Gå til innhold

Hvilke rettigheter har en når ens nærmeste er dødssyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne uka fikk jeg beskjed om at min far er syk med uhelbredelig kreft og at han har kort tid igjen å leve. Etter noen dager på sykehus ville de sende han hjem. Han bor alene i et tungvindt hus så det var uaktuelt at han skulle bo alene der i sin tilstand. I sin kommune fikk han ikke noe annet tilbud.

Jeg hentet han hjem til meg fredag kveld. Jeg bor i en annen kommune og er alene med to små barn. Han har store smerter og jeg måtte kontakte legevakten i natt. Hjemmehjelptjenesten er involvert og han vil snart få sykehjemplass her. Inntil da har jeg hovedansvaret og jeg ser ikke for meg at jeg kan gå på jobb mens han bor her. Jeg er ikke syk selv, men selvfølgelig sliten etter påkjenningen og sover lite om nettene og vil ha problemer med å holde fokus på jobb. Det er også et stort sjokk å ha fått et slikt budskap. Hva kan jeg gjøre? Kan en gå til fastlegen i slike tilfeller og få sykemelding eller må jeg ta permisjon uten lønn?

Anonymous poster hash: 61ab2...cbe
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hos oss er det noe som heter velferdspermisjon for pleie av pårørende i livets sluttfase. Kanskje det finnes hos dere og? Men er han terminal, eller har han "bare" uhelbredelig kreft som han kan leve med over "lang" tid? Opptil flere mnd?

Skrevet

Vi vet ikke. Har fått beskjed om at han har kort tid igjen og forstår det på han selv at han mener det er veldig kort og han har store smerter, men vi vet ikke.

Skrevet

Grusomt budskap å få. Hjerteskjærende.

Føler virkelig med deg.

Da onkelen min hadde kreft var han i perioder innlagt på rehapiliteringshjem(tro jeg det var de periodene han ikke var på sykehuset) for å hele tiden å tilgang på hjelp de periodene det ikke var nok med hjemmehjelp hjemme som kom hver dag. Vet ikke sikker om det var hjemmehjelpen eller sykepleier innom for å sette morfinsprøyter i tillegg til smertepumpen han hadde.

Tror nok du vil enten få sykemelding eller får innvilget pleiepenger i denne tiden.

Snakk med fastlegen din. De kan sikkert hjelpe deg med hva du må gjøre.

Anonymous poster hash: 76d81...d05
Skrevet

Du kan kvalifisere til omsorgspengar, sjekk nettsidene til nav for kriterier.

Skrevet

Takk, skal sjekke det opp.

Jeg vil uansett være hjemme med han nå. Føler at jeg ikke kan "kaste bort tiden" på jobb.

Skrevet

Pleiepenger for pleie av nærstående

Hvis du pleier en nærstående i hjemmet i livets sluttfase, kan du få pleiepenger. Du kan få pleiepenger både når du gir pleien i hjemmet til den pleietrengende og når du gir pleien i ditt eget hjem.

Det er et vilkår at den pleietrengende samtykker til pleien. Dersom den pleietrengende er for syk til å avgi samtykke, skal dette gå frem av  legeerklæringen.'

Du kan få pleiepenger for pleie av en nærstående i livets sluttfase i inntil 60 dager for hver pasient.

Dette er sakset fra nav og omhandler pleiepenger som høres ut som kan være aktuelt for deg. Legen eller den behandlende instisusjonen må søke for deg og i tillegg må arbeidsgiveren din sende inn inntektsopplysningsskjema til nav. NB du kan kun få dette mens du har han hjemme, flytter han inn på institusjon og du ønsker å være sammen med ham må du søke velferdspermisjon fra arbeidsgiver..

Fryktelig trist beskjed å få, ta vare på hverandre i denne vanskelige tiden og ta i mot hjelp fra hjemmesykepleie så han kan være hjemme lengst mulig om det er det du og han ønsker..  

Klem herfra 

Skrevet

Så trist. 

Ta kontakt med både arbeidsgiveren din, fastlegen din og din fars lege. 

Arbeidsgviveren din har muligens en ordning for betalt permisjon ved sykdom hos nær familie. 

Fastlegen bør kunne hjelpe deg i forhold til nav og pleiepenger osv, eventuelt sykemelde deg (du vil nok ikke bli sykemeldt pga din fars sykdom, men hvis du selv hangler så er du kanskje berettiget til sykemelding). 

Ta også kontakt med din fars lege for å få høre hva fremtidsutsikene hans er.

Det er ikke lett å vite hva man skal gjøre når man er i din situasjon.  Be om hjelp der du kan.  Vær åpen om situasjonen.  Det kan f.eks. være fornuftig å informere barnehagen til ungene dine om at du er i en vanskelig situasjon.  Kanskje noen av foreldrene til vennene deres kan stille opp litt for deg?

Anonymous poster hash: 1045f...384
Skrevet

Hvis dere har prioritert velferdspermisjon i lønnsforhandlingene vil du sansynlig vis ha krav på det. Om ikke må du bare be om ulønnet permisjon. Om du har krav på det et jeg ikke, men jeg tror nok de fleste arbeidsgivere vil invilge det for en periode om det ikke er i den værste høysesongen.

Anonymous poster hash: f15a3...ac8
Skrevet

Man blir selfølgelig sykemeldt for denne store psykiske belastningen. Bare å ringe fast legen. Jeg har netopp opplevd dette, med min altfor unge far. Har vært sykemeldt i 10 mnd. Så trist at du opplever dette. Sender min dype medfølelse. Ta godt vare på den siste tiden.

Anonymous poster hash: 6b6f7...6e3

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Veldig trist å høre om pappaen din, føler med deg og din familie. Du kan ha rett på pleiepenger, og jeg ville undersøkt om det fantes en kreftkoordinator i kommunen. Du kan vel også få en sykmelding, men da basert på den belstningen du er utsatt for nå. Klem.

Skrevet

Grusomt budskap å få. Hjerteskjærende.Føler virkelig med deg. Da onkelen min hadde kreft var han i perioder innlagt på rehapiliteringshjem(tro jeg det var de periodene han ikke var på sykehuset) for å hele tiden å tilgang på hjelp de periodene det ikke var nok med hjemmehjelp hjemme som kom hver dag. Vet ikke sikker om det var hjemmehjelpen eller sykepleier innom for å sette morfinsprøyter i tillegg til smertepumpen han hadde. Tror nok du vil enten få sykemelding eller får innvilget pleiepenger i denne tiden.Snakk med fastlegen din. De kan sikkert hjelpe deg med hva du må gjøre. Anonymous poster hash: 76d81...d05

Hjemmehjelp er de som kommer og vasker og steller i huset.

Hjemmesykepleien er de som hjelper pasienten, kun sykepleiere som kan sette morfin inj. Hjelpepleiere/helsefagarbeidere kan hjelpe med stell og dele ut med fra dosett.

Anonymous poster hash: b013d...16e

Skrevet

Kondolerer så mye.

Du har rett på pleiepenger, som flere over skriver. Hver pasient "eier" 60 dager, som kan fordeles blant de pårørende. Dette gjelder uansett om pasienten får hjelp/stell i hjemmet av hjemmesykepleien. Det gjelder imidlertid ikke hvis den syke pleie på institusjon (som f.eks. sykehjem eller sykehus).

https://www.nav.no/Helse/Pleiepenger+til+pleie+av+nære+pårørende+i+livets+sluttfase.331547.cms

Skrevet

Grusomt budskap å få. Hjerteskjærende.Føler virkelig med deg. Da onkelen min hadde kreft var han i perioder innlagt på rehapiliteringshjem(tro jeg det var de periodene han ikke var på sykehuset) for å hele tiden å tilgang på hjelp de periodene det ikke var nok med hjemmehjelp hjemme som kom hver dag. Vet ikke sikker om det var hjemmehjelpen eller sykepleier innom for å sette morfinsprøyter i tillegg til smertepumpen han hadde. Tror nok du vil enten få sykemelding eller får innvilget pleiepenger i denne tiden.Snakk med fastlegen din. De kan sikkert hjelpe deg med hva du må gjøre. Anonymous poster hash: 76d81...d05

Hjemmehjelp er de som kommer og vasker og steller i huset.

Hjemmesykepleien er de som hjelper pasienten, kun sykepleiere som kan sette morfin inj. Hjelpepleiere/helsefagarbeidere kan hjelpe med stell og dele ut med fra dosett.

Anonymous poster hash: b013d...16e

Ja da hadde han begge deler.

Han er dessverre ikke her mer :(

Anonymous poster hash: 76d81...d05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...