelse for hvorfor barnevernet faktisk ønsket å fjerne barnet deres.

Hvis du ønsker konstruktive tilbakemeldinger så gjør du nok lurt i å starte en ny tråd hvor du ordlegger deg annerledes enn her.

De finnes alltid flere sider av en sak. Barnevernet har gode grunner når de ønsker å ta barnet ut av hjemmet. Å samarbeide med dem er til barnets beste, så gjør det riktige. Ta innover dere hva som har skjed og jobb med det som utganspunkt videre i samarbeidet med barnevernet. Hvorfor har de fjernet barnet deres?

Anonymous poster hash: fb2f0...71c

Skrevet

Fordi vi sa nei til "frivillige hjelpetiltak".

De sa at det gikk bra med oss, men at det nok var de som var årsaken til at det gikk bra med oss. Derfor fikk vi ikke ta æren for det selv, at vi klarte å ta oss av den nyfødte babyen.

Skrevet

Fordi vi sa nei til "frivillige hjelpetiltak".

De sa at det gikk bra med oss, men at det nok var de som var årsaken til at det gikk bra med oss. Derfor fikk vi ikke ta æren for det selv, at vi klarte å ta oss av den nyfødte babyen.

Dumt av dere å takke nei til hjelpetiltak når dere tydeligvis har behov for hjelp

Anonymous poster hash: 03707...662

Skrevet

Hvorfor har vi behov for hjelp, når de til og med sa det gikk bra med oss?

Om vi ville ha økonomisk hjelp eller avlastningshjem, eller finpussing av samspill, måtte da bli opp til oss.

Skrevet

Om vi ville ha økonomisk hjelp eller avlastningshjem, eller finpussing av samspill, måtte da bli opp til oss.

Fylkesnemda tar ikke barn ut av familier bare på gøy så noe er det. Enten så vil du ikke fortelle det, innrømme det eller så ser du det ikke. Og da burde du takke JA til hjelp!

Anonymous poster hash: 03707...662

Skrevet

Tydeligvis ikke

Anonymous poster hash: 30e3a...220
Skrevet

Det er særdeles dumt av dykk å ikkje ta i mot hjelpetiltak eller møte opp og samarbeide med barnevernet.  Det kan bli brukt mot dykk i ei sak mot barnevernet.  Grunnen til omsorgsovertakinga ligg nok i det at de avslo hjelp frå barnevernet i første runde.  Barnevernet vil først og fremst prøve å hjelpe barn i heimen, og ikkje flytte dei i fostereheim.  Eg skjønar at det er vondt og vanskeleg, men de må prøve å lytte til kva barnevernet meiner manglar for at de kan tilby ein god heim for barnet, og vere villige til å rette på dette dersom de vil ha barnet attende.

Skrevet

Kjære HI... jeg forstår at du har det vondt.

Det jeg kommer til å skrive nå er ment for ditt og barna dine sitt beste, så jeg håper du vil lese det så konstruktivt som jeg mener det - det er skrevet i beste mening.

Du forteller ikke noe om bakgrunnen for at bv har valgt å ta barna dine ut fra hjemmet sitt. Men det trenger du heller ikke fortelle her.

Faktum er at bv har overtatt styringen med barna. Selv om du er uenig, så er det gjort fordi bv oppriktig mener at det er det riktige å gjøre for barna. Om det er riktig ift hva som er bakgrunnen, det vet jeg ikke. Som en over her sier, det hender det skjer feil.

MEN, slik du legger frem saken her, slik du formulerer deg, måten du ordlegger deg på.... hvis du ordlegger deg på samme måte ift bv så er det ikke i din favør. Her virker du forvirret. Kanskje er det mest fortvilelse som er årsaken til at det virker usammenhengende og ikke helt rasjonelt. Det er faktisk slik at jeg lurte på om du kunne være påvirket. Jeg sier ikke at det er tilfelle! Men måten innlegget ditt er skrevet på sender ut signaler som ikke er heldig hvis det er slik du også er overfor bv. Det er noe du bør og kan gjøre noe med! Men, jeg tror du trenger hjelp.

Du sier at du har en advokat. Det er flott! Da regner jeg med at det er advokaten som har skriftlig kommunikasjon med bv.

Du må likevel møte i møter hos bv. Det er noe jeg forstår må være veldig tøfft, og kanskje veldig provoserende. Har du en psykolog eller lignende som du kan prate meg og sortere tanker med?

Jeg tenker da først og fremst på dette fordi uansett så er det du står midt oppi nå må være veldig vanskelig for deg å håndtere og takle følelsesmessig. Da kan det være godt for din egen del å ha en person å snakke med!

Det kan også gjøre at du får satt ting litt på plass i ditt eget hode slik at det blir lettere for deg å kommunisere med bv (og oss her på forumet).

Du skriver at bv skryter av fosterfamilien til barna og hvor godt de har det der. Jeg vet det må være provoserende og veldig vondt å høre for deg. Men se om du greier å tenke først og fremst på barna nå. Selv om det skulle være slik at bv har gjort en feil ved å ta barna fra deg - er det ikke likevel best for barna at de faktisk trives og har det godt hos fosterfamilien inntil dere har funnet ut av saken? Om barna aldri skulle vært tatt fra deg, så er det selvfølgelig tragisk for alle parter. Men nå er det skjedd - er det ikke da det beste at barna faktisk har det bra der så lenge de er nødt til å være der?

Jeg håper du skaffer deg hjelp til å sortere dine egne tanker og følelser, for en evt rettssak blir nok også en tøff påkjenning. Du trenger en som kan støtte deg, og bare deg, i den prosessen!

Og tenker du taktisk på det så vil det være i din og barnas beste om du greier å ha en ok dialog med bv inntil saken blir avgjort. Jeg vet at alt i deg garantert skriker høyt nei til akkurat det. Men jo mindre du samarbeider i denne prosessen, jo bedre sak risikerer du å gi til bv.

Du er trolig midt i ditt livs vanskeligste prosess. Så få hjelp slik at du er bedre rustet til å stå i prosessen.

Lykke til videre!

Anonymous poster hash: 71523...bf3
Skrevet

Eg skjønar at det er vondt og vanskeleg, men de må prøve å lytte til kva barnevernet meiner manglar for at de kan tilby ein god heim for barnet, og vere villige til å rette på dette dersom de vil ha barnet attende.

Men dette er gjort ut fra en vurdering av at vi er en familie med risikofaktorer, som bv må ha innsyn hos. Det er altså ikke noe konkret vi kan gjøre, bortsett fra om vi begge får fulle jobber. Men det er ikke så enkelt når man blir rammet av en slik krise.

Det er altså tale om hjelpetiltak som vil være "evigvarende". Bv vil dermed aldri si seg fornøyd, og forlate familien.

Det de krever er innsyn pga "risikofaktorer". Men nå er det for sent, nå har de skrevet at hjelpetiltak ikke vil kunne avhjelpe manglende hos foreldrene.

Og til en annen som skriver at vi er nødt til å møte opp hos bv etter "omsorgsovertagelsen". Det kan da ikke stemme.

Skrevet

Ganske vanlig at foreldre i deres situasjon henger seg opp i uttalelser som kan vris og vendes på, og så vri dem til sin fordel.

Barn taes ikke ut av hjemmet uten grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...