Gå til innhold

hvordan skal vi løse dette? (barnehage/dagmamma)

peanutts82

Anbefalte innlegg

pappa er ferdig med perm i slutten av november og jeg jobber 70% nå. mini vil være nesten 1 år når pappa er ferdig med perm og han vil da gå i full jobb etter det.

Trenger råd om hvordan vi skal gjøre det med barnehage/dagmamma eller barnepasser.

Ut ifra personligheten til mini så er han klar for barnehage. men mulig dette endrer seg når han først begynner. 

vet jo heller ikke om vi i det hele tatt får barnehage plass midt i året. 

pappa-en er sterkt imot barnehage og dagmamma når mini er så liten men han har heller ikke noe idè om hvem som skal passe på mini da. 

begge jobber turnus. det vil si det er dager hvor begge jobber kveld eller begge må jobbe helg. vi skal jo selvfølgelig prøve å bytte bort slike dager/helger men jeg er så LOST liksom. det her er første ungen og vi sliter med å ta avgjørelsen. det begynner å haste litt ettersom vi snart er i oktober. mine foreldre bor ikke i samme by mens hans foreldre bor 5 min unna oss. med det sagt så er de ikke i stand til å ta vare på en 1-åring i 8 timer men kan være behjelpelig de dagene hvor han jobber dag og jeg jobber kveld og det er en ca 2 timers tid hvor jeg må dra på jobb før han kommer fra jobb. 

syns det er så vanskelig det her, spesielt når jeg innerst inne har lyst å være hjemme med han til neste høst når barnehagen begynner. men vi har ikke mulighet til det økonomisk. 

hvordan løser dere dette? dere som ikke har mulighet til å ta permisjon fra jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan dere ikke ordne med jobb slik at dere kan jobbe mer tilrettelagt? den ene mer dag og den andre mer kveld? med litt redusert stilling? også få kontantstøtte utifra hvor stor stilling dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontant støtte får jo man uansett løn/stilling.. tror jeg... men jo.. altså.. vi har begge jobber hvor arbeidsgiver ikke er villig til å strekke seg så langt som vi ønsker. det blir mereller mindre opp til oss å bytte vakter med kollegaer... jeg tenkte kanskje au pair ville være til hjelp, men jeg vet ikke hvor mye det vilkoste og om det er nødvendig å tilby hus og mat til vedkommende.

det blir uansett noen dager hvor vi absolutt ikke kan gjøre noe og begge må jobbe samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtte får man uansett lønn/stilling, ja, men det er avhengig av at dere ikke har barnehageplass (dvs opptil 19t i uka er det delvis kontantstøtte). Merk at kravet er at dere ikke HAR barnehageplass, så om dere får plass og ikke bruker den så får dere ikke kontantstøtte. Det er også et timekrav ved delvis kontantstøtte, dvs at dersom dere KAN bruke barnehageplassen 20t eller mer i uka så er det null i støtte. I praksis betyr dette feks. 40% plass (2 dager i uka) i barnehage med *åpningstid* 7-1630 (9.5t/dag).

Au pair er det veldig strenge regler for. Dere MÅ tilby kost og losji (eget rom) pluss lønn på 5000 kr/mnd, samt norskkurs, og maksimal arbeidstid er 30 timer i uka. Au pairen må bo hos dere, dere kan ikke dele med andre. Det er heller ikke lov å betale ekstra for at vedkommende skal jobbe mer enn 30 timer i uka.

Jeg ville søkt barnehageplass, og jeg ville søkt NÅ. Du må iallfall finne ut hvordan det er med barnehageplass i kommunen der dere bor! Dette varierer enormt over landet, noen steder får man plass nesten på dagen hele året, andre steder er man heldig om man får i nogenlunde avstand fra hjemmet når man søker til hovedopptaket (1. mars) og har et barn som har rett på plass. Med barnehageplass så kan dere iallfall sikte på flest mulig dagvakter, så får dere litt mer tid sammen og det blir færre "dobbelvakter" der dere må finne alternativt barnepass. Dere kan la være å like å sende barn så tidlig i barnehagen, men om dere har jobber som ikke er mulig å kombinere med å passe barnet selv, dere ikke har råd til at en av dere er hjemme, og dere ikke har gode alternative barnepassere - så er det nok best å innse at barnehage faktisk er det beste alternativet deres.

(For min del var dagmamma totalt uaktuelt først og fremst fordi det ikke er noe dagmammamarked her jeg bor, men også fordi jeg synes det er mye vanskeligere å finne én person til å stole på, enn å stole på at en barnehage gjør jobben sin. Og min erfaring fra to barn er at de er veldig flinke med også små barn, det er rett og slett lagt til rette for dem også - 2, 3, 4 eller 5-åringer gjør andre ting enn 1-åringer.) (1-åringer gjør i grunnen veldig lite. Og det er poenget.)

Kommunen MÅ tilby dere plass fra 1. august det året barnet er 1 år dersom barnet er født innen 31. august, ellers må de tilby plass fra 1. august året etter (altså når barnet er maks 1 år og 11 mnd). Dere har INGEN rettigheter til plass mellom her, når dere ikke har fått barnehageplass enda så betyr dette at dere ikke har RETT på plass før 1. august neste år. I verste fall er det faktisk alt kommunen kan tilby...

Når det gjelder jobb så er ikke arbeidgiver pliktig til å tilrettelegge for småbarnsforeldre, så dere har ikke krav på å slippe enkelte typer vakter eller tilrettelegging om vaktene kolliderer. Som du selv sier så må dere altså bytte innad på jobben, etter de reglene som gjelder der.

Men som småbarnsforeldre har dere krav på ULØNNET permisjon i opptil 1 år hver som forlengelse av den betalte foreldrepermisjonen. Akkurat hvordan denne ulønnede permisjonen kan tas vet jeg ikke, om dere kan ta permisjon fra kun kveldsvakter for eksempel. Men det vet personalkontoret der dere jobber (siden dere jobber i turnus, jobber dere kanskje i det offentlige begge to?), så ta en prat med dem om hvilke muligheter dere har.

Kontantstøtta er på 5000 kr fra barnet er 13 til 18 mnd, deretter er den 3050 kr fra 19 til 24 mnd (og så er det slutt). Dette er skattefritt, så det tilsvarer en skattbar inntekt på rundt 7000/5000 kroner (avhengig av skatteprosent). I tillegg kan skatten gå litt ned pga mindre skattbar inntekt om dere jobber mindre, så nettobeløpet kan bli litt større enn stillingsnedgangen tilsier.

Om dere har lån så går det an å søke om betalingsfrihet for avdrag og/eller renter. Rentefrihet lønner seg minst, da vil lånet øke (siden rentene løper, og legges til lånebeløpet), men avdragsfrihet kan være greit (da betaler dere kun rentene). Dette er lett å få på studielån (bare å søke, kan gjøres et visst antall ganger så lenge dere er ajour med nedbetalingen), og for boliglån etc så kontakter dere banken og spør hvilke muligheter dere har. Å gå ned litt i stilling for å være hjemme er jo en økonomisk sett mye bedre årsak enn at dere forbruker for mye og ikke har råd til å betale lånet av den grunn, for når dere går opp i stilling igjen så kan dere betale som før.

Når dere har overlappende arbeidstider sånn så er det viktig å ha en plan B. Fint at svigers kan passe et par timer, men hva skjer den dagen svigermor skal til tannlegen på ettermiddagen og ikke kan passe barnet, eller om de av en eller annen grunn er forhindret? (Sykdom hos barnepasser gir rett til fri - 10 dager i året pr forelder til å passe sykt barn eller fordi barnepasser er syk - men ikke om det skyldes andre årsaker.) Allier dere med en nabo (eller tre) som kan steppe inn på kort varsel, kjenner dere ikke noen naboer så bli kjent med noen.... eller noen i barselgruppa, eller litt fjern familie eller noe annet. Det er ikke sikkert de trenger å passe ungen noen gang, men det er viktig at dere har et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow! for et fantastisk svar!! :D Dette problemet har jeg også, så godt at du tok deg tid til å svare så langt og utfyllende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...